Jag har funderat lite över hur jag skulle kunna designa ett elsystem för att ha tillgång till ett praktiskt minimum av el efter SHTF.
Förutsättningar
LEDelysning; 30 W, 8 h/dygn -> 240 Wh
Bärbar dator; 90 W, 4 h/dygn -> 360 Wh
Mobiltelefonen; 5 W, 6 h/dygn -> 30 Wh
Radio; 5 W, 4 h/dygn -> 20 Wh
Liten vattenpump 200 W, 1 h/dygn -> 200 Wh
Summa energi; 850 Wh, avrundas till 0,9 kWh som med 24 V är ca 38 Ah.
Summa effekt; 330 W, avrundas till 0,4 kW som med 24 V är ca 17 A.
Laddning och lagring har dålig verkningsgrad, i synnerhet när batterierna har åldrats (kring 50%), så det behöver produceras 1,8 kWh/dygn i genomsnitt.
Solceller ger inte så mycket på vintern. Om det är ljust nog 4 h/dygn men mulet så att de bara ger halv effekt kan 3 st 230 W celler ge 3*230*4*0,5 = 1,38 kWh.
Ett vindkraftverk med 1 kW märkeffekt kan ge 1 kWh dagar då det blåser lite (4 m/s), betydligt mer när vinden tar i förstås. Jag antar att jag kan få ut 4% av märkeffekten ett dåligt dygn, det ger 40 W i 24 h = 0,96 kWh.
En dålig dag med riktigt mulet och vindstilla får jag ingen energi in till systemet. Kan jag i snitt hålla värdena ovan har jag ca 2,3 kWh/dygn in vilket ger mig lite marginaler.
Antag att jag råkar ut för max 3 dagar mörker och stiltje samt att jag inte vill använda mer än 50 % av batteriernas kapacitet för att spara dem. Då behöver jag 38*3*2 = 228 Ah för att kunna lagra så att jag klarar mig i tre dygn från fulladdat.
Investeringskostnad
Gelbatterier, 2 st 12 V 250 Ah, 6.000 kr st = 12.000 kr.
Solpaneler kostar drygt 10 kr/W: 690 * 10 = 7.000 kr.
Vindkraftverk kostar kring 20 kr/W: 20 * 1000 = 20.000 kr.
Laddningsregulator för solkraft 30 A = 2.000 kr
Laddningsregulator + dumplast + dumprelä vind 50 A. Här har jag inte hittat rätt produkter ännu men 7.000 kr bör räcka.
Växelriktare 24V -> 220V 500 W = 5.000 kr
Summa exklusive montageutrustning, torn, kablar m.m: knappt 55.000 kr.
Varför 24 V batteribankar när det mesta som säljs för lågspänning är gjort för 12 V? Jo, därför att det blir stora förluster i ett 12 V-system både vid laddning och urladdning. Det kräver enorma batterier eller att man parallellkopplar batterier vilket är en riktigt dålig lösning. Ju högre spänning desto bättre är det. Men det ska vara praktiskt också. Går man över 24 V börjar det bli ont om laddregultatorer, vindkraftverk, växelriktare m.m. och är det ont om något så blir det dyrt. Alltså 24 V.
Varför växelriktare 24V->220V istället för att köra 12 V-grejer? Ehhh.. Jo, av verkningsgradsskäl vill jag köra 24 V. Men varför inte köpa lastbilsprylar som är gjorda för 24 V? Nja, en bra växelriktare ligger över 90% i verkningsgrad så förlusterna är rimliga. Med 220 V kan man köpa många saker som är svåra att få tag i för 12 eller 24 V och priserna är betydligt bättre samt kvalitén jämnare. Sen är det detdär med förluster i kablar igen. Med 24 V blir det rätt mastiga förluster till förbrukarna även om de inte drar så mycket.
Dessutom, med en växelriktare kan man om man är i knipa koppla in ett vanligt bensinelverk i systemet eller rent av ha sin utrustning parallellt med ett enfas elabonnemang. Men just den biten är kanske det minsta problemet.
Lite om batterier:
http://wiki.xtronics.com/index.php/Seal ... EfficiencyEffekt från vindkraftverk:
http://handbok.alternativ.nu/%C3%96vrig ... dkraftverkGanska många bra grejer:
http://24volt.eu/osc2/catalog/index.php/MD