Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ficklampor, bärbara sökstrålkastare, lysdioder, nödbelysning, batterier, batteriladdare, USB-laddare och batteribankar.



Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vilka ficklampor SHTF?
InläggPostat: tis 26 mar 2013, 08:08 
Det är mörkt ute. Strömmen går. Vilken ficklampa tänder du först? Vilka ficklampor tar du sedan fram?

Jag kör främst med laddningsbara AA, men har en del 16340 och 18650 från DX också.

Jag har en NiteCore EZ AA på min nyckelknippa. Blir först antingen den eller någon annan ficklampa som ligger i närheten. Brukar finnas att välja på. :oops: Har flera P2 Hugsby i olika kit, med 16340 batterier eller AA. Olika 18650 lampor från DX.

Men sedan tar jag nog fram min Zebralight H51w, och sätter på pannan, ligger normalt i jackfickan, och en BlackDiamond Apollo. Fenix TK12 med diffusor. Har en gammal Zebralight 501 i BOB, och en H31 i GHB.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka ficklampor SHTF?
InläggPostat: tis 26 mar 2013, 08:38 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Vid sängen har jag en ombyggd Maglite 2D med SST50-diod som går på Varta ready2use. Den lyser som attan om jag blir väckt på natten. I EDCn har jag en Quark Preon Titanium som funkar till dagligjobben, och i huset ligger ett tiotal pannlampor av olika märken. Förutom dessa har jag en Streamlight Sidewinder AA och en bunt Surefire vapenbelysningar och en Streamlight TLR1-IR om läget kräver eldkraft.
Jag försöker få så många lampor som möjligt att gå på samma batterier (AA) men det går ju bara inom vissa gränser.


Senast redigerad av Ongrid tis 26 mar 2013, 09:04, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka ficklampor SHTF?
InläggPostat: tis 26 mar 2013, 08:45 
svårt att säga

troligtvis en zebra pannlampa

sedan har jag en liten vettig i bilnycklarna hela tiden

men, jag har ingen riktigt kandidat för för efter SHFT ficklampa, vill ha en med lite vettiga egenskaper som jag inte hittat än
både starkt långhållsljus, korthållsljus med bred vinkel och variabelt ljusstyrka
skippa batterier och ha supercap, eller det med batterier, ha skakladdare och en bra laddkontakt för liten solpanel


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka ficklampor SHTF?
InläggPostat: tis 26 mar 2013, 08:59 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Har två små lampor på mig nästan jämt , så en av dem blir först . En billighetsvariant rån nåt lågprisvaruhus . Vanliga AA batterier och 8 LED . Lyser inte så jättebra men man hittar vägen .
Hade en som var bättre men den tålde inte att åka i golvet .
Andra lampan som brukar sitta i fickan är en lite större pennmodell , en Philips http://www.philips.se/c/batterier-och-f ... b1/prd/sv/ LED som har två inställningar ,antingen en LED eller 5 stycken . Lyser riktigt bra trots det . Den använder AAA batterier och där ska jag när de här är slut som följde med lampan byta till uppladdningsbara .
Har en lika från Würth http://www.wurth.se/Produkter/Produktka ... 6-LED/?p=1 som är snäppet bättre , men den ligger i lådan i nattygsbordet .

Annars så är det billiga lampor från ICA eller andra affärer och uppladdningsbara verkstadslampor som gäller .

Har även nån lampa med dynamo och ska skaffa någon till .

Solpaneler eller nån laddare som man kan koppla in via bilbatteri för framtiden .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Senast redigerad av Dweomer tis 26 mar 2013, 09:26, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka ficklampor SHTF?
InläggPostat: tis 26 mar 2013, 09:07 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Om jag var tvungen att välja enbart en så hade det blivit min Streamlight Sidewinder eftersom den har kombinationen av extrem tålighet, mångsidighet och långsiktigt hållbar energilösning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka ficklampor SHTF?
InläggPostat: tis 26 mar 2013, 09:15 
Jag skulle välja min Zebralight H51w, om jag bara fick ha en ficklampa. Svårslagen för att underlätta livet utan ström.

Sidewindern verkar klart intressant! Läge att kolla upp.

En liten laddstation med friluftsbatteri, solceller och batteriladdare vore nog bra att skaffa sig. Kan användas till att ladda en massa annat också. Nog lagom projekt om man vill lära sig mer om offgrid el utan att det kostar så mycket.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka ficklampor SHTF?
InläggPostat: tis 26 mar 2013, 09:39 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Petzl TacTikka XP camo som pannlampa, Fenix E21 i handen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka ficklampor SHTF?
InläggPostat: tis 26 mar 2013, 14:21 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 25 jan 2013, 11:49
Inlägg: 27
Min minimaglite åker fram först. Den finns alltid inom räckhåll. Sen kommer min Amerikanska överskottslampa fram.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka ficklampor SHTF?
InläggPostat: tis 26 mar 2013, 16:03 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 14 mar 2012, 21:12
Inlägg: 956
En billig kina lampa :)
Lyser ganska bra, stryktålig nog att låna ut till ungarna, men jag har inte testat att stoppa den under vatten osv. Jag är inte SÅ optimistisk.

http://www.tradera.com/rea-police-3-wat ... _178320192

_________________
In a world gone mad, only a lunatic is truly insane.
    - Homer Simpson
:-g


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka ficklampor SHTF?
InläggPostat: tis 26 mar 2013, 16:33 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: mån 16 apr 2012, 02:01
Inlägg: 325
Ort: Västra Mälardalen
Jag har en uppsjö olika lampor, här är ett urval: en Fenix TK12 (söker dock efter ett batterirör som gör att man kan använda 18650 batterier i den).

En lampa från jobbet, lätt och plastig men förvånansvärt bra allround lampa en Grunda w 150 http://www.gikon.pl/latarka-cylindryczn ... runda.html sidan är på polska, men är den jag hittade som har en bild på lampan, AA i den lampan.

En LED pannlampa med vridbart huvud och löstagbar sele så man kan använda den som ficklampa, köpt på CO om jag inte minns fel, AAA till den

En noname lampa från ICA, AAA

Och slutligen två från Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek, deras Commando ficklampa Mk2, en LED stavlampa som drivs av två medföljande laddningsbara batterier vet ej typ) eller två 18650 helvetiskt stark till ett rätt så överkomligt pris, men rätt stor och klumpig, och en LED pannlampa som går på AAA och har även en röd diod

Appropå lampor och batterier var jag in på elgiganten igår och de hade 48 pack AA och AAA till överkomliga priser

_________________
Moderation is the secret of survival

Eldflammor, dieselrök och undergång


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka ficklampor SHTF?
InläggPostat: tis 26 mar 2013, 16:36 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: mån 27 dec 2010, 11:26
Inlägg: 361
Ragnarök skrev:
En billig kina lampa :)
Lyser ganska bra, stryktålig nog att låna ut till ungarna, men jag har inte testat att stoppa den under vatten osv. Jag är inte SÅ optimistisk.

http://www.tradera.com/rea-police-3-wat ... _178320192


Den verkar bra, klarar att belysa ett blad samt lysa rätt genom ett fyllt vattenglas! :D
Bild
Ungefär som den där bedragaren på Jaktkit som sålde en lågkvalitativ kineskopia av den svenska kvalitetskniven Fällkniven F1 med argumentet att kineskniven klarade av att såra en tomat! :lol:

Själv köpte jag också en kinalampa nyligen, fast med Clas O som mellanhand (så den blev lite dyrare) av märket Asaklitt, och den är rätt ok den också, kanske inte förstahandvalet man skulle ta med sig om man skulle göra en ensamresa till Mars men ändå...

_________________
"”Medelklassen oroas. Deras rädsla är att de kommer leva ett sämre liv än deras föräldrar, och att de kommer att få se sina barn falla på den sociala stege som blivit allt svårare att klättra på”"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka ficklampor SHTF?
InläggPostat: tis 26 mar 2013, 16:50 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 jan 2012, 15:15
Inlägg: 232
Vilka behov av belysning ser ni? Vissa lägger ju anseenliga summor på ficklampor. Jag klarar mig bra med enklare LED-lampor från t ex KjellCo. De är billiga nog för att ha många av, går att hänga upp i taket för ledbelysning eller i befintliga lampor för t ex läsbelysning. De går på vanliga batterier och när allt är skit kanske man vill göra saker på dagarna istället för att som idag göra saker in på natten och sova bort hela förmiddagen.

Vad missar jag? Vilka användningsområden kräfva dessa starka lampor? :?:

_________________
Gyttorp - När du får oväntat besök.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka ficklampor SHTF?
InläggPostat: tis 26 mar 2013, 16:59 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Det är väl som med allt annat... man kan köpa hundra billiga eller tre dyra för samma pengar. Själv föredrar jag att ha prylar som jag vet att jag kan lita på, och då handlar det ju främst om att lampan inte dör om man tappar ner den eller att den hamnar i vatten, eller att strömförbrukningen är låg och effektiv, samt att värmeavledning från dioden är korrekt konstruerad så att lampan inte överhettar och förstörs om man har den liggande i påslaget läge en stund.
En strömbrytare i en dyr lampa är ofta specificerad för ett stort antal av- och påslagningar innan den går sönder... om du köper en Kina-lampa så är kvaliteten på såna slitprylar sämre, så du får nog generellt en mycket sämre livslängd på såna. Jag föredrar att veta att om skiten träffar fläkten så kommer mina ficklampor att fungera efter tio år, medans dom som köpt kinalampor i vissa fall kommer att ha det rätt mörkt efter bra mycket kortare tid.

Det är som om man skulle köpa byxor för att ha sen samhället kollapsar och då välja ett par som är sydda i tråd som inte är UV-beständig.

Och om du köper lampor som går på vanliga batterier.... hur tillgängliga är såna efter SHTF? Jag har köpt laddbara och i en standardiserad storlek som jag valt, och sen har jag laddförmåga även sen strömnätet lagt av.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka ficklampor SHTF?
InläggPostat: tis 26 mar 2013, 17:09 
Offline
Kreditkortsberoende

Blev medlem: tis 04 sep 2012, 12:35
Inlägg: 136
Ort: Norrbotten
Själv så använder jag just nu mest mobilens lampa. Men letar efter nån mindre led ficklampa med rött sken.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka ficklampor SHTF?
InläggPostat: tis 26 mar 2013, 17:36 
Ur survivslistperspektiv finns det nog sällan något större behov för extrema ljusstyrkor. Viktigare med bra driftekonomi, alltså att batterierna varar så länge som möjligt med användbar ljusstyrka. De lampor som har bra drivkretsar och utvalda effektiva lysdioder med väldigt mycket ljus har ofta också mycket bra driftekonomi på lägre effekt. Men skillnaden i effektivitet mellan en dyr och en billig lampa minskar med lägre effektuttag. Billiga lampor har ofta många lysdioder för att ytterligare utnyttja detta. Delvis hänger det också ihop med batterikemin. Lågt effektuttag gör att batteriet ger mer ström totalt sett.

Sedan är bra batterier nog minst lika viktigt som en effektiv ficklampa.

Att slippa ladda batterierna så ofta är inte särskilt viktigt idag, men om strömmen i väggen försvinner så blir det viktigare. Också för att hålla liv i de laddningsbara batterierna länge.

Om strömmen inte kommer tillbaka på länge så kan det kanske rent av vara en fin affärsidé att kunna ladda batterier för pannlampor och radioapparater åt sina grannar. Kan vara värt ett mål mat eller två. Eller någon timmes hjälp med något annat.

I en akut krissituation kan det naturligtvis vara annorlunda. Vid en olycka eller brand. Då kan det nog ibland vara väldigt viktigt med mycket ljus någon enstaka timme, eller bara några enstaka minuter.

Att kunna arbeta någon timma längre kan vara mycket värdefullt. Vintertid blir annars dagarna mycket korta. Det blir svårt att hinna med att sköta om utrustning, laga mat, hygien, tvätta mm. Och inte minst att kunna läsa en bok eller en tidning och lyssna på musik och nyheter. Jag minns hur det var efter Gudrun.

Ute på landet är det ofta nödvändigt med bra arbetsbelysning ute även utan SHTF. Hämta ved. Hämta posten. Hämta mat i jordkällare. Skotta snö. Meka med trasiga maskiner.

Vintertid till och från jobbet med cykel på mörka vägar är det också trevligt med bra ljus. Både för att se och synas.

Men sedan är det ju också bara kul med häftiga ficklampor. :lol:


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet