Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: ErnestShackletons Nu-gick-det-snett-kit
InläggPostat: tor 07 feb 2013, 16:09 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 feb 2013, 22:48
Inlägg: 13
Det här är vad som funkar för mig! Ställ gärna frågor eller kom med input.

Överlevnadskitet:

1) Ficklampa, 750 lumen. (Signalering, ljuskälla)
2) Extrabatterier
1) Signalspegel (Signalering, egenvård- för att kunna se vad man gör)
1) Visselpipa (Signalering)
1) Signalraket (Signalering, eldstart)
1) Handbloss, röd (Signalering, eldstart)
2) Sopsäckar (Vatteninsamling, poncho, bygga vindskydd etc)
1) Bivackssäck (Skydd mot elementen)
1) Överlevnadsfilt. (Skydd mot elementen)
1) Mössa, Fleece, orange. (Signalering, skydd mot elementen)
1) Snusnäsduk, Orange (Signalering, vattenrening etc etc)
2) Återförslutningsbara påsar, 1L (Vatteninsamling, förvaring etc)
1) Tändare, Orange (Eldstart)
1) Tändstål, Magnesium (Eldstart)
1) Stormsäkra tändstickor (Eldstart)
1) Fresnelglas (Eldstart)
8) Vaselinimpregmerade bomullstussar (Eldstart)
2) Snickers, el. motsv. godis
1pkt) Tuggummi (För att hålla sig upptagen)
75ml) Klorbaserad vattenrening (Vattenrening)
1) Kondom, utan glidmedel (Vatteninsamling, förvaring)
2) Rullar tejp (Bygga vindskydd, laga utrustning etc)
1) Morakniv, Orange
1) Knivslip, Orange
20m) Paracord, Orange (Bygga vindskydd, laga utrustning etc)
5m) Kevlarsnöre (Bygga vindskydd, laga utrustning etc)
1) Topografisk karta 7:5min (Search and Rescue använder oftast 7:5)
1) Kompass

Sjukvårdsutrustning (hänger alltid med, men förvaras separat):

4) Säkerhetsnålar (Skapa fri luftväg och en miljon andra användningsområden)
4) Tops (För att ta bort skräp från ögonen eller sår)
3) Nitrilhandskar
3 pkt) Hemostatiskt medel á 15g (För stora mjukdelsskador)
2) Traumaförband (För stora mjukdelsskador)
4) Kompresser
2) Brännskadeförband
5) Skavsårsplåster
1 rulle) Kirurgtejp
4) Gasbindor
2) Dauerbindor (För stukningar etc)
3) 10ml 0,9% NaCI (För sårrengörning)
30g) Antiseptisk kräm (För sårtvätt)
1) Pincett
1) Termometer
1) Tourniquet
1 rulle) Silvertejp
1) Traumasax
1) SAM-splint (För stukningar, frakturer, stabilsering av nackskador etc)
+ Läkemedel

_________________
Ensam Är Stark


Senast redigerad av ErnestShackleton tor 07 feb 2013, 22:10, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ErnestShackletons Nu-gick-det-snett-kit
InläggPostat: tor 07 feb 2013, 16:26 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 14 mar 2012, 21:12
Inlägg: 956
Ser bra ut !

Är det skrymmande att bära med sej allt ?
Der ser ut att kunna fylla en mindre väska eller ryggsäck.

_________________
In a world gone mad, only a lunatic is truly insane.
    - Homer Simpson
:-g


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ErnestShackletons Nu-gick-det-snett-kit
InläggPostat: tor 07 feb 2013, 16:33 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Har du nån mindre ficklampa för sjukvården? Det är ju lite oschysst att kolla pupillreflex medelst 750 lumen ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ErnestShackletons Nu-gick-det-snett-kit
InläggPostat: tor 07 feb 2013, 17:16 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 feb 2013, 22:48
Inlägg: 13
Hur orimligt det än låter så ryms hela överlevnadspaketet i den här (med undantag för sjukvårdsutrustningen): http://www.survivalmetrics.com/store/in ... wol0d8x2yu

Den är ungefär 20x15x5cm.

Min största oro är definitivt exponering och hypotermi. Det är rent statistiskt den största anledningen till varför människor dör i en överlevnadssituation, inte svält, som många verkar tro (åtminstone när man frågar dom varför dom packar snaror). :smack:

Vad gäller lampan är den lyckligtvis ställbar. Det är en Zebralight SC600. Hehe

_________________
Ensam Är Stark


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ErnestShackletons Nu-gick-det-snett-kit
InläggPostat: tor 07 feb 2013, 17:55 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Jag saknar en bra "multitool" typ leatherman Surge.

Vad gäller dina "två rullar tejp" så har jag själv alltid svart eltejp i fickan, nästan lika bra som 100 mph tejp (silvertejp). Vad är det för tejp som du har?

Superlim är något som jag gillar med och som kan i nödfall försluta sår med.

En liten påse eller några en-portionsförpackningar med frystorkat snabbkaffe kan ju vara bra, och kanske något bra kärl att koka vatten i eller värma några granbarr ifall situationen blir "trist"

Gillar det hela väldigt mycket och kommer nog nalla några ideer :) Tack ska du ha.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ErnestShackletons Nu-gick-det-snett-kit
InläggPostat: tor 07 feb 2013, 18:50 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 feb 2013, 22:48
Inlägg: 13
Jag hade ett multiverktyg tidigare (Leatherman Wave), men upplevde aldrig att jag egentligen hade nytta av det, åtminstone inte i skogen.

Tejpen är silikonbaserad och marknadsförs under namnet Rescue Tape och är nästan fyra gånger starkare än vanlig silvertejp.

Superlim vet jag inte riktigt vad jag skulle ha användning till, förutom att försluta sår med så klart. Men i så fall föredrar jag Histoacryl eller motsvarande och den brukar hänga med då och då. Rent generellt brukar jag dock vara försiktig med att stänga sår, särskilt om jag är ute i skogen. Vanligtvis brukar jag bara lägga om såret och göra det hemma istället, på grund av infektionsrisken alltså.

Jag hade förut ett litet 0,6L kärl från Halulite, minimalist tror jag modellen heter. Vet inte om den tillverkas längre. Men jag insåg följande:

Det går åt sjukt mycket energi åt att samla brännbar ved, och energi är ju som allmänt känt också bränslet i människans motor. Och bränsle är just det man inte vill slösa på i en överlevnadssituation. Att man kan samla ved förutsätter också att man inte är skadad och att man har en kniv, och det finns det inga garantier för. Jag har därför gjort det enkelt för mig och skitit i den helt och hållet. Vatten renar jag istället primärt genom en klorbaserad lösning som jag kan blanda tillsammans med det vatten jag vill rena i en 1L återförslutningsbar påse. Det kräver inga större fysiska prestationer och sparar därför också energi. Den där energin kanske är i slutändan det som räddar mig.
Ett kärl är oftast dessutom väldigt otympligt, och tar upp både plats och väger mycket. Den platsen och vikten sparar jag gärna på och lägger istället mer krut på det som statiskt sätt kommer ta död på mig först: accidentell hypotermi. I det här fallet har jag inkluderat en bivackssäck och en mer stryktålig variant av den klassiska överlevnadsfilten. Det känns mer relevant för den svenska naturen.

För vad gör man om man drabbas av spontant VF (Ventrikelflimmer, dvs. hjärtstopp) till följd av att den centrala kroppstemperaturen sjunkit under 25 grader c? Man ska inte då heller glömma att spontant ventrikelflimmer till följd av hypotermi kan uppstå bra mycket tidigare än så. För att inte tala om alla andra komplikationer som hypotermi medför. Fiende nummer ett är i mina ögon alltså exponering. Och det kärl skyddar mig inte särskilt mycket från vind och väta, såvida jag inte stoppar den på huvudet. :lol:

Kom gärna med mer input. Det ger en chans att reflektera ytterligare över mina val.

_________________
Ensam Är Stark


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ErnestShackletons Nu-gick-det-snett-kit
InläggPostat: tor 07 feb 2013, 19:06 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Tja jag gillar din motivering till avsaknaden av kokkärl men håller inte med :)

Eftersom du förbereder mot hypotermi så har du saker för att göra upp eld med. Då måste du alltså samla ved redan för att klara dig där?

Om du har trampat igenom en vak eller liknande och tagit dig upp och startat en liten eld med vad du nu plockat ihop så riskerar du ju att gå in i chock när du inte har något mer att företa dig förutom att sitta och försöka bli varm.

Har du något att distrahera dig med, tex koka upp vatten så ökar dina chanser att inte gå in i chock. Och om det är flera personer som är med så kan koka vatten och dricka något varmt öka välbefinnandet och det mentala tillståndet är ju väldigt viktigt för att kunna klara sig och minsta lilla moralhöjare kan ju vara avgörande.
(Detta vet du säkert redan men tycker att det är bra att det står med i tråden) Att dricka varmt har man tidigare sagt är bra för att få upp "core temperature" men det stämmer inte, skillnaden med och utan varmt att dricka är helt försumbar. Däremot ökar välbefinnandet väldigt mycket att bara hålla i en mugg med något varmt.

Att kärlet tar för mycket plats håller jag inte med om heller, du kan ju bara ha en mugg som är rostfri att ställa nära elden, den väger inget och du kan packa saker i den så det tar i volym inte upp mer plats än innan. Sen kan du ju lägga något som behöver skyddas från att krossas om du ramlar på väskan, tex vattenreningsmedlet eller fresnel glaset. (har du sett den där filmen med en man som gör en solfokuseringslins av is och tänder en eld med hjälp av den?)

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ErnestShackletons Nu-gick-det-snett-kit
InläggPostat: tor 07 feb 2013, 19:34 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Jag skulle ha lagt till några buljongtärningar eller påsar med varma koppen för att snabbt få lite mer än bara en sockerrush av godiset .
Du hade heller inget att "behålla" vatten i under färd , kan göra väldig skillnad speciellt om man ska vara i ett kallt område , att kunna ha lite varm dryck med . Så en vattenflaska som går att isolera eller en liten termos .
Fick lära mig skillnaden med eller utan då jag var på en överlevnadskurs i en vecka i minus 27 grader , dygnsmedel .

Ett exempel på litet set för att ha vatten och ett kokkärl men finns ju massor . (tror smuggas skrivit lite om systemet tidigare på forumet )
http://www.huskygard.se/olshop/show-pro ... _id=130073
Gillar den här sidan för deras utrustning

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ErnestShackletons Nu-gick-det-snett-kit
InläggPostat: tor 07 feb 2013, 19:40 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 feb 2013, 22:48
Inlägg: 13
Det här gillar jag, skönt att du är diskussionsvänlig!

Jag har visserligen metoder för att göra upp eld, men det är inte alls säkert att det är möjligt att starta en, av skälen jag nämnde. Det kanske störtregnar, träden är genomblöta, det är svårt att hitta brännbart fnöske, jag kanske är skadad och så vidare.

Om det är vinter, minus -20 grader och jag trillat i en isvak med 0-gradigt vatten har jag förmodligen gjort det för att jag inte var förberedd på det. Jag måste ta av mig alla kläder, är nu naken och springer omkring och samlar blött ved för att göra upp en eld som inte kommer brinna. Att göra upp eld mitt i vintern är som att trä en tråd genom en synål, och jag är åtminstone förbannat dålig på det, även om jag har ganska mycket friluftsvana. Att springa omkring naken i 10-15 minuter i -20 grader efter att nyligen trillat ner i en isvak rimmar inte så bra i mina öron... Då är det nog en tidsfråga innan man faller ihop medvetslös och då är det kört.

Hellre lägger jag mig i en värmereflekterande bivackssäck tillsammans med en överlevnadsfilt och försöker spara på den lilla kroppstemperatur jag har. Samtidigt kan jag försöka torka kläderna mellan överlevnadsfilten och bivackssäcken utan att kylan från kläderna aldrig når mig. Med lite tur kanske jag undviker den värsta formen av hypotermi och kan därefter samla ved och starta en eld.

Men precis som du säger, att ha varmt vatten är ett psykologiskt övertag, och överlevnad handlar ju till 90% om det mentala. Men det är inte nödvändigt. Det är lite som en lyxpryl och min överlevnadsask består i stort sett bara av livsnödvändiga - det absolut minsta jag kan klara mig med, så att säga. Och jag har alltid med mig ett kokkärl i ryggsäcken när jag är utomhus, även under dagsturer, så den kapaciteten finns oftast. Men jag förutsätter att jag tappat bort och/eller inte har med mig en ryggsäck. Som en intressant kuriosa kan jag också nämna att nästan 70% av alla överlevnadssituationer sker vid en dagstur, snarare än vid en längre och planerad tur.

Jag har faktiskt inte sett det klippet! Skicka gärna en länk :)

_________________
Ensam Är Stark


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ErnestShackletons Nu-gick-det-snett-kit
InläggPostat: tor 07 feb 2013, 20:09 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
http://www.youtube.com/watch?v=thbSSuo1Z00 Making fire from ice

Jo det där med att allt sker på dagsturer är ju oftast för att man är för säker "här händer inte något" så går man vilse, ramlar ner för en klippa eller går igenom en vak osv.

Jag har min "ask" i en rostfri mugg med lock. Mycket går att packa i den och jag får min lilla moraliska "boost".

Weber har några väldigt coola parafinblock för att tända grillar som inte tar någon plats alls och jag har ersatt mina vaselinbommulstussar med dessa, de tar marginellt mer plats och två av dem stående bredvid varandra brinner i 15 minuter (som trimmade esbitbitar) vilket är nog för att få fart på även ganska fuktig ved. Eller koka upp en mugg vatten.

Men för att överleva den direkta choken så är att krypa ner i överlevnadspåsen det bästa helt klart.

Jag ser mitt vattenvärmande som en kärnfråga i min överlevnad, för mitt psykesskull och för att hålla mig sysselsatt medan jag väntar på räddning om jag är vilse eller "lätt" skadad i vildmarken.

Men jag fattar även att alla inte prioriterar som jag och att man måste sikta på att ha vad som gör att man själv tror att man maximerar sin överlevnad :)

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ErnestShackletons Nu-gick-det-snett-kit
InläggPostat: tor 07 feb 2013, 20:48 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 feb 2013, 22:48
Inlägg: 13
Du kan också slänga ett getöga på Trioxane, det är ungefär samma sak som Hexametylentetramin (HMTA) / Esbit, men har klart några betydelsefulla och imponerande fördelar. Nackdelen är att det är dyrt. Jag är för snål och håller mig därför till mina bomullstussar.

Det är också tjusningen med diskussionsforum. Det är kul när man inte delar samma uppfattning, och man lär sig så jäkla mycket om vad som funkar och vad som inte funkar av andra. Jag rekommenderar dock starkt åtminstone att alla borde ha en överlevnadsfilt som en del av sin utrustning. Eld är inte en tillförlitlig värmekälla. Dessutom är det ett kanonredskap om man behandlar en traumapatient. Den billiga varianten kostar så lite som 69kr.

Vad har du i din överlevnadsask?

_________________
Ensam Är Stark


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ErnestShackletons Nu-gick-det-snett-kit
InläggPostat: tor 07 feb 2013, 21:13 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Min ask är väldigt liten, till för att jag ska kunna ha den i bältet utan att känna att den är i vägen och ta av den/lämna den "bara för en liten stund"

Allt är packat i en stålmugg med lock typ denna fast lite större.

Bild

I den har jag följande.

3 Alvedon
3 Diklofenak
3 paket socker
1 snabbkaffe
5 puritab
10 stormtändstickor
2 kuber parafinblock
en "överlevnadspåse" typ en space blanket men som man kan krypa in i och dra åt öppningen.
ett bandage
2 tamponger
2 fiskekrokar (Fiskelina lindad runt handtaget)
1 liten påse buljong (sån som man får med nudlar)
1 rulle svart eltejp

I bältet
Letherman Surge med kompass och en Primus eldstål.

Sen har jag en liten större väska som jag har mer prylar i men som går att bära på höften, men den är jag ibland för "bekväm" för att ta med... på gott och ont.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ErnestShackletons Nu-gick-det-snett-kit
InläggPostat: tor 07 feb 2013, 22:22 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 feb 2013, 22:48
Inlägg: 13
Den lösningen har jag aldrig sett förr. Hur funkar det för dig? Bär du den på samma sätt som på bilden och i så fall, är den inte väldigt mycket i vägen?

Har du provat den i fält och hur funkar allt? Har du någon kniv?

_________________
Ensam Är Stark


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ErnestShackletons Nu-gick-det-snett-kit
InläggPostat: tor 07 feb 2013, 22:41 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Sök på "forumkniv" så finns det bilder på min (numer) kniv som är med överallt.

edit: Hittade forumknivtrådenmed bilder
Annars så har jag även en större kniv "Buck Hoodlum" som jag gillar skarpt.

När jag är mer i stan så har jag en Cree fällkniv som har glaskross och bältesskärare på sig och dubbelsäkrat blad.

Nä jag tycker inte den stör alls, särskilt inte när det är vinter så man har bylsiga kläder på sig iaf då hänger den under jackan.

Men har inte märkt att den kommer i vägen under sommaren heller.

Skarpt har jag inte prövat den men har testat att under gynnsam tid (sensommar) ha endast den på en 5 dagars skogsvistelse, fungerade fint men önskade att jag hade haft en svart sopsäck med mig också för att få lite extra regnskydd under min gran sista dagen.
Jag hade planerat 7 dagar men det regnade så överjävligt att jag avbröt pga jag tyckte inte det var kul, hade kunnat sitta och uggla under granen i två dagar till, det kändes bara som lappsjuka hade satt in då och en annars rolig upplevelse hade blivit ett trist minne.

Största problemet som jag hade med det var att jag var så fruktansvärt sugen på att använda bandaget till att binda ihop saker med...

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ErnestShackletons Nu-gick-det-snett-kit
InläggPostat: tor 07 feb 2013, 23:11 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 feb 2013, 22:48
Inlägg: 13
Sopsäckar är guds skänke från ovan, tillsammans med paracord och tejp.

Var det svårt att hitta rent vatten och klarade du dig på bara 5 puritabs? Det motsvarar ju trots allt bara 5L.

Du borde prova hur det funkar vintertid också. Under säkra omständigheter så klart.

Riktigt tjusig kniv förresten! Är själv sugen på att skaffa någon ny, men är så barnsligt bekväm med min mora... Men den är ju inte lika vacker att kolla på.

_________________
Ensam Är Stark


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet