Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Eget vindkraftverk
InläggPostat: fre 16 nov 2012, 00:13 
Jag har funderat lite över hur jag skulle kunna designa ett elsystem för att ha tillgång till ett praktiskt minimum av el efter SHTF.

Förutsättningar
LEDelysning; 30 W, 8 h/dygn -> 240 Wh
Bärbar dator; 90 W, 4 h/dygn -> 360 Wh
Mobiltelefonen; 5 W, 6 h/dygn -> 30 Wh
Radio; 5 W, 4 h/dygn -> 20 Wh
Liten vattenpump 200 W, 1 h/dygn -> 200 Wh
Summa energi; 850 Wh, avrundas till 0,9 kWh som med 24 V är ca 38 Ah.
Summa effekt; 330 W, avrundas till 0,4 kW som med 24 V är ca 17 A.

Laddning och lagring har dålig verkningsgrad, i synnerhet när batterierna har åldrats (kring 50%), så det behöver produceras 1,8 kWh/dygn i genomsnitt.

Solceller ger inte så mycket på vintern. Om det är ljust nog 4 h/dygn men mulet så att de bara ger halv effekt kan 3 st 230 W celler ge 3*230*4*0,5 = 1,38 kWh.

Ett vindkraftverk med 1 kW märkeffekt kan ge 1 kWh dagar då det blåser lite (4 m/s), betydligt mer när vinden tar i förstås. Jag antar att jag kan få ut 4% av märkeffekten ett dåligt dygn, det ger 40 W i 24 h = 0,96 kWh.

En dålig dag med riktigt mulet och vindstilla får jag ingen energi in till systemet. Kan jag i snitt hålla värdena ovan har jag ca 2,3 kWh/dygn in vilket ger mig lite marginaler.

Antag att jag råkar ut för max 3 dagar mörker och stiltje samt att jag inte vill använda mer än 50 % av batteriernas kapacitet för att spara dem. Då behöver jag 38*3*2 = 228 Ah för att kunna lagra så att jag klarar mig i tre dygn från fulladdat.

Investeringskostnad
Gelbatterier, 2 st 12 V 250 Ah, 6.000 kr st = 12.000 kr.
Solpaneler kostar drygt 10 kr/W: 690 * 10 = 7.000 kr.
Vindkraftverk kostar kring 20 kr/W: 20 * 1000 = 20.000 kr.
Laddningsregulator för solkraft 30 A = 2.000 kr
Laddningsregulator + dumplast + dumprelä vind 50 A. Här har jag inte hittat rätt produkter ännu men 7.000 kr bör räcka.
Växelriktare 24V -> 220V 500 W = 5.000 kr

Summa exklusive montageutrustning, torn, kablar m.m: knappt 55.000 kr.

Varför 24 V batteribankar när det mesta som säljs för lågspänning är gjort för 12 V? Jo, därför att det blir stora förluster i ett 12 V-system både vid laddning och urladdning. Det kräver enorma batterier eller att man parallellkopplar batterier vilket är en riktigt dålig lösning. Ju högre spänning desto bättre är det. Men det ska vara praktiskt också. Går man över 24 V börjar det bli ont om laddregultatorer, vindkraftverk, växelriktare m.m. och är det ont om något så blir det dyrt. Alltså 24 V.

Varför växelriktare 24V->220V istället för att köra 12 V-grejer? Ehhh.. Jo, av verkningsgradsskäl vill jag köra 24 V. Men varför inte köpa lastbilsprylar som är gjorda för 24 V? Nja, en bra växelriktare ligger över 90% i verkningsgrad så förlusterna är rimliga. Med 220 V kan man köpa många saker som är svåra att få tag i för 12 eller 24 V och priserna är betydligt bättre samt kvalitén jämnare. Sen är det detdär med förluster i kablar igen. Med 24 V blir det rätt mastiga förluster till förbrukarna även om de inte drar så mycket.

Dessutom, med en växelriktare kan man om man är i knipa koppla in ett vanligt bensinelverk i systemet eller rent av ha sin utrustning parallellt med ett enfas elabonnemang. Men just den biten är kanske det minsta problemet. :)

Lite om batterier: http://wiki.xtronics.com/index.php/Seal ... Efficiency

Effekt från vindkraftverk:
http://handbok.alternativ.nu/%C3%96vrig ... dkraftverk

Ganska många bra grejer: http://24volt.eu/osc2/catalog/index.php

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eget vindkraftverk
InläggPostat: fre 16 nov 2012, 00:25 
Xamda skrev:
MulenDag - någon extra solcellsmodul kan ju göra saken mycket roligare och som reserv, Gud förbjude, ett litet dieseldrivet aggregat som du bara tar till när allt annat skitit sig och du desperat behöver elen...

Själv siktar jag på att få ihop så det räcker till ett litet effektivt kylskåp också (med liten frysdel) - det gör livet mycket enklare tror jag, men kräver ganska mycket el extra.


Se mitt uppdaterade inlägg ovan men...

Jag tänker såhär:
Ju mer paneler och effekt man har desto mer grejer skaffar man och desto mer grejer blir man beroende av. Alltså vill jag verkligen minimera mitt elanvändande. Ljus utan el är svårt. Hur fixar man fram fotogen/ljus/annat efter TEOTWAWKI? Visst, att ha ett par paneler liggande som reserv är jag helt med på men att öka effekten... Njäe....
* Ljus, radio, dator, pump (lite lyx tillåter jag mig) är det nödvändigaste.
* Kyl löser man med jordkällare.
* Frys löser man med rökning och konservering.
* Kyl och frys drar mycket el och är ytterligare grejer som går sönder (designat haveri) och är dessutom ytterst vanebildande.
* Jag tror jag väljer ett bensinaggregat. Det är lättare att långtidslagra alkylatbensin än diesel. De är billigare (jag kan köpa ett i reserv) och diesel riskerar att bli hårdare ransonerat eftersom det behövs för transporter och jordbruk.

Det jag verkligen inte har någon lösning på är tvätten. Man (nån) borde bygga en tvättmaskin med manuell påfyllning av vatten, manuell avtappning (bara en slang, ingen pump) och en liten enkel 12/24/220-motor med låg effekt - bara tillräckligt för att man ska få lite centrifugeringseffekt eftersom det är ett elände att stå och vrida vatten ur lakan i januari. Egentligen bara en vattentät låda med en trumma i som går växelvis åt olika håll när man slår på ena strömbrytaren och som centrifugerar lite halvdant (500W?) när man slår på andra brytaren. Manuell påfyllning av varmt vatten när den kommer till det läget, annars automatisk påfyllning av kallvatten om det inte blir för krångligt.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eget vindkraftverk
InläggPostat: fre 16 nov 2012, 00:30 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Du behöver aldrig bygga till eller reparera ditt hus/gård , maskinpark etc ??

Kan vara bra att ligga över det man tänkt som minimum och se till att det finns kraft kvar att driva lite handverktyg eller en svets mm .
Man kan ju slå av lite av de övriga förbrukarna för att få kraft nog också men .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eget vindkraftverk
InläggPostat: fre 16 nov 2012, 00:33 
Ett knep när det gäller tvätt kan vara att tvätta bara när solceller och vind ger maximal effekt. Och samtidigt stänga av ALLT annat. Och ställa in för tvätt vid lägsta temperatur, men manuellt blanda varmvatten till tvättmaskinen.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eget vindkraftverk
InläggPostat: fre 16 nov 2012, 00:47 
@Dweomer:
Visst. Men snart börjar man utnyttja extraeffekten - så känner jag mig själv. :( Men det är ju upp till var och en. Jag försöker också hålla igen kostnaderna. Det är allt för lätt att börja sukta efter den maffiga växelriktaren på 2500 W och det fina vindkraftverket på 10 kW och längta efter att täcka sydsidan av ladutaket med 5 kW solceller.

Jag räknar med att kunna köra pinnsvets på elaggregat eller att någon annan kan byta bort den tjänsten. Verktyg i övrigt... 500 W hoppas jag räcker en bit och jag önskar att det går att klara sig på handverktyg i hög grad. Orsaken till det är att jag tror att efter SHTF kommer en nedförsbacke som leder till TEOTWAWKI. Så, allt som inte ger mycket per satsad krona eller W går bort för min del - i alla fall idag, i mina tankar. ;)

@Skogsbonde:
Jo, det är nog en god idé. Men i december - efter kräksjukan - när klimatet blivit värre än nu och det fortsätter att småregna rakt uppifrån i 11 veckor, vad gör jag då? Jag menar att det kan bli marigt att vänta på en sådan dag om något tok händer vid fel väder så jag önskar mig en tvätthjälp som kräver så lite som möjligt. Dessutom har vanliga tvättmaskiner en obehaglig förmåga att gå sönder efter bara tio år.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eget vindkraftverk
InläggPostat: fre 16 nov 2012, 01:05 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Då jag bodde utomlands så fanns det gårdar som inte hade vatten indraget eller under vintern då det frös .
Men de använde sin tvättmaskin ändå .
Snett över tvättmaskinen satt en behållare för vatten som kopplades ihop med den slangen som normalt går till kranen .
Sedan tvättade de som vanligt bara att de fick fylla på vatten i tanken/dunken eller vad de hade .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eget vindkraftverk
InläggPostat: fre 16 nov 2012, 17:48 
jag gick på 12v på grund av udda batteribankar, ex så tar jag in batterier som inte annvänds under vintern och kopplar in dom i batteribanken för underhållsladdning

några funderingar bara

jag har några reservkraftverk, bensin och diesel
då kan jag ladda banken om det behövs

en simpel nödgenerator kan du ha med bilgenerator och en gräsklipparmotor

det finns en fundering på en konverterad motioncykel för att kunna få lite ström om det absolut måste
funkar ju bra på vintern


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eget vindkraftverk
InläggPostat: fre 16 nov 2012, 23:47 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: ons 10 okt 2012, 14:22
Inlägg: 38
MulenDag skrev:
Det jag verkligen inte har någon lösning på är tvätten.


http://swedishsurvivalist.egetforum.se/tvatta-utan-el-t3646.html

Sen racker en 12V/80W pump for vatten (i alla fall om du har en grund gravd brunn vilket du maste ha da du maste kunna hinka vatten om du blir utan el) och 20 min (typ latt 300 liter) per dag racker aven om du ska duscha (i balja fran 100 liters kastull med tappkran pa vedspisen saklart)...

Allt annat ar overflodigt forutom dessa typ 3Ah och da racker det med 3x60Ah i 60 dagar teoretiskt utan sol eller vind. 3 stycken sa du kan serie koppla dem till 36V elcykeln.

250W vindkraft + 90W solkraft racker att ladda med.

My 50 cents. (Jag har 220V i torpet)

_________________
Energin som solen, träd och växter lagrat pa jorden under miljoner år; har vi nu på 200 år bränt upp.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eget vindkraftverk
InläggPostat: lör 17 nov 2012, 00:16 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Har man el och en äldre dammsugare så kan man använda den för att tvätta .
Kravet på dammsugaren är att slangen kan flyttas till utblåset .
Då behöver man bara en bunke med höga kanter , blötlägger tvätten med tvättmedel över natten och sedan dagen efter för man ner röret till dammsugaren i bunken och startar "omrörningen"
Byter vatten och beroende på hur smutsig tvätt man har mer vatten med tvättmedel eller så direkt tlll sköljningen .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eget vindkraftverk
InläggPostat: ons 21 nov 2012, 19:31 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: tor 28 jul 2011, 17:46
Inlägg: 77
Leser med interesse om den her. Er i utgangspunktet tenkt til større bygninger, men det var snakk om å nedskalere den til villaer også en gang. :) http://www.greenoptimistic.com/2011/05/ ... d-turbine/

_________________
In war, truth is the first casualty
The blade itself incites to violence.
Qui desiderat pacem praeparet bellum
Fortis cadere, cedere non potest


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eget vindkraftverk
InläggPostat: ons 21 nov 2012, 22:36 
Frøyatro skrev:
Leser med interesse om den her. Er i utgangspunktet tenkt til større bygninger, men det var snakk om å nedskalere den til villaer også en gang. :) http://www.greenoptimistic.com/2011/05/ ... d-turbine/


Spännande. Kollade in deras sajt, de verkar fortfarande vara på gång och hade vunnit något pris. Den minsta var på 1,1 kW vilket låter väldigt lagom. Intressant att se när de kommer till försäljning, vad priset blir och om de klarar nordisk januari.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eget vindkraftverk
InläggPostat: tis 01 jan 2013, 20:06 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: mån 10 dec 2012, 20:17
Inlägg: 51
Hej alla.
Jag beställde en liten vindgenerator i dag på http://www.vindkraftverk.blogspot.com
Jag tyckte det var ett bra pris.Är det någon som har provat de här.Svensk firma från Värnamo.

_________________
Sällan studsar en termos.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eget vindkraftverk
InläggPostat: tis 01 jan 2013, 20:24 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: mån 16 jun 2008, 10:29
Inlägg: 521
Ort: Borås
Hur stor andel av tiden är det över 4m/s där verket skall sitta? Alla 3 modellers faktablad säger samma data på den detaljen.

Ska du ha den på sjön så kanske det blir bra då det ofta blåser på sjön. Får i så fall hoppas den tål den miljön. Eller på ett annars normalt sett blåsigt ställe. Annars får du kanske kompensera med extraextra hög mast. ;-)

Regulatorfritt vet jag inte om jag skulle vilja ha om det blåser mycket och ofta, det kanske inte är så lämpligt i så fall om inte batteribanken är lämpad för det.

MVH PP

_________________
Rätta mig gärna när jag har fel och när jag har otur när jag tänker... ;-)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Eget vindkraftverk
InläggPostat: tis 01 jan 2013, 20:37 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: mån 10 dec 2012, 20:17
Inlägg: 51
Den ska vara till att komplettera solcellerna som funkar knappt inte alls
I Nov-Dec.Stugan ligger i skogen 80m från sjön.Högt läge.
Jag gillade priset på den.Det var inte dyrare än man kunde prova .
Har ingen annan provat så får väl jag återkomma när jag har fått upp den.

_________________
Sällan studsar en termos.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet