Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Enkel foderstat för kor
InläggPostat: mån 25 feb 2013, 11:34 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Foderstaterna är gjorda för små gårdar där det kanske är begränsat med foder att fördela mellan djuren och mark att odla egen mat på .
Storleken på korna 450-550 kg kroppsvikt .

Fodermedel / kg 4%mjölk per dygn , 9 kg , 12 kg , 15 kg , 18 kg , 21 kg , 26 kg
Hö + Kornhalm...............................5+3 , 6+3 , ...6+3, ...6+3 , ..9+0 ,...9+0 kg
Potatis...........................................2,5kg, 2,5kg , 2,5kg ,.2,5kg , 2,5kg , 2,5kg *
Kraftfoder.......................................1,2kg, 2,4kg , 3,6kg ,.4,8kg , 6,0kg , 7,0 kg
* 2,5 kg potatis kan bytas ut mot , 5 kg rotfrukter eller 4 kg blast eller 8-10 kg bete/grönfoder .
Finns bra med hö så ge 10 kg hö och ingen halm , eller om det finns hö och ensilage 8 kg hö+ 7 kg ensilage .

Kraftfoderblandning :
Korn/Havre 50/50.......70%
Ärtgröpe....................15%
Rapsmjöl...................15%

Komplettering med kraftfoder på betet för mjölkproduktionen
Bete / Kg 4% mjölk per dag , 12 kg , 15 kg , 18 kg , 21 kg
Bra bete..............................0 kg... , 0,5kg , 1 kg , 3 kg
Sämre bete..........................0,5kg , 1 kg... , 2,5 kg , 4 kg
Dåligt bete...........................1 kg..., 2 kg , ..4 kg , ...6 kg

Glöm inte saltstenen och mineralerna !

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enkel foderstat för kor
InläggPostat: mån 25 feb 2013, 15:57 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 08 apr 2011, 18:34
Inlägg: 167
Ort: Östergötland
Jag ger mina kor 100% ensilage på vinterhalvåret och på sommarhalvåret betar de fritt. Fri tillgång till saltsten och mineral. Enkelt och bra för djur med fyra magar. Studier har tydligen visat att så kallat naturbete (endast gräs och hö/ensilage ger ett hälsosammare kött med halter av omega-3 som är i princip likvärdiga med fet fisk. Men det kanske finns någon anledning till den foderstat som TS beskriver. Förstår att det rör sig om mjölkdjur men har en kollega som har rödkullor på naturbete och han mjölkar dem i tillräcklig mängd för att producera ost och smör kommersiellt.

_________________
Nöd bryter lag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enkel foderstat för kor
InläggPostat: mån 25 feb 2013, 16:39 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Du vill ha en bra produktion av dina djur när hyllorna är tomma på mejeriprodukter ?
Och du vill ha mjölk till gröten och vill kunna göra pannkaka och kanske föda upp en gris ?
Kalven behöver mjölk ?
Och har du en mindre gård som jag skrivit så kanske vallen inte räcker för att ge fri tillgång eller håller sån kvalite i näringsinnehåll att du kan ge enbart grovfoder . Men även potatis är ett grovfoder och inte kraftfoder .
Ensilage kommer att bli en bristvara i framtiden om oljan minskar innan traktorerna kan köras på alternativa bränslen . Då är det hö som gäller .
Glöm inte heller maskinkedjan som ska till och kunskapen om hur och när ensilaget ska slås och hur det ska tas om hand och skyddas . För att djuren ska kunna leva på enbart grovfodret så behöver det slås relativt tidigt och ha högt näringsinnehåll . Det är ävrn det något som kommer att bli svårare för många att klara , tidsmässigt , kostnadsmässigt och kunskapsmässigt .
Så att ge en foderstat med kraftfoder ger mer stabilitet vad gäller näringsämnena och bättre förutsättningar för fler att klara det efter shtf .

Glöm heller inte att att kunna köpa det foder som fattas kommer bli svårt då skördandet och transporterna blir dyrare . Och kraftfodret är billigare att frakta än skrymmande hö .
Fler Mj per volym .

Så finns många anledningar till att ge kraftfoder för att få en produktion som ger mer än vad kalven behöver och bara skvättar in till köket .

Ska man ge enbart grovfoder så kan korna som mjölkar sätta i sig 30-40 kg per dygn och det blir kg , som kanske gården inte klarar med ökad grönsaksodling till familjen som även den kanske växt av släkt och vänner .

Så att koncentrera fodret ger mer mark åt annat och en säkrare produktion .

Jag kommer att skriva om grisar som nästa djur och de kräver mycket och högvärdigt protein för att växa någorlunda och då är mjölk bra . Det har en bra proteinsammansättning .

Ska lägga in foderstaten för kalvar med och nu hann jag inte det innan detta inläggen så ska se om det går i första inlägget annars får mod gärna hjälpa till att lägga det rätt .


Köttdjuren här på gården AA djur får enbart ensilage de med och bete på sommaren men det krävs stora arealer för att skörda allt och mycket bränsle , sån som kan försvinna i en osäker framtid . Och då kommer förmodligen de flesta djuren att behöva slaktas pga att bränslet blir för dyrt . Har idag ett 30-tal djur .

Den här foderstaten för mjölkkorna här ovan har jag gett mina jerseykor och de mjölkade ca 30 kg 6-7% mjölk per dag . De mjölkade tom bättre än SLB och SRB korna i jämförelse .
Men slutade med mjölkkor för drygt 10 år sedan och efter det amkor innan köttdjuren .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enkel foderstat för kor
InläggPostat: fre 29 mar 2013, 12:08 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: sön 17 feb 2013, 16:06
Inlägg: 10
Dock kräver odling av spannmål och potatis i den skalan att man har möjlighet att plöja sina åkrar, så man sitter likafullt i rävsaxen om man inte har drivmedel. Jag skulle säja att vill du sälja mjölk så ger du kraftfoder, vill du ha till husbehov är det inte värt besväret. Man bör kunna få fram 3-4000 liter mjölk per ko och år även om grovfodret inte är av toppkvalitet. Tyvärr är många moderna kor inte anpassade till en sådan mager diet utan riskerar att drabbas av kostrelaterade sjukdomar. Det bästa är om man ser till att kalvningen sker precis när gräsets näringsvärde är som högst på försommaren (maj-juni beroende på var i landet man är.) Vill man ha mjölk till husbehov enbart skulle jag satsa på ett par getter i stället för kor, de är inte riktigt lika effektiva som kor men arealbehovet är ju betydligt mindre och mjölken från en enda ko kan vara lite för mycket att koka gröt på.

Det sista halvåret jag var aktiv som mjölkbonde hade jag inte råd med kraftfoder.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enkel foderstat för kor
InläggPostat: fre 29 mar 2013, 12:58 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Idag med de ensileringsprocesser och fullfoderblandare som finns där man odlar specifikt foder och sedan blandar vid utfodringen och lägger ut med traktor . Så ger man mer grovfoder än man någonsin gjort tidigare . Djuren idag klarar den dieten bättre än vad tidigare generationers mjölkkor gjorde om man inte går tillbaka till mitten av 1800-talet .
Men det kräver flera skördar per år , och att man kan skörda effektivt vid rätt tidpunkt med exakthack eller liknande system . Det kräver lika noga skötsel av marken som med spannmålsodling med plöjning och sådd , det kräver gödsel och putsning .
och sedan kräver även det för att få ekonomi majs foderraps ,ärtor eller annat proteinfoder som skördas som ensilage och blandas in i fullfoderblandaren .

Det är sånt som är lika energislukande som att plöja en åker och odla spannmål och potatis . För en eller ett par hushållskor .
Och jag vill gärna ha mjölk över för att tillverka ost , fil och smör också inte bara mjölk till gröten .
Kalven tar mycket mjölk även om det vid brist går att minimera till 2 liter , 2 ggr per dag i 2 månader . Men jag ger sällan mindre än 6 liter per dag . Gör man ost så behövs det minst 20 liter mjölk som inte ska vara äldre än max 2 dygn och kvaliten på osten ska bli bra och inte innehålla för mycket bakterier . Och mängden mjölk är beräknad för en hårdost som är lämplig att lagra minst 6 månader . Så gäller att under den tiden kon mjölkar bäst göra ost och att kon dessutom kan fö sin egen kalv plus ge lite överskott . Vill man sedan ven ha grisar det djurslag som kan ge mest inkomst så kommer det att krävas mjölk till grisarna med då det inte längre finns proteinfoder att köpa på granngården .

Och kalven kommer att behöva spannmål i vilket fall som helst för att växa ordentligt och bli en hållbar mjölkko eller ge kött till hushållet .

Och när affärerna är stängda så måste man ju även odla spannmål till sig själv . Vill man ha höns och få ägg krävs det även till dem spannmål . Så att kunna plöja och sköta jorden är ett krav hur man än ser det . Och gräs växer inte det heller hur länge som helst utan att man plöjer och sköter jorden . Vilket kommer att bli än viktigare efter shtf då man inte kan kosta på sig att försumma det man har . Då svälter man ihjäl .

Varför ge kraftfoder :
1) För att öka utbytet av mjölk och kött (ägg mm beroende på djurslag)
2) För hälsans skull , benstomme , hårrem mm
3) För att säkerställa snabb läkning av sår och andra skador
4) För att ge energi nog åt arbetande djur , kor går bra att köra in och låta arbeta på gården även fast de mjölkar .
5) För att förebygga sjukdomar och upprätthålla sundheten hos djuren
6) För att dräktigheten och födseln ska gå problemfritt , finns många sjukdomar som hänger ihop med både över och underutfodring runt den sista tiden och strax efter födseln .
7) För de unga växande djuren ska bli hållbara och friska .

Och när det blir för dyrt att köra de här stora maskinerna som är vanliga idag så kommer kvaliten på fodret att bli sämre och då kommer det här att bli så mycket viktigare .

men ok har ni en fjällnära ko som väger under 200 kg levande så behövs inte kraftfodret kanske men mjölkar kon de där 3-4000 literna eller mer så kommer hon att behöva kraftfodret .

Har nyss varit på en gård och tagit hand om djur som inte fått rätt omvårdnad . Drygt 50 talet fjällnära och fjällkor . Av de 30 som stod inne i lagårn fick alla vuxna nödslaktas . När vi kom dit så sköt vi själva 5 stycken under första dygnet som var i för dåligt skick . Efter det tog polisen över ägandet och beordrade att övriga vuxna skulle skjutas efter att ha talat med veterinären . Kvar inne blev bara kalvarna . De var i så dåligt skick att de såldes långt under dagspriset för kalv 550 kronor per djur inklusive moms . Av djuren ute så sköts en som hade en kalv död hängande halvvägs ut , en kalvning som inte gick som den skulle . Kanske pga för dåligt foder .
De övriga djuren ute såldes de med och än är det inte klart vad som ska hända med dem .

Så det är viktigt att veta vad man har för foder och hur man tar hand om fodret . Om det krävs extra kraftfoder eller inte beroende på vad man har i grovfoderväg mm . Ett sätt att minska på kraftfodret kan vara att odla ärter och havre men inte tröska utan när kärnorna är utvecklade och börjar fylla och strået börjar ändra färg så skördar man och gör hö av ärtblandsäden istället .
Ärterna ger ett bra proteintillskott . Utökar man blandningen med åkerbönor och lite raps så blir den bättre men går inte att skörda som hö , men väl som ensilage . Och lär man sig att lägga limpa så duger det med en gammal slaghack och en vanlig tippvagn . Men man får bunkra plast på rulle , men den är billigare än rullarna till rundbalspressarna .

Så att inte ta hand om jorden straffar sig i slutänden .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enkel foderstat för kor
InläggPostat: fre 29 mar 2013, 14:20 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: sön 17 feb 2013, 16:06
Inlägg: 10
Vad som är lönsamt eller inte beror på vad du kan ta betalt för den ost eller mjölk du säljer. Det beror även på markpriser, räntor och andra nödvändiga investeringar. Är man i situationen att mn har gott om billig mark är det ofta lönammare med en mer extensiv drift. Vad det gäller foderkvaliteten beror det mycket på vart man bor. Här i Norrland räcker det att ta en hösilageskörd i Juli och att beta återväxten för att få tillräckligt bra foder till växande djur. Vallen kan få ligga upp till tio år innan man sår om den.

Nu tänker jag mig in i MITT framtidsscenario, jag tror inte att det kommer att bli som på 50-talet med massor av små gårdar. Det finns ytterst få människor idag som skulle klara upp det livet och de maskiner och byggnader som fanns då är nu i stort sett borta. Det kommer inte finnas infrastruktur för den typen av samhälle helt enkelt. Det handlar ju inte bra om själva gården utan även om distrubition och förädling av maten.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enkel foderstat för kor
InläggPostat: fre 29 mar 2013, 15:48 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
När oljan blir dyrare så är det ju just de små som kommer att blir de som drar landet framåt .
När bränslepriset blir för dyrt så att det inte är lönsamt eller försvarbart att frakta maten från södra sverige och norrut .
När frakten blir dyrare än varan och totalpriset blir så högt att vi inte har råd att handla . Då måste det finnas lokalt odlad mat istället .

De stora moderna traktorerna är så känsliga och har så mycket elektronik att de kommer inte att bli så ekonomiska i framtiden . de drar redan nu mer bränsle per hk än motsvarande storlek av de äldre traktorerna . Elektroniken i de modernaste traktorerna är så komplicerad att ingen själv kan reparera och reservdelar kommer att bli oerhört dyra .

Och marken är ett problem redan , det finns inte nog mycket åkermark kvar för att vi ska klara oss på inhemska grödor den dan vi måste .

Och det här handlar ju om ett efter skiten i fläkten scenario då lönsamheten räknas annorlunda och då priserna kommer att räknas ut efter efterfrågan på varan och inte av ett marknadsvärde som sätts globalt utan ytterst lokalt .

Och då kommer man att vara mer mån om det man har då inte veterinärer finns att få tag i eller läkemedel till djuren . Då får man tänka lite annorlunda .

Så de ekonomiska beräkningarna du tar upp blir inte lika relevanta då skiten träffat fläkten utan 1 kg smör kanske är värt en halv släpvagn ved istället .

Klöver är viktigt ur proteinsynpunkt och den är borta efter 3 år om marken inte sköts om så att vallen håller i 10 år håller jag inte med om . Gräset är mer eller mindre borta det med och utbytt mot vilda sorter som inte är lika smakliga som tuvtåtel och starr . Så då kommer vi in på skötseln igen med att hålla åkerdiken öppna mm .
Jag bor i norra hälsingland och vi tar två skördar per år av ensilage . Och de som har mjölkkor och robotmjölkning tar minst 3 skördar .

Om man ska beta återväxten eller ej är en fråga från år till år med . Är det för blött så blir marken så söndertrampad att man förlorar mycket åker . Trampskador är svåra att rätta till utan att plöja upp och så om . Så här undviker vi att beta på åker . Det kostar alldeles för mycket , höfröt är så dyrt idag att det går inte .

Bild

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enkel foderstat för kor
InläggPostat: fre 29 mar 2013, 17:17 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: sön 17 feb 2013, 16:06
Inlägg: 10
Jag håller i stort sätt med dig, min poäng var bara att eftersom förutsättningarna för jordbruk varierar från gård till gård och marknaderna bör bli mer lokala i framtiden så kommer även foderstaterna variera i framtiden. 10 år mellan vallbrott är kanske i längsta laget, men det duger till bete de sista åren i alla fall. Tramskador får man se upp med så klart, det beror ju mycket på vad man har för marker, är det mycket lera får man vara försiktig.

I länder som Nya Zeeland där mjölkproduktion är riktigt big buissness får korna i stort sätt inget annat än bete. De mjölkar väldigt lite jämfört med svenska kor men det intressanta är ju hur mycket mjölk det blir per hektar, inte per ko. Vallarna ligger ofta uppemot 20 år där. Att plöja är extremt energikrävande så i ett läge med bränslebrist får man nog se över sina kalkyler. Det optimala vore om man kunde renovera vallarna på nåt vis så att de höll längre utan att behöva plöja. Spannmål till kor är nåt som blivit möjligt på grund av oljan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enkel foderstat för kor
InläggPostat: fre 29 mar 2013, 17:53 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Skillnaden på de vallar som finns söderut och de vallar vi kan ha här i landet är gräsarterna som går att odla .
Tex om man har kakhaltig jord så kan man ha lucern i blandningen eller helst renbestånd . Lucern kan jag hålla med på att den klara 10 år . Tillsammans med hundäxing så blir det en väldigt fin ensilageblandning med högt proteininnehåll .

Men tyvärr så finns inte de möjligheterna här . Fast jag vet åkrar ända upp i Sundsvallstrakten där man med framgång odlar blålucern som hästfoder .

Vi har också vinter halva året och måste ha vinterfoder . Kylan gör att djuren gör av med större mängd energi bara för sitt underhåll . Får de bara mat så fryser de inte .

Men i ett kaos med stängda gränser där det inte går att importera mat till oss själva utan mer mark måste odlas till människoföda så finns inte de där stora markerna som duger åt bete och grovfoder till x antal nötkreatur . Utan det blir markbrist . Då kommer kraftfodret med spannmål in i bilden igen som det enda vettiga alternativet för att få mjölk och kött utan att tulla på vaken vår egen eller djurens näringsbehov .

Det finns några andra gräs med som tål +5års vallar men de är svåra att skörda och torka , tex galega .

Men annars när marken blir en bristvara pga andra prioriteringar då det inte finns billig spannmål från USA eller ryssland eller ris från kina och indien utan vi måste odla potatis och spannmål till vår egen försörjning så krävs det att man kan underhålla den mark man har för att få störst utbyte så att djuren får den näring de behöver .

Tiderna kommer att förändras och vi med dem . Just nu finns det mark nog för att försörja djuren extensivt men inte i en kaotisk framtid och då bör man känna till alternativen med .

De här foderstaterna som jag skriver upp är sådana som i orginal kommer från tiden för andra världskriget då det inte fanns importerad bomullsfrökaka eller soja och där marken behövdes för att försörja befolkningen med mat . De är sas utprovade för att fungera i orostider med begränsade resurser .

Kan man ha många fållor och rotera ofta så kan en ko klara sig på 0,3 hektar om året i bete . Men då krävs fållor så kon får nytt bete varannan dag och inte återkommer till den första inom 2 veckor igen .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet