Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Eget vindkraftverk
InläggPostat: tis 27 apr 2010, 16:38 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 27 sep 2009, 19:21
Inlägg: 268
Ort: Västsverige
Egentligen kanske det är helt fel forum, men har sett att några som är medlemmar här även är medlemmar på tex alternativ.nu. Så jag chansar och kör frågan här :)

Ett eget vindkraftsverk ska inköpas, dels som redundans men även som ren investering, dvs minska dagens och framför allt, framtiden elräkningar.
Eftersom det inte handlar om ren redundans så måste nån form av break even nås...
Budget: 10-15k absolut max 20k!

Möjlighet att mata in på befintligt elnät är ett villkor, ej ren off-grid alltså.

Snubblade över en artikel på NyTeknik angående detta vindkraftverk.
http://www.tateknik.se/products/Vind/VI ... n%2009.pdf
(Misstänker att det är samma snurra som http://legoelektronik.se/se/produkter/v ... _1000w_24v ?)

Rotordiameter under 2m, dvs bygglovsfritt.

Vad tror ni om det? Fritt fram för frågor , kommentarer och råd. Ju mer handfasta råd och desto bättre :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eget vindkraftverk
InläggPostat: tis 27 apr 2010, 17:12 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Svårt att hitta billigare än det där, och med torn och tillbehör så kommer du spränga budgeten rejält, break even tror jag blir svårt så här pass tidigt in i tekniken.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eget vindkraftverk
InläggPostat: tis 27 apr 2010, 22:08 
Tror att det är rimligare att sätta upp en vind-/sol-lösning med syfte att säkra kritiska funktioner.

Exempel: Drift av pannrum och cirkpumpar. Begränsad belysning. Laddning av batterier.

Skall det bli lönsamt att leverera ut på nätet så får du nog skala upp det hela rejält. Och helst vara storkonsument av el själv. Då kan det kanske gå att nå break-even genom att slippa köpa så mycket el.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eget vindkraftverk
InläggPostat: ons 28 apr 2010, 16:09 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 03 apr 2009, 09:13
Inlägg: 371
Ort: Höglandet
Som Bonden sa, det är idag inte lönsamt att få det kopplat emot nätet då du får betala en STOR summa för inkopplingen och ha en massa säkerhetsanordningar och styrteknik för en hel del pengar..
men jag är klart sugen själv på att (när jag vinner på lotto) investera i en snurra, och den du hittade är intressant, om jag fick önska skulle den vara 2-3ggr större när man ändå håller på ;)
I tyskland/holland ser lagstiftningen lite annorlunda ut, där måste nätleverantörerna tillåta att kunderna levererar el tillbaka, så där är det bara ta sin snurra,solcell,stirlingmotor och dumpa tillbaka elen, du får dock bara el 'tillgodo', du kan alltså inte tjärna pengar där.. här i Swearike är det helt annorlunda och extremt krångligt att leverera el TILL bolagen, för några år sedan kostade det 12000:-/år att ha ett UPPkonto så man över huvud taget kunde BÖRJA leverera.. :evil: men jag har inte koll på hur det ser ut idag!

Du kan ju dock ha den till vardags för att dumpa el till en elpatron till varmvattnet och/eller driva 12v cirkulationspumpar, och du kan ju låta den ladda en batteribank och köra en 220v-inverter, men räkna inte med att det blir någon besparing förrän efter tidigast 5-10år, om den håller..

Jag har sett ganska många som räknat och gjort tester, och någon lönsam affär är det inte, om man nu inte lägger 1-200 000:- eller mer..
men o andra sidan är ju min UPSbank inte lönsam.. eller min Deffender heller.. och kommer det ingen ström från kraftbolagen så är den ju guld värd, så survivialistiskt tycker jag att det är en utmärkt investering, men då ska den egentligen sparas i en bunker och inte slitas på i INNAN det sker..

_________________

'only those who will risk going too far can possibly find out how far one can go'


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eget vindkraftverk
InläggPostat: ons 28 apr 2010, 17:13 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 19 aug 2009, 23:02
Inlägg: 316
Trolle skrev:
sparas i en bunker

Now we're talking! 8)

Jag skulle nog ha satsat på att låta vindkraftverket ladda en rejäl bank ackumulatorer. Det borde teoretiskt kunna utjämna delar av skillnaderna i ditt effektuttag, förutsatt att det blåser tillräckligt mycket och ofta. Tänk även på verkningsgraden när du använder din vindkraft, och förlusterna du gör varje gång du omvandlar energin!

Själv är jag nyfiken på detta:
http://www.smartkraft.no/
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 332524.ece

... förutsatt att Hamann-turbinen fungerar som utlovat. Versionen "Upp till 50 kW" ska bli intressant att se priset på.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eget vindkraftverk
InläggPostat: ons 28 apr 2010, 19:57 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 03 apr 2009, 09:13
Inlägg: 371
Ort: Höglandet
f-n där är den! jag läste om den för ett år sedan, och blev riktigt sugen!
Jag har en bäck på min mark och det går att få till bra fallhöjd och troligen räcker vattnet..
om de fixar den där 20centimers turbintuben så skulle jag kunna maxa den lodrätt med 100%vatten :twisted:

_________________

'only those who will risk going too far can possibly find out how far one can go'


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eget vindkraftverk
InläggPostat: tor 29 apr 2010, 14:35 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 jul 2009, 19:40
Inlägg: 1045
Ort: Den norrländska tundran...
Små vattenkraftverk är riktigt intressanta! I mina ögon är de optimala då der ger energi konstant året runt, annars är man ju väderberoende. Dessutom verkar de lättare att ge service på, det är ingen långmast som måste fällas.

Kan däremot tänka mig att vattendomstolen har ett och annat att tycka i frågan. Det är riktigt kinkigt nu för tiden att förändra ett vattendrag.

_________________
Be Prepared for the Future Collapse


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eget vindkraftverk
InläggPostat: tor 29 apr 2010, 16:01 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: tis 23 mar 2010, 15:56
Inlägg: 265
idealet hade ju då varit att ha ett gammalt kvarnhus på tomten som man i hemlighet kan bara stoppa in en modern vattensnurra i. Synd att man inte har det. Blir allt mer irriterad på militären som helre låter en fin gård förfalla än säljer den till en som ville driva den. Där fanns en gammal vattenkvarn. bara att renovera rännan och byta ut hjulet. Men tyvär ingen affär med fortifikationsverket den gången.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eget vindkraftverk
InläggPostat: tor 29 apr 2010, 16:34 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 19 aug 2009, 23:02
Inlägg: 316
Friedrich_Von skrev:
Kan däremot tänka mig att vattendomstolen har ett och annat att tycka i frågan. Det är riktigt kinkigt nu för tiden att förändra ett vattendrag.

Ja, placeringsproblem gör nog att det inte är en produkt för "alla", även om rinnande vatten finns.

Conrad skrev:
idealet hade ju då varit att ha ett gammalt kvarnhus på tomten som man i hemlighet kan bara stoppa in en modern vattensnurra i. Synd att man inte har det. Blir allt mer irriterad på militären som helre låter en fin gård förfalla än säljer den till en som ville driva den. Där fanns en gammal vattenkvarn. bara att renovera rännan och byta ut hjulet. Men tyvär ingen affär med fortifikationsverket den gången.

Det kan inte ha funnits "något annat" där på gården då, som har fördel av att visst förfall förekommer? ;)

Men visst är det trist. Hela Försvarsmakten är ju tyvärr toppstyrd av politiker som gärna låter byråkrati lägga hinder i vägen (mest p.g.a. att det själva håller sig garanterat sysselsatta på det sättet), vad det än är som ska säljas. Det finns ju en och annan utrangerad pryl, som vi medborgare dessutom redan betalt en gång, som man utan vidare skulle kunna avyttra enligt metoden "privatpersoner - kom och hämta"... om det inte vore för byråkrati och politiska idéer om att marknaden ska skyddas med statens (f.d. våra) pengar. Istället betalar man en gång till, med skattepengar, för att bli av med materielen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eget vindkraftverk
InläggPostat: tor 29 apr 2010, 17:11 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: tis 23 mar 2010, 15:56
Inlägg: 265
nä gården i fråga ligger mitt i ett övningsområde så det är nog bara för att ingen ska klaga på bullrande stridsvagnar och allmänt pangande som de inte säljer gården. Den är igenbommad nu men har tidigare varit utarrenderad till nån bonde som hölager. nu förfaller byggnaderna invändigt tyvär.

Gården heter skrivaremöllan och ligger på revingehed i skåne. Jag var spekulant på den när det diskuterades att skaffa en gård för oss. men försvarsmakten ville inte sälja tyvär.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eget vindkraftverk
InläggPostat: sön 11 nov 2012, 09:25 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: mån 16 apr 2012, 18:40
Inlägg: 49
Spinner vidare på denna gamla tråd. Har någon erfarenheter från småskaliga vindkrraftverk? Är inte händig nog att bygga ett eget, så jag måste köpa. Litet nog så att bygglov ej krävs. Bra kvalite - såg någon artikel som varnade för dåliga kinesiska versioner. Budgeten är väl runt 50000 men gärna mindre.
Något företag som rekommenderas? Svar helst från folk med egna erfarenheter.
Tack Survivalister!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eget vindkraftverk
InläggPostat: mån 12 nov 2012, 11:42 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: ons 10 okt 2012, 14:22
Inlägg: 38
Jag kopte en Aerogen6 for ett ar sedan, sen kopte jag TV-parabol mast och vajjrar fran elfa. Jag kopte aven en solpanel som ska monteras pa samma mast och kopplas ihop med Aerogen6 transformatorn (den klarar 100W extra solpanel). Har inte kommit sa langt pa sjalva byggandet, grejjerna ligger ute i torpet och vantar... men jag tror att Aerogen6 ar typ nagot av det basta man kan kopa, overhuvudtaget ar marina grejjor bra.

Kostnad: Aerogen6 12.000 + Mast 1.000 + Solpanel 1.500.

Bara en viktig punkt: Aerogen6 koptes direkt av tillverkaren = sparade 40% pga detta.

En viktig grej att tanka pa ar att 12volt inte klarar langa strackor utan valdigt dyra kablar och forluster. Jag kommer att behova montera masten precis brevid torpet vilket bara blir aktuellt om vi verkligen far elforsorjnings problem.

_________________
Energin som solen, träd och växter lagrat pa jorden under miljoner år; har vi nu på 200 år bränt upp.


Senast redigerad av bullen mån 12 nov 2012, 17:15, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eget vindkraftverk
InläggPostat: mån 12 nov 2012, 15:00 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07 nov 2011, 17:18
Inlägg: 74
Ort: Västra götaland
Har bara haft ett litet hemmabygge med bilgenerator, men skiten blåste sönder i Gudrun.
Lite länkar för mer info. Utöver själva konstruktionen, HELA konstruktionen så är placeringen viktig. Det elektriska kan anpassas efter behov, men en stor batt.bank är att rekommendera, med batterier som klarar urladdning. Lycka till!

http://vindkraft.zoomshare.com/

http://24volt.eu/osc2/catalog/index.php ... 8qns8r8a16

http://www.exergon.se/husvagn-marin/vindkraft.aspx

http://www.legoelektronik.se/index.php/ ... torer.html

http://www.naturskolan.lund.se/gronasko ... energi.htm

_________________
"I en värld full av hat måste vi ändå våga hoppas. I en värld full av ilska måste vi ändå våga trösta. I en värld full av förtvivlan måste vi ändå våga drömma. I en värld full av misstro måste vi ändå våga tro."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eget vindkraftverk
InläggPostat: tor 15 nov 2012, 23:33 
Nytt inlägg nedan i tråden. Det blev något knas så jag inte fick med allt. /MD


Senast redigerad av MulenDag fre 16 nov 2012, 00:14, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eget vindkraftverk
InläggPostat: tor 15 nov 2012, 23:57 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
MulenDag - någon extra solcellsmodul kan ju göra saken mycket roligare och som reserv, Gud förbjude, ett litet dieseldrivet aggregat som du bara tar till när allt annat skitit sig och du desperat behöver elen...

Själv siktar jag på att få ihop så det räcker till ett litet effektivt kylskåp också (med liten frysdel) - det gör livet mycket enklare tror jag, men kräver ganska mycket el extra.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet