Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Egen el till elnätet vid strömavbrott?
InläggPostat: mån 31 dec 2012, 01:25 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Om ni tänker ha solceller så är det ju betydligt enklare att fördela cellerna på varje hus, och sen sätta in en brytare vid varje enskilt hus så att man individuellt kan växla över till egen ström.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Egen el till elnätet vid strömavbrott?
InläggPostat: mån 31 dec 2012, 01:27 
Offline
Skärmskyddsmäklare

Blev medlem: tor 01 nov 2012, 15:50
Inlägg: 316
Ort: Det ljusa Skåne
Solceller fungerar ju inte på natten då vi skulle vilja ha el för belysning, men kanske kunde man köra med batterier...



Annars får någon av oss kanske skaffa den behörigheten, kan ju säkert vara bra för framtiden..

Men det är alltså vettigare att försöka köra off-grid alltid än att börja försöka producera pyttelite elöverskott?
Fördelen med att vara elproducent är ju att man kan få en jämnare drift, tillverkar man för mycket tjänar man pengar, tillverkar man för lite så blir det inte några svackor.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Egen el till elnätet vid strömavbrott?
InläggPostat: mån 31 dec 2012, 01:37 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Elektriker med behörigheten för kraftledningar dvs samma som de har på elbolagen . De som bygger kraftledningarna .
Behörigheten krävs bara om ni producerar mer än ni själva gör av med . Och det tror jag inte ni kan klara med enbart solceller och flera hushåll .

På natten så har ni säkert kylskåp och frysar igång och kanske lite ute belysning så ni har koll runt ägorna ?? Ni kommer att behöva batterier och lagra ström med .

Förtjänsten är inte så hög på el idag .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Egen el till elnätet vid strömavbrott?
InläggPostat: mån 31 dec 2012, 12:00 
Offline
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 17 apr 2008, 12:10
Inlägg: 933
Ort: Jämtland/Östersund "i ett tag till"
Reservkraftbrytare:

Det som du behöver är en reservkraftbrytare. När du kör på reservkraft/egen produktion så
klipper den inkommande strömkällor så att inget går bakvägen ut på nätet. Detta är ett krav
enligt elsäkerhetslagen.

Hittade denna hos legoelektronik
http://www.legoelektronik.se/index.php/generatorer/reservkraftbrytare.html

Behörighet:

För att installera dessa måste man vara behörig elektriker

Jag har för mig att jag har en enkel ritning hur de fungerar också skall se om jag kan lägga upp en..

Edit: Här kommer den..

Bild

_________________
---===={{ Preparatus Supervivet }}====---


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Egen el till elnätet vid strömavbrott?
InläggPostat: mån 31 dec 2012, 14:31 
Offline
Nykomling

Blev medlem: mån 31 dec 2012, 01:14
Inlägg: 1
Överföring av el över fastighetsgränser är förbjudet enligt lag, om man inte har nät- eller ledningskoncession som kraftbolagen.

Egenproducerad el från t.ex. ett vindkraftpark körs via elmätare ut på nätet, och som andra skrivit måste kraftverket kopplas bort från nätet så fort nätet blir spänningslöst i från normalt matande ände.

Kör du ut 230/400 volt på nätet, kommer det transformeras upp till 10.000 eller 20.000 Volt (oftast), då distributionstransformatorerna även fungerar "fel väg", vilket vi i branschen tycker är högst otrevligt vid uppröjning och reparationer. Med tillräckligt kraftigt reservaggregat kan man köra en hel linje, men turligt nog orkar inte dessa trycka på så stora strömmar, vilket dock är oväsentligt ur personsäkerhetssynpunkt då det räcker med 30 mA (har jag för mig) för att stoppa ett mänskligt hjärta.


//7 år som linjemontör, 4 år som elkraftsberedare


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Egen el till elnätet vid strömavbrott?
InläggPostat: mån 31 dec 2012, 15:13 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Vårt elbolag byter mätaren kostnadsfritt till en nettomätare när man installerat en sol- eller vindkraftsanläggning med behörig elektriker. Mätaren man får kostnadsfritt stänger hela systemet vid strömavbrott på ordinarie elnätet men man kan välja att betala till (okänt pris tyvärr) för att få säkerhetsbrytare installerad samtidigt som bytet av mätaren så det "interna" systemet fortsätter att fungera.
Jag diskuterade detta med ansvariga på bolaget och man skulle då kunna ordna koppling för ett elverk samtidigt så att man kör det när det inte blåser eller är natt utan risk för reparatörer. Det som händer när strömmen kommer tillbaka är att elverket går upp i max produktion och börjar leverera överskottet ut på nätet tills man stänger av eller bensinen tar slut, dvs inte hela världen.

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Egen el till elnätet vid strömavbrott?
InläggPostat: mån 31 dec 2012, 15:18 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det är lite enklare för de som är förbrukare och säljer strö än för de som är producenter . Och det är få som producerar de mängderna el .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Egen el till elnätet vid strömavbrott?
InläggPostat: mån 31 dec 2012, 18:32 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: mån 31 dec 2012, 18:24
Inlägg: 270
Gör INTE som morgan_cat skriver! Då kan du lägga ut spänning på 2 av faserna utan att nätet bryts bort. Lite mera avancerad koppling behövs.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Egen el till elnätet vid strömavbrott?
InläggPostat: mån 31 dec 2012, 19:40 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Oj två nya i tråden och på Nyårsafton inte mindre!

Välkomna ska ni vara!

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Egen el till elnätet vid strömavbrott?
InläggPostat: tis 01 jan 2013, 01:24 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Tviblinde skrev:
Överföring av el över fastighetsgränser är förbjudet enligt lag, om man inte har nät- eller ledningskoncession som kraftbolagen.

Egenproducerad el från t.ex. ett vindkraftpark körs via elmätare ut på nätet, och som andra skrivit måste kraftverket kopplas bort från nätet så fort nätet blir spänningslöst i från normalt matande ände.

Kör du ut 230/400 volt på nätet, kommer det transformeras upp till 10.000 eller 20.000 Volt (oftast), då distributionstransformatorerna även fungerar "fel väg", vilket vi i branschen tycker är högst otrevligt vid uppröjning och reparationer. Med tillräckligt kraftigt reservaggregat kan man köra en hel linje, men turligt nog orkar inte dessa trycka på så stora strömmar, vilket dock är oväsentligt ur personsäkerhetssynpunkt då det räcker med 30 mA (har jag för mig) för att stoppa ett mänskligt hjärta.


//7 år som linjemontör, 4 år som elkraftsberedare


I vilken lag finns det förbudet? Det måste väl bara gälla om det är ett allmänt elnät, int eom ag och grannarna bygger en egen lösning för produktion och distirbution av vår egna elektricitet...?

Jag tänker mig det helt skilt från det övriga nätet.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Egen el till elnätet vid strömavbrott?
InläggPostat: tis 01 jan 2013, 11:21 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det beror på om du är förbrukare och tillverkar ström eller om du är producent av elström . Det är två skilda saker .

Som förbrukare får du bara producera mindre mängder ström och du får aldrig sälja mer än den mängd ström du själv gör av med under ett år . Det är det avtalet som de med solfångare och mindre vindsnurror får . Det gör ju även att det iinte går att sälja till grannar .

Sedan har du de med certifierad tillverkning , dvs producenter , de är inte begränsade av hur mycket el de får sälja . Allt överskott får gå ut på nätet . Och de ligger under samma avtal som andra elproducerande föreningar . Finns många mindre privata vattenkraftverk som antingen säljel elen själva genom ordinarie när eller som säljer till elkraftbolagen .
Men de får då samma "hyra" av elnäten som övriga . Och kostnaden för elen blir den samma som för de större .

Men kravet på att ha en avstängning på sin egen produktionsssida gäller alla för att inte sända ut el på nätet under ev. reparation .
Men lite olika utrustning .

Här är lagen om elcertifiering
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20111200.htm

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Egen el till elnätet vid strömavbrott?
InläggPostat: tis 01 jan 2013, 14:30 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: mån 16 jun 2008, 10:29
Inlägg: 521
Ort: Borås
Är det verkligen lag på att ens egen kraftproduktion (tex vindsnurra) måste stängas av om det allmänna nätet faller ur?

Att man inte skall leverera ut ström på det allmänna nätet när det ligger nere det förstår jag och jag förstår att det är lagstiftat om det. Men det borde ju räcka med att bryta inkopplingen mot det allmänna nätet och fortsätta producera/förbruka internt. Om inte annat så borde ju (lite beroende på storleken på ens verk såklart) det räcka med att låta en doppvärmare eller två ta hand om all överskottsenergi och värma tex varmvattenberedare i första hand och sen poolen.

Jag är medveten om att lagparagrafer inte alltid är perfekta för oss som ska följa dom.... visa gärna vart jag ska läsa att jag har fel.


Det där med att inte få sälja mer än man själv förbrukar, kan man kringgå det med att ge bort strömmen som en gåva eller "fixa det" på nått annat sätt för att kunna fördela ut ström på om jag minns rätt de 5-6 husen i gruppen som det var tal om?

Räknas bara hushållsel/uppvärmingsel med i ovan nämnda fallet, eller kan tex en bonde med även gårdselen (som ju är inkommande på samma ledning som till hans boningshus) utnyttja detta för att få högre maximal försäljning=samma som egna förbrukningen? Skulle ju vissa typer av gårdar kunna försörja en betydligt större by än 5-6 hus....!
Kanske går under nån företagsgregjj såklart men den som vet får gärna skriva svaret.
MVH PP

_________________
Rätta mig gärna när jag har fel och när jag har otur när jag tänker... ;-)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Egen el till elnätet vid strömavbrott?
InläggPostat: tis 01 jan 2013, 14:48 
problemet är att en enkelt verk med asynkrongenerator inte funkar utan inkommande nät



om kopplingen för nätbortfall

där måste man göra det så att det är lagligt
vettigast är en korrekt reservkraftsomkopplare, där när man manövrerar den först bryter mot nätet, sedan kopplan in intaget

att göra det automtiskt så måste man ha kolla på mycket, ex att alla faser måste försvinna, sedan göra samma sorts föregling, annars kan man mata ut baklänges, vilket är :nono: :nono: :nono: :nono: :nono:
där ska man ha någon som är behörig om något när man håller på med el


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Egen el till elnätet vid strömavbrott?
InläggPostat: tis 01 jan 2013, 14:51 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det har ju sagt flera gånger i tråden nu att man är i lag skyldig att ha sån apparatur som automatiskt stänger ens egen produktion för att inte bakströmmar ska gå ut på nätet och ev skada de som har kontakt med ledningen tex reparatören .

Sedan om du levererar ström på nätet så fungerar nätet som ett motstånd , och om den försvinner så kommer det en strömtopp från egna kraftkällan som kan ge väldigt höga strömmar och skada känslig utrustning .

Det finns speciella brytare som sköter om att bryta allt vid strömbortfall från nätet , och efter det kan man koppla från nätet och köra igång den egna anläggningen på eget nät internt , men inte ut genom allmänt nät till andra .

Du kan inte kringgå lagen om att inte sälja mer än du själv förbrukar inte ens genom att ge bort elen . Hårt styrt .

Nej det är inte bara uppvärmning som räknas utan all el som förbrukas .

För att sälja mer el än du själv förbrukar måste du vara producent och då krävs det mycket mer av dig än att bara ha en solpanel eller litet vindkraftverk . Det finns de som gått ihop om ett vattenkraftverk och bildat förening . Sedan köper de ström från sitt eget kraftverk på samma sätt som de nu köper via frihandelsavtalen , men de får också betala för nätavgifter och skatter mm samma som du köper från det vanliga elverket . Så egentligen marginal vinst då elen är den billigaste delen av räkningen .

Kraftverket här levererar ström till fyra fastigheter , tidigare 5 st , och alla går på internt och bryts från nätet vid strömavbrott på nätsidan . Står vårt kraftverk still av någon anledning så får vi skicka nätström genom för att försörja dessa fastigheter med el . så vida vi inte ska reparera på ledningsidan så klart .


Fortum har gett ut detta häfte som ger bra förklaringar .
http://www.fortum.com/countries/se/Site ... 63A-v2.pdf

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Egen el till elnätet vid strömavbrott?
InläggPostat: tis 01 jan 2013, 15:55 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Med andra ord så finns det egentligen inget annat än kostnader och envishet som hindrar att man producerar el i en by, eller på en gård, och fortsätter producera denna efter att all el i allmänna nät fallit ifrån.

Bara se till att man har rätt utrustning och att personer med rätt behörighet utför jobbet.

Fast för den enskilde preppern så är förmodligen solenergi, liten vindsnurra och något reservkraftaggregat av något slag för vind- och solfria dagar bäst, med en fin liten batteribank i ryggen.

Dweomer, du som har ett vattenkraftverk, hur pass mycket jobb är det för dig att hålla det igång? Har du vatten året runt där du bor eller producerar det bara vissa delar av året?

Vattenkraft är ju verkligen optimalt om man har ett jämt flöde och dessutom råkar bo i sin BOL/vattenkraftverk :-)

I Hassela var ett halvpensionerat vattenkraftverk till salu för några år sedan och då var jag bra sugen, men läget var inte helt optimalt med en riksväg alldeles bredvid, men priset var fantastiskt lågt (minns ej exakt, men var under miljonen), och efter att med mina amatörmässiga kunskaper inspekterat det på plats öndes det ruskigt billigt. Så billigt ramlar man väl knappast på något nu för tiden...

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet