Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ved igen
InläggPostat: sön 16 dec 2012, 20:47 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Jag har funderat rätt mycket på det här med uppvärmning och ved. Det är mycket arbete med att rusta och transportera ved och man vill ju lägga ner så lite arbete som möjligt.
Om man ser på gamla bilder, riktigt gamla, finns det inte ett träd eller nåt sly i närheten av där folk bor.
Som här
Bild
och väldigt mycket ved hanterade man också
Bild

Jag skulle gissa att när vi kommer in i en allvarligare energikris så kommer all stadsnära och bostadsnära ved att huggas och allt blir kalt och helt slyfritt. De öppna landskapen kommer åter.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ved igen
InläggPostat: sön 16 dec 2012, 20:53 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 20 dec 2011, 21:42
Inlägg: 230
Det är ett problem som jag observerat i de konfliktområden jag besökt. Och det medför en massa andra problem - jorderodering, fallerande ekosystem, allehanda problem med långsiktig energiförsörjning när de näraliggande träden är borta. Och när vintrarna kommer och folk behöver ved, ökar antalet incidenter eftersom de tar fler och fler risker med att gå in i zoner av tveksamma legala strukturer..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ved igen
InläggPostat: sön 16 dec 2012, 20:55 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Att odla snabbväxande lövträd med högt energiinnehåll kan vara lönande . Men man bör nog ha sina marker redan nu och börja planera och plantera .

Ask växer snabbt och brinner bra och länge med hög värme . Ett träd som växer som ogräs .
Hästkastanje , alm och lönn inte långt efter .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ved igen
InläggPostat: sön 16 dec 2012, 21:01 
Offline
Grannarna tittar konstigt på mig.

Blev medlem: mån 13 okt 2008, 11:49
Inlägg: 781
Ort: Västerbotten/Umeå
Vad är lämpligast att odla i norrland? Asp eller rönn kanske?

_________________
/Qaz

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ved igen
InläggPostat: sön 16 dec 2012, 21:02 
helt klart håller jag med dig

förr så hadde gamlingar och ungdommar ett jobb med att ordna ved

på gamla bilder, och flygfoton som jag gillar att kolla på är det soprent på bilder runt krigen och äldre än 1900

det där kommer bli en strid igen om vilka som får hugga ved i skogarna,

det extremt dumma i sammanhanget är om folk hadde gjort rätt från ungefär början åttital, efter energikriserna
byggt vettiga hus med riktigt bra isolering och diffusionspärrar, haft bra kaminer eller moderna kakelugnar så hadde sverige haft ett extremt annat utgångsläge
detta gäller även flerbostadshus

nu så är vedeldare hackkycklingar, stora fönsterpartier bekostas av värmepumpar i energibalansen och idiotiska planlösningar som käkar energi hela tiden :smack: :smack: :smack: :smack: :smack: :smack: :smack: :smack: :smack: :smack: :smack: :smack: :smack: :smack: :smack: :smack: :smack: :smack: :smack: :smack: :smack: :smack: :smack: :smack: :smack: :smack: :nono: :cry: :cry: :x


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ved igen
InläggPostat: sön 16 dec 2012, 21:06 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Ask klara sig bra upp till Ångermanland och Jämtland kanske högre ändå . Hästkastanje också .
Lönn växer väl i hela sverige ?
Alm och lidn lite längre söderut , hälsingland och kanske lite till .

Men jag har samtidigt sett ekar uppe i sollefteå som varit fullstora och inte små buskar .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ved igen
InläggPostat: sön 16 dec 2012, 22:41 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Asp växer här uppe, som ogräs, och björk men sen är det inte så mycket annat som är nåt att ha av lövträden.
Rönn finns här uppe men det är inte mycket att ha till ved. Det är mest barrträd i skogarna här uppe och huvudsakligen tall.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ved igen
InläggPostat: sön 16 dec 2012, 22:56 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 23 dec 2011, 23:36
Inlägg: 307
hur är energivärdet i pil? det används ju som energiskog.

_________________
Vem behöver pengar när det inte finns nått att köpa?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ved igen
InläggPostat: sön 16 dec 2012, 23:13 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Pil växer för långsamt för att ge nog med grov ved .
Ska man satsa på ved så ska det vara som flis istället , det är ju vad energiskog är .

Asp är ganska värdelöst som ved , brinner snabbt utan hetta . Den möglar också snabbt och kan bli mindre hälsosam att ta in i huset .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ved igen
InläggPostat: sön 16 dec 2012, 23:21 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Mellan tummen och pekfingret är 1 m³ travad ved lika med 1000 kWh. För att hålla en normalvilla med värme och varmvatten går det idag åt ca 25 000 kWh vilket direkt innebär 25 m³ travad ved eller runt 12 m³ fub

Man kan kanske räkna med en bonitet runt 5 m³sk/ha år (troligen för gynnsamt här uppe) vilket ger 12/5 = 2,5 ha i markbehov för ved till ett hushåll och då ska den marken producera på hela ytan. Här i Luleå bor ca 70 000 innevånare och om vi räknar enkelt så behöver varje person 7000 kWh per år vilket innebär att det behövs 49 000 ha (490 km² eller 22x22 km) för att alla Lulebor ska ha det varmt och skönt om vintern :notme:

Det kanske fungerar här uppe i våra trakter att ordna med ved men hur ser det ut runt storstäderna?

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ved igen
InläggPostat: sön 16 dec 2012, 23:35 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Nackdelen med dagens skogsbruk är ju att det prioriterar barrträd, så man har ju inte så stor avkastning av björk, men på sikt kan ju en omställning ske om man vill börja elda igen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ved igen
InläggPostat: sön 16 dec 2012, 23:41 
krasst sett får man kolla hur många kwh man får per hektar på respektive marktyp
och välja trä efter marktyp istället

sedan är en del trän trevligare för eldning med
eller rättare sagt, rätt form och storlek gör det smidigare att hantera med handverktyg


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ved igen
InläggPostat: sön 16 dec 2012, 23:44 
Mmm, alla kommer säkert hugga och skövla allt brännbart på nolltid. Iaf samma folk som nu kör stadsjeepar och slänger sopsäckar med burkar och frigolit i naturen.

Men det finns ju lösningar för ett hållbart samhälle. Hampaodling (industrihampa alltså) och metangasproduktion från avlopp t.ex.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ved igen
InläggPostat: mån 17 dec 2012, 03:43 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Rakkuraj skrev:
Jag har funderat rätt mycket på det här med uppvärmning och ved. Det är mycket arbete med att rusta och transportera ved och man vill ju lägga ner så lite arbete som möjligt.
Om man ser på gamla bilder, riktigt gamla, finns det inte ett träd eller nåt sly i närheten av där folk bor.
Som här
Bild
och väldigt mycket ved hanterade man också
Bild

Jag skulle gissa att när vi kommer in i en allvarligare energikris så kommer all stadsnära och bostadsnära ved att huggas och allt blir kalt och helt slyfritt. De öppna landskapen kommer åter.



Sverige lyckades nästan förstöra all skog över hela landet med nedhuggning, detta har resulterat att vi endast har 5% urskog kvar (skog äldre än 200 år tror jag det räknas, kan vara 150 med)

Detta betyder att vi antagligen har förlorat många unika växter och ekosystem som aldrig kommer att återkomma, detta lyckades vi göra när vi var en tredjedel av befolkningen av vad vi är nu...

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ved igen
InläggPostat: mån 17 dec 2012, 09:29 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: mån 10 dec 2012, 20:17
Inlägg: 51
Hej jag ny på forumet..

Det här med vedförbrukningen,är det troligaste inte att man får leva på mycket mindre boyta än vad vi gör idag?Hugga bära ut klyva ,stapla och bära in 30 meter ved.Om Det ska göras för hand tar det mycket tid.Det är ganska intressant att gör tidskakyler ,på vad för tid som åtgår till att få ihop mat, ved Etc.

_________________
Sällan studsar en termos.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet