Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Plats för diskussion och tips om tv-serier och filmer med anknytning till survivalism. Även exempelvis böcker, spel och musik.

OBS: Posta inte länkar som kan vara tveksamma ur upphovsrättsligt perspektiv.



Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Svensk skönlitterär bok?
InläggPostat: sön 03 mar 2013, 20:08 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:21
Inlägg: 155
Ort: Dalarna
Jag vet ... jag är inte den aktivaste här på listan och det är evigheter sen jag skrev nåt. Jag är mest in och läser emellanåt. Men ... nu undrar jag ... för ett tag sen, antagligen över ett år sen, så var det nån här som skrev om en bok han skrivit. Tror i alla fall att det var författaren själv som skrev om den. En svensk skönlitterär bok med survivalisttema. Vi höll på och snackade om böcker här hemma och då kom jag i håg att det var prat om den boken här.

Är det nån som vet vad jag menar? Har suttit här och letat igenom gamla trådar, men nu orkar jag inte längre :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svensk skönlitterär bok?
InläggPostat: sön 03 mar 2013, 21:02 
Tror du syftar på "Midvintermörker" skriven av Cornucopia.
Bild
http://cornucopia.cornubot.se/p/midvintermorker.html


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svensk skönlitterär bok?
InläggPostat: sön 03 mar 2013, 22:18 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:21
Inlägg: 155
Ort: Dalarna
Ja! Tack! :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svensk skönlitterär bok?
InläggPostat: sön 03 mar 2013, 22:29 
Varsågod!

Är visst med på bokrean i år. 49kr på cdon.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svensk skönlitterär bok?
InläggPostat: tis 05 mar 2013, 19:52 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: tis 17 jul 2012, 14:17
Inlägg: 29
och andra delen släpps den 12/4 :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svensk skönlitterär bok?
InläggPostat: tis 05 mar 2013, 23:09 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:21
Inlägg: 155
Ort: Dalarna
madcow74 skrev:
och andra delen släpps den 12/4 :)


Ja jag såg det i dag när jag kollade hemsidan. Kul. Boken fanns på bibblan faktiskt så jag har börjat läsa i dag. Inte kommit så långt än, men det ska bli kul.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svensk skönlitterär bok?
InläggPostat: sön 10 mar 2013, 12:48 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 27 sep 2009, 19:21
Inlägg: 268
Ort: Västsverige
Har inte läst någon av dom men har förstått det som att det är minimalt med "survivalism" i dom?

Däremot så har den gode Corny avslöjat att han ska/kommer skriva en bok med klart mer renodlat survivalisttema.
Att den kanske skulle bli den bästa svenska boken i genren.
Då får den bli ohyggligt bra, för att toppa Efter Floden snyter man inte bara ur näsan utan vidare.

Jag har otroligt höga förhoppningar på Cornys kommande bok, hoppas dom infrias :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svensk skönlitterär bok?
InläggPostat: sön 10 mar 2013, 16:18 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:21
Inlägg: 155
Ort: Dalarna
Jag har bara börjat med boken, kan inte koncentrera mig på läsandet just nu. Vet inte vad det är ... hjärnan bara flyter i väg åt helt andra håll hela tiden.

Efter floden läste jag för över 30 år sen. Minns att jag tyckte den var hur bra som helst, men inget annat. Kanske dags att läsa om den igen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svensk skönlitterär bok?
InläggPostat: sön 10 mar 2013, 17:37 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 27 sep 2009, 19:21
Inlägg: 268
Ort: Västsverige
wannabe skrev:

Efter floden läste jag för över 30 år sen. Minns att jag tyckte den var hur bra som helst, men inget annat. Kanske dags att läsa om den igen.

Samma här. Den ÄR mycket värd att läsa om igen! :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svensk skönlitterär bok?
InläggPostat: sön 10 mar 2013, 19:46 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Avokadon skrev:
wannabe skrev:

Efter floden läste jag för över 30 år sen. Minns att jag tyckte den var hur bra som helst, men inget annat. Kanske dags att läsa om den igen.

Samma här. Den ÄR mycket värd att läsa om igen! :)


Även jag vart begeistrad av ämnet för ca 20-30 år sedan efter att ha läst boken. Samtidigt som filmer som Mad Max de första 2 var bäst,dök upp på bioduken. Å framkallade en inre oro inför framtiden..... (:)

Minnet börjar blekna men skrev inte författaren P c Jersild om en ubåtsbas på Gotland? Insprängd! Om det nu var nere vid Hoburgen eller annorstädes på de sydligare delarna av Gotland? Typ Muskö....? Fast mindre.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svensk skönlitterär bok?
InläggPostat: mån 11 mar 2013, 06:29 
Offline
En fullastad bandvagn is the shit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 01 jul 2009, 19:29
Inlägg: 726
Avokadon skrev:
Har inte läst någon av dom men har förstått det som att det är minimalt med "survivalism" i dom?

Däremot så har den gode Corny avslöjat att han ska/kommer skriva en bok med klart mer renodlat survivalisttema.
Att den kanske skulle bli den bästa svenska boken i genren.
Då får den bli ohyggligt bra, för att toppa Efter Floden snyter man inte bara ur näsan utan vidare.

Jag har otroligt höga förhoppningar på Cornys kommande bok, hoppas dom infrias :)


Ja, ingen press alls här.

Jag tror det blir bra. Kommer som vanligt bli beskylld för att "det är bara ett plagiat på...", pss som alla svenska småstadsdeckare är plagiat av Mankell, alla zombie-böcker är plagiat av ... och alla etc. Problemet är att det finns ngt skrivit i alla ämnen.

Finns minst två böcker med ett likartat grundtema, själva grejen, men förhoppningsvis är min egen vinkling unik och dessutom blir det främst upplevt ur svenska förhållanden, även om det finns med internationella inslag på ett antal platser. Och den kommer ha "allt" hoppas jag.

Blir förhoppningsvis Den Stora Svenska Undergångsromanen (inte dess titel, men titeln kan delvis röja handlingen för intelligenta människor, så den kanske inte blir offentlig förrän baksidestexten blir det). Risken är förstås att den blir för stor för svenska förlag, ca 70 kapitel ser det ut som för tillfället, baserat på min corkboard i Scrivener. Finns med både en familj som bokstavligen heter Svensson, en hardcore-survivalst mfl i det som vanligt relativt breda persongalleriet.

Good shit är min ambition, men vi får väl se. Men vänta er ingen svart-vit James Wesley Rawles, världen är betydligt mer gråskalor än så, liksom undergången.

Vet inte om Midvintermörker är så mycket survivalism, även om det ställs en del frågor kring samhällsberedskap. Uppföljaren Midsommargryning kommer ganska exakt om en månad. Den Stora Svenska Undergångsromanen är dock obesläktad med dessa, även om det som sig bör skymtar förbi en del militära inslag.

Vad gäller Jersild, så är väl Jersild sk litteratur. Kan inte försöka mäta mig med honom.

_________________
Bloggar på http://cornucopia.cornubot.se. Författare till undergångsromanen Stjärnklart, samt Midvintermörker och Midsommargryning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svensk skönlitterär bok?
InläggPostat: mån 11 mar 2013, 20:09 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: mån 16 jun 2008, 10:29
Inlägg: 521
Ort: Borås
@C du nämner att den kan bli för stor.. menar du totalantalet sidor blir stort och pga det blir boken för tjock/tung/dyrtryckt? eller?

Om sidantalet verkar bli för stort;
Man måste inte ha 70 helt tomma sidor pga nytt kapitel, gör några få mellanrader o ny kapitelsiffra/namn i så fall på samma sida som förra kapitlet slutade.
Det finns ofta outnyttjade sidor innan och efter själva bokens innehåll + dess tekniska info, förord etc. Skippa dessa blanka sidor i så fall så kanska det blir lite tunnare... ;-)
Mindre textstorlek. (Men inte oläsbart liten såklart..!!!
Utnyttja sidorna mer till fullo, den ofta tjocka oskrivna ramen behövs inte - folk får flytta fingret från raden om det behövs läsas just där och det inte finns "döutrymme" att ha fingret på vid sidan om texten för att hålla rätt uppslag kvar.

En tjock bok med rejäl text på dess rygg gör att gäster faktiskt enkelt KAN läsa vad man har för böcker - och kanske någon frågar om just denna var läsvärd. Sådana frågor förekommer inte ofta på mina 30-40-50-60+ åriga böcker med minimal, solblek text på ryggen... ;-( Ibland inte ens på de relativt splitt nya böckerna då texten på ryggen är liten/illa kontrasterande...

Jag har iaf 15 meter böcker i lägenheten så det finns iaf lite att spana in om man vill och kan. ;-)
MVH PP

_________________
Rätta mig gärna när jag har fel och när jag har otur när jag tänker... ;-)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svensk skönlitterär bok?
InläggPostat: tis 12 mar 2013, 16:01 
Offline
En fullastad bandvagn is the shit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 01 jul 2009, 19:29
Inlägg: 726
PoloPrinsen skrev:
@C du nämner att den kan bli för stor.. menar du totalantalet sidor blir stort och pga det blir boken för tjock/tung/dyrtryckt? eller?


Man kan i Sverige generellt inte ta "mer betalt" för en bok oavsett hur tjock den är. Tryckkostnaden är nästan försumbar i sammanhanget, de stora kostnaderna för förlagen ligger i redaktionellt arbete och korrekturläsning. Säg att boken i handeln kostar 199:-. Är en bok 280 sidor så är det alltså bättre för förlaget än om boken är 560 sidor och fortfarande bara kan kosta 199:-, då det kostat förlaget det dubbla att producera 560 sidor. Ingen svensk betalar 400:- SEK för en skönlitterär bok.

Det är alltså antalet tecken som är problemet, inte antalet sidor.

Alternativet är då att splitta upp boken på flera böcker...

_________________
Bloggar på http://cornucopia.cornubot.se. Författare till undergångsromanen Stjärnklart, samt Midvintermörker och Midsommargryning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svensk skönlitterär bok?
InläggPostat: tis 12 mar 2013, 16:15 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:21
Inlägg: 155
Ort: Dalarna
Intressant att läsa som wannabe-författare (jag är liksom wannabe-allting ;) )

Går det att dela upp boken i fler? Det borde ju göra förlaget gladare för då får de ju 2x199:- eller 3x199:- Men du kanske redan sålt in boken hos ett förlag och behöver inte tänka så. Eller du kanske ger ut på eget förlag? Har dålig koll känner jag :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svensk skönlitterär bok?
InläggPostat: tis 12 mar 2013, 17:05 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Cornucopia skrev:
Avokadon skrev:
Har inte läst någon av dom men har förstått det som att det är minimalt med "survivalism" i dom?

Däremot så har den gode Corny avslöjat att han ska/kommer skriva en bok med klart mer renodlat survivalisttema.
Att den kanske skulle bli den bästa svenska boken i genren.
Då får den bli ohyggligt bra, för att toppa Efter Floden snyter man inte bara ur näsan utan vidare.

Jag har otroligt höga förhoppningar på Cornys kommande bok, hoppas dom infrias :)


Ja, ingen press alls här.

Jag tror det blir bra. Kommer som vanligt bli beskylld för att "det är bara ett plagiat på...", pss som alla svenska småstadsdeckare är plagiat av Mankell, alla zombie-böcker är plagiat av ... och alla etc. Problemet är att det finns ngt skrivit i alla ämnen.

Finns minst två böcker med ett likartat grundtema, själva grejen, men förhoppningsvis är min egen vinkling unik och dessutom blir det främst upplevt ur svenska förhållanden, även om det finns med internationella inslag på ett antal platser. Och den kommer ha "allt" hoppas jag.

Blir förhoppningsvis Den Stora Svenska Undergångsromanen (inte dess titel, men titeln kan delvis röja handlingen för intelligenta människor, så den kanske inte blir offentlig förrän baksidestexten blir det). Risken är förstås att den blir för stor för svenska förlag, ca 70 kapitel ser det ut som för tillfället, baserat på min corkboard i Scrivener. Finns med både en familj som bokstavligen heter Svensson, en hardcore-survivalst mfl i det som vanligt relativt breda persongalleriet.

Good shit är min ambition, men vi får väl se. Men vänta er ingen svart-vit James Wesley Rawles, världen är betydligt mer gråskalor än så, liksom undergången.

Vet inte om Midvintermörker är så mycket survivalism, även om det ställs en del frågor kring samhällsberedskap. Uppföljaren Midsommargryning kommer ganska exakt om en månad. Den Stora Svenska Undergångsromanen är dock obesläktad med dessa, även om det som sig bör skymtar förbi en del militära inslag.

Vad gäller Jersild, så är väl Jersild sk litteratur. Kan inte försöka mäta mig med honom.


Kan ju bara hoppas att berättandeformen blir mer läsbar, samt att meningsuppbyggnaden stiger över tidigare nivå. Många grammatiska fel som fick mig att sula midvinter i väggen ett antal gånger. Tex upprepningar och korrigering i pågående beskrivning.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet