Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 108 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Efter samhällets sammanbrott.
InläggPostat: lör 29 dec 2012, 02:26 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Min tanke var väl inte direkt att det skulle uppstå tankar/funderingar på det politiska planet.
Även om det naturligtvis även vid en krissituation måhända kommer till sin spets.
MulenDag skrev:
Dweomer skrev:
Statliga samanbrotts partiet ??


Inte dess namn, men kanske vad som behövs när SHTF har passerats.

Samhället kan inte, och ska inte, garantera medborgarnas lycka. Samhället skall primärt se till att ingen går under och sekundärt se till att medborgarna får möjlighet att göra det bästa av sina liv.

Men nu börjar jag ge mig in i något jag är intresserad av som inte direkt har med prepp att göra så jag föreslår att vi lägger ned eller att @moderator gör en ny tråd härifrån. "Partier efter SHTF" kanske... ;)

/MD


Min enkla tankar som noob på forumet.
Är att om det blir allvar. Så kommer det.
Bli ett hårdare samhälle. Dvs det samhället som vi till dagens datum ändå har med div trygghetslösningar kommer att mer eller mindre försvinna. De som inte genom kontakter/kompisar har tillgång till adekvat hjälp kommer att få stora problem att kunna trygga sin framtid.

Detta scenario gäller vid en total kollaps av samhällsapparaten.

Vidare tror jag att det kommer infinna sig en nolltolerans vad det gäller stöld och brottslighet.
Pga om det nya livet/samhället skall kunna nyuppstå/fungera så måste det finnas tydliga gränser. Inte som idag när " jag" upplever det som ge brottslingen mer/fler chanser in absurdum. Historiskt sett eller i andra kulturer så ses/sågs stölder/brott som en avart som bör stoppas i sin linda.

Förhoppningen är att även sjuka eller äldre människor kan få en plats på tåget ungefär som i det gamla bondesamhället då de bidrog till att avlasta de yngre genom barnpassning å hushålls sysslor osv.....

Snyltare kommer alltid finnas kanske inte som tex dagens politiska/näringslivska adel eller andra grupper som finner kryphål i samhällets sinande ändliga spargrisar. Tror vi alla till mans kan komma på någon i bekantskapskretsen som på ett raffinerat sätt vill göra sitt liv så enkelt som möjligt för att undkomma att behöva slita för egen del. Syftar kanske inte direkt på någon som parasiterar på samhället utan kanske snarare på någon som vill göra det lätt för sig eller på ren Svenska är lat eller bekväm av sig. Typ det där fixar jag imorgon..... Tvungen att bli lite självkritisk. Jag skjuter gärna upp saker. :notme:

Tror faran är om folk ser hur vissa undkommer att göra rätt för sig att det undergräver/raserar hela systemet. Varför skall jag slita a*rslet av mig när den där **blerone politikern glider fram på en räkmacka? Tex.

Börjar själv bli till åren med diverse krämpor som jag fått genom fysiskt arbete sedan 18 års åldern. Självklart funderar jag på min egen plats i hierarkin. Det som jag ev kan ha glädje/nytta av är viss erfarenhet/ kunskap som ev kan bidra med viss nytta?
Räknar inte med någon pension eller äldrevård som vi är vana att se i dagens samhälle fastän den ofta redan är dålig eller rentav kränkande för våra föräldrar. Utan tror mer på ett samhälle som det såg ut på 1800-1920 talet. Dvs att generationerna hade glädje av varandra. Både på gott å ont.

Vem vet ättestupan kanske blir gångbart inom en snar framtid igen?

Dessa tankar är varken politiska eller menade att stöta sig med någon grupp.
Utan mer tankar på hur annorlunda livet kan komma att te sig. Även för mig.

Inget som jag ser fram emot direkt....


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Efter samhällets sammanbrott.
InläggPostat: lör 29 dec 2012, 08:22 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Som min fru brukar säga till barnen (på skämt) när hon stuckit till dem en slant -"Jag kräver inget i gengäld, bara att ni tar hand om mig när jag blir gammal". Och dom svarar på fullt allvar -"Självklart".

Nej jag räknar inte med att det kommer att finnas nåt kvar av pensionssystemet när det är dags att gå i pension. Som vanligt bygger hela systemet på tillväxt och dom enda som tjänat på systemet i slutändan är dom 1%-en. Det är dom som kommer att ha råd med privatarmeer, tjocka väggar och stora landarealer när det är dags.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Politik vid samhällets sammanbrott.
InläggPostat: lör 29 dec 2012, 19:43 
Vad behöver vi för att överleva? Det är ju något som sysselsätter tankarna för många av oss här. Bland de viktigaste punkterna (jag kanske glömmer något) är:
* Vatten
* Värme
* Mat
* Skydd
* Sjukvård
* Information

Vi som preppar tänker lösa det på personlig nivå. Somliga har maffiga BOBar med allt man behöver för att leva i skogen. Andra som jag som tror på en riktigt lång kris siktar hellre på en liten gård för självhushållning. Men vi planerar för att klara oss själva. Alla kan inte eller förstår inte att göra det, likväl måste vi hjälpa dem så länge vi rimligen kan för att inte själva bli monster.

Ett någorlunda humant samhälle låter inte sina medborgare gå under utan vidare.

I en tid av markant sämre ekonomi blir det nödvändigt att fokusera på det viktigaste och i min värld är det viktigaste det att inte låta människor gå under, alla måste minst ha tillgång till punkterna ovan. Hur ska samhället prioritera för att behålla den förmågan så länge som möjligt?

I en ekonomiskt havererad framtid kommer vi inte att kunna - hur gärna vi än vill - att ge så mycket fördelar till så många som vi nu gör. Det är min förhoppning att vi - oavsett den framtida utvecklingen av ekonomin - slipper sån skit som presenteras hos slöseriombudsmannen http://www.sloseriombudsmannen.se/ - jag blir rent förbannad när jag inser vad en del av mina skattepengar går till. Ska vi fortsätta så ökar antalet uteliggare och sjuka som inte får hjälp medan någon slags politisk adel smörjer sina krås eller driver oförankrade dåraktiga projekt på bekostnad av gemene mans överlevnad? Om inte måste vi förtydliga vad som ska prioriteras.

Jag har inget emot att betala skatt, jag kan betala mer skatt än jag gör. Men då ska skatten gå till viktiga grejer! Det är där nånstans jag kommer till punkterna jag tog upp i ett tidigare inlägg. Jag missar förstås saker eftersom jag mest sitter på min kammare och tänker för mig själv men det-viktigaste-först-partiet borde ju se till att alla alltid har tillgång till det vi snackar om här hela tiden.

Så, hur säkerställer vi att folk får detta på bästa sätt? När jag gjorde lumpen höll försvaret med mat, husrum, sjukvård och utrustning. Jag var aldrig med om att få en femhundring och ordern att leta upp den leverantör som bäst kunde tillgodose mina behov till lägsta pris. Så när samhället krisar seriöst är det nog bäst att vi (samhället) är beredda att leverera det en prepper vet behövs, men åt alla. Frågan är då; gör vi det bäst genom krångliga bidragssystem och kontrollapparater eller genom att säkerställa tillgång till det som behövs?

/MD


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 108 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet