Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Storlek på byggnader för djur?
InläggPostat: tor 14 mar 2013, 11:06 
Skärmskyddsmäklare

Det skulle vara intressant att få en uppskattning på hur stor/liten byggnad man behöver för att kunna hålla husbehov av de olika djur som diskuterats här på forumet.

Hur liten byggnad kan man ha för två kor? 3-4 grisar? 4-5 får? 10 hönor? Getter?

Är det några av dessa djur som kan leva tillsammans? Inte leva tillsammans?
Gissar att det finns regler för kor precis som för hästar, vilka mått gäller vid nybygge?

Inläggsrubrik: Re: Storlek på byggnader för djur?
InläggPostat: tor 14 mar 2013, 11:55 
Min ryggsäck är nog för liten...

På jordbruksverkets hemsida finns alla bestämmelser och mått.

Dweomer och Skogsbonde kan säkert en hel del om detta.

Om jag inte kommer ihåg fel bör hönsen vara för sig. Det är nåt med damm och kvalster som inte passar så bra med andra djur.

Själv har jag några får, 4 tackor och en bagge. Djuren i sig kräver inte så stor plats men höet tar sin runda plats.

InläggPostat: tor 14 mar 2013, 12:25 
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Jag, jag skulle också rekommendera att du planerar för iaf minst 50 kvadrat så man får litet svängrum, det är bra om man har hyfsat med utrymme bakom kossorna tex så man lätt kommer åt med skrapor och annat och kan köra och vända med en skottkärra utan problem osv. Båsmått har som sagt ändrats så det får du nog kolla upp i länken som sagt då mina handböcker är inaktuella på den punkten idag, men det har litet att göra med längden på kossorna i fråga; små raser kan klara sig med kortare mått medan större behöver längre bås, bör iaf vara så att de kan stå och ligga bekvämt utan att trampa i gödselrännan, sedan är det ju bra, om man bara har ett par stycken, om man också lätt kommer åt att ströa åt dem och göra rent när de ligger ner. Skall du bara ha två kan du nog med fördel utforma det litet mer som hästboxar men anpassa måtten (och en plats där man kan tjudra dem vid behov, gärna så att foderplatsen är på samma ställe så att man kan muta dem med spannmål om man tex behöver se över klövar och sådant) så blir det enklare och billigare tror jag, blir litet mer jobb att hålla rent men avsevärt lägre investeringskostnad och djuren får på köpet gott om svängrum.

Höns dammar något fruktansvärt så jag rekommenderar också att man har dem åtskilda men de kan vara i samma byggnad bara man gör en vägg emellan.

Fåren kan nog vara i samma rum men de bör också ha egna kättar (dvs en egen fålla, går säkert bra om du gör en grind på baksidan av ett långbås eller liknande och kanske kompletterar så de lättare kommer åt foder och sådant, får slåss inte så mycket så det brukar gå bra, getter kan man däremot behöva dela på ibland eftersom vissa exemplar kan slåss.)), däremot räcker det med ett gemensamt utrymme för dem men det är bra att planera in en lammningsbox och sådant så att man kan dela på dem vid behov.

Grisar går att ha på samma men de luktar väldigt starkt men det går bra om det bara är några stycken, avdela en kätte åt dem fungerar, kanske får du ställa in ett lägre fodertråg så de når och där man kan hälla våtfoder och matrester bara och se till så att de kommer åt att dricka. Ute bör de dock ha ett lerbad för att trivas (annars kommer de att tillverka ett eget så att säga...).
Kom ihåg att grisar är rätt starka så du bör ha en ordentlig dörr till boxen och att golvet går att spola rent eller på annat sätt rengöra ordentligt.

Getter bör du ha en egen box (det är inte så bra att blanda dem med får i trånga utrymmen) det är som sagt bra om det går att dela på dem med en skiva eller ett galler vid behov om de slåss. i övrigt är de ungeffär som hundar. Om du vill mjölka dem är det även bra om det går att ta ut dem en och en smidigt. Men lägger man bara ner tillräckligt med tid och engagemang kan man göra dessa djur ganska lätthanterliga.

Även får går att träna med (även om man kan behöva lägga ner en heldel tid) så att de kan lära en del rutiner, vilket underlättar en del.
De är ungefär som hundar, ta med en godispåse (med spannmål eller knäckebröd, etc) och belöna efter förtjänst ibland. (tex när man ansar klövar eller trimmar pälsen etc).

Getter tränar man på ungefär samma vis som hundar och de går att lära ungefär samma saker, bara det att de tänker litet mer självständigt.

Det går att lära höns med om man vill men de är litet mer trögfattade... :)
De är inte fullt lika intelligenta men långt ifrån dumma, fåglar är faktiskt betydligt intelligentare i förhållande till hjärnans storlek än däggdjur.

Kor går att lära en del men det är inte vidare smarta djur men rätt charmiga.

Getter är intelligenta och läraktiga djur, de har inga mentala begränsningar gentemot hundar, tvärtom, men kan ha egna åsikter och vara fritänkare.

Får är betydligt intelligentare än ryktet och går ganska lätt att lära enklare saker.

-

InläggPostat: tor 14 mar 2013, 14:39 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

I jordbruksverkets och djurskyddets bok så finns det ingen skillnad på "djurfabrik" eller hobby verksamhet .

Och det gäller att följa de bestämmelser som finns inte bara på själva boxen djuret ska vistas i utan även på stallgångar mellan de olika raderna . Takhöjd och bredden och höjden på dörrar .

Får ska man inte ha i uppvärmt utrymme utan de mår bäst av att vara ute med möjlighet att gå in i vindskydd .

Getter behöver lite bättre utrymme men de klarar kyla bättre än man tror .

Sedan om djuren går ute så ska det finnas sjukboxar i uppvärmningsbart utrymme om ett djur blir sjukt , skadat eller strul runt kalvning mm .

Det finns även nya bestämmelser för kaninernas burstorlekar och det kan man hitta i tex nordpost katalog eller på granngårdens hemsida . Och där får man ha ögonen med sig , många av burarna som säljs på de ställerna är för låga i takhöjden .

50 kvadrat är inte mycket så det blir inte många kvadrat .

Min lagård som jag räknar på och har minimaliserat så gott det går efter djurskyddsbestämmelserna ger plats åt 3 kor , kalvbox till deras kalvar , en häst box 9 kvm , en galtbox och en större box för 2 suggor och deras kultingar, ett utrymme för 10 getter och sedan en hörna åt 10-15 höns , och det slutar på 70 kvm åt de här djuren och då finns det inte utrymme i det här för foder eller strö utan det kommer till utöver .

Så ladda hem djurskyddsbestämmelserna och läs på för de djur ni tänker skaffa , och rita up en lagård efter de mått som finns och se vad som är möjligt och inte .

Sedan så får inte nötkreatur hållas på båspall längre uppbundet om man bygger nytt , gamla stallar har dispens än så länge men alltså inte om man tänker bygga .

Sedan är det även hårda bestämmelser för gränsvärdet på gödselgaser mm samt buller . Det ska finnas ett visst antal fönster efter en %-sats av golvytan och mycket mera .

I Norrländsk växtodling (finns som pdf på nätet) så längst bak i den så finns det tabeller som visar lagringsutrymme av olika foderslag och skördemetoder som är väldigt bra att titta på för att få rätt utrymme på foderladan .

InläggPostat: tor 14 mar 2013, 18:16 
Användarvisningsbild

Jo, vi kör numera lösdrift och mina böcker (om just mjölkproduktions byggnader) är sedan 20 talet...
Men, har iaf för närvarande gjort som så att det finns ett permanent vindskydd ute (behöver inte vara permanent, men bör vara utformat så att det inte blåser in så mycket) för får och andra utedjur men en annan byggnad med uppvärmda boxar men litet svalare temperatur (brukade ha getterna där när det var kallt, hade dock bara ett par stycken att hålla efter sly vid sjön då så gav dem mat och vatten för hand). Kanske bör tilläggas att i den mån man behöver ta in får här är det utrymmet litet svalare (ett äldre men modernt häststall med en ledig dubbelbox av modernt utförande) men kan hålla några plusgrader och man kan hänga in en värmelampa till lamm om det skulle krävas (nu har vi inte tamfår här längre så det är inte lika aktuellt numera men det är bra att tänka på att ha elström och vatten mm lättillgängligt. Förvisso dricker inte får så mycket men kor gör det deffinitivt.).
(Edit, alltsammans är naturligtvis godkänt av besiktningsmannen utan anmärkning)

Men, det går bra iaf här att hålla får och kor, mm på samma bete.

Höns måste dock ha uppvärmt här annars förfryser de kammarna (enligt uppgift jag fått, löste det temporärt med värmelampor men jag rekommenderar något mer permanent som sagt, tänk på att element måste vara helkapslade och dammtäta om det skall installeras i närheten av hönshus annars kan det ta eld av det fina dammet.).

Det är bra om man kan skifta platsen där de vistas ute genom att stänga av delar av hagen (tex med flyttbara stängsel) så att det går att hålla frecht vid foderplatser och sådant.

.

InläggPostat: fre 15 mar 2013, 23:58 
Skärmskyddsmäklare

Ok. Tack för informationen. Skissar på en minimal gård och hade tänkt mig tre längor á 20-30 kvm. Hade tänkt mig ha får (2-3) i en och hönor/förråd i den andra och snickarverkstad/ev ko i den tredje. Alla med loft för förråd/foder.

Om allt går vägen kommer det tillhöra ca. 2 ha bete, 1 ha åker och två skog.

Hur mycket mjölk kan man få från ett får, skulle de kunna ersätta en ko? Vad är fördelen med getter över får?

InläggPostat: lör 16 mar 2013, 10:14 
Användarvisningsbild

Får ger inte många dl mjölk om dagen , men en mycket fet mjölk som lämpar sig för ost men inte för att dricka .
Det är för fet .
Getmjölk är i många fall bättre än komjölk , om man tål smaken som kan vara lite annorlunda . geten ger mer mjölk 3-9 liter om dagen beroende på ras och var i laktationen den är . Den går bra att dricka , göra smör av om man har en separator , fettkulorna är så små så de flyter inte upp som de gör på komjölk , och det blir väldigt god ost från getternas mjölk .
En regel är att aldrig stalla upp bocken i samma byggnad som mjölkgetterna . Getabocken luktar , delvis för att de pissar på sig själva , även över huvudet . Lukten kan mildras ganska rejält genom att borsta och rykta varje dag .

Du kan fö ca 10 getter på samma yta som en ko . Och som djurskyddsbestämmelserna är så får man inte ha ett djur utan det ska ha sällskap av en djurarts kompis . Går bra så länge man har en kalv men det är inte hela tiden beroende på . Så det blir fler kor och kalvar för att hålla den bestämmelsen .

Och det här med att få hålla kor uppbundna i äldre lagårdar är bara en övergångsperiod , efter det ska alla kor gå i lösdrift .

InläggPostat: lör 16 mar 2013, 11:28 
Skärmskyddsmäklare

Det låter som att man bör satsa på getter istället för får. De verkar betydligt behändigare. Vi får väl se hur det går med planerna, vi är ju tyvärr två om alla beslut.

Tack för svar på mina frågor!

InläggPostat: lör 16 mar 2013, 11:30 
Användarvisningsbild

Dweomer, intressant läsning!

Kan dock inflika att honorna inte luktar så mycket.
Får luktar inte heller så mycket.

(Kor luktar ganska mycket dock)

Som Dweomer sade så går inte alla får raser att mjölka med något användbart utbyte.
Vidare kan det vara bra att tänka på att tamfår måste klippas varje säsong oavsett om man tänkt använda ullen eller ej (annars kommer den gamla pälsen att filta ihop i den nya i kakor).

Edit, Getter, jag vet inte men får är betydligt enklare att hantera och mer beskedliga.

InläggPostat: lör 16 mar 2013, 12:49 
Användarvisningsbild

Jag har haft getter och gillar dem . Bara man har ordentliga staket och tillsyn så brukar inte getter vara svårare än får .
Men getter kan räkna ut saker och de har 24 timmar per dygn att klura ut hur man tar sig in i grönsakslandet och så mycket tid har inte du att klura på lösningar att hålla getterna därifrån :lol:

Och bjud aldrig en bock på bult(öl) då blir de aggressiva :nono:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ]