Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Minska civilisationens beroende av energi!?
InläggPostat: fre 11 jan 2013, 03:47 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 26 jul 2010, 16:13
Inlägg: 1387
Prepper4ever skrev:
@vilseistaden



Dock håller jag inte med dig om tåg systemet, man bör bygga ut med fler stopp och göra landsbygden "levande" men om man inte klarar underhållet av vårt nuvarande system nu kommer det inte vara troligt att de klarar av ett mer komplicerat system när inte samma maskinpark finns tillgänglig.

Mina 2 cent


Mitt tanke angående tåg är att vi idag har snart 400 000 arbetslösa. Det borde finnas tillräckligt mycket folk för att sköta underhållet. (även på ett ganska primitivt sätt.)
Bara en sak som skottning, det behöver man inte mycket utbildning för att klara av.

Se till att dom flesta som går på socialen får ta traktorkort, så kanske vi kan få någon ordning på infrastrukturen.
Eller så är vi miljövänliga och skottar för hand :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Minska civilisationens beroende av energi!?
InläggPostat: fre 11 jan 2013, 10:27 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Rälsen är problemet och att skotta den för hand hjälper inte mycket .
Hjolen alstrar värme som gör att snön omkring tinar och sedan fryser .
Och eftersom rälsen ligger lite skyddat på många sträckor så blir det en slät blank isgata som hjulen inte får grepp om . Tex i växlar osv .
Så man har haft speciella lok som gått med ångmunstycke och tinat de här ställena . Vilket blir mycket billigare än att skicka ut en hord människor med vattenkanna och en tank hetvatten .

Ett sätt att komma tillrätta med det är att sätta in fler tåg igen så att snön "nöts bort" innan den hinner ställa till det .
Idag så är det inte många tåg som går mot tidigare .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Minska civilisationens beroende av energi!?
InläggPostat: fre 11 jan 2013, 12:14 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 12 sep 2011, 18:03
Inlägg: 416
Ort: Södra Sverige
VilseIStaden skrev:
Ang fler tågstopp för att göra landsbygden levande:

Jag tror inte tågen kommer ha den rollen i framtiden, tågen kommer vara mer eller mindre uteslutande för längre distanser med få stopp (restiderna kommer bli viktigare när det inte kommer fannas möjlighet att flyga utan tog kommer vara det snabbaste sättet) och för kortare resor innom tätbebygda områden (tunnelbana/spårvagn/pendeltåg).
De kollektivtrafikslösningar som kommer finnas för landsbygden är buss, den är mer anpassningsbar och kan bruka befintlig infrastruktur samt är mycket mer effektiv per passagerare (landsbygden kommer inte kunna fylla tåg).


Här i Södra skåne så finns den både snabbtåg (x2000) som snabbt tar dig till Stockholm men också tåg som går "lokalt", dvs pågatåg som det senaste 2 åren har börjat göra fler stopp just för att göra det lättare för de som som bor i kranskommunerna att pendla in till Malmö.

Pendeltåg är väll så man kallar detta i fjollträsket :) Tunnelbana är dyrt att bygga ut och eftersom det finns få riktiga storstäder i Sverige är det inte ekonomisk försvarbart att göra det i tex GTB och Malmö (som har citytunneln).

Ang att landsbyggden inte kommer fylla tåg så är det just det som kommer hända när det blir för dyrt att köra bil. Då tar man sin moped/cykel/gengasbil till tågstationen sen åker man in till stan. Dvs att du måste ta dig till tåget istället för att bussen tar sig till dig.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Minska civilisationens beroende av energi!?
InläggPostat: mån 14 jan 2013, 23:23 
en ganska enkel sak som borde göras är att minska datorernas energiförbrukning
ett tag var det ganska illa med stationära som drog mycket el, men nu börjar ju paddor och mobiler ta sin del
en utveckling av mobiltekniken till små surfdatorer med normal skärm vore inte fel

att programmen för win är otroligt dåligt skrivna är en sak som gör att behovet av snabbare datorer finns
hoppas vi kommer över den pucklen i teknikutvecklingen


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet