Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 71 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Mitt kniv-system
InläggPostat: lör 15 dec 2012, 21:57 
Offline
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 jul 2011, 20:05
Inlägg: 1224
Ort: Stockholm
mullet skrev:
Skogsbonde skrev:
Det säkraste är att stå på knä när man hugger. Då är det omöjligt att hugga sig i foten, eftersom förlängningen på svingen går ner i backen. Fungerar utmärkt ute i fält med en liten yxa.

En annan möjlighet är att ha en lång yxa och lägga en stock mellan dig och huggkubben. Då går en eventuell missad sving in i stocken, och inte in i din fot. :nono:


Jag säger inte att du har fel, har dock lyckats hugga mig i nedre lårmuskelfästet precis ovanför knäet när jag stod på knä. Hade jag fått välja hade jag alla ggr tagit den i smalbenet istället, dock inte i foten om jag fått välja.


Du ser jag har inte helt fel angående skaderisken nu blev jag genast säkrare på min sak.

_________________
http://bodisforberedelser.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mitt kniv-system
InläggPostat: lör 15 dec 2012, 22:02 
Offline
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 jul 2011, 20:05
Inlägg: 1224
Ort: Stockholm
grym skrev:
ursäkta att jag är aningens , ska vi kalla det (:)

känns som om det är mycket focus på just knivar, visst är det kul, men är resten av utrustningen i samma nivå?

är personligen av det problemet :?: att vissa delar av utrustningen är , hm, överdriven (:) :oops:


Busted :shock: . Haha jag har fler knivar än vad som behövs helt klart. Jag motiverar det med att när man kombinerar nytta med nöje kan det få kosta lite extra. Ja ja jag vet att jag förespråkar återhållsamhet när det gäller ekonomiska utlägg men jag är också ett barn av vår tid jag är som de flesta andra en shopaholic som letar efter sin fix. Resten av utrustningen är helt klart godkänd men visst jag kanske skulle investera i en portabel vattenrenare i stället det erkänner jag men va faan den är inte lika cool :rambo: .

_________________
http://bodisforberedelser.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mitt kniv-system
InläggPostat: lör 15 dec 2012, 22:06 
Offline
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 jul 2011, 20:05
Inlägg: 1224
Ort: Stockholm
Ragnarök skrev:
Bodis skrev:
Ragnarök: Jaha så du använder den som en yxa för att klyva ved, hur tjocka vedklabbat kan du klyva då? Låter som om man får nöja sig med mindre ved då eller? Jag vill kunna klyva rätt tjock ved för att komma åt det torra när det regnat kraftigt under en längre period.

En khukri är inte så dyr det blir säkert en sådan någon gång bara för att det är kul då kan jag testa själv. Hur är stålet i dom?


Mjo vedträn på 10-15cm i diameter kanske.
Större än så blir nog problematiskt, jämförbart med en liten yxa som sagt.

Jag tror det är 1095 i de flesta kukris, dom brukar återvinna lastbils fjädring eller nåt ?
Har hört att det är mycket kvalite skillnader runtom på nätet, man ska undvika vissa tillverkare eftersom dom gör "turist skräp" och ve och fasa om den skulle vara gjord i Turkiet istället för Nepal, då är den tydligen riktigt dålig :roll:
Huruvida detta har någon sanningshalt eller bara är propaganda för att höja sin egen försäljning vet jag inte.

Hursomhelst köpte jag min från http://www.torablades.com/ eftersom dom är baserade i England.
Gubben som har företaget sägs vara väldigt noga med både kvalite, tradition och historisk korrekthet.
Tror han även har nån slags kampsorts skola baserad på Nepalsk kickboxning eller nåt, så tja.
Huvudsaken för mej var att han arbetar inom EU.

Fraktpriserna från Nepal brukar vara ganska höga, ibland dyrare än själva kukrin, och tull är dyrt om man åker dit på det med. Vad som är billigt eller dyrt är väl lite relativt med inkomst, min inkomst är bedrövlig så jag tyckte det var ganska dyrt att slanta 1120kr inklusive frakt för min kukri.
Men än så länge är jag inte besviken.


Då kapar den stora klabbar ändå må jag säga. Men jag har samma argumentation som mot yxor där, Skaderisk, underlag, energieffektivitet osv...

1120:- var dyrare än jag trodde då hoppar jag nog en sådan eftersom det endast skulle vart för nöjes skull jag köpte den. Jag minns det som billigare men jag kanske missade frakten från Nepal då.

_________________
http://bodisforberedelser.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mitt kniv-system
InläggPostat: lör 15 dec 2012, 22:10 
mullet skrev:
Jag säger inte att du har fel, har dock lyckats hugga mig i nedre lårmuskelfästet precis ovanför knäet när jag stod på knä. Hade jag fått välja hade jag alla ggr tagit den i smalbenet istället, dock inte i foten om jag fått välja.


Det hade varit intressant att se hur det hela gick till. Rent mekaniskt borde det vara besvärligt med tanke på längden på armen och skaftet på yxan. Borde ta i marken med marginal utan att nå benet.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mitt kniv-system
InläggPostat: lör 15 dec 2012, 22:35 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 14 mar 2012, 21:12
Inlägg: 956
Bodis skrev:
Då kapar den stora klabbar ändå må jag säga. Men jag har samma argumentation som mot yxor där, Skaderisk, underlag, energieffektivitet osv...

Man kan ju råka slå sej i huvudet med batongen om man är trött och hungrig ;)
Men absolut, den har samma nackdelar som en yxa + om den skulle haverera så är den svår att laga som en kniv. Så helt optimal är den nog inte.

Annat att tänka på:
Om man har en kukri istället för en yxa+stor kniv så sparar man in buren vikt.
Men har man två verktyg så har man ändå 50% effektivitet om ett går sönder eller kommer bort.
Om man är en gramjägare gällande packning kanske man vill fundera på det.
Jag är fortfarande i det stadiet att jag vill packa allt + köksvasken i min BoB så jag packar helst 2 kukris :mrgreen:

Det finns säkert billigare att få tag i om man letar noga.
Men då får man nog akta, så man inte köper en machete av misstag.
Det finns några modeller som ligger i prisklassen hundralappar, men dom är kanske 2-4mm över ryggen, och det ställer jag mej tveksam till att man klyver några vedklabbar med.
En rejäl kukri bör ligga på ca 10mm.

Man kan ju även köpa begagnat från tradera eller blocket.
Men då kanske man får räkna med lite rost, spruckna eller lösa handtag och oslipade eggar.

_________________
In a world gone mad, only a lunatic is truly insane.
    - Homer Simpson
:-g


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mitt kniv-system
InläggPostat: lör 15 dec 2012, 22:49 
Offline
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 jul 2011, 20:05
Inlägg: 1224
Ort: Stockholm
Ragnarök skrev:
Bodis skrev:
Då kapar den stora klabbar ändå må jag säga. Men jag har samma argumentation som mot yxor där, Skaderisk, underlag, energieffektivitet osv...

Man kan ju råka slå sej i huvudet med batongen om man är trött och hungrig ;)
Men absolut, den har samma nackdelar som en yxa + om den skulle haverera så är den svår att laga som en kniv. Så helt optimal är den nog inte.

Annat att tänka på:
Om man har en kukri istället för en yxa+stor kniv så sparar man in buren vikt.
Men har man två verktyg så har man ändå 50% effektivitet om ett går sönder eller kommer bort.
Om man är en gramjägare gällande packning kanske man vill fundera på det.
Jag är fortfarande i det stadiet att jag vill packa allt + köksvasken i min BoB så jag packar helst 2 kukris :mrgreen:

Det finns säkert billigare att få tag i om man letar noga.
Men då får man nog akta, så man inte köper en machete av misstag.
Det finns några modeller som ligger i prisklassen hundralappar, men dom är kanske 2-4mm över ryggen, och det ställer jag mej tveksam till att man klyver några vedklabbar med.
En rejäl kukri bör ligga på ca 10mm.

Man kan ju även köpa begagnat från tradera eller blocket.
Men då kanske man får räkna med lite rost, spruckna eller lösa handtag och oslipade eggar.


Oj 10 mm är dom så pass vad väger dom då med och utan slida?

_________________
http://bodisforberedelser.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mitt kniv-system
InläggPostat: lör 15 dec 2012, 23:53 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 14 mar 2012, 21:12
Inlägg: 956
Det är det lite svårt att sätta exakta mått på dessa, då de smids för hand på gammaldags vis.
Vilket ger upphov till viss variation.

Min väger 644g utan skida.
Och är 8mm på det bredaste stället över ryggen.
Men med skidan kommer den upp i 984g !

Som jag sa så är bärsystemet mer traditionellt än praktiskt tyvärr. Innehåller både trä och läder.
Jag har funderat på att köpa nåt i plast och nylon, som tex. Cold steel har till sina kukris, men eftersom jag inte vet om den kommer att passa bra så har jag inte vågat slänga iväg nån hundring bara för att testa. Jag är ju inte i skogen så ofta heller som sagt.

_________________
In a world gone mad, only a lunatic is truly insane.
    - Homer Simpson
:-g


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mitt kniv-system
InläggPostat: sön 16 dec 2012, 00:22 
Offline
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 jul 2011, 20:05
Inlägg: 1224
Ort: Stockholm
Ragnarök skrev:
Det är det lite svårt att sätta exakta mått på dessa, då de smids för hand på gammaldags vis.
Vilket ger upphov till viss variation.

Min väger 644g utan skida.
Och är 8mm på det bredaste stället över ryggen.
Men med skidan kommer den upp i 984g !

Som jag sa så är bärsystemet mer traditionellt än praktiskt tyvärr. Innehåller både trä och läder.
Jag har funderat på att köpa nåt i plast och nylon, som tex. Cold steel har till sina kukris, men eftersom jag inte vet om den kommer att passa bra så har jag inte vågat slänga iväg nån hundring bara för att testa. Jag är ju inte i skogen så ofta heller som sagt.


984 gram och du funderar på två i packningen :shock:. Har du packat allt du behöver och testat att gå en bit? Jag förstår att det är en smaksak men du borde verkligen fundera på Esee Junglas i stället speciellt eftersom du inte är omöjlig inför stora knivar i stället för yxor. Den väger utan molle MOLLE baksidan 809 gram om du inte vet vad MOLLE baksida är så kolla länk http://www.knivbutik.se/knivslidor/704- ... 3-4-6.html. Skulle lita mer på hållbarheten på den till och med Cold steel Trail master kan gå sönder vi hård användning http://www.youtube.com/watch?v=KmO0XSWhV04. Har dock aldrig hört att Esee Junglas gjort det.

Trailmastern har förvisso sålt absurt mycket och då är det klart att någon har defekter men ändå.

_________________
http://bodisforberedelser.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mitt kniv-system
InläggPostat: sön 16 dec 2012, 01:11 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 14 mar 2012, 21:12
Inlägg: 956
Njae jag skulle inte packa 2 kukris när skidorna väger så mycket.
Det var mest skämtsamt, liksom att jag egentligen inte packar köksvasken.

Men som referens, min lilla biltema yxa väger 1097g + Bowie i skida 553g.
Så en kukri är marginellt lättare än de bägge verktygen, även med trä/läder härket på.
Och som sagt så funderar jag på att ersätta den otympliga skidan på något vis.
Även om jag måste McGuyver-göra skiten själv med wellpapp och silvertejp :lol:

Esee Junglas verkar skramla loss på 2000+ kronor.
Det finns tyvärr inte utrymme till det i min budget, hur bra den än är.

_________________
In a world gone mad, only a lunatic is truly insane.
    - Homer Simpson
:-g


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mitt kniv-system
InläggPostat: sön 16 dec 2012, 01:28 
Offline
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 jul 2011, 20:05
Inlägg: 1224
Ort: Stockholm
Ragnarök skrev:
Njae jag skulle inte packa 2 kukris när skidorna väger så mycket.
Det var mest skämtsamt, liksom att jag egentligen inte packar köksvasken.

Men som referens, min lilla biltema yxa väger 1097g + Bowie i skida 553g.
Så en kukri är marginellt lättare än de bägge verktygen, även med trä/läder härket på.
Och som sagt så funderar jag på att ersätta den otympliga skidan på något vis.
Även om jag måste McGuyver-göra skiten själv med wellpapp och silvertejp :lol:

Esee Junglas verkar skramla loss på 2000+ kronor.
Det finns tyvärr inte utrymme till det i min budget, hur bra den än är.


Köksvasken förstod jag men det är så många som kör med devisen "two is one, one is none" här så jag trodde du ville ha två om du kunde :smack: . Haha jaja du kan få den något billigare om du beställer från staterna men se det som en framtida investering då för den är helt underbar. Förvisso rekommenderar jag mer än gärna knivbutik.se men när det gäller att spara så många hundralappar så kan jag förstå att man har svårt att motivera köp på grund av patriotiska skäl speciellt om man har det knapert.

_________________
http://bodisforberedelser.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mitt kniv-system
InläggPostat: sön 16 dec 2012, 01:47 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 14 mar 2012, 21:12
Inlägg: 956
Precis, det var en nackdel jag ville påpeka.
Om man har ett system med yxa+kniv så är det inte katastrof om ena verktyget försvinner.
Men jag som väljer en kukri för att försöka snåla på vikten, tar en risk.

Dessutom är kukris traditionellt gjorda med sticktånge.
Något som jag fått för mej många skulle rygga ifrån, det anses inte lika hållbart som fulltånge.
Jag tänker tyvärr inte ge mej :evil: på att skrota en kniv för över tusenlappen, bara för att se om jag kan ha sönder den.
Men av vad jag läst mej till på internet av folk som hyllar kukrin, så är en sticktånge av god kvalite mycket hållbar och mycket bekvämare för handen vid långvarigt arbete, än en dito med fulltånge.

_________________
In a world gone mad, only a lunatic is truly insane.
    - Homer Simpson
:-g


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mitt kniv-system
InläggPostat: sön 16 dec 2012, 01:56 
Offline
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 jul 2011, 20:05
Inlägg: 1224
Ort: Stockholm
Ragnarök skrev:
Precis, det var en nackdel jag ville påpeka.
Om man har ett system med yxa+kniv så är det inte katastrof om ena verktyget försvinner.
Men jag som väljer en kukri för att försöka snåla på vikten, tar en risk.

Dessutom är kukris traditionellt gjorda med sticktånge.
Något som jag fått för mej många skulle rygga ifrån, det anses inte lika hållbart som fulltånge.
Jag tänker tyvärr inte ge mej :evil: på att skrota en kniv för över tusenlappen, bara för att se om jag kan ha sönder den.
Men av vad jag läst mej till på internet av folk som hyllar kukrin, så är en sticktånge av god kvalite mycket hållbar och mycket bekvämare för handen vid långvarigt arbete, än en dito med fulltånge.


Nu är vi ju nere på detaljnivå om du har jobbat med Khukrin och klyv ved mm och det funkar så ja då funkar det ju. Det är bara att köra på, gillar du den dessutom så är det ju ytterligare skäl till att ha den som din nr one. Det har ju funkat i Nepal vi är ju bara riktigt petiga nu. Stor kniv funkar, yxa funkar, Khukri funkar ta den du gillar bäst. Så du har inte slängt ut 1000 kr i onödan.

Tror i ärlighetens namn att vi aldrig kommer bege oss ut i skogen för att överleva där det finns annat som är mer hotande. Detta gör vi för att det är manna för själen :).

_________________
http://bodisforberedelser.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mitt kniv-system
InläggPostat: sön 16 dec 2012, 02:13 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 14 mar 2012, 21:12
Inlägg: 956
Precis, jag är helt nöjd med vad jag spenderat, och hur den presterat hitills :)
Jag hoppas iallafall inte att jag kommer att stå där i skarpt läge, med ett trasigt verktyg, mosad självkänsla och en krossad romantisk dröm :lol:
Förmodligen så blir den kniven äldre än mej. Och ungarna kommer och stå där och fundera vad fasen dom ska göra av den :P

Hmm, hoppas inte :evil: smileyn fick mitt förra inlägg att verka surt.
Jag försökte undvika att svära...Kanske kunde jag ha gjort det smidigare :roll:

_________________
In a world gone mad, only a lunatic is truly insane.
    - Homer Simpson
:-g


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mitt kniv-system
InläggPostat: sön 16 dec 2012, 08:21 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Jag har inga problem att hålla yxorna borta från smalbenen, och eftersom jag upplever det som ett mera kraftfullt verktyg så har jag valt en SOG Fasthawk till min BOB, den väger lite och är otroligt hållbar. Jag har ingen fast kniv till min BOB, men bland favoriterna finns faktiskt KaBar, som ju även funkar hyggligt att hugga med. Min upplevelse är dock att det blir tungt med kniven när stockarna överstiger 10 cm.
Jag tror som det sas tidigare, att man ibland överdriver knivsidan på utrustningen enbart för att det är kul... Jag tycker mig behöva en tung huggare eller en yxa, en vardagskniv (Fällkniven F1 eller motsvarande) och slutligen en fixarkniv (en Victorinox fällkniv med sax för att fixa naglar och annat småjobb)
Sen är det väl bra med redundans om nån av knivarna havererar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mitt kniv-system
InläggPostat: sön 16 dec 2012, 11:09 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 29 dec 2011, 21:16
Inlägg: 85
Skogsbonde skrev:
mullet skrev:
Jag säger inte att du har fel, har dock lyckats hugga mig i nedre lårmuskelfästet precis ovanför knäet när jag stod på knä. Hade jag fått välja hade jag alla ggr tagit den i smalbenet istället, dock inte i foten om jag fått välja.


Det hade varit intressant att se hur det hela gick till. Rent mekaniskt borde det vara besvärligt med tanke på längden på armen och skaftet på yxan. Borde ta i marken med marginal utan att nå benet.


Jag satt på knä utanför huset med Fiskars 36cm yxa och högg i en rätt besvärlig stubbe, Eftersom yxan slant illa så studsade den på på stubben, vek sig 90grader och landade i nedre delen på låret. (har fått liknade efftekter när jag använt för mycket kraft med gränfors släggyxa på huggkubbe, om man lätt kommer igenom klabben och träffar huggkubben kan ibland slägghuvudet vrida sig 90 grader och åka antingen höger eller vänster med resterande kraft, dock har det aldrig landat i låret)

Det ska tillstå att det var klantigt av mig. Men sambon var inte överförtjust när jag kom haltandes runt knuten med rejäl lår skada. Dom var inte helt impade på akuten heller.

Kan visa ärret någon gång om du kommer på STHLM träff.

Kan ju tillägga att jag har Babian armar.

Förlåt jag kanske var otydlig, jag försöker inte hävda att det är mindre säkert att stå på knä.
Ville nog bara säga att den ända gång jag huggit mig i låret stod jag på knä.

_________________
IOA improvise overcome addapt


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 71 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet