VilseIStaden skrev:
Ang fler tågstopp för att göra landsbygden levande:
Jag tror inte tågen kommer ha den rollen i framtiden, tågen kommer vara mer eller mindre uteslutande för längre distanser med få stopp (restiderna kommer bli viktigare när det inte kommer fannas möjlighet att flyga utan tog kommer vara det snabbaste sättet) och för kortare resor innom tätbebygda områden (tunnelbana/spårvagn/pendeltåg).
De kollektivtrafikslösningar som kommer finnas för landsbygden är buss, den är mer anpassningsbar och kan bruka befintlig infrastruktur samt är mycket mer effektiv per passagerare (landsbygden kommer inte kunna fylla tåg).
Här i Södra skåne så finns den både snabbtåg (x2000) som snabbt tar dig till Stockholm men också tåg som går "lokalt", dvs pågatåg som det senaste 2 åren har börjat göra fler stopp just för att göra det lättare för de som som bor i kranskommunerna att pendla in till Malmö.
Pendeltåg är väll så man kallar detta i fjollträsket
Tunnelbana är dyrt att bygga ut och eftersom det finns få riktiga storstäder i Sverige är det inte ekonomisk försvarbart att göra det i tex GTB och Malmö (som har citytunneln).
Ang att landsbyggden inte kommer fylla tåg så är det just det som kommer hända när det blir för dyrt att köra bil. Då tar man sin moped/cykel/gengasbil till tågstationen sen åker man in till stan. Dvs att du måste ta dig till tåget istället för att bussen tar sig till dig.