Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Lista över listor
InläggPostat: tor 29 nov 2012, 20:58 
Var i hela friden är stormköket?

Är mitt uppe i ett försök att systematisera preppande lite mer och tänkte ta lite hjälp av er på forumet. Just nu skapar jag listor över den utrustning jag bör ha och kommer framöver löpande att införskaffa utrustning och varor enligt prioriteringen på listorna.

Bor i lägenhet i förort till Stockholm, vilket ganska hårt styr prepper-behoven jag har i dagsläget.

Först ut är en lista över mina listor :), önskar synpunkter, täcker jag in alla områden?

Artioms lista över listor

Vatten
Utrustning för tillgång till rent vatten. Vattenlager, vattenrening, dunkar, etc.

Mat, lager
En veckas matlager för 4 personer (2 vuxna, 2 barn)

Mat, tillagning
Utrustning för att tillaga mat i matlagret. Kök, bränsle, etc.

Medicin & första hjälpen - hemma
Hemmaapoteket. Allt från plåster till Jod-tabletter.

Medicin & första hjälpen - EDC
Sjukvårdsutrustning att bära med sig varje dag.

Hygien
Lager av produkter för hygien. Tandborste, tandkräm, tvål, toalettpapper, etc.

Tvätt och städ
Lager av produkter för rengöring och hantering av sopor. Klorin, plastpåsar, etc.

Säkerhet i bostad
Utrustning för alla former av säkerhet i hemmet. Brand, försvar, etc.

Verktyg
Grundläggande uppsättning av verktyg. Skrivmejslar, hammare, såg, etc.

Energi
Utrustning och lagervaror för att hantera brist på energi. Batteriladdare, batterier, etc.

Värme i bostad
Utrustning för att hantera kyla i hemmet. Fotogenvärmare, filtar, etc.

Jakt & fiske
Utrustning för jakt och fiske. Vapen, ammo, fiskenät, etc.

Kommunikation
Utrustning för kommunikation när vanliga kanaler är nere. Jaktradio, FM/AM radio, etc.

Friluftsutrustning
Utrustning för uteliv. GPS, kompass, tält, kniv, yxa, tändstickor och tändstål, etc.

Ljus
Utrustning för ljus vid elavbrott och uteliv. Ficklampor, stearinljus, etc.

Papper och dokumentation
Kopior av viktiga papper, försäkringar, pass, körkort, etc.

Böcker och manualer
Referenslitteratur och annan information. Överlevnadshandbok, böcker över ätbara växter, kartor, etc.

Nöje
Nöjen och tidsfördriv i svåra tider. Böcker, filmer, spel, etc.

BOB
Utrustning vid händelse av evakuering. Ryggsäck, tält, kniv, MREs, etc.

Utrustning i bilen
Utrustning som bör förvaras i bilen. Väldigt årstidsberoende. Bogserlina, filtar, värmeljus, vatten, etc.

Varor för byteshandel
Varor att lagerhålla för byteshandel. T ex alkohol.

Inläggsrubrik: Re: Lista över listor
InläggPostat: tor 29 nov 2012, 21:28 
Fredag
Användarvisningsbild

Jag har gjort en liten webbsida som är kopplad till en databas där man kan registrera mat, dryck och medicin i olika lådor. Inventarierna registreras med typ, vikt, förpackning och bäst före datum. Huvudsidan listar de produkterna som har mindre än 6 månaders hållbarhet kvar så man kan växla ut dem.

När SHTF så spelar det ingen roll om man kommer åt sidan längre för då börjar man använda sig av lådorna.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com

InläggPostat: tor 29 nov 2012, 22:01 
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

En tanke som slog mig var att om ni nu bor i en lägenhet eller villa/radhus i tät bebyggelse, så är nog mörkläggningsgardiner eller mosv (tex. uppskurna liggunderlag monterade på fönstren) ett bra sätt hålla sig under "radar", min tanke är att om hela området är svart, och just din lägenhet/villa/radhus är upplyst så kommer du nog få besök, först av grannar/närstående sen om krisen inte löser sig så kommer troligtvis skumma element att spana in din bostad och tänka, "ofan, den här, han har lyse och värme, vad har han mer?" så ett visst camouflage både för bostaden och om du förvarar diverse utrustning i ett gemensamt utrymme som en vind eller ett källarförråd så bör det nog inte synas att du har konserver och vattendunkar...

Tanke två som jag hade, har du en BOL? Ett BOV? Om du har det så är mitt förslag att du förpackar BOV med tillräckliga förråd så du kan ta dig till BOL, när du packar, tänk pessimistiskt, dvs minst 20L extra soppa, mat och vatten för minst 3 dygn samt verktyg för att kunna röja nedfallna träd eller dyl. Och utrustning för att kunna bo minst 3 nätter under vinterförhållanden (detta ändrar ju sig med årstiden givetvis), men tält, presenning, såg, yxa, kniv, tändstickor, tändare, eldstål, sovsäckar, liggunderlag, nödfiltar, regnponchos, vikbar arméspade, campingkök och kokkärl... Hoppas det hjälpte, hör av dig om du har synpunkter eller funderingar, vi lär oss alla av varandra MVH Bushnut

Eldflammor, dieselrök och undergång

InläggPostat: tor 29 nov 2012, 22:15 
Var i hela friden är stormköket?

Grejor för mörkläggning, bra!! Kommer hamna under "säkerhet i hemmet" - listan.

Har faktiskt lite utrymmesproblem och lagrar redan nu vissa grejor på vinden. Lite riskabelt, men förutsatt att det inte blir inbrott i nuläget så kommer ju dessa grejor tas ner till lägenheten direkt vid stök och oroligheter.

InläggPostat: tor 29 nov 2012, 22:27 
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Grejorna på vinden, packa dem i flyttkartonger så långt det går, märk kartongerna med typ skol saker eller jul-pynt eller liknande, camouflage min vän always cmaouflage

Satt och funderade på att mörklägga med liggunderlag, vad jag kom fram till var att färdigskurna liggunderlags-bitar som fästs i fönsterkarmen med kardborrplattor, kardborrplattor finns ju i alla upptänkliga färger, och om man matchar färgen på fönsterkarmen så syns inte kardborren om man inte tittar efter den, plattorna i sig kan göras så att de är vikbara och kan därefter stuvas under en säng, soffa eller i en garderob :ninja:

Eldflammor, dieselrök och undergång

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ]