Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Plats för diskussion och tips om tv-serier och filmer med anknytning till survivalism. Även exempelvis böcker, spel och musik.

OBS: Posta inte länkar som kan vara tveksamma ur upphovsrättsligt perspektiv.



Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Delete
InläggPostat: lör 16 feb 2013, 23:27 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Delete som gick på Kanal 5 ikväll var rätt ok att slötitta på, som vanligt lite väl mycket Hollywood över det, men men...

http://www.kanal5play.se/#!/play/program/227061/video/28941302|/program/31574526/artikel/42054890

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Delete
InläggPostat: lör 16 feb 2013, 23:49 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 nov 2012, 18:50
Inlägg: 467
Ort: den blöta västkusten
Såg filmen och den var inte speciellt bra men den kan vara en tankeställare för hur sårbart vårt samhälle har blivit med alt som är kopplat till internet. Läste det i veckan att från o med nästa år kommer bilarna att vara uppkopplade också. :smack:

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=b7mLUIDG ... r_embedded


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Delete
InläggPostat: sön 17 feb 2013, 00:04 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Ja i ett scenario där någon skulle hacka systemen så är vi grymt känsliga, när det gäller bilarna så höll man på att testa med fjärrstyrning av bilarnas boxar via mobilabonnemang redan 2004. Det innbär att man kommer att kunna "hyra" mera hästkrafter vid tex bilsemester i Tyskland mm. Man beställer tjänsten via sin kundtjänst och de i sin tur kopplar upp sig mot bilen och skickar programuppdateringar. Det öppnar ju också för att om någon obehörig kommer åt det systemet kan man teoretiskt ändra allt i bilen som en verkstad kan göra via att direkt koppla in sig via styrboxen.

Sedan har vi elcentraler mm som också kopplas upp, släck alla elcentraler hos alla hushåll och samtidigt cancellera samtliga SIM-kort. Därefter har man en rejäl röra som kommer att ta lång tid att fixa...

(:)

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Delete
InläggPostat: sön 17 feb 2013, 00:42 
Man måste ju inte köra hi-tech-lösningar för att sänka hi-tech-system. Självklart kan man göra sig besväret - och nån lär väl göra det - att ge sig på enskilda system.

Något som förvånat mig är att ingen hittills dragit en rejäl nylontamp över ledningarna på en stor kraftledning och dragit ihop dem med t.ex. en traktor och kanske t.o.m. lyckas dra omkull några stolpar. Skulle bli en rejäl kortslutning som skulle ta tid att rensa upp efter. Tycker man det är för jobbigt så kan lite vanlig dynamit antagligen fixa det.

Att jag funderar i de banorna beror på att jag bott relativt nära en 400 kV som matade stora delar av stockhom och att jag var med 1983 när vi fick ett stort strömavbrott som varade - om jag minns rätt - i flera dagar där jag bodde. Då var det bara ETT ställverk som pajade och via kaskadeffekter drog med sig stora delar av Sverige: http://www.sydsvenskan.se/sverige/1983- ... a-sverige/ Vad skulle hända om man sänkte två-tre av de största matningsledningarna?

När jag ändå är inne på såna funderingar: Krocka ett par tradare på Essingeleden i rusningstrafik. Lägg till ett par på E4 nånstans runt Salem och på väg mot Uppsala samt vid Enköping. (:)

Vi är så extremt känsliga, åtminstone i storstäderna. Göteborg har visst nån bro som kan ställa till det rejält. Malmö vet jag inte.

Kanske en tanke för att göra en lista med saker att förbereda sig för?

Har ni sett denna (en vecka utan lastbilar i Borås): https://docs.google.com/viewer?a=v&q=ca ... 7q_CywNcbQ

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Delete
InläggPostat: sön 17 feb 2013, 10:36 
Offline
Kreditkortsberoende

Blev medlem: tis 04 sep 2012, 12:35
Inlägg: 136
Ort: Norrbotten
Det är därför jag inte litar på tekniken. Tycker allt har gått för långt och för fort fram. Ta det här med kort bara. Allt ska skötas med ett plast kort. Vad händer när banker kollapsar av hacker eller nåt annat. Vart tar pengarna vägen? Och om man har kontanter på sig så är det inte säkert att det går att betala i affärn. Allt ska skötas av en dator idag. Och nästan alla har såna där smart telefoner.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Delete
InläggPostat: sön 17 feb 2013, 11:08 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Det skulle egentligen räcka med ett rykte som får tillräcklig spridning om att banken håller på att gå omkull och att det inte finns täckning för alla insättningar. Det skulle resultera i en bankrusning där alla som kan tar ut sina pengar och plötsligt är ryktet självuppfyllande när banken får likvida problem.

Det är kanske dock något sådant som måste hända för att allmänheten ska förstå pyramidspelet.

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Delete
InläggPostat: sön 17 feb 2013, 11:29 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: tor 27 dec 2012, 13:08
Inlägg: 249
Aftersearch skrev:
Det skulle egentligen räcka med ett rykte som får tillräcklig spridning om att banken håller på att gå omkull och att det inte finns täckning för alla insättningar. Det skulle resultera i en bankrusning där alla som kan tar ut sina pengar och plötsligt är ryktet självuppfyllande när banken får likvida problem.

Det är kanske dock något sådant som måste hända för att allmänheten ska förstå pyramidspelet.

Intressant tanke, även om det vid handen verkar ge besvikelse. Pyramidspelet är inte av en bank eller två. Pyramidspelet är det monetära systemet. Våra pengar vi dagligen använder och köper vårt bröd för, är pyramidspelet. Inte bankerna (även om de verkar intimt knutna till det tidigare). Bankerna (liksom de samvetslösa internationella företagen) är bara symtom, våra pengars väsen är roten.

Hela problemet ligger faktiskt i att USAs centralbank och därmed kontrollen över vad pengar egentligen är (luft, som förvandlas till skulder), är privatägd. Därmed är dess syfte alltid att generera största vinst till sina ägare, snarare än att se till någon samhällsnytta.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet