Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 244 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 17  Nästa

Är en prepperby något för dig?
Nej, är du helt galen? Ensam är stark! 2%  2%  [ 7 ]
Nej, bo i en by med massa våldsberedda foliehattar är inte min grej! 5%  5%  [ 13 ]
Nej, jag jag tror det blir svårt att enas. 7%  7%  [ 20 ]
Nja, jag vill nog se det innan jag kan ta ställning. 11%  11%  [ 30 ]
Nja, jag tror inte det kommer att funka. 6%  6%  [ 16 ]
Ja, om det verkar vara vettigt folk och en bra överenskommelse. 34%  34%  [ 96 ]
Ja, självförsörjande småsamhällen är vägen att gå. 30%  30%  [ 86 ]
Ja! Och jag ska leda oss in i en ny lysande framtid där vi fattar de kloka besluten åt resten av världen! 2%  2%  [ 6 ]
Det var en djälvla korkad fråga. 3%  3%  [ 8 ]
Antal röster : 282
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: mån 03 dec 2012, 05:26 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Xamda skrev:
Ja, det där såg ut att kunna bli helt självförsörjande :-)

Just egen elproduktion känns väldigt trevligt.

Men hur fick du ihop 6 boenden?


Kostar 6 mille, går kanske att pruta men om det går för det priset till 6 hushåll så är det en miljon per huvud.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: mån 03 dec 2012, 08:05 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: mån 16 apr 2012, 02:01
Inlägg: 325
Ort: Västra Mälardalen
Är det bara jag som far ut i vilda fantasier och drömmer om lottovinster när jag gården i Gäle, mmmm..... Eget vattenkraftverk *saliverar* :)

_________________
Moderation is the secret of survival

Eldflammor, dieselrök och undergång


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: mån 03 dec 2012, 14:36 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 12 jan 2011, 15:18
Inlägg: 479
Varesegoda = http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 1pBFyLWIx4

:D

_________________
Realist + Optimist = Survivalist


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: mån 03 dec 2012, 21:55 
Offline
Skärmskyddsmäklare

Blev medlem: tor 01 nov 2012, 15:50
Inlägg: 316
Ort: Det ljusa Skåne
Tyvärr tycker jag att det ligger allt för långt bort, annars var det absolut intressant.

Ett annat intressant objekt är detta: http://www.svd.se/naringsliv/livsstil/l ... 720682.svd
600 ha i Söderhavet för 66 mille. Det borde kunna föda 66 familjer som satsar en mille var. Ön är hög så att den klarar en viss havsnivåhöjning och vi behöver inte oroa oss för dåliga somrar, istider och mygg. :rambo:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: tis 04 dec 2012, 01:33 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Ulv i fårakläder skrev:
Xamda skrev:
Ja, det där såg ut att kunna bli helt självförsörjande :-)

Just egen elproduktion känns väldigt trevligt.

Men hur fick du ihop 6 boenden?


Kostar 6 mille, går kanske att pruta men om det går för det priset till 6 hushåll så är det en miljon per huvud.


Fast det stället hde väl snarare två naturliga bostadshus...? Kostar ju lite att bygga extra hus.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: tis 04 dec 2012, 01:36 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Dava skrev:
Tyvärr tycker jag att det ligger allt för långt bort, annars var det absolut intressant.

Ett annat intressant objekt är detta: http://www.svd.se/naringsliv/livsstil/l ... 720682.svd
600 ha i Söderhavet för 66 mille. Det borde kunna föda 66 familjer som satsar en mille var. Ön är hög så att den klarar en viss havsnivåhöjning och vi behöver inte oroa oss för dåliga somrar, istider och mygg. :rambo:


:-)

Den där föll mig i smaken, men problemet är hur man tar sig dit om man inte har egen jet eller ordentligt stor segelbåt när SHTF. Är vi 66 intresserade här? ;-)

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: tis 04 dec 2012, 20:45 
När jag tittar på bilderna av husen och tänker på tider av knapphet så inbillar jag mig att man lätt kan vara två hushåll i det mindre huset och fyra i det större. Har deltagarna mer pengar kan man ju vara tre hushåll (1+2) istället.

Tänker jag lite till så ser det kanske inte så himla perfekt ut ur preppingsynpunkt i alla fall. Lite stora och svårunderhållna hus. Datorstyrd vattenkraft (delar till den när den pajar?). Lite öppet. Ingen uppenbart plöjbar mark.

Men visst, var man några seriösa så skulle man ju kunna kolla upp sånt.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: tis 04 dec 2012, 20:57 
Offline
Skärmskyddsmäklare

Blev medlem: tor 01 nov 2012, 15:50
Inlägg: 316
Ort: Det ljusa Skåne
Nu är jag tyvärr inte intresserad då det ligger lite för långt norrut för min smak. Men skulle man inte kunna lösa det på så sätt att någon familj betalar lite mindre och får bygga ett eget hus på marken, då skulle man kanske till och med kunna få in ytterligare fler familjer.

Klart att 6 familjer kan bo i husen vid kristid, men innan dess blir det lite trångt.
Ett modernt hus skulle kunna byggas med bättre isolering och anpassas bättre för en bistrare framtid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: sön 16 dec 2012, 23:35 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Dava skrev:
Nu är jag tyvärr inte intresserad då det ligger lite för långt norrut för min smak. Men skulle man inte kunna lösa det på så sätt att någon familj betalar lite mindre och får bygga ett eget hus på marken, då skulle man kanske till och med kunna få in ytterligare fler familjer.

Klart att 6 familjer kan bo i husen vid kristid, men innan dess blir det lite trångt.
Ett modernt hus skulle kunna byggas med bättre isolering och anpassas bättre för en bistrare framtid.


För långt norrut :?: :nono: Snarare för långt söderut ;)

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: mån 17 dec 2012, 13:09 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 jul 2009, 19:40
Inlägg: 1045
Ort: Den norrländska tundran...
Har ni tänkt låna på banken eller betala kontant?

Känns som att personer med 1000 000:- på banken redan sett om sitt eget hus så att säga.

_________________
Be Prepared for the Future Collapse


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: lör 16 mar 2013, 23:51 
Ok, jag väcker denna gamla tråd igen, jag kan inte släppa tanken.

* Att jobba tillsammans går mycket snabbare än att jobba själv.
* Två jobbar tre gånger så snabbt som en. I en WROL-situtation med gäng som härjar skulle det kännas bra att ha ett eget "gäng" med folk som är lite samövade.
* Jag kan lite om mycket men inte mycket om något, jag är en generalist och har nog ett eller annat att bidra med men behöver andra för massor av saker, jag tror också jag är nyttig för dem som kan mycket om lite.
* I bästa fall kan jag slänga upp en ganska bra skvätt pengar och är inte bang för att låta någon annan hänga på om vi kan komma överens om villkoren.

Nån som vet ett ställe med bra odlingsförhållanden, en rejäl bit skog, lite fiskevatten och en bunt hus? Ett litet fritidshusområde med 3-10 stugor...

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: sön 17 mar 2013, 08:20 
I vilken del av landet föreslår du?
Jag tycker idén är lysande. Själv har jag skaffat mig ett ställe i en väl inbodd och utvecklad samfällighet i Dalarna. (Dalarna = billigt.) Uppfyller i stort det du önskar, utom kanske åkermark på din egen tomt. Odlingsmöjligheter för övrigt fungerar utmärkt. Det finns några tomter till salu i storleksordningen 2-3000kvm. Bra fiske. Vintervatten. El. Väldigt privat, men bara någon mil till staden.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: mån 18 mar 2013, 12:59 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:21
Inlägg: 155
Ort: Dalarna
Intressant tråd som jag nu läst igenom. Här kommer några blandade tankar som poppat upp i mitt huvud under tiden jag läst.

Jag tror att man skulle kunna gå ihop 2-3 familjer men har svårt att se större konstellationer. Lättare att det blir strul om det är för många viljor.

Sen borde väl BOLen finnas i ödebygder? Tänker mig att det är lättare att vara säker om man har långt till storstäderna och även till mindre samhällen. Folk som är mindre förberedda lär ju vara rätt benägna till plundring osv men bor man långt ut i obygderna så lär ju färre hitta dit. (om man lyckats hålla sin position hemlig) Är dålig på geografi - var i Sverige finns dessa obygder? Norrland? Värmlandsskogarna?

Tror på ett mindre sammansvetsat gäng som är beredda att jobba och att gå ner i standard. Tror nog att man ska vara beredd att återgå till 1800-talsstandard mer. Att spara på resurserna. Återbruk och uppfinningsrikedom. Att tränga ihop sig i köket de kalla vintermånaderna och låta resten av huset vara kallt osv.

I en mindre konstellation behövs nog inte lokala valutor utan man hjälps åt och drar sitt strå till stacken. Risken finns väl att nån är mer lat och "åker snålskjuts" men man får väl vara noggrann i sitt urval av folk.

Ska man gå ihop många så kan man väl göra någon form av lokal valuta baserat på dels hur mycket pengar man lagt in i projektet vid inköp + dels på utfört arbete. Svårt att undvika klassamhälle dock så fort man får in en valuta. Kan man hantera att all egendom är gemensam utan att tänka på att Kalle betalat mer än Olle och att alla är lika värda så är det ju fint. Men människor brukar ha svårt att tänka så.

Som kvinna tror jag att det kommer att vara nödvändigt att vara del i en gemenskap om det händer. Jag är ingen svag och menlös kvinna, men jag skulle nog känna det bättre om jag hade manligt beskydd när det skiter sig.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: tis 19 mar 2013, 08:55 
Jag tror att du är på en vettig linje där.
Men för att göra det mer självständigt och ge folk utrymme att följa sin övertygelse, tänker jag så här:
Du har din egen tomt och egen stuga. Där sköter du dig och ditt.

Du är med i en samfällighet där bl.a. åkermark, redskap, och allt som man bör dela på finns. Både arbetsinsats och inköp.
Du bildar en förening som fungerar i enlighet med alla stadgar. Eller hellre, se den som en verktygslåda. En verktygslåda med kunskap, som alla kan låna ur, och få hjälp av.

På det sättet begränsar du varken dig själv, antalet medlemmar och arbetsinsats. Och när det behövs är man del i något där alla drar åt samma håll. (:)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: En galen idé - prepperbyn?
InläggPostat: tis 19 mar 2013, 10:51 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: tis 08 jun 2010, 19:29
Inlägg: 39
prepperby är kanske inte lätt eller realistiskt, men varför inte prepperläger, där folket kunde möta varandra och lära sig från varandra och ungdomar kunde lära sig lite om primitivt fiske, jakt, svamp och bär och ätliga växter ,göra eld och sjukvård i vildmark :idea:


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 244 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 17  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet