Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Behöver man "skogskunskap"?
InläggPostat: sön 06 jan 2013, 17:54 
Marulk skrev:
Tänkte mest på om ens BOL eller liknande blir invaderat av någon och man tvingas på flykt och inte har någonstans att ta vägen så kan det vara bra att kunna klara sig ute i skogen t.e.x


Usch! Sån't vill jag inte tänka på! :smack: :oops:

Arrghhhh.... Det är så mycket att lära sig, att hinna med. Hmmm... Mitt alternativ får bli en färdig dold koja nånstans där jag har det allra nödvändigaste för en kortare tid. En stug-BOL alltså. Om den hittas så... :?

Tack för tankar!
/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Behöver man "skogskunskap"?
InläggPostat: sön 06 jan 2013, 19:00 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 16:57
Inlägg: 385
Ort: dalarna
Jag besitter inte några mängder med skogskunskap. En del har jag läst i böcker, en del snappat upp via Youtube och det mesta när jag klantat till mig som attan ute i skogen och får ta det för vad det blev. För mig är det bra med skogskunskap på massor med vis: svamp, bär, få en eld på ett bra sätt, vad gör jag om jag går vilse, bygga vindskydd, lära känna träd, fågelljud och olika tecken i skogen. Jag tycker det är jätte kul och spännande. Första natten jag sov själv i skogen (inte för att de är speciellt många) så sov jag inte mycket, men jag växte av det. Jag gillar att dra ut i skogen, själv eller med familjen, och bara vara över en natt eller två.

Det som är lite kul med mitt nuvarande jobb är att jag kan dra med några rackarungar ut i skogen och greja en hel dag och de tycker det är super kul! Ända tills de börjar lacka ur framåt kvällen och de börjar kasta brinnande pinnar på varandra... ;)

_________________
People say walking on water is a miracle, but to me walking peacefully on earth is the real miracle. -Thich Nhat Hanh


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Behöver man "skogskunskap"?
InläggPostat: sön 06 jan 2013, 21:07 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: lör 04 dec 2010, 19:52
Inlägg: 271
Kan man klara sig i "skogen" så har man bra förutsättningar för att klara en havererad Urban miljö.

Kan man bara klara sig i en Urban miljö så har man urusla förutsättningar att klara en havererad Urban miljö.

_________________
Obehagligt självgod.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Behöver man "skogskunskap"?
InläggPostat: sön 06 jan 2013, 21:39 
ok, sticker ut hakan lite

det som många tycker är skogskunskap är vad en annan höll på med i skogen under grundskolan, då vart det allt från råttjakt i den gamle soptippen med luftgevär, ut och grilla korv både sommar och vinter, bygga kojor, övernatta fiska , plocka bär och svamp

dom som inte gjorde det i den ålder får göra ungefär samma sak i vuxen ålder men omständigare :notme:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Behöver man "skogskunskap"?
InläggPostat: sön 06 jan 2013, 21:41 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Problemet kommer väl när ''omständligare'' innebär att det tar sån tid att få upp eld att man fryser ihjäl, eller att jaktförmågan är så dålig att man helt enkelt svälter ihjäl. Många stadsbor som jag känner har inte en sportslig chans att jaga, oavsett om dom har prylarna eller inte... dom skulle inte tillägna sig den förmågan tillräckligt fort för att undvika svältdöden helt enkelt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Behöver man "skogskunskap"?
InläggPostat: sön 06 jan 2013, 21:59 
och :?: :notme: :twisted:

;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Behöver man "skogskunskap"?
InläggPostat: sön 06 jan 2013, 22:09 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Ongrid skrev:
Problemet kommer väl när ''omständligare'' innebär att det tar sån tid att få upp eld att man fryser ihjäl, eller att jaktförmågan är så dålig att man helt enkelt svälter ihjäl. Många stadsbor som jag känner har inte en sportslig chans att jaga, oavsett om dom har prylarna eller inte... dom skulle inte tillägna sig den förmågan tillräckligt fort för att undvika svältdöden helt enkelt.


Jag håller inte riktigt med, inlärningskurvan för grundläggande kunskper för att klara sig i skog och mark är brant uppåt, och kan tas in fortare än man anar om nöden kräver det, men nån måste ju lära ut. En grundkurs i överlevnad kan vara en bra start, där får man input från både nybörjare och veteraner, alla där har ju redan från början ett gemensamt intresse och ingen behöver vara blyg med sina skäl till att delta i kursen.

Kolla på nätet efter kursstarter, finns nog både sommar och vinter.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Behöver man "skogskunskap"?
InläggPostat: sön 06 jan 2013, 22:25 
Offline
The grey man
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 26 okt 2011, 19:55
Inlägg: 1938
grym skrev:
ok, sticker ut hakan lite

det som många tycker är skogskunskap är vad en annan höll på med i skogen under grundskolan, då vart det allt från råttjakt i den gamle soptippen med luftgevär, ut och grilla korv både sommar och vinter, bygga kojor, övernatta fiska , plocka bär och svamp

dom som inte gjorde det i den ålder får göra ungefär samma sak i vuxen ålder men omständigare :notme:


Fördelen med att aldrig ha bott någon annanstans än i en storstad är att man kan trixen för att överleva där, "anpassat" sig så att säga
En annan hade dött direkt oavsett SHTF eller inte :D

_________________
Courage is fear holding on a minute longer


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Behöver man "skogskunskap"?
InläggPostat: sön 06 jan 2013, 22:29 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: lör 04 dec 2010, 19:52
Inlägg: 271
grym skrev:
ok, sticker ut hakan lite

det som många tycker är skogskunskap är vad en annan höll på med i skogen under grundskolan, då vart det allt från råttjakt i den gamle soptippen med luftgevär, ut och grilla korv både sommar och vinter, bygga kojor, övernatta fiska , plocka bär och svamp

dom som inte gjorde det i den ålder får göra ungefär samma sak i vuxen ålder men omständigare :notme:


+1

_________________
Obehagligt självgod.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Överlevnadskurs...
InläggPostat: sön 06 jan 2013, 23:06 
OBS! Nedanstående menat som ett självironiskt skämt, inte något annat.

Jag ringde min kompis Viking http://www.tv4play.se/program/kontoret?video_id=2144768 han sa att han skulle lära mig allt jag behöver! :lol:

Nåja, riktigt så handfallen är jag kanske inte... :D

/MulenDag

PS: Ursäkta OT, jag sökte på "överlevnadskurs" och snubblade över ovanstående.
PPS: Nån som har nån nybörjarkurs lämplig för kulmagade 50-åringar att rekommendera?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Behöver man "skogskunskap"?
InläggPostat: sön 06 jan 2013, 23:29 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Survivalism handlar ju om att förbereda sig för mer än bara den stora kollapsen.

En bil som fastnar på en skogsväg, man faller igenom isen på en skridskotur, flygplansolycka eller plötslig pandemi i området du befinner dig i.

Allt kan betyda att du måste stanna en natt eller fler i skogen eller göra upp eld under pressade förhållanden.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Överlevnadskurs...
InläggPostat: sön 06 jan 2013, 23:33 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
MulenDag skrev:
/MulenDag
PPS: Nån som har nån nybörjarkurs lämplig för kulmagade 50-åringar att rekommendera?



http://www.overleva.nu/

Tex de här ??

Har gått deras vinteröverlevad .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Behöver man "skogskunskap"?
InläggPostat: tis 08 jan 2013, 19:10 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: mån 31 dec 2012, 00:08
Inlägg: 6
En god skogskunskap är ju inte tungt att bära på.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Överlevnadskurs...
InläggPostat: ons 09 jan 2013, 00:28 
Dweomer skrev:
http://www.overleva.nu/

Tex de här ??

Har gått deras vinteröverlevad .


8) Jag kollade upp dem. De kör en kurs i sommar, givetvis på datum då jag är uppbokad på släktgrej som inte kan avvaras. :(

Jaja...

Ge mig några tips om ni har lust. Jag funderar på om jag ska vänta tills det är hyfsat väder framåt april och knalla ut med tält, liggunderlag, sovsäck, yxa, kniv, tändare, trangia, vatten, torrmat och mobil och försöka klara mig utan att använda trangiat första gången. Utan att använda medhavt vatten andra gången. Kanske byta tältet mot en tarp (heter det så?) tredje gången. Använda tändstål och naturliga tändgrejer fjärde gången osv. Kan det vara en hyfsad plan? Borde väl ge något i alla fall. Jag kan vara i skogen inom en km från där jag bor så då behöver jag inte bli orolig och genom att börja mjukt slipper jag bli modstulen. Är det en bra kursplan för självstudier?

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Behöver man "skogskunskap"?
InläggPostat: ons 09 jan 2013, 00:54 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Kurser skulle vara mycket intressant och är de lagom tuffa kan man kanske få familjen intresserade också för öka den allmänna nivån lite.

Det måste väl finns fler arrangörer av överlevnadskurser?

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet