Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vilka raser?
InläggPostat: lör 19 nov 2011, 13:52 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 12 sep 2011, 18:03
Inlägg: 416
Ort: Södra Sverige
qazwsxedcrf skrev:
Problemet med att ha jak och lama är att du måste ha en ganska stor besättning för att undvika inavel. Eller övertyga dina grannar som att också skaffa jak och lama.


Enligt länken kan Jak korsas med vanliga nötdjur och endå ge en massa fördelar mot vanliga nötraser. Då ger det ju inga vidare problem med att spä ut genpoolen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka raser?
InläggPostat: lör 19 nov 2011, 15:56 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Men man får även problem , då alla hannar av korsningen blir sterila . Honorna är fertila men kanske lite nedsatt fruktsamhet .
Så blir svårt att i längden hålla en livsduglig besättning .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka raser?
InläggPostat: lör 19 nov 2011, 19:33 
Offline
En fullastad bandvagn is the shit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 09 dec 2009, 14:25
Inlägg: 726
Ort: Järnbäraland
Dweomer skrev:
Men man får även problem , då alla hannar av korsningen blir sterila . Honorna är fertila men kanske lite nedsatt fruktsamhet .
Så blir svårt att i längden hålla en livsduglig besättning .


Jag måste bara säga att dina spridda kunskaper om de konstigaste saker är riktigt imponerande!

_________________
Z☣mbierna kommer inte att döda sig själva.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka raser?
InläggPostat: lör 19 nov 2011, 20:34 
det kan man inte säga något annat om

jak vore kul djur att ha


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka raser?
InläggPostat: sön 20 nov 2011, 01:51 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: fre 18 nov 2011, 16:08
Inlägg: 21
Ja, men i "längden" är ju mycket svårt. ^^
Säg att du håller 2 hanar och 5 honor? Då borde ju den genetiska variationen hålla längre än ivarje fall min planerade livstid?

_________________
http://en.wikipedia.org/wiki/Exponential_growth

“It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.”


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka raser?
InläggPostat: sön 20 nov 2011, 10:29 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det handlade om att korsa vanliga nöt med jakar vilket då ger oönskade bieffekter .

Men vissa koraser ger lätt tvillingar , och även där så kan man få problem .
Får man tvillingar tjur - kviga så är tjurarna fertila medans kvigorna får starkt nedsatt fruktsamhet eller blir sterila .

Så det krävs mer än 2 + 10 för att hålla besättningen livsduglig .
Man bör hålla fler handjur vilket är dyrt i foderkostnader . Men tvunget för den genetiska variationen .
Så 1+5 i gruppen och minst 5 grupper . Sedan flyttas hannarna en grupp i taget då tar det minst fem år innan de är tillbaka i ursprungsgruppen och genpolen har vidgats .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka raser?
InläggPostat: sön 20 nov 2011, 13:34 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: fre 18 nov 2011, 16:08
Inlägg: 21
jag tycker att det är fint att ni siktar högt. =)
Men, i verkligheten är det ju faktiskt bull.

Korsa Jak med annat nöt, och använda till kött, ull och arbete har man gjort i tusentals år, vad du får är ungefär som en mula, det behöver inte vara ett problem om man inte gör det till ett problem.

En jak kan leva vilt i över 20 år, (hur länge i fångenskap vet jag ej) så på 2 hanar och få honor skall du allt kunna ha kött och mjölk bra mycket längre än vad dina konserver räcker. Och med jak, precis som med konserver, kommer man kunna "rotera" fram till skiten hamnar i fläkten.

Men, absolut, vill du trygga en Svensk jakstam för framtiden, så behöver det nog finnas många jakar.

_________________
http://en.wikipedia.org/wiki/Exponential_growth

“It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.”


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka raser?
InläggPostat: sön 20 nov 2011, 13:52 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Nu pratar vi ju också om en framtid där oljan är för dyr så transporter kommer knappast att vara möjliga . Vi pratar om en infrastruktur som inte fungerar så att få tag i nya djur via internet eller telefon kan vara omöjlig . Du kanske kan få tag i "vanliga nöt" men då gräver du ju ner din egen avel med jakarna eftersom det inte blir avelsbart material efter dem .
Vi talar om en värld där många lever av ingenting .
Så sårbarheten är mycket stor och att bygga in risker är inte önskvärt . Varför välja en ras som inte finns att få tag i efter SHTF scenario och göra sig mycket sårbar ?

Du kan bli sjuk ett år under skörden så det inte finns nog foder över vintern . Du måste slakta , kalvarna äter inte så mycket än och korna är för värdefulla . Men du måste slakta båda tjurarna för att fodret ska räcka . Du får vänta ett par år innan de nya tjurkalvarna är könsmogna kanske pga att de inte fått tillräckligt n´med mat pga dåliga år och minskade skördar . Och eftersom du inte kan köpa foder från andra delar av landet så blir djuren lite svagare .

Du kan få ett brutet ben på en tjur efter att den trampade snett osv . Kor kan få juverinflammation och juverbrand , dvs kallbrand i juvret pga att det inte fanns mediciner . Så en ko måste slaktas .
MM MM .

Så varför välja raser som inte finns i något antal att tala om ?
I himalaja och mongoliet m.fl länder där jaken är vanligare än vanliga nötkreatur så är ju inte nya djur en bristvara sas utan de finns ju tom vilda stammar som går att ta vara på .

Man måste se en större helhet .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka raser?
InläggPostat: sön 20 nov 2011, 19:58 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: fre 18 nov 2011, 16:08
Inlägg: 21
Jag tror jag ger mig i argumentationen, då jag inte kan svara på vare sig när eller hur skiten kommer hamna i fläkten, eller hur stor mark man har när det händer, eller vilka trender som kommer hinna ske inom självhushållande i det tidsspannet.
Ur ren överlevnadssynpunkt, så är jag glad om jag har ETT vettigt dragdjur de första åren efter att skiten hamnar i fläkten, som kan hjälpa mig att plöja upp större odlingsmark, dra virke, etc. Om detta djur klarar sig på mindre mat än vad hästar och kor gör, så är jag tacksam. När djuret gjort sitt jobb så kanske jag blir tvungen att slakta och äta det, och övergå till andra sysslor, som att mata hönsen eller se om fåren.
Att satsa allt på ett kort, tror jag aldrig är klokt, i något sammanhang.

_________________
http://en.wikipedia.org/wiki/Exponential_growth

“It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.”


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka raser?
InläggPostat: sön 20 nov 2011, 20:23 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Ska man inte driva ett jättejordbruk , men ändå vill ha lite draghjälp i trädgårdslandet och övrig trädgård . Hjälp att dra hem lite hö till en liten skara getter som ju kan ge både mjölk , kött och ull (kaschmir och angora ) Så har man ju några bockar i sin avelsgrupp .
Bockar har använts för att hjälpa till att luckra jorden före plantering eller för att dra renshackor mm .
En liten shetlandsponny gör samma nytta . De drog stora lass i gruvorna .
Det finns en man i England som plöjer med ett par welsh mountain ponnys på tävling mot stora shire och clydesdale hästar .
Welsh mountain är en A ponny i samma kategori som en shetland .
Och de äter inte så mycket kanske mindre än en jak . Går att hysa enkelt .
Finns i hyfsat antal här i Sverige .

Så är det draghjälp man är ute efter .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka raser?
InläggPostat: sön 20 nov 2011, 20:56 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Sen har vi ju den trevliga Nordsvensken med, mycket bra skogsbrukshäst!

Sen måste man ju överväga hur mycket en kuse äter, kan man dela den kostnaden med grannar för att de får plöja/att man plöjer åt dem osv.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka raser?
InläggPostat: mån 18 feb 2013, 08:18 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: sön 17 feb 2013, 16:06
Inlägg: 10
Ett problem med hästar som dragdjur är att de behöver ganska komplicerade seldon. Jag skulle då inte gå i land med att tillverka en välutformad hästsele.

Ett alternativ är att köra med oxe, de behöver bara ett ok som består av trä och lite järn, inte en massa komplicerade läderdetaljer. De är förmodligen också lite mindre krävande på maten än vad en häst är. Nackdelen är att de är långsamma...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka raser?
InläggPostat: mån 18 feb 2013, 09:01 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Seldon åt hästar är inte svårare än de åt oxar om man väljer rätt modell .
En travsele/snörsele kan vara svår i början men en arbetssele typ armesele är inte svår .
Alltså en loksele .
Bröstselen är svårare och ger inte samma tryckavlastning över bogen .

Sedan finns den modellen som används i England och USA mfl länder som i stort bara är ett ok det med eller i det här fallet en loka med lös bossa , och sedan en lös däckel över ryggen lika som till oxen , och remmar/kedjor till redskapet .

En lite rolig parantes i det här är att här i norra sverige så använde man hästselar till oxarna då de kördes och det finns bilder på en av rödbäcksdalens avelstjurar , med härstsele och spänd framför slåttermaskin .
Det var bara i södra sverige man körde med ok på oxarna .

Man körde även med kor och det finns bilder på kor med hästsele och tre i bredd framför harven . Eller en ko med hästsele framför vagnen som skulle leverera mjölken till mejeriet .

Korna behövde inte så mycket mer foder för att jobba några timmar om dagen men i hälsa van de mycket av arbetet . Mjölkproduktionen påverkades inte mycket heller bara de fick det där lite extra i mat .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka raser?
InläggPostat: mån 18 feb 2013, 20:18 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Hjortdjur (tex Kronhjort, Älg, etc) skulle jag satsa på samt mufflon.
Relativt svårskötta jämfört med vanliga tamdjur men betydligt mer härdiga samt anpassade till nordiskt klimat året om.
Kronhjortar är förvånansvärt härdiga även här uppe i Norr tvärtemot vad man kunde tro, även dovhjort fungerar, rådjur är litet mer känsliga vintertid men förekommer ju vilt även här uppe.
Gutefår är också ett bra val, mufflon ger ingen användbar ull att tala om gutefår kan ge lite ull men inte lika mycket som moderna raser.

Nackdelar är som sagt att dessa djur är svårare att sköta och mycket, för att inte säga extremt svåra att hålla inom stängsel.
(Både Hjortar och Mufflon är extremt duktiga på att hoppa och krypa under staket, mufflon kan utan problem hoppa flera meter högt och kryper som råttor. Det är ett mycket litet får (de ser inte alls ut som får men tillhör samma släkte och kan lätt korsa sig med varandra, avkomman blir fertil) som bara väger ca 1/3 av moderna tamfår men är en extremt robust och härdig art. Mufflonet är betydligt svårare att få tama än vanliga får, de blir ytterst sällan handtama. Köttet har mycket renodlad viltsmak.)

Nöt, Tex Herrfordkorsningar fungerar fint här uppe hela året, även vintertid äter visserligen mer än en fjällko men inte alls kräsna på samma sätt som mjölk kossor vad gäller foderkvalitet och överlag lugnare än fjällkor... Tyverr ger de just ingen mjölk dock.

Fjällkon mjölkar kvantitativt sett faktiskt väldigt lite men ger fet mjölk.

Inget av dessa djur (som nämns i början, dvs hjortar och mufflon) är nybörjardjur.

(Utom möjligen Herrford kossorna (kräver ju dock för visso grundläggande kunskaper om skötsel och hantering av denna typ av djur) om man bara ser till att välja extra lugna exemplar utan horn, dock är det mycket stora djur som kan väga upp mot ett ton.)

Gutefår är också ganska lämpliga (man behöver dock grundläggande kunskaper om får och hur de fungerar) och för det mesta barnvänliga men de är mer rörliga än tex Texelfår och liknande.
Baggarna är som regel snälla trots storleken.

Fjällkor har jag inte lika mycket praktisk erfarenhet av men de är för visso överlag snälla djur men många exemplar kan vara mer egensinniga.
Fjällkor saknar som regel horn. Jag tror det kan vara relativt enkla nybörjarkossor.

Undvik dock rödkulla och liknande raser om man inte har tidigare erfarenhet, de kan vara rätt "flängiga" ibland.
SLB och liknande brukar vara rätt lugna i jämförelse men kan vara mer känsliga vad gäller foder och värme mm vintertid, dessa raser som är högmjölkande kan ofta behöva tillskott av mineraler och kraftfoder för att kompensera för förluster. Dessa kor kräver ofta riktiga vinterbonade lokaler i nordiskt klimat.
-

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka raser?
InläggPostat: mån 18 feb 2013, 20:49 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Rödkullan är inte sämre än fjällkon , de är båda lite mer rörliga än de mer moderna koraserna och ska vara det med . De ska ju kunna gå ut i skogen och hitta mat och sedan hitta hem igen på kvällen . Så ska man ha de här raserna på begränsat utrymme så ska det vara bra stängsel och aldrig saknas mat annars så ligger det i deras natur att leta foder där det finns tex ute i en åker på andra sidan stängslet .
Men båda raserna blir riktigt trevliga om man håller på med dem mycket .
Skillnaden med fjällkorna är den rasen som kallades SKB som är annorlunda och har fått särdragen bortkorsade från rena fjälldjur , inte de mini fjällnära som är så populära idag .
I SKB är tex finska och nrska raser inkorsade och även visst mycket SLB och även rödkulla .
Så SKB borde betyda Svensk Korsnings Boskap och inte svensk kullig boskap :evil:

Tyvärr så finns inte längre många SLB kor kvar , de räknas idag som en skyddsvärd ras .
De kor som liknar SLB idag är Holsteinkor och de är mycket känsligare än de äldre SLB korna .
Skillnaden syns väldigt väl i kroppen på tjurarna , men även på korna . SLB är mer kortbenta och har mer kroppen av en kombinationsras dvs både kött och mjölk . Medans Holstein är smäckra och mer högbenta . De får lätt mastiter och mjölkar vatten i jämförelse med andra raser . De har också ofta problem med klövarna .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet