Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Husdjur.
InläggPostat: sön 24 mar 2013, 01:22 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Det finns ju en anledning till att många specialstyrkor världen över utbildar stridshundar som ingår i enheterna.

SEALs var väl de första som tog dem i skarpt bruk.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Husdjur.
InläggPostat: sön 24 mar 2013, 10:20 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 26 jul 2010, 16:13
Inlägg: 1387
Se till att preppa en extra first aid kit åt hunden.
Och hundmat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Husdjur.
InläggPostat: sön 24 mar 2013, 11:17 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: mån 16 jul 2012, 19:46
Inlägg: 37
Formulerade mig lite dumt igår..

Skriva med en annalkande migrän attack är inte så lätt.
Idun som min hund heter använde igår 1pkt koksaltlösning, 1 steriliserad pincett, Lite pen1cillin salva (För användning på djur så inte direkt relevant), en kompress och lite gasbinda samt tejp.

Det jag menade men min fråga var mer att man som "prepper" bör ha klart för sig att det är inte bara Människor man behöver preppa åt som hundägare. Bara denna "lilla" skadan nästintill tömde mitt första förband som jag har med ut i skogen och egentligen menat till mig.. Vad hade hänt om jag hade skadat mig kort efter hunden?. Jag hade ju gärna inte kunnat slita av jyckens bandage och sätta på mig själv..

Angående att preppa hundmat, Så visst är man helt själv så bör man preppa hundmat. är man en hel familj så kan man låta hunden leva gott på "rester" men bör även se till att man balanserar si egen kost utifrån vad hunden behöver. alternativt preppa någonslags ersättning som tar mindre plats. min hund äter ungefär en säck hundmat var 3-4e vecka. så att preppa hundmat för ett år skulle kräva enorma mängder utrymme i relation till vad man faktiskt får ut av det.

Angående att ha hunden som vapen så är det bara fantasier. Självklart kommer din hund försöka förvara dig om du blir attackerad (Förutsatt att du behandlar hunden okej!) men de är inget man ska räkna med.

Min egen hund är enbart tillför sällskap och det trivs jag med, Sen att hon är otroligt duktig på att varna om någon/något närmar sig när vi är i skogen eller hemma för den delen är bara ett plus :)


Senast redigerad av Ostkaka sön 24 mar 2013, 11:24, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Husdjur.
InläggPostat: sön 24 mar 2013, 11:24 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Ulv i fårakläder skrev:
Det finns ju en anledning till att många specialstyrkor världen över utbildar stridshundar som ingår i enheterna.

SEALs var väl de första som tog dem i skarpt bruk.


Hundra har använts mycket länge i strider . Rapporteringshundar tex som sprang med meddelanden mellan grupper , eller bombhundar , alltså inte såna som letar bomber utan agerade självmordsbombare .
USA bla , provade ju med flertalet olika djurslag för strid .

Ostkaka @

Det finns en film från Patagonien då två svenskar ska rida genom området . Och de preppar även för djuren . Hästarna de använde fick skavsår av utrustningen så de var tvungna att lägga omkull hästarna för att sy igen skador .
Att preppa åt sina husdjur som man tänkt ha kvar är precis lika viktigt som det är att preppa åt sig själv .
Finns färdiga första hjälpen kit åt hundar som jagar med förbandsmaterial , tassskydd som är väldigt viktigt om man rör sig i skogen och hunden gör sig illa , i vissa såna kit finns även nål och tråd för att sy igen sår i tex tassarna .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Husdjur.
InläggPostat: sön 24 mar 2013, 11:28 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: mån 16 jul 2012, 19:46
Inlägg: 37
Dweomer skrev:
Ostkaka @

Det finns en film från Patagonien då två svenskar ska rida genom området . Och de preppar även för djuren . Hästarna de använde fick skavsår av utrustningen så de var tvungna att lägga omkull hästarna för att sy igen skador .
Att preppa åt sina husdjur som man tänkt ha kvar är precis lika viktigt som det är att preppa åt sig själv .
Finns färdiga första hjälpen kit åt hundar som jagar med förbandsmaterial , tassskydd som är väldigt viktigt om man rör sig i skogen och hunden gör sig illa , i vissa såna kit finns även nål och tråd för att sy igen sår i tex tassarna .


Jo visserligen finns det de.
Men som sagt det var bara en tanke som slog mig igår, Då vi aldrig haft några skador innan så har de aldrig ploppat upp i tankarna hittills.

Ett första hjälpen åt hunden eller att komplettera mitt eget för hundens skull är från och med igår en självklarhet.

Trial and error my friends. (Så länge systemet funkar vill säga ;) )


Edit: Slänger upp en bild från strapatsen igår :) Bild


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Husdjur.
InläggPostat: sön 24 mar 2013, 12:44 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Jag utgår från att vår hund skall vara med när det bär av till BOL och att han skall finnas kvar hos oss så länge vi finns kvar (eller snarare så länge han lever, jag tror inte det är många år kvar för killen, han är lite till åren och även om han inte visar direkta ålderskrämpor ännu så kan sådant komma ganska snabbt):

Det är en stor hund. Han äter som en människa, nästan, och för honom har jag preppat hundmat, men han får äta samma mat som vi i normalfallet. Jag ser honom som familjemedlem och en stor tillgång vad gäller både sällskap, vakt och skydd (han har visat samtliga egenskaper skarpt vid upprepade tillfällen).

Det slog mig dock att jag kanske skall se över mitt antibiotikaförråd eftersom just denna ras behöver lite speciella mediciner på grund av överkänslighet mot vissa vanligare preparat.

Skulle jag skaffa en ny hund skulle det utan tvekan vara en i motsvarande storlek och med motsvarande förmåga.

Vad gäller katten, ja, den sköter sig själv vid BOL och behöver mest någonstans att vistas och säger förstås inte nej till utställd mat...

Alla djur man vill ha hos sig vid BOL eller under SHTF måste förstås förberedas för. Svårare än så är det inte.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Husdjur.
InläggPostat: sön 24 mar 2013, 12:56 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Dweomer skrev:
Ulv i fårakläder skrev:
Det finns ju en anledning till att många specialstyrkor världen över utbildar stridshundar som ingår i enheterna.

SEALs var väl de första som tog dem i skarpt bruk.


Hundra har använts mycket länge i strider . Rapporteringshundar tex som sprang med meddelanden mellan grupper , eller bombhundar , alltså inte såna som letar bomber utan agerade självmordsbombare .
USA bla , provade ju med flertalet olika djurslag för strid .



I modern stridsföring så var SEALs först med stridshundar. Annars kan man gå tillbaka till Molloserna från gamla Rom och Grekland, eller de egyptiska stridshundarna.

Min post var för att visa att de fortfarande har en plats i ett av världens bästa elitförband, där är de ibland använda som "point men" som först stormar genom dörrar för att de är så mycket snabbare och deras ingång är mer förvånande för personer bakom dörrar.

Sen är de bättre på att upptäcka personer i bakhåll osv osv .

Kan verkligen rekommendera denna bok
http://www.amazon.com/Trident-K9-Warriors-Training-Battlefield/dp/1250024978/ref=pd_bxgy_b_img_y

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Husdjur.
InläggPostat: sön 24 mar 2013, 13:51 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 26 jul 2010, 16:13
Inlägg: 1387
Så här löste vi det åt en kompis:

Bild

Hunden har sin egen BOB med vatten, godis, first aid, kloklippare och sånt.
Halsband av paracord köpt från swehank.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Husdjur.
InläggPostat: sön 24 mar 2013, 13:52 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 26 jul 2010, 16:13
Inlägg: 1387
Dweomer skrev:
Finns färdiga första hjälpen kit åt hundar som jagar med förbandsmaterial , tassskydd som är väldigt viktigt om man rör sig i skogen och hunden gör sig illa , i vissa såna kit finns även nål och tråd för att sy igen sår i tex tassarna .


Vet du vart dom finns att köpa?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Husdjur.
InläggPostat: sön 24 mar 2013, 13:57 
Hundar har använts i alla konflikter och krig och kommer även att göra detta i framtiden enligt min mening. Hund som skydd kan vara bra OM hunden är tränad för detta, vissa har ju dessa anlag i generna och andra inte. Som jag skrev tidigare min hund är min kamrat och följeslagare och jag kommer inte lämna honom i sticket så enkelt är det, han tillhör familjen och vi kommer hålla ihop så länge det går. Det man ska tänka på är att om det skulle bli en SHTF och man flyr med sin hund så kommer det en dag när maten är slut etc etc och då visar det sig vem som är flockledare eller försöker bli det det kan jag lova. Jag är ingen expert men jag har tränat hundar i 22 år så lite erfarenhet har jag.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Husdjur.
InläggPostat: sön 24 mar 2013, 13:59 
Horrorcore skrev:
Dweomer skrev:
Finns färdiga första hjälpen kit åt hundar som jagar med förbandsmaterial , tassskydd som är väldigt viktigt om man rör sig i skogen och hunden gör sig illa , i vissa såna kit finns även nål och tråd för att sy igen sår i tex tassarna .


Vet du vart dom finns att köpa?



Gör ett själv det är inga problem, min vovve bär allt han behöver själv i sadelväskor typ, både mat, medicin, förband, vatten etc etc.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Husdjur.
InläggPostat: sön 24 mar 2013, 15:26 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det här är ett som är vettigt men det finns både billigare och dyrare .
Det här innehåller saker som kan vara bra om hunden kommit i slagsmål och blivit biten , eller under jakt med rovdjur .
Men det bör kompletteras med lite mer förbandsmateriel , klotång , fästingplockare , tasskydd och suturtråd med nål . Finns mycket mer man kan plocka i som febertermometer tex eller salva för torra och spruckna tassar som tex skillingarydssalvan . För större skador som kan göra ont eller om man måste sy så kan en munkorg vara bra att ha med .

http://www.trampet.se/hundtillbehor/for ... -hund.html


Finns väldigt enkla kit från 99 kronor som man kan börja med och sedan komplettera upp också .
Eller också köper man ett riktigt dyrt http://vildsvin.se/list_varugrupp.asp?t ... 82&lang=sv

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Husdjur.
InläggPostat: lör 30 mar 2013, 14:14 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
Förutom alla de praktiskt ting en hund kan bistå med (varna, skydda, hitta vilt...) så kan den även vara ett enormt moraliskt stöd och detta är något som alla behöver i en besvärlig situation.

En hund gör såpass mycket nytta att den är värd resurser i en extrem situation.

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Husdjur.
InläggPostat: ons 20 aug 2014, 08:20 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Lurker skrev:
Förutom alla de praktiskt ting en hund kan bistå med (varna, skydda, hitta vilt...) så kan den även vara ett enormt moraliskt stöd och detta är något som alla behöver i en besvärlig situation.

En hund gör såpass mycket nytta att den är värd resurser i en extrem situation.


:up: Helt rätt!
Oavsett ras så kommer den att visa sig nyttig, där av har denna frände varit med homo sapiens i några tusen år. Tror inte våra behov har ändrats så mycket under den tiden faktiskt.
Man skall aldrig underskatta en hund.

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Husdjur.
InläggPostat: ons 20 aug 2014, 13:03 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 15 okt 2013, 09:07
Inlägg: 142
Ort: Örebro län
Återupplivar tråden, hur preppar ni för era husdjur, rent praktiskt? Har ni bob till löven och vad har ni i den?

_________________
The shit will hits the fan, it´s just a question about when and how.

Bättre att måla fan på väggen och sedan tvätta bort det,
än att stoppa huvudet i busken och undra varför man blir sparkad i röven.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet