Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ohändiga vänner som ändå varit schyssta?
InläggPostat: sön 23 dec 2012, 16:49 
Antag att du har en bekanting som inte parasiterar, han är bara redigt ohändig. Du har gjort honom tjänster och hjälpt till med saker som han haft svårt att klara själv. I gengäld har han betalt dig kontant för hjälpen med motiveringen att han inte har förmågan att göra något händigt.

Hur hanterar man den personen när det skiter sig? En bekanting som hjälpt till och fixat har man ju lättare att ta emot då det finns chans på ömsesidigt utbyte. Men bekantingen som gjort rätt för sig? Tack vare pengarna har jag ju t.ex. kunnat köpa lite extra utrustning.

Dessa funderingar med anledning av filmen "En gammal vän" som diskuteras i annan tråd.

Kort sagt: Värderar vi bara händiga personer när det väl skitit sig? Min egen inställning...? Tja, inte bo hos mig men visst försöka hjälpa honom igång, skänka lite sånt som man har extra av kanske.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ohändiga vänner som ändå varit schyssta?
InläggPostat: sön 23 dec 2012, 16:59 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Finns väl mycket sas okvalificerat jobb med som måste göras och som tar en massa tid i anspråk när tiden kanske inte är det man har i massor .

Hjälpa till med städning
Barnpassning
Ev leka lärare när inte skolorna finns längre
Kapa och klyva ved
Rensa ur utedasset
Hjälpa till med att plocka potatisen och grönsakerna
Bära och lyfta mer allmänt
Stängsla
Andra jordbrukssysslor som att lassa in höet på skullen
Stå och ta emot hö eller spannmål
Osv osv

Så jobb är det nog ingen brist på , kan folk klä på sig själva bör de kunna göra mycket av ovanstående med så vida de ej är sjuka på något vis .

Frågan är väl i stället går det att motivera en kontorsråtta till mer ansträngande jobb ??

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ohändiga vänner som ändå varit schyssta?
InläggPostat: sön 23 dec 2012, 17:02 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 jan 2012, 15:15
Inlägg: 232
Något kan väl människan göra?
Vi antar att personen i fråga ingår i den krets som man vill hjälpa när allt skiter sig, dvs sitt gäng, sin familj etc.

Då anser jag att man hittar den för personen mest lämpliga uppgiften, kanske har han eller hon sjukvårdskunskaper, kan laga mat eller ta hand om barn? Jag kanske tänker fel, men jag tror inte att det är "survival of the händigaste" som gäller när bajsfläkten börjat snurra.

/T

_________________
Gyttorp - När du får oväntat besök.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ohändiga vänner som ändå varit schyssta?
InläggPostat: sön 23 dec 2012, 17:06 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 14 mar 2012, 21:12
Inlägg: 956
Jag har lite svårt att tänka mej att någon skulle vara SÅ ohändig att denne inte kan göra någonting utan att det blir fel, och med översyn skulle även en sådan klant kunna fungera till hjälp som ren muskelkraft.
Möjligtvis om personen ifråga är handikappad på något vis, tex. Rullstolsbunden, eller har mist båda armarna.
Men även de brukar ju kunna hitta något de är bra på. Oscar Pistorius till exempel.

Jag tror man kan ha nytta av alla, på ett eller annat vis om man bara tänker till lite.
Det viktigaste är ju inställningen, en parasit vill ingen ha, men jag tror väldigt få vill vara en heller.
I värsta fall så är klanten en extra måltavla för eventuella plundrare att oroa sej över, dom kan ju inte veta att din polare som sitter i busken, inte skulle kunna träffa vatten om han föll ur en båt, och därför bara har en svartmålad pinne istället för bössa. :lol:

_________________
In a world gone mad, only a lunatic is truly insane.
    - Homer Simpson
:-g


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ohändiga vänner som ändå varit schyssta?
InläggPostat: sön 23 dec 2012, 17:07 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
MulenDag skrev:
Antag att du har en bekanting som inte parasiterar, han är bara redigt ohändig. Du har gjort honom tjänster och hjälpt till med saker som han haft svårt att klara själv. I gengäld har han betalt dig kontant för hjälpen med motiveringen att han inte har förmågan att göra något händigt.

Hur hanterar man den personen när det skiter sig? En bekanting som hjälpt till och fixat har man ju lättare att ta emot då det finns chans på ömsesidigt utbyte. Men bekantingen som gjort rätt för sig? Tack vare pengarna har jag ju t.ex. kunnat köpa lite extra utrustning.

Dessa funderingar med anledning av filmen "En gammal vän" som diskuteras i annan tråd.

Kort sagt: Värderar vi bara händiga personer när det väl skitit sig? Min egen inställning...? Tja, inte bo hos mig men visst försöka hjälpa honom igång, skänka lite sånt som man har extra av kanske.

/MD


Detta är en bra fundering och jag skulle vilja bryta ner det hela till flera segment.

1 Vilken typ av överskott kan jag producera, har jag möjlighet att föda en person till
2 Vilka kunskaper har hans respektive, kanske läkare, sjuksköterska eller annat "braigt"?
3 Är han ohändig men har kunskaper som kan vara till nytta, jägare, hästtränare, läkare.


Bara för att man är ohändig betyder det inte att man är inkompetent på alla områden. Tex kanske personen är en smart individ som kan tänka fram lösningar men inte implementera dem. Eller så kanske han aldrig fått träning och haft intresse av att lösa saker, men ställd inför problemen så kanske han fort lär sig?

Det är så svårt då det är en annan individ som jag inte känner, men ärlighet och en vilja att göra rätt för sig är en ovanlig egenskap som bör värdesättas!

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ohändiga vänner som ändå varit schyssta?
InläggPostat: sön 23 dec 2012, 17:09 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 20 dec 2011, 21:42
Inlägg: 230
Det finns ju ohändiga människor som har huvudet på skaft också.. Det skadar nog inte att ha tankekraft tillgänglig.

Och man ska ju såklart inte underskatta en människas förmåga att lära sig. I dagsläget finns ju ingen anledning för denne att lära sig, då vänner finns som kan hjälpa till mot ersättning, men när diverse arbetsbördor blir stora har kanske vederbörande helt andra incitament att lära sig? Såvida han/hon inte är helt oduglig?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ohändiga vänner som ändå varit schyssta?
InläggPostat: sön 23 dec 2012, 18:15 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: sön 30 okt 2011, 13:33
Inlägg: 277
Finns 2 saker som är döds viktiga. Bestämmer man någon tid så är det den tiden. Och om man inte kan något så försöker man. Har en människa det i sig så kan dom alltid hjälpa till.
Du kommer inte ångra dig att du har hjälpt honom/henne när du ligger med ett brutet ben och han/hon hjälper dig hem.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ohändiga vänner som ändå varit schyssta?
InläggPostat: sön 23 dec 2012, 21:07 
Står i Sun Tzu's "Art of War" något i stil med att alla soldater i din armé fyller en funktion, och om de inte fyller den är det befälhavarens fel då han inte hittat rätt plats åt soldaten. T.ex en feg och skotträdd person blir ju en utmärkt vakt...

Alltså, alla personer kan fylla en nyttig funktion för dig, om du bara kommer på vad det är. Personen du beskriver verkar ju ha god moral och mån att allt ska vara rättvist. Han kanske kan vara bra att skicka ut som förhandlare vid byteshandel, är duktig på att ta hand om djuren, vända komposten, ro båten vid fiske etc.

Du som för befälet. ;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ohändiga vänner som ändå varit schyssta?
InläggPostat: sön 23 dec 2012, 21:40 
ulven håller jag med

den stora frågan är, kan man avvara mat över en vinter?
ingen mening om alla svälterihjäl istället

arbete finns det nästan alltid gott om, gäller bara att göra sig förtjänt av mat och boende

man kanske kan härbergera en st sådan person, men vad gör du när det står fem till utanför dörren och vill ha samma hjälp?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ohändiga vänner som ändå varit schyssta?
InläggPostat: sön 23 dec 2012, 22:38 
Jag var otydlig. Jag syftade på ett läge som det beskrevs i tråden om fågelinfluensan. Men visst, en gammal kompis som är schysst skulle jag förstås försöka hjälpa. Sen finns det nog lägen där JAG själv skulle vara den ohändige... :)

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ohändiga vänner som ändå varit schyssta?
InläggPostat: sön 23 dec 2012, 23:08 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: tor 13 sep 2012, 16:58
Inlägg: 24
Beror helt på omständigheterna och vem, jag har personer i bekantskapskretsen som är rejält ohändiga men som jag hellre tar in än personer med kunskap som jag inte skulle lita på.
Men skulle min familj svälta p.g.a. att jag hjälper någon blir läget lite annorlunda.

_________________
"it's not the knife you have, it's what you can make with it that matters!"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ohändiga vänner som ändå varit schyssta?
InläggPostat: sön 23 dec 2012, 23:11 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 14 mar 2012, 21:12
Inlägg: 956
grym skrev:
ulven håller jag med

den stora frågan är, kan man avvara mat över en vinter?
ingen mening om alla svälterihjäl istället

arbete finns det nästan alltid gott om, gäller bara att göra sig förtjänt av mat och boende

man kanske kan härbergera en st sådan person, men vad gör du när det står fem till utanför dörren och vill ha samma hjälp?



Om ingen mat finns att avvara, så spelar det heller ingen roll hur nyttig, händig och arbetsför/villig en person är.
Vi måste väl för diskussionens skull anta att det finns mat att förtjäna, eller är jag helt inne på fel spår ?

_________________
In a world gone mad, only a lunatic is truly insane.
    - Homer Simpson
:-g


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ohändiga vänner som ändå varit schyssta?
InläggPostat: sön 23 dec 2012, 23:17 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
För min del så spelar det ingen roll om jag har mat att avvara eller inte .
Skulle inte släppa in nån ändå .

För många "bror duktig" som kommit och velat hjälpa till och sedan visat sig inte ha en aning om vad de håller på med så det har slutat med att jag har stått mitt i snöstorm eller mitt i spöregnet och reparerat maskiner som skulle ha behövts innan krisen kom . Så förutom att personerna ställt till det med jobben så har de sjappat när maskinerna gått sönder .
Och de har inte ens erbjudit pengar för skadorna , fast de vetat att jag har fått dra in på mat och viktiga räknningar för att kunna köpa reservdelar och reparera det som de hjälpt till att förstöra .

Så alla som kommer och vill hjälpa till och talar om hur duktiga de är eller har jobbat med det och det får samma kalla mottagande . och att jag inte tar hjälp för att det kostar aldeles för mycket .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ohändiga vänner som ändå varit schyssta?
InläggPostat: sön 23 dec 2012, 23:19 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Ragnarök skrev:
grym skrev:
ulven håller jag med

den stora frågan är, kan man avvara mat över en vinter?
ingen mening om alla svälterihjäl istället

arbete finns det nästan alltid gott om, gäller bara att göra sig förtjänt av mat och boende

man kanske kan härbergera en st sådan person, men vad gör du när det står fem till utanför dörren och vill ha samma hjälp?



Om ingen mat finns att avvara, så spelar det heller ingen roll hur nyttig, händig och arbetsför/villig en person är.
Vi måste väl för diskussionens skull anta att det finns mat att förtjäna, eller är jag helt inne på fel spår ?


För mig handlar det mycket om som grym sa, vilka mer kommer då och man kan ofta dela en kaka på ganska många och det går bra. Det är ju så vi gör idag över världen, men sen kommer vi till det tillfälle när man får mindre överskott eller mindre produkter än vanligt. Och det är då det skiter sig.

Detta är (förenklat) vad en maltusiansk fälla är och vad jag tror är på väg att ske i en global skala, men det kan lika gärna vara lokalt eller personligt om man överanvänder sina resurser. Därför är frågan om hur stort ens överskott kan tänkas vara.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ohändiga vänner som ändå varit schyssta?
InläggPostat: sön 23 dec 2012, 23:39 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 26 jul 2010, 16:13
Inlägg: 1387
Jag tror att vi som är handikappade och sjuka är ganska insatt i just hur lite vi är värda den dagen det verkligen gäller.

Sen har vi ju tyvärr en överlevnadsinstinkt. Jag skulle definitivt stå och böna och be utanför en dörr innan jag la mig i ett dike för att dö.
Som jag nämnde tidigare, Om inget annat finns så kan jag stappla/hugga/bära ved. Det klarar vem som helst av.

Sen då om det då rättfärdigar ett mål mat i era ögonen vete tusan.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet