Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Egen el till elnätet vid strömavbrott?
InläggPostat: tis 01 jan 2013, 16:06 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: mån 31 dec 2012, 18:24
Inlägg: 270
Det finns en hel del regler som hindrar "egna" elnät. Läs om nätkoncession i
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19970857.HTM


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Egen el till elnätet vid strömavbrott?
InläggPostat: tis 01 jan 2013, 16:24 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Av någon anledning så är inte vattenkraften sas "förnyelsebar" och blir skattefri eller fr skattereduktion , Det är mycket högre skatt på vattenkraft .

Utrustningen är mycket dyr då det krävs annat än julakvallite . En generator för 60.000 kronor och turbinen för lika mycket eller mer även i beggat skick . Styrning av luckor öppning och stängning av luckor för att öka eller minska efter uttag eller vattenmängd .

Att bygga för vattenkraft idag kostar miljoner . Och vinsten blir då inte stor så vida man inte vill ha det väldigt stort .


Xamda@
Mitt vattenkraftverk består idag av en enkel turbin och en tvilling . Fallhöjden ca 5,5 meter . Normalt arbete är att beroende på årstid rensa gallren in i dammen och från dammen till tuben in i kraftverket , oftast två gånger per dag . Sedan kontroll av vattenmagasinet för att justera överflödet vid ån , dvs hur mycket vatten som går in i dammen och hur mycket som går förbi i ån .
Sedan titta till utrustningen som ska öppna och stänga luckorna vid strömavbrott , det sköts då av ett vanligt bilbatteri som måste underhållsladdas . Kontrollera övrig utrustning som har med elstyrningen att göra .
Nu med asynkronmotorn som generator så bryts ju strömmen automatiskt och vid uppstart så krävs ingen infasning som annars var ganska så besvärligt med generatordriften .
Men nu när den mindre enkel turbuinen igång så ska motorn bytas ut så snart en lämplig generator har hittats , då får den gå bara för att alstra magnetiseringsström till asynkronmotorn och då går det att köra bara eget igen .
Generatorerna har en frörmåga att brinna eller att kolen tar slut då och då . Så mer jobb med generatordrift .
Om det blir långvarigt strömavbrott så går det att köra magnetisering via diesel elverk eller traktorelverket om det kniper .
Men bättre med generator på lilla turbinen .
Sedan ska remmarna vaxas då och då , lager fyllas med olja och annat småpyssel .

Sedan har jag nog glömt ett och annat med .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Egen el till elnätet vid strömavbrott?
InläggPostat: tis 01 jan 2013, 16:50 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
En hel del med andra ord! :-)

Men du matar elen lokalt i ett eget nät som kan användas om det inte finns något allmänt nät att tillgå?

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Egen el till elnätet vid strömavbrott?
InläggPostat: tis 01 jan 2013, 17:14 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det jag glömde det var att du blir vädigt bunden , mycket bunden , mer än om du skulle ha haft ett jordbruk med mjölkkor .
Det är lättare att hitta folk som kan mjölka än de som kan sköta och se efter kraftverket .
Dessutom så krävs ju vissa behörigheter om det händer något med den elektriska utrustningen .

Man måste ha ett sjätte sinne med ibland för att veta om tex ett åskväder kan bli sånt att det är bättre att stänga det egna kraftverket nån timme osv .
Slår inte batteriet till och startar hydralkoven som stänger luckorna så kan det sluta i katastrof vilket gör att man aldrig kan vara långt borta . 4-500 V ut på nätet för all 220 V utrustning är inte bra . Och egentligen vet jag inte hur mycket som går ut på nätet det är där mätarna slutar och nålen är i botten .

Så den som ska sköta om måste ha koll 24 timmar per dygn och inte bara se över då och då .

Xamda skrev:
Men du matar elen lokalt i ett eget nät som kan användas om det inte finns något allmänt nät att tillgå?


Ja jag matar ut el på fyra fastigheter om strömmen går , 3 i egen ägo och två utanför .
Men det är mycket mickel med att ställa om då man måste vara på olika ställen samtidigt , dels uppe i kraftstationen och dels i en kur där kopplingen mellan vårt och elverkets nät möts . Men det är enklare att starta eget än att bryta det och koppla ihop med nätet igen .
Mycket säkerhet och moment som måste göras på rätt sätt för att inte förstöra dyr utrustning .

Det som gör att det går att skicka ström till fastigheterna utom det egna jordbruket är att deras elledningar oavsett leds via vårt kraftverk och inte har direkt uppkoppling till nätet , även om vi inte kör med eget så matas de genom kraftverket från elverkets nät .
Så om elverkets el faller bort så finns inga ledningar som kan korsas med elverkets .
Så har vi avstängt i kraftstationen för service så blir de här fastigheterna utan ström helt under tiden , de kan inte matas separat från elverkets nät .
Och med detta så blir jag även enligt lag ersättningskyldig om mitt kraftverk på nåt vis förstör elektrisk utrustning hos de som får elen via mitt kraftverk.

I såna fall så har de fått köpa elen via de fria elhandelsavtal som gäller och betalat som vanligt . Alltså helt andra regler som gäller då . Så där är inget annorlunda än som du idag kan köpa el från fortum eller skelleftekraft eller en lokal vindsnurra i något annat bolags namn . Du betalar elen till den du vill köpa av och sedan nätavgift osv av den som sköter det plus skatter och moms osv .
Så i praktiken har du ingen koll på vart din el kommer från .

Och för att jag ska kunna sälja el på det viset krävs betydligt mer av mig än om jag bara producerar åt mig själv .
Jag får ju tex betala dyr elskatt på det jag producerar .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Egen el till elnätet vid strömavbrott?
InläggPostat: ons 02 jan 2013, 03:45 
Offline
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 17 apr 2008, 12:10
Inlägg: 933
Ort: Jämtland/Östersund "i ett tag till"
Oldie:

Skulle vara tacksam om du förklarade vad som var fel på kopplingen samt lade upp en korrekt inkoppling..

/Morgan

_________________
---===={{ Preparatus Supervivet }}====---


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Egen el till elnätet vid strömavbrott?
InläggPostat: ons 02 jan 2013, 12:14 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: mån 31 dec 2012, 18:24
Inlägg: 270
Tyvärr inget schema, men jag kan förklara! När kontaktor1 slår till, får man
även om det är kortvarigt, kontakt mellan handsken o nätet. Någon form av
förregling så att inte båda kontaktorerna kan vara till samtidigt behövs.
Ett bättre alternativ, utan automatik, är den vanliga sortens brytare söm växlar mellan hjälpkraft o nät med manuell omkoppling. Detta har ytterligare fördelar, du kan kolla status på inkopplad apparatur innan
hjälpkraften ansluts (motorer o andra större förbrukare).


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Egen el till elnätet vid strömavbrott?
InläggPostat: ons 02 jan 2013, 23:35 
normalt kallar man det för
brake befor make

alltså bryt innan den andra sluts
problemet med två kontaktorer är att det oftast går fortare för en kontaktor att slå till än att släppa


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Egen el till elnätet vid strömavbrott?
InläggPostat: tor 03 jan 2013, 11:49 
Offline
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 apr 2010, 19:09
Inlägg: 845
Ort: Finland
Och för den som nu bara funderar på att ordna reservkraft "de luxe" med elverk som är kopplad till en fastighets nät (läs i vanliga fall jordbruk med mjölkmaskin etc.) i stället för att direkt stöpsla i utrustning så ska man alltså ha elektriker att komma på besök och ordna med inmatningspunkt för det egna elverket (så man inte matar åt kråkorna i riksnätet och orsakar fara utan att först ha frikopplat sig från det nationella nätet).

Eller så kopplar man elapparater, lampor och sånt direkt till elverket, har man skaffat elverk bör man väl också kunna ha tillhanda tillräckligt med skarvsladdar.

_________________
För mina barns skull.
Gå inte förbi flickan med svavelstickorna utan att ta någon notis om henne...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Egen el till elnätet vid strömavbrott?
InläggPostat: tor 03 jan 2013, 12:25 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Xamda skrev:
Dweomer, du som har ett vattenkraftverk, hur pass mycket jobb är det för dig att hålla det igång? Har du vatten året runt där du bor eller producerar det bara vissa delar av året?



Satt och tittade på senaste avläsningen som elverket gjort . Det kommer en samanställning för många år bakåt på lapparna . Så i medel så har kraftverket producerat mellan 120.000 - 150.000 kWh per år i försåld ström , då är inte den egna förbrukningen med på det .

Och nu ska det bli kul att se vad som händer sen renoveringen och igångsättningen av en turbin till .

Vatten har vi största delen av året , men ibland kan det stå nån vecka under värsta torrsommaren .
men nu bör det gå att köra då med om stora turbinen ställs av och bara lilla körs .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet