Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Familjelistor
InläggPostat: sön 20 feb 2011, 21:50 
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Mycket inspirerande, tycker en som nyligen fick sitt första barn. Kanske missade jag det men kanske kunde man lägga till en bunt engångstallrikar och bestick i trosslådan?

InläggPostat: lör 20 okt 2012, 19:56 
Skall man äta HELA myran?

Har kompletterat sjukvårdsväskan med Rubens blåsa, svalgtuber, pulsoximeter, handsug och lite smått och gott.

Nappar och blöjor har åkt ut, p g a barns tillväxt.

Om någon kan förklara vad i h-e Imageshack har gjort med sina länkar kan jag uppdatera ursprungsinlägget med bilder också. Forumet tar inte emot min uppdatering av ursprungsinlägget då den "inte kan avläsa bildens storlek" eller något liknande.

Jag är amatör, får det inte att funka att ladda upp mitt med bilder och text kompletterande ursprungliga inlägg och har således gett upp problemlösningsförsöken för i afton.

InläggPostat: lör 20 okt 2012, 20:28 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Mycket bra utrustning ser jag. Är du och familjen sjukvårdsutbildad? Annars finns det ju en del prylar med i utrustningen som kan avra allt annat än lätta att använda.

Länka bilderna i stället för att försöka lägga in dem i forumet - det borde inte vara något problem!

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.

InläggPostat: lör 20 okt 2012, 21:35 
Tränar vakthöns

Varför inte köpa en ramryggsäck till dig? Då kan du fästa den lilla svarta väskan uppe på din ryggsäck. Ge damen den andra gröna ryggsäcken. barnen kan ha varsin egen liten ryggsäck med enkla lätta saker för överlevnad i ett dygn eller liknande om gud förbjude ni kom ifrån varandra.

25 kg är inte särskilt mycket vikt i en ryggsäck, speciellt inte om du har adrenalinpåslag. med vandringsstavar, powerwalk stavar så blir det betydlig lättare.

Se till att du och tanten har ordentligt på fötterna, en extra dosa snus i fickan.

InläggPostat: sön 21 okt 2012, 00:06 

Jodå jag är hyfsat sjukvårds-bildad. T o m hyfsat UT-bildad, även om det var ett bra tag sedan jag hanterade skarpa skador, och jag skulle behöva en rejäl avrostning. Familjen har noll koll.

Men som övningsexempel klippte jag i alla fall i princip av en hel fingertopp i lördags när en tältsäng fällde ihop sig innan jag var klar. Klantigt, men bra övning. Efter att ha desinficerat och strippat ihop skadan några sekunder efter den inträffade - och sedan fått den att växa ihop igen - är den i princip läkt redan efter en vecka. Är duktigt förvånad själv, men gör man rätt snabbt går det oftast... okej med det mesta...

När det gäller bilder, dock, är det värre. Det är just "länka" jag försökt, utan att få det att funka.

Snusa har jag prövat två gånger utan större behållning. Jag gratulerar dem som har ett så lättillgängligt och naturligt nöje att ägna sig åt, men förstår det tyvärr inte. Gav mig dessvärre inget, detta snusande.

InläggPostat: mån 22 okt 2012, 20:37 
Användarvisningsbild

Provar att lägga upp ett par testlänkar jag fick av Teashirt:

http://imageshack.us/photo/my-images/259/imagenezf.jpg/

Direktlänk:
http://imageshack.us/a/img259/1840/imagenezf.jpg

Credo Putin mentitur.

InläggPostat: mån 22 okt 2012, 20:39 
Användarvisningsbild

Dubbelpost...

Credo Putin mentitur.

InläggPostat: tis 23 okt 2012, 07:36 
Humor håller oss vid liv. Humor och mat. Glöm inte mat. Du klarar dig en vecka utan att skratta.
Användarvisningsbild

Jag tycker du har en mycket sympatisk inriktning på din lista, man kan ju liksom inte bara lämna ungarna och "Go stoneage" ute i skogen numera...
Jag har en liknande uppsättning på gång, med en större BOB samt en förläggningslåda som ska klara en situation där man måste avvika från hemmet och kanske transportera sig några hundra mil till en säker plats. BOB ska kunna bäras och tas med om man ger sig av på båt eller flyg, den innehåller det som behövs för begränsat dagligt liv och en midre ranson käk. I förläggningslådan finns fyra sovsäckar, ett stort tält, fotogenlykta, verktyg, liggunderlag, kök mm.
Utöver detta finns en lös förbandsväska, en bränsledepå och ett matlager för en längre period.
Mina barn är såpass stora att dom inte behöver småbarnsprylar, utan dom bär en egen rygga och klarar lite kortare vandring.

Tanken är att klara en fordonsmarsch från ett riskområde, för att sen under en begränsad tid kunna förlägga familjen i väntan på att läget ska stabiliseras. Det kan exempelvis gälla flykt undan naturkatastrofer, nedfall eller oroligheter på statsnivå.

InläggPostat: lör 16 mar 2013, 18:13 

Efter att ha växt ur förra sjukvårdskittet har jag bytt dem mot en Tasmanian Tiger First Responder II. Inköpt på Amazon.uk för ca 1600:- inklusive frakt. Mycket imponerad av väskan, som verkar genomtänkt och av bra kvalité.

Bilder? Jamen, naturligtvis:

Bild
Säcken är gjord för att läggas på rygg med all utrustning lätt åtkomlig.

Bild
Ficklock med plats för smått o gott

Bild
Huvudfack. Stort, och med justerbara avgränsningar

Bild
Huvudfackets lock rymmer även det en hel del grejor, och är lätt åtkomligt när man lägger upp säcken

Bild
Huvudsäcken med uppfällt lock. Här kan man fästa två genomskinliga "necessärer" med kardborre.

Bild
I sidofickorna har jag stuvat "bra att ha-medicin", mest för barnens snuvor, snörvlanden och magsjukor

Bild
Samt på andra sidan apparater och mojänger för mätning och tittande i öron och näsor

Gott om fickor, och det följer med en hel klase små genomskinliga "necessärer" med kardborreband (2 större, 2 mindre). De två mindre har jag ännu inte bestämt mig för vad jag ska göra med. Jag använder ryggsäcken som familjens "medicinskåp" till vardags, så alla lär sig hitta i väskan.

Ja, mamma tycker barnen har en lite knäpp pappa... Men hon låter honom hållas då familjen får rätt bra vård vid sjukdomar och blessyrer...;-)

Senast redigerad av Teashirt lör 16 mar 2013, 19:46, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: lör 16 mar 2013, 18:59 
Humor håller oss vid liv. Humor och mat. Glöm inte mat. Du klarar dig en vecka utan att skratta.
Användarvisningsbild

Rejäl väska där Teashirt! Jag har en liten tanke på att bygga nåt liknande, men står lite och funderar kring utrymmet den tar. Jag har ett par mindre IFAKs nu, och dom är rätt ordentliga, men visst skulle man vilja ha lite mer kapacitet än vad dom kan erbjuda. Framförallt läkemedelsmässigt.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3