Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: tvål
InläggPostat: ons 02 jan 2013, 17:14 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: tor 27 dec 2012, 13:08
Inlägg: 249
Jag tänkte det här som en post i diverse preppning som man annars inte tänker på, men inlägget blev lite längre än jag först trodde, och kanske håller lite specifik information som är värd att synas lite tydligare än gömd i en sådan tråd:


Jag har approachen att lära mig så mycket som möjligt, för att behöva lagra (och eventuellt bära) så lite som möjligt. Så jag tittar på effekt och mer tekniskt varande. Ta det här inlägget med en nypa salt, då jag inte är helt säker på alla detaljer.

Tvål (rengöringsmedel) är en av ett antal viktiga grejer att ha. För några månader sen, läste jag att man kan tillverka det av typ björk-aska på något vänster, jag kommer inte ihåg exakt nu. Nu för någon dag sen läste jag att det som gör att tvål rengör och skummar (vilket är tvålens essentiella egenskaper; vad man Egentligen vill åt), är att det handlar om ämnen som påverkar vattens ytspänning. Naturlig ytspänning i vatten gör att man ser dropp-formationer på (i övrigt) torra ytor. Naturlig ytspänning gör också att trollsländor kan 'gå' på vattenmassor. Den här naturliga ytspänningen gör också att materialet gore-tex är vattentätt, samtidigt som det andas. Om man testar vattentätheten av goretex med bensin-blandat vatten, så håller det tydligen inte längre vattentäthet.

Tvål sänker ytspänningen (vilket tydligen resulterar i bubbelformationer, lödder och skum). Och när ytspänningen är mindre än vanligt, betyder det också att vätskan (tex vatten) kommer åt bättre i trånga utrymmen. Detta har tydligen också effekt tex vid tandborstning(?), där utrymmena ofta är små och svåra nog att komma åt - med lägre ytspänning i omgivande vätska, kommer densamma åt mindre och trängre utrymmen, varför rening sker naturligt, jämförbart med stillastående vs strömmande vatten. Det stillastående vattnet blir tydligen dåligt (liksom utrymmen vid våra tänder som inte rengörs blir ansamlingar för också, bakterier), och det rinnande vattnet hålls naturligt rent - dvs teknisk frånvaro av bakterier/virus som skulle få fot- och grofäste om det inte rörde sig. Vilket för övrigt också har analogi till det egna skyddet ute i ödemarken - vi bygger skydd, typ en liten håla att krypa ned i och gömma oss från elementen i, tex skyddande från vinden (rörelse, liknande strömmande vatten).


Personligen skulle jag gärna läsa mycket mer sådan här information om diverse grejer; som sagt, jag vill kunna producera själv, bära med mig så lite som möjligt. Så om någon vet, dela gärna.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: tvål
InläggPostat: ons 02 jan 2013, 17:34 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det här skrev jag på annat forum för några år sedan , men tråden spårade ur som de ofta gör när det handlar om kemi . Har lagt in delar av det här på det här forumet med i nån tråd .
Annars så är shenet en bra sida att lära från .

Det finns idag sk tvättnötter som man använder som ekologiskt tvättmedel , men man kan ersätta dem med hästkastanjer om man vill . Så har vi såpört som även den blir bra tvättmedel ute i naturen .


Kaliumhydroxid är det samma som pottaska som är det samma som lövträdsaska .
Björk lämnar den bästa askan .

Linoljesåpa ;
120 g linolja
24 g kaliumhydroxid
Löses i
50 g vatten
upphettas under omrörning i ca 1 tim på vattenbad .
Då bör massan vara förtvålad
Några g alkohol påskyndar förtvålningen

Såpa av aska ;
4 kg aska (helst björk)
kokas med
10 lit vatten i 30 min . Låt stå och dra över natten . Nästa dag avslås luten och silas .
Luten kokas
1/4 kg sönderskuren tvätt tvål och 1 kg tvättpulver ilägges , allt får koka tills tvålen smält (ca 10 min)
Såpan får kallna , och öses därefter i hink .

Talgsåpa ;
10 liter lut (se föregående recept)
1/4 kg talg finskuren
1 dl vattenglas
1 msk borax
Allt blandas och får koka till hälften kokat in , Röres tills det kallnat (då och då)
Prova om såpan är klar : ta ut ett prov och ställ kallt , om det blir till gelemassa är den färdig"


Tvätt tvål är en vanlig typ , utan en massa exotisca produkter .
Brukar finnas på de flesta affärer .
Tvättpulvret samma sak ett enkelt , eller om det finns tvåltvättmedel .
ÖCB har tillverkat till beredskapslagren .

Linoljan brukar vara kokt men skulle tro att rå också funkar .

Alkoholen billig okryddad från systemet , eller skogsstjärnans om det finns ."

Kaliumhydroxiden används för att framställa såpa , medans natriumhydroxid används vid tvåltillverkning .

Man kan byta ut natriumhydroxiden går att byta mot natriumkarbonat (målarsoda , propplösare)

Fläckurtagningstvål : galltvål
100 g hushållstvål smältes och blandas med 10 g oxgalla på vattenbad .
För att ta bort lukten av galla kan tex 0,2 g rosmarinolja el.0,1 g spikolja tillsättas .

Tvålkokning
2 kg hopsamlat fett
6 lit vatten
½ kg natriumhydroxid (späcksten)
3 hg salt
Smält späckstenen i lite flod/regn vatten och häll detta jämte fettet i en gryta . Låt massan koka på jämn eld i 3 tim . Se upp , vill koka över .
Rör sakta . Prova om den är klar . Häll lite av masssan i en kopp kallt vatten , om den är klar Stelnar den snabbt utan synliga flottrester på ytan är det tid att fälla ut tvålen .
Lägg i saltet i små portioner under omrörning . Låt massan koka upp mellan varje saltning .
och tillsist koka en tim .
Lyft av grytan då alla föroreningar samlats på botten .
Låt den långsamt kallna och hårdna .
Skär upp tvålen dagen efter . Lägg den att torka på svalt ställe .
Den grå beläggningen runt tvålen skärs bort och används till tvätt el. såpa .
Den bruna lut som blir kvar är bra för tvätt av bleck och koppar .
Tvål av ben : samma som ovanstående men 1 kg fett till 2 kg färska okokta ben och mer späcksten

Hushållstvål
Fettavfall smältes och skummas . Härefer emulgeras fettet med en utspädd lösning av lut .
Till 100 g fett tas 100 g 5%-ig natriumhydroxid .
Blandningen kokas under omrörning tills en fin emulsion bildats Sedan tillsätts en lösning av 10 g natriumhydroxid i 60 g vatten och blandningen hålles i svag kokning i omk 2 tim .
varunder bortkokat vatten ersätts .
Att tvålen är klar ses som att massan blir likformig och sammanhängande samt att den i tunna skikt är genomskinlig .Samt att ett uttaget prov löser sig klart i vatten .
Vill inte tvållimmet bildas tillsätts mer hydroxid i små mängder till det bildas .
När tvålen är klar utfälles den med med koksalt . Lös tvålen i vatten och fäll ut igen för renare tvål .Parfymeras om så önskas med eteriska oljor el. likn.

Dessa tre tvålar är "vassare" och passar bäst till rengöring eller klädestvätt .

Pimpstenstvål :
blanda 50 g 35 gr kokosfett med 30 g finpulveriserad pimpsten eller fin sjösand och 30 g 33%-ig natriumhydroxid Efter ytterligare stund tillsätts 5 g av hydroxidlösningen och 10 g vattenglas
Tvålen formas och får kallna .

kokostvål
50 g kokosfett smältes och får svalna till 35 gr Därefter tillsätts under omrörning en lösning av 7,5 g natriumhydroxidlösning och 2,5 g kristalliserad soda i 15 g vatten
Sedan en homogen massa bildats tillsätts ytterligare 15 g vatten och ev. luktämnen .
Massan hälles i form och får stelna .

Transparent tvål
30 g kokosfett blandas med 12 g glyserin och upphettas till 40 gr
Härefter tillsätts långsamt 30 g 33%-ig natriumhydroxid lösning
När massan blivit likformig får den stå tills allt förtvålats Då är tvålen klar
Härefter löses tvålen i 30 g alkohol under uppvärmning och får kallna .
Istället för glyserin kan socker användas

Dessa tvålar är bra som hygientvålar

Tvåltvättmedel (pulver)
1) Upplös 80 g kalcinerad soda i 160 g vatten Filtrera om det behövs och tillsätt 600 g fint riven tvättvål . Omrör massan tills den blir likformig tillsätt ytterligare 16 g KS och pulverisera efter att massan svalnat .

2) Uppvärm 1 del oljsyra (olein) på vattenbad och tillsätt under omrörning en lösning av 1 del KS i 4 delar vatten samt därefter ytterligare 1 del KS .
Massan pulveriseras efter avsvalnandet .

3) Blanda 3 delar tvålpulver med 1-2 delar KS Detta blir ett mycket kraftigt tvättmedel
För vittvätt kan lite natriumperborat tillsättas

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: tvål
InläggPostat: ons 02 jan 2013, 18:01 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Sparat och utskrivet! Tack D

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: tvål
InläggPostat: ons 02 jan 2013, 18:27 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: tor 27 dec 2012, 13:08
Inlägg: 249
Enda nackdelen som jag ser det, är att det är förhållandevis hög standard på det mesta - jag är inte säker på tillgången på fett efter eventuell shtf. Framställningen av lut är däremot alltid användbar, eftersom primitivt. Även om jag förvisso inte för ögonblicket kommer ihåg hur man sen ska använda det.

That aside, det är helt klart värdefullt att kunna lagra det man framställer, om tillfälle ges.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: tvål
InläggPostat: ons 02 jan 2013, 18:32 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 26 jul 2010, 16:13
Inlägg: 1387
på adlibris finns det några billiga böcker om hur man gör tvål, parfym, deo och sådant själv.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: tvål
InläggPostat: ons 02 jan 2013, 18:38 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
swesur skrev:
Enda nackdelen som jag ser det, är att det är förhållandevis hög standard på det mesta - jag är inte säker på tillgången på fett efter eventuell shtf. Framställningen av lut är däremot alltid användbar, eftersom primitivt. Även om jag förvisso inte för ögonblicket kommer ihåg hur man sen ska använda det.

That aside, det är helt klart värdefullt att kunna lagra det man framställer, om tillfälle ges.



Tittar du i recepten ovan så är det inte så många som använder dyra eller svåra ingredienser .
Fett kan man hämta gratis hos närmsta slaktare om man inte har djur själv .
Salt behöver man ändå i sina lager .
Lut mm kan man köpa och ha i lager eller göra av aska .
Alkohol kan man lagra eller tillverka själv .
Parfymer är lätta att göra själv tex av blad av rosor .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: tvål
InläggPostat: ons 02 jan 2013, 18:53 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: tor 27 dec 2012, 13:08
Inlägg: 249
Dweomer,

Absolut, så är det inga svåra eller dyra saker du nämner. Det jag menar är bara att om det blir någon slags kollaps av samhällsfunktionerna, vilket skulle ge utspridd brist av mat (vilket jag anser inom gränserna för rimligt) - så är min gissning att just fett (nästan oavsett form) blir betraktat som en lyxvara; vilket (efter shtf) skulle innebära omtalad svår- och dyrhet. Som det är idag har jag inga egna djur, och egentligen inte heller planer på att skaffa. Jag kanske ändrar mig i och med att tiden går, men men.

Jag tror också (mycket just eftersom ovan resonemang) att tvål, skulle bli en relativ lyxvara efter kollaps; varför jag skulle gilla att kunna framställa dess effekt (rengöring/hygien) på egen hand, ca bara med hjälp av eld och vatten (lut). Eller björkkvistar och vatten (tror jag läste att det var möjligt någonstans). Alltså Riktigt lågnivå, så att säga..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: tvål
InläggPostat: ons 02 jan 2013, 19:03 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: tor 27 dec 2012, 13:08
Inlägg: 249
Det förtjänar dock att nämnas, att recept som har angivits ovan också är väldigt värdefulla, väl värda att skriva ut och spara. Om inte annat för att just lära sig hur saker och ting fungerar, vilka som är aktiva ingredienser i visst, och vilken funktion andra har. Det var faktiskt för mig helt nytt att fett är en så viktig komponent i tvål/rengöring. Det får en att tänka efter lite.

Jag tror att förståelse för saker ger utrymme för kreativitet, att just hitta (känna till) många användningsområden för specifika saker, vilket ökar ens chanser i ett brett perspektiv, faktiskt empowering, vilket ger självkänsla, och sådana saker. Att veta att man tekniskt kan göra en viss sak.. Så tror jag att jag fungerar, i alla fall.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: tvål
InläggPostat: ons 02 jan 2013, 19:13 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Du behöver inte ta det bästa fettet på djuret dvs det som går att laga mat med för att få nog med fett till tvåeln .

När du gör ren en stekpanna så kan man ganska enkelt rena det fettet genom blanda det med vatten och koka det . Då får man en renare fettkaka som lägger sig ovanpå vattnet efter avsvalning .

Kokar man ben så får man fram fett , som man samlar upp på samma sätt som ovanstående .

Inälvor som man inte tar hand om efter slakten går att koka och få fett av osv osv .

Sedan kan man använda vegetabiliskt fett i form av div oljor , matolja , olivolja mfl förutom kokosfettet som det står om i recepten ovan .

Kokosfett kan vara en sån sak som försvinner , lika med många ingredienser i de böckers recept som horrorcore talar om , mycket i de böckerna är råvaror som importeras .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: tvål
InläggPostat: ons 02 jan 2013, 20:04 
man kan lagra kaustiksoda med

går att tillverka från salt med ström med


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: tvål
InläggPostat: ons 02 jan 2013, 20:17 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Men det tål inte syre eller vatten efter det , så man måste lagra det i täta behållare och begränsa tiden man håller korken öppen då man tar ut av det senare .

Mycket frätande så se upp , kan "explodera" (reagera häftigt) om man inte är aktsam då man ska blanda det med tvålvattnet .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: tvål
InläggPostat: ons 02 jan 2013, 20:46 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: tis 14 jun 2011, 23:28
Inlägg: 236
[quote="swesur"]Tvål sänker ytspänningen (vilket tydligen resulterar i bubbelformationer, lödder och skum). Och när ytspänningen är mindre än vanligt, betyder det också att vätskan (tex vatten) kommer åt bättre i trånga utrymmen. Detta har tydligen också effekt tex vid tandborstning(?), där utrymmena ofta är små och svåra nog att komma åt - med lägre ytspänning i omgivande vätska, kommer densamma åt mindre och trängre utrymmen, varför rening sker naturligt, jämförbart med stillastående vs strömmande vatten./quote]

Såpens gode vaskeeffekt skyldes først og fremst andre egenskaper enn at "tvål sänker ytspänningen", nemlig at såpemolekylene har en hydrofil ende og en hydrofob (fettløsende) ende.

Det er mange kjemikalier som senker vannets overflatespenning. Glycerin f.eks.

Såpestykker er veldig rimelig å kjøpe i butikk.

Diskmedel er ikke såpe, men en detergent. Det kan være lurt å ha noen liter stående ...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: tvål
InläggPostat: ons 02 jan 2013, 22:14 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 26 jul 2010, 16:13
Inlägg: 1387
Dweomer skrev:
Du behöver inte ta det bästa fettet på djuret dvs det som går att laga mat med för att få nog med fett till tvåeln .

När du gör ren en stekpanna så kan man ganska enkelt rena det fettet genom blanda det med vatten och koka det . Då får man en renare fettkaka som lägger sig ovanpå vattnet efter avsvalning .

Kokar man ben så får man fram fett , som man samlar upp på samma sätt som ovanstående .

Inälvor som man inte tar hand om efter slakten går att koka och få fett av osv osv .

Sedan kan man använda vegetabiliskt fett i form av div oljor , matolja , olivolja mfl förutom kokosfettet som det står om i recepten ovan .

Kokosfett kan vara en sån sak som försvinner , lika med många ingredienser i de böckers recept som horrorcore talar om , mycket i de böckerna är råvaror som importeras .

'

Är det inte ganska mycket mellan köttet och huden också. Jag har för mig att jag har läst någonstans om dom som kokar kaninhud för att få fram nån form av fett.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: tvål
InläggPostat: ons 02 jan 2013, 22:24 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Jo men det fettet kan man smälta och använda i matlegningen likt istret runt inälvorna så det kan bli för dyrbart .

Det var det jag svarade på .

Om fettet blev en bristvara pga att det behövdes till annat

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: tvål
InläggPostat: ons 02 jan 2013, 23:53 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 26 jul 2010, 16:13
Inlägg: 1387
Dweomer skrev:
Jo men det fettet kan man smälta och använda i matlegningen likt istret runt inälvorna så det kan bli för dyrbart .

Det var det jag svarade på .

Om fettet blev en bristvara pga att det behövdes till annat


Kan inte du adoptera mig i ett år heller nåt? Det känns som att du kan det mesta jag måste lära mig.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet