Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 244 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 17  Nästa

Är en prepperby något för dig?
Nej, är du helt galen? Ensam är stark! 2%  2%  [ 7 ]
Nej, bo i en by med massa våldsberedda foliehattar är inte min grej! 5%  5%  [ 13 ]
Nej, jag jag tror det blir svårt att enas. 7%  7%  [ 20 ]
Nja, jag vill nog se det innan jag kan ta ställning. 11%  11%  [ 30 ]
Nja, jag tror inte det kommer att funka. 6%  6%  [ 16 ]
Ja, om det verkar vara vettigt folk och en bra överenskommelse. 34%  34%  [ 96 ]
Ja, självförsörjande småsamhällen är vägen att gå. 30%  30%  [ 86 ]
Ja! Och jag ska leda oss in i en ny lysande framtid där vi fattar de kloka besluten åt resten av världen! 2%  2%  [ 6 ]
Det var en djälvla korkad fråga. 3%  3%  [ 8 ]
Antal röster : 282
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: sön 25 nov 2012, 22:08 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Nu handlar det ju mycket om jordbruk som levebröd och inte tillverkning av soppslevar . Och det försvårar en hel del i hur man kommer att komma överens .

Man ska ta in höet och det ska in medans det är bra väder och torrt , man delar på maskinerna inom byn . När de första tar in höet är det torrt och soligt men sedan hinner inte resten att få in sitt innan regnen kommer och mycket av skörden blir sämre pga blötan . Lätt då att bli oense om hur och varför och alla ska ha rätt till maskinerna när det är väder osv osv . Inte lätt att bestämma vem som har rätt att börja och resterande turordning . Den som fick ta in sitt hö blötare än resten kommer sedan att bli lidande resten av året då djuren får sämre foder , hur löser man sånt ? Och den tvisten slutar ju inte vid skörden utan fortsätter med djurens sämre produktion mm .
Samma sak med tex vedkap och klyv , tröskning mm som är beroende av väder och vind .

Vet att här fanns det många som bråkade och även hamnade i slagsmål på den tiden då byarna hade samägda redskap .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: sön 25 nov 2012, 22:44 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Horrorcore skrev:
Släng upp några friggebodar så att vi fattiglappar kan hyra in oss i byte mot arbetskraft.


Nånstans ska man ju börja ;)

Jag slängde bara upp en ide som en start för en konkret diskussion. Om man tänker sig in 10-20 år i framtiden när folk börjar få det riktigt jävligt, svälter och fryser. Hur ska man då åstadkomma ett jämlikt samhälle? Då kommer dom som har verkligen att kunna utnyttja dom som inget har. Jag tror att vi kommer att få se en fruktansvärd misär. Hur ska man hantera en situation när det kommer svältande människor till ens ytterdörr? Jag vet inte hur jag skulle reagera men jag skulle inte må bra. Samtidigt kommer jag att se om mitt och trygga mina egna barns framtid, vad det nu innebär.

Det du antyder ovan är nån form av statarlänga där fattiglapparna är mer eller mindre livegna. Så vill åtminstone inte jag ha det för då har vi inget jämlikt samhälle.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: sön 25 nov 2012, 22:51 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Dweomer skrev:
Nu handlar det ju mycket om jordbruk som levebröd och inte tillverkning av soppslevar . Och det försvårar en hel del i hur man kommer att komma överens .

Man ska ta in höet och det ska in medans det är bra väder och torrt , man delar på maskinerna inom byn . När de första tar in höet är det torrt och soligt men sedan hinner inte resten att få in sitt innan regnen kommer och mycket av skörden blir sämre pga blötan . Lätt då att bli oense om hur och varför och alla ska ha rätt till maskinerna när det är väder osv osv . Inte lätt att bestämma vem som har rätt att börja och resterande turordning . Den som fick ta in sitt hö blötare än resten kommer sedan att bli lidande resten av året då djuren får sämre foder , hur löser man sånt ? Och den tvisten slutar ju inte vid skörden utan fortsätter med djurens sämre produktion mm .
Samma sak med tex vedkap och klyv , tröskning mm som är beroende av väder och vind .

Vet att här fanns det många som bråkade och även hamnade i slagsmål på den tiden då byarna hade samägda redskap .


Det skulle kanske gå att organisera genom att skörden var gemensam för de som är med i gemenskapen. Då får man dela på bra och dåligt hö.

Klart det finns högvis med exempel på när det varit en massa bråk och slagsmål men i de allra flesta fall fungerar det. Det kanske inte blir perfekt men tillräckligt bra. Har man rättshaverister och kverlulanter som kräver milimeterrättvisa kommer det alltid finnas nåt att tvista om.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: mån 26 nov 2012, 00:01 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 26 jul 2010, 16:13
Inlägg: 1387
Dweomer skrev:
Nu handlar det ju mycket om jordbruk som levebröd och inte tillverkning av soppslevar . Och det försvårar en hel del i hur man kommer att komma överens .

Man ska ta in höet och det ska in medans det är bra väder och torrt , man delar på maskinerna inom byn . När de första tar in höet är det torrt och soligt men sedan hinner inte resten att få in sitt innan regnen kommer och mycket av skörden blir sämre pga blötan . Lätt då att bli oense om hur och varför och alla ska ha rätt till maskinerna när det är väder osv osv . Inte lätt att bestämma vem som har rätt att börja och resterande turordning . Den som fick ta in sitt hö blötare än resten kommer sedan att bli lidande resten av året då djuren får sämre foder , hur löser man sånt ? Och den tvisten slutar ju inte vid skörden utan fortsätter med djurens sämre produktion mm .
Samma sak med tex vedkap och klyv , tröskning mm som är beroende av väder och vind .

Vet att här fanns det många som bråkade och även hamnade i slagsmål på den tiden då byarna hade samägda redskap .


Tittar man på småbyar i alaska och liknande är det ofta att en har hand om höet, en om boskapen, en om skog/ved, sen får varje familj fixa sin egen jakt och fiske
folk hjälps åt att gör lite småsysslor men i det stora hela så blir det mycket byteshandel.

Förut innan traktorer och sådant gick ju ofta hela byn ihop för att hjälpa med höet just för att allt skulle in på en dag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: mån 26 nov 2012, 00:06 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 26 jul 2010, 16:13
Inlägg: 1387
Rakkuraj skrev:
Horrorcore skrev:
Släng upp några friggebodar så att vi fattiglappar kan hyra in oss i byte mot arbetskraft.



Det du antyder ovan är nån form av statarlänga där fattiglapparna är mer eller mindre livegna. Så vill åtminstone inte jag ha det för då har vi inget jämlikt samhälle.


Dom 12500 som blivit utslängda ur försäkringskassan och dom 30.000 som går på fas 3 skulle nog mycket hellre vara livegna än det systemet som finns idag.
Förut fick ju trälarna i alla fall mat. Idag har man knappt råd med det och nånting annat än en 30kvm lägenhet är det ju bara att drömma om.

Då har jag hellre en friggebod på landet, kan arbeta ute i det fria och bo i ett samhälle där man faktiskt fyller någon funktion.

Jag gillar ju djur, så får jag bo i stallet kan jag mjölka kossorna och ta hand om getterna. (man måste ha getter)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: mån 26 nov 2012, 00:32 
Rakkuraj skrev:
Man ska skapa en egen valuta eller dylikt. Det kommer alla att behövas olika resurser framför allt i form av arbetskraft. Byaföreningen ska stå som garant för valutans värde och den ska kopplas mot något fysiskt som t ex arbetade timmar. Vad olika saker är värda kommer att ge sig med tiden.


En kommentar till ovanstående: lokala-valutor-t3861.html

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: mån 26 nov 2012, 07:19 
Det finns massor av bra fungerande samfälligheter. Dom flesta med sommarstugor och självklart en del åretruntboende. Årsavgiften på en 2-3000:- räcker för att sköta vägar, vatten och gemensam skog. På det har man x antal gemensamma dagar där man hjälps åt med olika göromål. Som en del väljer att betala sig iväg från. Så det finns val för alla. Nu bör man ju gå lite längre om man ser till det mål vi pratar om. Att gå tillbaka till 1800-talet tror jag inte alls man behöver. Men tänket är i rätt riktning. Och nu kommer fördelen med en prepperby. Det finns massor av kunskap, och man skall utnyttja allt som finns.

Solceller, små vindkraftverk, ångmaskiner. En modern ångmaskin i ett slutet system startar lika fort som en gammal dieselbil. Med fruktansvärt mycket mer kraft. Jag har ritat en motor som jag byggt och testkört i modellskala. 9 rörliga delar med växellåda, varav 7 är kolvar i en roterande cylinder. Nästa steg är att montera den i en trädgårdstraktor.

För el har jag solceller. 2 X 60 watt och en batteribank på 300a. Har aldrig upplevt tomma batterier. Men det är en sommarstuga, så till nästa år kompletteras det med en liten vindsnurra på 1000w. Kostnaden på den är ca: 3000:- med frakt. Nu klarar jag mig ganska bra. Brunnen grävd, + åretrunt vatten.

Mycket kvar att göra. Och jag kan tillägga att totalkostnaden just idag är 3000:- + om året.

Använder man kunskapen vi har idag, och gör en del justeringar med tanke på drift, handlar det nog om att hålla allt enkelt och skottsäkert.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: mån 26 nov 2012, 08:07 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
carlsson56 skrev:
Jag har ritat en motor som jag byggt och testkört i modellskala. 9 rörliga delar med växellåda, varav 7 är kolvar i en roterande cylinder. Nästa steg är att montera den i en trädgårdstraktor.



En wankelmotor då , eller en stjärnmotor ? Men roterande cylinder ? I ena meningen säger du 9 rörliga delar varav 7 kolvar och i nästa mening roterande cylinder ? Blir väldigt virrigt .

Finns nackdelar med stjärnmotorn som gör att den inte används för fordonsdrift redan utan mer till flygplansmotor .

Utan tillgång till specialmaterial till cylinderfoder så slits en sån motor ut betydligt snabbare än en vanlig . i en vanlig motor finns det kompressionsringar som tätar och tar upp tryck , vilket inte finns i wankel typen . Så finns inget som skyddar mot det ständiga slitaget på kolv och cylinder . I en vanlig motor så finns det ju ett litet litet spel mellan cylindervägg och kolv .
Specialmaterialet som skulle få en wankelmotor att bli intressant är olika moderna keramer typ det som sitter utvändigt på rymdfärjorna som tål hetta och tryck .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Senast redigerad av Dweomer mån 26 nov 2012, 09:10, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: mån 26 nov 2012, 09:09 
En ångmotor går att köra med en vedklabbe, och ger otroligt mycket energi för pengarna.

Min motor kort.
En cylinder med en roterande kolv. Inte som vanligt upp/ner.
I kolven har jag ytterligare 7 cylindrar i en cirkel. I varje cylinder har jag sedan en kolv som går den vanliga vägen och driver den stora cylinder runt genom att vrida stora kolven när den lilla träffar en platta som t.ex. står i 45 grader. (Den är justerbar för utväxlingen) Tätningarna är enkla i dom små cylindrarna eftersom inga oljeringar behövs. Glidlager av nylon mot skivan. Lite som en teflonpanna. Hur som. Den stora cylinder snurrar och eftersom kraften är spridd över 7 kolvar är slitaget/belastningen spritt på samma sätt. Och den ger en jämn gång. 9 rörliga delar som inte mår dåligt av lite taskig precision eller slitage.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: mån 26 nov 2012, 09:14 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det där börjar låta som en pump i modell eller möjligen en hydralmotor ?

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Senast redigerad av Dweomer mån 26 nov 2012, 09:53, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: mån 26 nov 2012, 09:30 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
@ MulenDag - Ja, tänkte på hur man löser det internt. Hur man löser det gentemot samhälle och myndigheter borde inte vara så avancerat, kanske genom ekonomisk förening som du nämnde.

@ Ongrid - Tror som du att täckning för ett sådant här projekt finns endast i storstadsregionerna och då bör det inte ligga mer än ett par timmars bilresa bort, annars kommer man aldrig få folk att delta mer än sporadiskt förrän den dagen man på allvar behöver byns resurser. Man får ju tänka sig också att man åtminstone i teorin skall mäkta med att pallra sig dit till fots när som helst på året och det begränsar ju kraftigt avståndet från tilltänkt "uppsamlinsgområde" som är möjligt att tänka sig.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: mån 26 nov 2012, 10:57 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Rakkuraj skrev:
Horrorcore skrev:
Släng upp några friggebodar så att vi fattiglappar kan hyra in oss i byte mot arbetskraft.


Nånstans ska man ju börja ;)

Jag slängde bara upp en ide som en start för en konkret diskussion. Om man tänker sig in 10-20 år i framtiden när folk börjar få det riktigt jävligt, svälter och fryser. Hur ska man då åstadkomma ett jämlikt samhälle? Då kommer dom som har verkligen att kunna utnyttja dom som inget har. Jag tror att vi kommer att få se en fruktansvärd misär. Hur ska man hantera en situation när det kommer svältande människor till ens ytterdörr? Jag vet inte hur jag skulle reagera men jag skulle inte må bra. Samtidigt kommer jag att se om mitt och trygga mina egna barns framtid, vad det nu innebär.

Det du antyder ovan är nån form av statarlänga där fattiglapparna är mer eller mindre livegna. Så vill åtminstone inte jag ha det för då har vi inget jämlikt samhälle.


Man kanske inte vill ha det så, men det kanske är det jämlikaste som det kan bli med förutsättningarna vi har?

Tittar man till sig själv och det du säger om det kommer fattiga till ens dörr, vad gör man? Särskilt om man har en friggebod eller plats över i ladan och något litet överskott. Kör man dem på porten alla så är det ett jämlikt samhälle. Men tar man in ett par eller några som verkar kunna arbeta bra och hjälpa till så har man helt plötsligt skaffat sig ett klassamhälle, men av godhet.

Jag tror att det viktigaste är att uppfostra barn till att veta att alla är jämlika och att straff och lag måste vara samma för alla, oavsett bakgrund, kön, religion och etnicitet.
Sen ens "sociala" status får inte spela in.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: tis 27 nov 2012, 19:12 
Offline
Skärmskyddsmäklare

Blev medlem: tor 01 nov 2012, 15:50
Inlägg: 316
Ort: Det ljusa Skåne
Det känns inte som att det blir någon prepperby? Det känns som att man gärna hade haft någon form av fort, eller åtminstone att byn var välförsvarad med höga oöverstigliga murar. På så sätt skulle man kanske slippa både angripare och tiggare... Så länge man inte är ute på fälten utanför och arbetar förstås.

Framförallt skulle man dessutom kunna skydda sig mot tjuvar (zombies) och kunna sova gott på natten.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: tis 27 nov 2012, 19:21 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Jag jobbar redan mot en prepperby, även om jag inte kallar den så. Vi är två familjer och vi jobbar för att skapa oss ett gott rykte och trovärdighet i omgivningarna. Jag tror att det är en bra investering när tiderna blir sämre. Ju fler vi lyckas locka in på vårt spår desto lättare kommer det att gå.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: sön 02 dec 2012, 11:53 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Kan inte avslöja för mycket, men har en tid hållit på att undersöka och förhandla om ett gammalt fyrhus på en ö, jag vet inte om det kommer att komma ut på den vanliga marknaden, men enligt viss konversation jag haft med fortifikationsverket, statens fastighetsverk mfl så verkar det kunna bli aktuellt om det inte blir sålt till komunal verksamhet eller liknande (som har företräde) men om de tvingas hoppa av blir det troligen offentlig budgivning. Om det inte bär iväg bortom all kontroll tänkte jag då lägga in ett skäligt bud på objektet. För närvarande är all mark statligt ägad och byggnaderna är i väldigt dåligt skick, dvs kräver väldigt omfattande reniovering (och allt måste fraktas dit med båt). Men det är en djäkligt häftig byggnad i två våningar samt ett stort källarplan med vad jag gissar är en reservgenerator. Den har gamla system för intern el och vatten vad det ser ut samt en gammal antik krutbunker i sten. Där står även en sidobyggnad med vad det ser ut ganska kraftiga dieselaggregat för el. Medföljer även ett litet modern fyrtorn vad det ser ut, vet inte om det ingår men det sitter iaf ihop med huset. Den gamla kupan på taket är tyverr borta sedan länge men delar av tornet finns kvar i byggnaden. Är fler här på kan vi ju öka budet annars.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 244 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 17  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet