Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Kycklingkorv på burk. (bild finns).
InläggPostat: tis 19 feb 2013, 17:03 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
Aftersearch skrev:
Försöker styra upp ... :D

Jag köpte med två burkar idag, ska prova en och se om det funkar hemma. Tänkte steka den som falukorv med lite pasta till.


Berätta gärna hur det gick att steka den. Det har jag inte provat på alls utan mer haft den i tex pastasallad och på macka.

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kycklingkorv på burk. (bild finns).
InläggPostat: tis 19 feb 2013, 18:25 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Jag har köpt denna någon gång för att pröva, smaken är inte direkt upphetsande, finns andra godare alternativ på burk.

Men man kan få den att bli ganska god i en pyttipanna med konserverad potatis och bacon.

Off T

Ang Halal så har jag bott i några muslimska länder och jag har inte något emot halalslakt som bedrivs på gårdar och av folk hemma. Det är faktiskt ett mycket "humant" sätt att avsluta djurens liv på då. Även om jag själv tycker det är lite lustigt med böner och vända djuren åt ett visst håll bara för att de ska slaktas, men det verkar inte tillfoga något extra lidande.
Titta gärna på denna film
https://www.youtube.com/watch?v=CeNJHw4MoT4

Men när det tas till industriella vägar så blir det faktiskt ganska osmakligt, mer stressande för djuren och väldigt otrevligt.
Titta helst inte på denna filmen...
https://www.youtube.com/watch?v=h_bZzxep87c
Har sett värre filmer men detta duger nog för att illustrera med vad jag menar med problemet när rituell slakt blir industrialiserad tänker jag.

Jag har varit med i mongoliet där man slaktar på liknande sätt som halal men utan bön osv. Man tar bara tag i ett (tex) lam och så tar de med van hand och skär ett snitt i halsen, tar ut pulsådern och skär av den så den hänger utanför. Sen släpper de djuret och det knatar runt en stund, utan att vara rädd eller oroligt. Sen går det och lägger sig och bara somnar in.

Så personligen så försöker jag undvika halal och kosher.

Jag har även testat de där små paterna av kyckling som nämndes och de finns i flera smaker, några av dem riktigt goda :D

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kycklingkorv på burk. (bild finns).
InläggPostat: tis 19 feb 2013, 18:40 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 26 jul 2010, 16:13
Inlägg: 1387
Jag ser några blivande veganer i den här tråden :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kycklingkorv på burk. (bild finns).
InläggPostat: tis 19 feb 2013, 18:47 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Horrorcore skrev:
Jag ser några blivande veganer i den här tråden :D


Ska jag vara ärlig så skulle jag VILJA kunna vara vegan, men jag gillar variationen som är möjlig med kött så otroligt mycket. Och jag gillar smaken väldigt mycket med :)

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kycklingkorv på burk. (bild finns).
InläggPostat: tis 19 feb 2013, 20:38 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jul 2012, 17:44
Inlägg: 418
Ulv i fårakläder skrev:
Jag har köpt denna någon gång för att pröva, smaken är inte direkt upphetsande, finns andra godare alternativ på burk.

Men man kan få den att bli ganska god i en pyttipanna med konserverad potatis och bacon.

Off T

Ang Halal så har jag bott i några muslimska länder och jag har inte något emot halalslakt som bedrivs på gårdar och av folk hemma. Det är faktiskt ett mycket "humant" sätt att avsluta djurens liv på då. Även om jag själv tycker det är lite lustigt med böner och vända djuren åt ett visst håll bara för att de ska slaktas, men det verkar inte tillfoga något extra lidande.
Titta gärna på denna film
https://www.youtube.com/watch?v=CeNJHw4MoT4

Men när det tas till industriella vägar så blir det faktiskt ganska osmakligt, mer stressande för djuren och väldigt otrevligt.
Titta helst inte på denna filmen...
https://www.youtube.com/watch?v=h_bZzxep87c
Har sett värre filmer men detta duger nog för att illustrera med vad jag menar med problemet när rituell slakt blir industrialiserad tänker jag.

Jag har varit med i mongoliet där man slaktar på liknande sätt som halal men utan bön osv. Man tar bara tag i ett (tex) lam och så tar de med van hand och skär ett snitt i halsen, tar ut pulsådern och skär av den så den hänger utanför. Sen släpper de djuret och det knatar runt en stund, utan att vara rädd eller oroligt. Sen går det och lägger sig och bara somnar in.

Så personligen så försöker jag undvika halal och kosher.

Jag har även testat de där små paterna av kyckling som nämndes och de finns i flera smaker, några av dem riktigt goda :D


Är det bara jag som inte ser någon slakt i första filmen? Klart djuren är lugna om man bara klappar och pratar med dem. Andra filmen är den jag sett förut och som fick mig att reagera. Köper helst gårdsslaktat från lokal bonde där man kan se hur de har det.
Skulle helst av allt leva på egna djur men just nu är det för stort steg för mig.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kycklingkorv på burk. (bild finns).
InläggPostat: tis 19 feb 2013, 20:48 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Nä det är inte någon slakt i den första filmen, men det visar på vilken skillnad det är på gård och på industriskala.
Naturligtvis kommer djuret att reagera när man skär halsen av det eftersom man just gör så att man skär av hela halsen och inte som i Mongoliet bara skär av en pulsådern och låter de gå runt.
Att avliva djur innebär alltid ett visst mått av stress och obehag det vet alla som jobbat med djur, men man måste ju försöka minska det så mycket det bara går och den gårdsslaktade halal som jag sett har varit bra. Det är naturligtvis bara mina egna erfarenheter men har sett ganska många, en god bit över 50 slakter skulle jag tro och i olika områden.


Den andra filmen är inte den värsta som finns tyvärr, finns många värre. Och det är det som jag menar med att saker som kan ha varit bra tänkta så lätt blir fel i industriell skala.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kycklingkorv på burk. (bild finns).
InläggPostat: tis 19 feb 2013, 23:49 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 26 jul 2010, 16:13
Inlägg: 1387
Ulv i fårakläder skrev:
Horrorcore skrev:
Jag ser några blivande veganer i den här tråden :D


Ska jag vara ärlig så skulle jag VILJA kunna vara vegan, men jag gillar variationen som är möjlig med kött så otroligt mycket. Och jag gillar smaken väldigt mycket med :)


Join the green side, luke, The soya is with you. Bild


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kycklingkorv på burk. (bild finns).
InläggPostat: ons 20 feb 2013, 00:54 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: mån 16 apr 2012, 02:01
Inlägg: 325
Ort: Västra Mälardalen
Om jag får vara lite raljant, om jag kan äta något (djur, frukter, blommor alger, whatever) så står jag över denne i näringskedjan, jag är djurvän på mitt sätt, DVS; djuret skall avlivas så snabbt och smärtfritt som möjligt, om det nu är en kula i kaliber .308 eller ett hals-stick, bryta nacken på en fisk, eller att nacka en fågel med yxa, spelar ingen roll, men börjar man blanda in religion eller annan hokus-pokus så bör man nog hålla sig till groddar och potatis... Mat är mat och diverse förbud mot viss mat är en konsekvens av taskiga förvarings och konserveringsmöjligheter förr i världen...

Om någon nu väljer att käka vegetariskt, så låt dom göra det.... (sen tror ju jag att de kommer vara magra och hungriga efter ett år i WROL eller TEOTWAWKI... Men, är deras problem, det är deras val)

_________________
Moderation is the secret of survival

Eldflammor, dieselrök och undergång


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kycklingkorv på burk. (bild finns).
InläggPostat: ons 20 feb 2013, 07:53 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Om Gud inte ville att vi skulle äta djuren....varför gjorde han dom av kött då? :mrgreen:

Nåja, skämt åsido, jag gillar också kött och ser möjligheten att äta allt som en ökad frihet i ett TEOTWAWKI-läge. Just kycklingkorven i den här tråden är nåt jag aldrig provat, men visst måste 2017 ses som ett väldigt långt bäst före-datum på en konserv. Det man köper i affärn brukar ofta vara märkt 2015.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kycklingkorv på burk. (bild finns).
InläggPostat: ons 20 feb 2013, 09:40 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Även en välskött gård med lugna och fina djur måste slakta och som det är i dag så går de flesta in till ett slakteri . Bara en mindre procent slaktas ute på gårdarna även de som har gårdslakterier . De har inte möjlighet att slakta allt hemma .

Och inget slakteri är helt stressfritt för djuren , kommer de dessutom från en gård där lugnet råder så blir de värre för dem på slakteriet och de blir mer stressade innan slakt än de djur som fått vänja sig vid röra och oljud innan .

Har sålt en hel del kött åt pizzaägarna här och de vill slakta enligt halal , men det är aldrig frågan om ifall djuret ska få bedövas innan . De godkänner att djuret skjuts med gevär innan de själva vänder djuret åt rätt håll och skär upp i halsen .


Tycker inte det här hör hemma på det här forumet , vet att det finns nån äldre tråd med med ungefär samma innehåll .
Och det har inget med köttkonserver att göra .


Edit : Har ni som är så emot här varit med vid en slakt ?
När man skjuter med en bultpistol så bedövas djuret , det dödas inte utan djuret dör vid avblodningen . Och djuren kan sparkar ganska vilt även vid vanlig slakt i svenska slakterier innan de är avblodade . Det är nervinpulser som går genom kroppen , det betyder inte att djuret är medvetet .

Ute i skogen så sker avblodningen av skottet om det sätts rätt i hjärta eller lungor , och det brukar ta lite längre tid att komma fram till djuret så de brukar vara mycket lugnare , inte sparka .

De som har kaniner är ofta så snabba i sin slaktning att hjärtat fortfarande slår då de tar det ur kroppen . Bara gå in på alternativ.nu och läs slakttrådarna på kaninforumet .

En film som visar lite av vad jag pratar om . På de sista bilderna så syns det att tjurkalven börjar sparka lite då blodådrorna skärs av och sparkarna blir värre ju mer hjärtat jobbar för att pumpa blodet . Och man vill ha djuret så avblodat som möjligt , blod i köttet gör att det blir förstört mycket snabbare .
http://www.youtube.com/watch?v=VMaCSrGRPUc

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Senast redigerad av Dweomer ons 20 feb 2013, 10:41, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kycklingkorv på burk. (bild finns).
InläggPostat: ons 20 feb 2013, 10:26 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
OT OT OT!

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet