Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Utan el for dummies
InläggPostat: tis 05 mar 2013, 23:55 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 26 jul 2010, 16:13
Inlägg: 1387
Jag ska börja med att säga detta. Jag är TOTALT tekniskt okunnig. Jag vet att det finns en hål i väggen, och stoppar man in en kontakt där får man ström. That's it.

Finns det nån sak som man kan köra hemma utan att behöva bygga det själv. Typ nån anordning med ett bilbatteri och en kontakt som man kan stoppa in datorn direkt i.
Kravet är som alltid att det ska gå att köra inomhus utan extra ventilering.

Är bilbatteri den bästa lösningen?
Hur ofta måste man ladda ett sånt?
Måste man ha externa omvandlare?
Finns det något på marknaden ni skulle låta en 5åring sköta själv?


2. Om man nu i framtiden skulle ge sig på en 27mhz mackapär. Vad behövs till den då när elen går?


3. MiniKök med gas och sånt. Är inte det rätt farligt?
Kan jag inte driva min spis med ett batteri?

4. Jag har testat solcellslampor och det funkade inte här uppe. Men det var någon som pratade om att driva 1watt LED med solcell. Finns en sådan anordning att köpa direkt i butik?

5. Fungerar en liten solcell inomhus genom ett fönster. Tex till mobiltelefonen.

6. AA och 9volt för att ladda mobil ???

7. Dynamo eller batteridriven sak för att ge värme, finns det nåt sådant? Tex el-element som kopplas in i bilbatteri eller liknande.

8. Det ska finnas nån form av underlig sak som gör att datorn inte dör direkt om strömmen går. Vad heter dom och vart köper man en sådan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utan el for dummies
InläggPostat: ons 06 mar 2013, 00:07 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Ett bilbatteri med omvandlare funkar till en dator, men då behöver du en dyrare modell av omformare/inverter som ger ren sinusvåg, annars riskerar du att skada datorn. Ett bilbatteri dras ur rätt snabbt av en normal stationär dator, eftersom dom drar 300 watt ungefärligen så räcker ett bilbatteri inte mer än en bil som står med helljus utan motorn på... rätt snabbt eltorsk där.

Element och spisar drar för mycket för att drivas med batteri.

Gasspis är inte farligare än nåt annat... du kan ju dö av el också. En gasolbrännare på engångsbehållare funkar bra i nödfall

Det finns mig veterligen ingen färdig anordning för solljuspanel med 1W LED. Vet inte om det skulle funka genom ett fönster eller om man måste hänga ut den utanpå väggen.

AA-laddare finns ju till mobiler, bara att kolla på teknikmagasinet eller liknande.

Strömavbrottsskydd till datorn finns ju färdiga, men dom är rätt dyra... Möjligen kan du väl köra den via ett batteri som står på laddning med en omvandlare, men det är ju lite meck... hur viktiga data är det du vill skydda? Om det bara är för att slippa spela om en bana i CoD så vettetusan om det är värt det.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utan el for dummies
InläggPostat: ons 06 mar 2013, 00:19 
8:
UPS kallas det. Finns många olika modeller i olika prisklasser. Har själv en liten. Skyddar mot åska och liknande och kan driva datorn i cirka 15 min...
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/sakerhet/ups/


Senast redigerad av Nikenik ons 06 mar 2013, 00:51, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utan el for dummies
InläggPostat: ons 06 mar 2013, 00:21 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Det var ju inte farligt dyrt! Jag har bara sett dom vi har på jobbet och dom kostar som en svartimporterad njure. :roll:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utan el for dummies
InläggPostat: ons 06 mar 2013, 00:21 
inget köpe finns för vettiga lösningar

man får plocka ihop själv

det viktigaste du kan göra är att plocka fram miniräknare och lära dig räkna med energiförbrukning från batterimatade system

krasst sett

ett minisystem,
hygglig solpanel, 100w eller så
hygglig batteripack 200-400Ah
en vevgenerator för vintern

det räcker för lite belysning, laddning av mobiltelefon, och lite pr radio

räkna först och du kommer se hur svårt det är att ha funktion på det, senare så får du reda på mera som gör det ändå svårare

energisnåla saker är djävligt bra
saker med lång livslängd är underbart
saker som faktiskt fungerar är sällsynta
saker som går att laga är saker man kan bygga själv


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utan el for dummies
InläggPostat: ons 06 mar 2013, 01:06 
Ongrid skrev:
Det var ju inte farligt dyrt! Jag har bara sett dom vi har på jobbet och dom kostar som en svartimporterad njure. :roll:


Ja, det finns ju monster-ups'er för serverfarmar och liknande. Får säga att en liten ups är en rätt så bra investering, köpte min år 2001 och den har hängt med bra. Var speciellt tryggt att ha den när jag bodde på landet med diverse strömavbrott och ojordade uttag.

Tillbaka till ämnet:
Att gå off-grid och hålla sig kvar i 2013-talet tror jag blir rätt dyrt, man får räkna med en stor uppläggningssumma i början för t.ex eget vindkraftverk om man inte vill vara beroende av alternativa bränslen som gasol och diesel till generator.

I min kommun finns det elmätare att låna gratis 14 dagar på biblioteket. Bara plugga in och läsa av på displayen hur mycket en apparat drar.

Sen kan man ju fråga sig om man verkligen blir lyckligare med läsplatta, dator, bredband, stereo, teve och micro än med öppen spis, en bok, stearinljus, penna och papper...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utan el for dummies
InläggPostat: ons 06 mar 2013, 07:43 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 26 jul 2010, 16:13
Inlägg: 1387
Ongrid skrev:
E
Strömavbrottsskydd till datorn finns ju färdiga, men dom är rätt dyra... Möjligen kan du väl köra den via ett batteri som står på laddning med en omvandlare, men det är ju lite meck... hur viktiga data är det du vill skydda? Om det bara är för att slippa spela om en bana i CoD så vettetusan om det är värt det.


Det är mera för att kunna ha 10-15 minuter att skicka iväg ett e-mail. Tex: "Strömmen gick just, hör du inte av mig på en vecka så är jag död och behöver en ambulans"
:lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utan el for dummies
InläggPostat: ons 06 mar 2013, 07:44 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 26 jul 2010, 16:13
Inlägg: 1387
Ongrid skrev:
Ett bilbatteri med omvandlare funkar till en dator, men då behöver du en dyrare modell av omformare/inverter som ger ren sinusvåg, annars riskerar du att skada datorn. Ett bilbatteri dras ur rätt snabbt av en normal stationär dator, eftersom dom drar 300 watt ungefärligen så räcker ett bilbatteri inte mer än en bil som står med helljus utan motorn på... rätt snabbt eltorsk där.


Vad kostar ett sånt ungefär ???


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utan el for dummies
InläggPostat: ons 06 mar 2013, 09:27 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Solklart.se har några olika paket att välja mellan .Och fördelen med sol är att man kan köpa ett mindre paket och sedan eftersom öka på med fler batterier , solpaneler osv tills man har ett paket som passar hemmet .

Nima har även de ett paket för fritidshus , väldigt liten solpanel , men som sagt det går att lägga på fler .

Men du har ju bara sol en begränsad tid av året så ett kombinerat paket med vindsnurra kanske ?

Vintertid får du nog vara ansluten till elnätet för att säkert ha ström i vilket fall .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utan el for dummies
InläggPostat: ons 06 mar 2013, 10:06 
Offline
mattermosgourmet

Blev medlem: tor 21 jan 2010, 19:49
Inlägg: 831
Glöm en traditionell stationär dator, de drar som sagt för mycket för att det ska vara rimligt. Gå in för bärbara datorer eller de många olika minidatorerna som börjar bli populära.

T.ex. denna som drar max 10 watt, ej inräknat skärmen då.
http://www.focuswill.com/html_products/CoolShip-29.html
http://www.idg.se/2.1085/1.495154/ett-c ... ed-android
kostar 89$.
En video: http://www.youtube.com/watch?v=xox1D7EC ... e=youtu.be

_________________
En knivlös karl är sämre än en rumplös märr.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utan el for dummies
InläggPostat: ons 06 mar 2013, 12:01 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 26 jul 2010, 16:13
Inlägg: 1387
Tyvärr måste jag ha en ganska ordentlig dator på grund av att hela mitt liv är byggt runt den, då jag också gör musik. Den är en utgift jag är bered att ta. Samma sak med internet, även fast jag egentligen inte har råd.

Men då har jag ingen tv eller sånt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utan el for dummies
InläggPostat: ons 06 mar 2013, 12:33 
Offline
mattermosgourmet

Blev medlem: tor 21 jan 2010, 19:49
Inlägg: 831
Horrorcore skrev:
Tyvärr måste jag ha en ganska ordentlig dator på grund av att hela mitt liv är byggt runt den, då jag också gör musik. Den är en utgift jag är bered att ta. Samma sak med internet, även fast jag egentligen inte har råd.

Men då har jag ingen tv eller sånt.

Det är extremt svårt att lösa det då. Likaså är det extremt svårt att ändra på sitt liv men du kanske kan börja trappa ner på det? Hur kommer du må om du inte trappar ner och en dag är strömmen bort i några månader? Så brukar jag själv fundera och försöker själv trappa ner på datortiden men det är fasen inte enkelt.

_________________
En knivlös karl är sämre än en rumplös märr.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utan el for dummies
InläggPostat: ons 06 mar 2013, 13:47 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: mån 16 jun 2008, 10:29
Inlägg: 521
Ort: Borås
Ja kanske kan du i så fall komplettera din nuvarande med en extremt strömsnål dator så att du kanske kan ha din dyra (elmässigt) dator avstängd några timmar om dagen och istället köra på den snåle datorn för sådant som kan göras med den datorn istället.

Kanske inte helt optimalt men du har ju i det fallet dessutom en backupdator, vilket i sig kan vara bra. Kanske en som kan drivas på 12V som du har soldriven laddning på.

Annars är nog som sagts innan att el som uppvärmning av huset den stora kostnaden att sikta in sig på, dumt nog förutsade jag att du redan värmde med annat än el.

Kan du kapa 10 papp till om året på värme-el tror du så har du ju mycket att spara in där.

Äger du ditt hus? du ska ju bor där tills du dör säger du så du har ju många års hyra till någon annan i så fall. Banklån?
///W

EDIT:
En liten liten detalj; jula classe mm mm säljer ibland sina trägårdsbelysningar gilligt. kan vara nått som ledljus kvällstid?

batteri-er (AAA eller AA) + laddare + solcell ingår ju i en 10-50 kr. ;-)
Ungefär denna typ. Helst med lättåtkomligt batteri (brukar variera kraftigt );
http://www.clasohlson.com/se/Solcellsbelysning/Pr364517000

_________________
Rätta mig gärna när jag har fel och när jag har otur när jag tänker... ;-)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utan el for dummies
InläggPostat: ons 06 mar 2013, 19:10 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 26 jul 2010, 16:13
Inlägg: 1387
Jag hyr huset av kommunen. Och jag har ganska fria händer att göra vad jag vill med det. (förutom att bränna ner det såklart)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utan el for dummies
InläggPostat: mån 04 sep 2017, 14:47 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
5: Ja det går att ha solpeneler på insidan av fönster. Det är ju rätt dålig vinkel och förluster, men för att ladda småsaker duger det.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet