Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Nån som provat en stirlingmotor kopplat till generator?
InläggPostat: tis 10 jul 2012, 18:21 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Har tittat lite på alternativa elkällor i händelse av totalkollaps, och har hittat dessa:

http://www.ebay.com/itm/FULLY-ASSEMBLED ... 2ebffab308

Funderar på om man kunde koppla denna till en generator och exempelvis ladda en 12V batteribank från den.
:?:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nån som provat en stirlingmotor kopplat till generator?
InläggPostat: tis 10 jul 2012, 18:49 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Om den går 300 timmar på ett kilo gas, så kan man enkelt räkna ut att den inte ger särskilt hög effekt, det innebär att den inte orkar driva en särskilt kraftig generator och att det alltså tar lång tid att ladda ett batteri med den. Ta med i beräkningen att den inte har 100% verkningsgrad så ser du snabbt att den ger ännu lägre effekt (säg att ett kilo gas mostvarar femton kilowattimmar och att du får ut det på trehundra timmar å är det en effekt på 50watt, tänk dig en verkningsgrad på 20% så är det en effekt på 10 watt du har att göra med).

Modifiera den där litegrann istället. sätt brännaren i en klarglaskammare och elda med lampolja (eller vegetabilisk olja, eller annat lättlagrat brännbart som är flytande när uppvärmt och helst går att framställa på gården) så att du får ljus, värme och elektricitet ur den så kan det vara värt insatsenergin. Den kommer fortfarande inte att ge mycket el, mycket ljus eller mycket värme, men den kan vara en skojig grej att ha.
Ska en stirlingmotor vara värd besväret så ska den enligt min mening vara del i ett vedeldat system som ger matlagningsvärme och värme till bostaden.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nån som provat en stirlingmotor kopplat till generator?
InläggPostat: tis 10 jul 2012, 18:53 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Jo, just möjligheten att driva den med ved eller annat är väl det som drar. Skulle vilja installera en som cirkulationspumpsersättning, och dessutom kanske ha en som mindre elproducent i hemmet. Men om den produceras i Pakistan så känns ju kvaliteten sådär :notme:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nån som provat en stirlingmotor kopplat till generator?
InläggPostat: tis 10 jul 2012, 19:24 
Ongrid skrev:
Jo, just möjligheten att driva den med ved eller annat är väl det som drar. Skulle vilja installera en som cirkulationspumpsersättning, och dessutom kanske ha en som mindre elproducent i hemmet. Men om den produceras i Pakistan så känns ju kvaliteten sådär :notme:

Kanske lite offtopic men angående kvalitet från Pakistan så var en tandläkare som berättade att bästa handgjorda utrustningen för hans arbete som han någonsin testat var just från Pakistan. Så klart det var en Svensk dentist jag pratade med, mina knivhandskar är också från det landet.

Men att ha liten elverk hemma är en underbar tanke, 10 eller 20 watt räcker för basic grejer.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nån som provat en stirlingmotor kopplat till generator?
InläggPostat: tis 10 jul 2012, 19:36 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Man kanske får omvärdera kvaliteten då... Oavsett vore det kul med en sån motor kopplad till vedpannan, och sen en generator till den. Sen har man en batteribank på 500 Ah som laddas hela tiden som man eldar! :mrgreen:
Men solpanel känns kanske enklare... men vem har sagt att dom enkla lösningarna är dom mest tåliga i längden? ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nån som provat en stirlingmotor kopplat till generator?
InläggPostat: tis 10 jul 2012, 20:52 
ganska låg verkningsgrad i dom enkla motorerna

men det är lite lagom effekt och låg ljudnivå
så kanske
frågan är hur många driftstimmar man har på en sådan

drivning via en kellykettle kanske?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nån som provat en stirlingmotor kopplat till generator?
InläggPostat: fre 26 okt 2012, 02:23 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 19 nov 2008, 02:20
Inlägg: 13
Fick en idé att man kanske kunde utvinna el från en stirlingmotor som drivs av bergvärme. Googlade lite och hittade denna video som beskriver konceptet, jag är inte den enda som tänkt på detta alla fall.

http://youtu.be/eayxh83u94o

Perfekt för stugan på landet, fritidshuset. Behöver bara tillräckligt med el för att kunna driva belysning, spis, vattenkokare, radio. Endast det mest nödvändiga.

Citat från Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bergvärme

Vid bergvärme i dagligt tal handlar det om att utvinna energin ur grundvattnet genom att borra hål i berggrunden i området 50-200 m beroende på hur grundvattnet fördelar sig i området och utefter en så lång sträcka som möjligt i borrhålet som är omsluten av grundvatten och ta ut värmeenergi ur vattnet genom att sänka temperaturen på vattnet i borrhålet via värmepumpar placerade i marknivå.

Temperaturen på grundvattnet sänks i medeltal med 3-4 grader. Under förutsättning att vattenomsättningen i borrhålet är god, kan relativt stora energimängder utvinnas ur enbart ett enda borrhål. Energin är en produkt av temperatursänkningen på vattnet och volymströmmen vatten som tas in i värmepumpens värmeväxlare.

Genom att gradvis stega upp temperaturen genom att mellanlagra vattnet i en varmvattenaccumulator som återcirkuleras till värmepumpen kan man nå upp till och hålla en temperatur på vattnet i en accumulatortank på cirka +50 grader som sen kan pumpas ut i radiatorer i exempelvis bostadshus för uppvärmning av luften eller användas för tappvarmvatten.

50 + grader borde ju vara tillräckligt för att driva en stirlingmotor som kan generera den el som behövs för ett mindre hushåll?

Enda "problemet" jag kan se är att du fortfarande behöver el från annan källa för att driva värmepumpen som du inte kan få från stirlingmotorn / generatorn. Detta skulle isåfall vara en evighetsmaskin! Detta förbjuder de fysiska lagarna. Men om du inte vill vara beroende av elbolaget eller andra externa kraftkällor som vind eller solceller för att driva värmepumpen så är det bara att bygga en extra bergvärme / stirling generator vars el endast driver den primära bergvärmepumpen / stirling generatorn!

Kostar en slant men rent praktiskt så kan jag inte se nåt problem.

Vad säger ni? Är detta lösningen för att vara 100% off the grid? Kräver inget bränsle, funkar såväl dag som natt, oberoende av väder och vind. Inte lika sårbart för yttre hot som stormar, sabotage.

Finns det nån brist i detta koncept?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nån som provat en stirlingmotor kopplat till generator?
InläggPostat: fre 26 okt 2012, 03:00 
Journeyman skrev:
Fick en idé att man kanske kunde utvinna el från en stirlingmotor som drivs av bergvärme. Googlade lite och hittade denna video som beskriver konceptet, jag är inte den enda som tänkt på detta alla fall.

http://youtu.be/eayxh83u94o

Perfekt för stugan på landet, fritidshuset. Behöver bara tillräckligt med el för att kunna driva belysning, spis, vattenkokare, radio. Endast det mest nödvändiga.

Citat från Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bergvärme

Vid bergvärme i dagligt tal handlar det om att utvinna energin ur grundvattnet genom att borra hål i berggrunden i området 50-200 m beroende på hur grundvattnet fördelar sig i området och utefter en så lång sträcka som möjligt i borrhålet som är omsluten av grundvatten och ta ut värmeenergi ur vattnet genom att sänka temperaturen på vattnet i borrhålet via värmepumpar placerade i marknivå.

Temperaturen på grundvattnet sänks i medeltal med 3-4 grader. Under förutsättning att vattenomsättningen i borrhålet är god, kan relativt stora energimängder utvinnas ur enbart ett enda borrhål. Energin är en produkt av temperatursänkningen på vattnet och volymströmmen vatten som tas in i värmepumpens värmeväxlare.

Genom att gradvis stega upp temperaturen genom att mellanlagra vattnet i en varmvattenaccumulator som återcirkuleras till värmepumpen kan man nå upp till och hålla en temperatur på vattnet i en accumulatortank på cirka +50 grader som sen kan pumpas ut i radiatorer i exempelvis bostadshus för uppvärmning av luften eller användas för tappvarmvatten.

50 + grader borde ju vara tillräckligt för att driva en stirlingmotor som kan generera den el som behövs för ett mindre hushåll?

Enda "problemet" jag kan se är att du fortfarande behöver el från annan källa för att driva värmepumpen som du inte kan få från stirlingmotorn / generatorn. Detta skulle isåfall vara en evighetsmaskin! Detta förbjuder de fysiska lagarna. Men om du inte vill vara beroende av elbolaget eller andra externa kraftkällor som vind eller solceller för att driva värmepumpen så är det bara att bygga en extra bergvärme / stirling generator vars el endast driver den primära bergvärmepumpen / stirling generatorn!

Kostar en slant men rent praktiskt så kan jag inte se nåt problem.

Vad säger ni? Är detta lösningen för att vara 100% off the grid? Kräver inget bränsle, funkar såväl dag som natt, oberoende av väder och vind. Inte lika sårbart för yttre hot som stormar, sabotage.

Finns det nån brist i detta koncept?


Tja, teorin är det ju inget fel på. Och för en kärnvapen-vinter är väl den lösningen den näst bästa (efter eget kärnkraftverk då). Frågan är ju vad du kan tänkas få för effekt och till vilket pris och rimligheten i vanliga livet med bygglov, leverans av stirlingmotor etc.
Vad kostar det t.ex att borra 200m rakt ner i berget? Kan inte vara billigt...

Är det något du seriöst funderar på att bygga eller är det mer dagdrömmar om att göra något extraordinärt?

Om jag hade pengar för att dra igång ett energiprojekt skulle jag titta på kombinationen metangas-produktion och vattenturbin. I stil med Jean Pain.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nån som provat en stirlingmotor kopplat till generator?
InläggPostat: fre 26 okt 2012, 07:28 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Att driva en generator med en stirlingmotor, som i sin tur driver en värmepump som ger drift åt en stirlingmotor med generator kopplad är nog den mest orealistiska idé jag hört på länge!

Du har så många värme/friktionsförluster/låg verkningsgrad att det helt enkelt inte är lönt. Även om värmepumpen ger 1:4 så har stirlingmotorn så låg verkningsgrad att du tappar vinsten direkt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nån som provat en stirlingmotor kopplat till generator?
InläggPostat: fre 26 okt 2012, 08:49 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Den där stirlingapparaten - har någon här provat den? Finns kanske en storebror så att man får ut lite mer effekt (den här känns lite för klen)...?

Någon som provat att koppla till en liten generator? Mycket lockande att producera lite egen ström helt väderoberoende.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nån som provat en stirlingmotor kopplat till generator?
InläggPostat: fre 26 okt 2012, 14:08 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Temperaturökningen i jordskorpan har jag lärt mig är ca 3 grader på 100 m. 50 grader skulle då innebära ett borrhål på 1700 m. Kanske inte så billigt att borra ett sånt hål.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nån som provat en stirlingmotor kopplat till generator?
InläggPostat: fre 26 okt 2012, 22:48 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Nej, vem kan borra till 1700m? 200m kostar ca 500kr metern i borravgift. Sen kostar det att gå ut riggen, kostnad för maskin, snus mm men 1700m. kom igen.

Sen jag vill inte köra så mycket bara min 400v spis. Kolla på vad spisen drar med allt på. Räkna sedan ut effekten. Att köra det sedan över en ups eller en vanlig batteribank...

Men jag har även funderat, kollat in det på tuben. Låg ljudnivå, driftsäkert och varför inte. För att ladda en större batteribank, låt värmen cirkulera i husets centrala värmesystem via en värmeväxlare. Ljudet sedan med en lukt av tjära och hav.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nån som provat en stirlingmotor kopplat till generator?
InläggPostat: fre 26 okt 2012, 23:06 
kiss reglen är hård och skoningslös, men helt underbar

har man inte god till extrem kompetens innom dom teknikområdena man får Bild så har till 99.9999% redan försökt tanken och insett begränsningarna

livet är hårt och man går vidare, grunder är som alltid, få ide, fundera lite, ta reda på fakta, prova , lyckas

av 10,000 ider så ryker 9900 när man funderat lite, när man tar reda på fakta så förvinner 90 till, sedan provar man och 9 till funkar inte, ibland har man en som fungerar , till slut
att den sedan inte är komersiellt gångbar är en helt annan sak


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nån som provat en stirlingmotor kopplat till generator?
InläggPostat: lör 27 okt 2012, 00:49 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 19 nov 2008, 02:20
Inlägg: 13
Nikenik skrev:
Tja, teorin är det ju inget fel på. Och för en kärnvapen-vinter är väl den lösningen den näst bästa (efter eget kärnkraftverk då). Frågan är ju vad du kan tänkas få för effekt och till vilket pris och rimligheten i vanliga livet med bygglov, leverans av stirlingmotor etc.
Vad kostar det t.ex att borra 200m rakt ner i berget? Kan inte vara billigt...

Är det något du seriöst funderar på att bygga eller är det mer dagdrömmar om att göra något extraordinärt?

Om jag hade pengar för att dra igång ett energiprojekt skulle jag titta på kombinationen metangas-produktion och vattenturbin. I stil med Jean Pain.


Precis! Vilken effekt och till vilket pris är frågor jag försöker ta reda på. Har kontaktat firmor som bygger bergvärme, värmepumpar. Återkommer när jag fått mer kött på benen.

Att borra 200m djupt hål kan kosta upp till 100 000 kr enligt uppgifter jag fått. Rimligheten är förstås en separat fråga, detta är mer ett tanke experiment just nu och praktiska detaljer som bygglov, kostnad, är det ekonomiskt lönsamt är inte det primära i detta fall. Vill bara få reda på om det är tekniskt möjligt under någorlunda rimliga förutsättningar. Borra 5 km ner i berget är bara drömmar!

Så om det visar sig att detta kan genomföras utan att behöva borra alltför djup ner och utan att låna 10 miljoner och att du kan utvinna en användbar mängd el så kan jag nog överväga detta som ett alternativ :)

Känner inte till kombinationen metangas-produktion och vattenturbin men ska kolla upp det nu när du nämner det :)


Senast redigerad av Journeyman lör 27 okt 2012, 01:37, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nån som provat en stirlingmotor kopplat till generator?
InläggPostat: lör 27 okt 2012, 01:36 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 19 nov 2008, 02:20
Inlägg: 13
Ongrid skrev:
Att driva en generator med en stirlingmotor, som i sin tur driver en värmepump som ger drift åt en stirlingmotor med generator kopplad är nog den mest orealistiska idé jag hört på länge!

Du har så många värme/friktionsförluster/låg verkningsgrad att det helt enkelt inte är lönt. Även om värmepumpen ger 1:4 så har stirlingmotorn så låg verkningsgrad att du tappar vinsten direkt.


Vet inte om vi missförstår varandra. Eftersom det inte funkar att med bergvärme driva en stirlingmotor som i sin tur driver en generator som genererar el som ska gå både till ditt hem och att samtidigt driva sig egna värmepump är ju helt orimligt och strider mot de termodynamiska lagarna. Så långt är jag med.

Men min tanke var att man "offrar" ett andra borrhål / värmepump / stirlingmotor i berget och använder denna värmeenergi uteslutande för att producera el som går till att driva den primära bergvärme pumpen. Så den netto energin du får ut kommer från den primära stirlingmotorn. Enligt uppgift så har en stirlingmotor en effektivitet på ca 30%. Du får ju alltid förluster. Men kan man bara få ut tillräckligt hög temperatur på vattnet från bergvärmen så kan denna värme driva stirlingmotorn som förhoppningsvis genererar tillräckligt med energi för att driva belysning, ladda upp en batteribank som kan driva tyngre apparater som vattenkokare, mikro, ladda mobilen, laptop m.m.

Syftet med detta krångliga upplägg är inte att spara pengar på min elräkning eller få billigaste pris / kWh.

Syftet är:

1. Att kunna vara helt oberoende av yttre kraftkällor som vindkraft, solceller.
2. Inte behöva bränsle i någon form.
3. Säkerhet. Minimera risken för skador av väder och vind, försvåra möjligheten till sabotage.

Säg att du bestämmer dig för att bygga en bunker under ditt fritidshus ifall zombie apokalypsen inträffar. Då är det en stor fördel om du kan hålla så låg profil som möjligt!
Du vill kunna vara 100% självförsörjande under några månader eller kanske flera år. Du vågar inte förlita dig på resurser som kräver att du måste vara utomhus för att odla mat, solceller, vindkraft m.m.

Folk som är desperata och får syn på ett torp där du odlar grönsaker, potatis. Har en vindsnurra på tomten, solceller, egen brunn på tomten osv... Det gör dig till ett eftertraktat mål!
Om du är tvungen att rida ut stormen under längre tid så behöver du gå under jorden. Då är den stora frågan hur man bäst kan bli helt oberoende av externa energikällor?

En dold bunker som ingen kan upptäcka med lätthet, där jag har frystorkad mat för flera år, har egen borrad vatten brunn direkt under bunkern. kanske har en hydrophonic garden. Då är en kraftkälla som inte behöver bränsle eller saker som placeras ovan jord och därför sårbara guld värd! Jag har ett "self contained system". Det är min dröm! Då är inte kWh priset den viktigaste punkten, förutsatt att jag har en hyfsad budget att spendera då detta projekt troligtvis inte blir särskilt billigt.

Men om det visar sig att du inte kan få ut en användbar mängd el från detta arrangemang eller att du är tvungen att borra flera km ner i marken så kommer detta att förbli en dröm.

Så om vi tillsammans slår ihop våra huvuden så kan vi testa denna teori som de gör i Myth busters :)

Som grym sa, 99% av mina idé är skräp. Men en och annan kan vara genialisk! Mitt mål är inte att uppfinna ett system som är kommersiellt lönsamt, bara det funkar för mina personliga behov i skarpt läge!

Kiss vinner alltid i längden när det gäller överlevnad det håller jag med om! Men man ska inte ha alla äggen i samma korg. Det ena behöver inte utesluta det andra, solceller, vind fungerar utmärkt i många scenarion. Men om vi snackar worst case så kan denna idé vara en bra plan B.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet