Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ficklampor, bärbara sökstrålkastare, lysdioder, nödbelysning, batterier, batteriladdare, USB-laddare och batteribankar.



Ny tråd Svara på tråd  [ 106 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Ficklampstips.
InläggPostat: lör 20 apr 2013, 19:29 
Hur kan man tycka att detta är dyrt ? Jag har flera lampor som drivs med CR123, har även laddbara som jag laddar upp via mitt elverk om det skulle behövas funkar kalas.

http://batteribytetsekunden.my123eshop. ... gory_id=13

Har en liknande laddare som denna http://www.batterilagret.se/product/219 ... ingar.aspx

Bara köra inget att fundera på


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ficklampstips.
InläggPostat: lör 20 apr 2013, 20:07 
Offline
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 jul 2011, 20:05
Inlägg: 1224
Ort: Stockholm
ensamkvar skrev:
Hur kan man tycka att detta är dyrt ? Jag har flera lampor som drivs med CR123, har även laddbara som jag laddar upp via mitt elverk om det skulle behövas funkar kalas.

http://batteribytetsekunden.my123eshop. ... gory_id=13

Har en liknande laddare som denna http://www.batterilagret.se/product/219 ... ingar.aspx

Bara köra inget att fundera på

Vad svarar du på vem tycker vad är dyrt?

_________________
http://bodisforberedelser.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ficklampstips.
InläggPostat: lör 20 apr 2013, 20:15 
Allt är relativt. De CR123A som du hänvisar till kostar drygt 6 ggr mer än alkaliska AA från samma firma. Gissningsvis har CR123A ungefär dubbla energin jämfört med alkaliska AA. Så CR123A blir omkring 3 ggr dyrare än alkaliska AA för samma laddning.

Eller om du så vill, för samma pengar kan man du lägga upp ett tre gånger större förråd av alkaliska AA. Det förutsätter att du har lämplig lampa, naturligtvis. För alkaliska AA är nog en lampa med minst 2xAA att rekommendera om man vill använda högre ljusstyrkor. Blir besvärande högt strömuttag annars.

Men sedan är CR123A helt klart ett smidigt batteri för tillfälligt bruk som EDC. Passar till små smidiga ficklampor som ändå kan vara kraftfulla. Det kan mycket väl vara värt priset. Blir mindre bra ekonomi för mer långvarigt och omfattande bruk.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ficklampstips.
InläggPostat: lör 20 apr 2013, 21:23 
Skogsbonde skrev:
Allt är relativt. De CR123A som du hänvisar till kostar drygt 6 ggr mer än alkaliska AA från samma firma. Gissningsvis har CR123A ungefär dubbla energin jämfört med alkaliska AA. Så CR123A blir omkring 3 ggr dyrare än alkaliska AA för samma laddning.

Eller om du så vill, för samma pengar kan man du lägga upp ett tre gånger större förråd av alkaliska AA. Det förutsätter att du har lämplig lampa, naturligtvis. För alkaliska AA är nog en lampa med minst 2xAA att rekommendera om man vill använda högre ljusstyrkor. Blir besvärande högt strömuttag annars.

Men sedan är CR123A helt klart ett smidigt batteri för tillfälligt bruk som EDC. Passar till små smidiga ficklampor som ändå kan vara kraftfulla. Det kan mycket väl vara värt priset. Blir mindre bra ekonomi för mer långvarigt och omfattande bruk.



Ok jag får ut ca 60 timmars ljus/160 lumens på 7 st CR123 som kostar mig ca 16 :- st alltså 112 :- totalt för ett grymt ljus i 60 timmar. Kör ja 300 lumens på samma lampa alltså fullt ös med min lampa så får jag ut ca 11 timmars ljus och kan då lysa upp det mesta känns det som.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ficklampstips.
InläggPostat: lör 20 apr 2013, 21:47 
ensamkvar skrev:
Ok jag får ut ca 60 timmars ljus/160 lumens på 7 st CR123 som kostar mig ca 16 :- st alltså 112 :- totalt för ett grymt ljus i 60 timmar. Kör ja 300 lumens på samma lampa alltså fullt ös med min lampa så får jag ut ca 11 timmars ljus och kan då lysa upp det mesta känns det som.


Du får väldigt gärna berätta vad det är för ficklampa som ger 160 lumen drygt 8 timmar på ett CR123A. Eller 300 lumen 1 timme 35 minuter. En sådan vill jag ha! ;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ficklampstips.
InläggPostat: lör 20 apr 2013, 21:56 
Skogsbonde skrev:
ensamkvar skrev:
Ok jag får ut ca 60 timmars ljus/160 lumens på 7 st CR123 som kostar mig ca 16 :- st alltså 112 :- totalt för ett grymt ljus i 60 timmar. Kör ja 300 lumens på samma lampa alltså fullt ös med min lampa så får jag ut ca 11 timmars ljus och kan då lysa upp det mesta känns det som.


Du får väldigt gärna berätta vad det är för ficklampa som ger 160 lumen drygt 8 timmar på ett CR123A. Eller 300 lumen 1 timme 35 minuter. En sådan vill jag ha! ;)



Javisst jag har fortfarande en moddad Fenix TK10 :D


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ficklampstips.
InläggPostat: lör 20 apr 2013, 22:17 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Citera:
Javisst jag har fortfarande en moddad Fenix TK10


Om den inte är väldigt moddad så är det ju en lampa som går på två CR123.... och originalspecarna säger 60 lumen i 10 timmar, eller 225 lumen i 1.5 timmar. Dom siffrorna du anger är ju nåt helt annat, så modden vore trevligt att få koll på, för jag vill också ha en lampa som ger den effekten med ett CR123


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ficklampstips.
InläggPostat: sön 21 apr 2013, 09:12 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 nov 2012, 18:50
Inlägg: 467
Ort: den blöta västkusten
Kanske den här lampan som har 2 AA men går oxo på 1 st AA batteri o har UV ljus mm ENERGIZER NIGHT STRIKE MULTI-LED
finns hos Conrad.se :)

http://www.youtube.com/watch?v=J8NrYP7GT78

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=b7mLUIDG ... r_embedded


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ficklampstips.
InläggPostat: mån 22 apr 2013, 19:17 
Ongrid skrev:
Citera:
Javisst jag har fortfarande en moddad Fenix TK10


Om den inte är väldigt moddad så är det ju en lampa som går på två CR123.... och originalspecarna säger 60 lumen i 10 timmar, eller 225 lumen i 1.5 timmar. Dom siffrorna du anger är ju nåt helt annat, så modden vore trevligt att få koll på, för jag vill också ha en lampa som ger den effekten med ett CR123



För att börja med så måste jag be om ursäkt för att det har kommit till min kännedom att min smått galna prepperpolare har skrivit lite konstiga fakta om min lilla ficklampa som naturligtvis inte stämmer utan jag har en vanlig Fenix TK10 med en lite starkare lampa i och inget annat. Han har hjälp mig mycket senaste tiden här hemma och han skulle då skoja lite och såg att jag var inloggad och skrev lite på skoj som han uttryckte detta, jag tyckte inte det var så jäkla skoj men ändå. Så det finns ingen mirakellampa tur det för då hade jag köpt en direkt. Det som är positivt att jag får längre ljustid med uppladdningsbara batterier än med icke uppladdningsbara.

Sorry people..................ja jag ska alltid logga ut hädanefter.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ficklampstips.
InläggPostat: fre 03 maj 2013, 16:12 
Offline
The grey man
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 26 okt 2011, 19:55
Inlägg: 1938
Fick en ficklampa idag på Posten, som jag vill tipsa om.

Det är en Gerber Recon med 4 olika ljus som man väljer genom att vrida på en "krona" längst fram på lampan.

Grön som kan vara användbart vid kartläsning
Rött som är skonsam för mörkerseendet
Blå som är till för vätskor
Och vitt då förstås

En bra sak är att man känner på vredet fram när den befinner sig i Rött läge genom ett par klackar som ligger i linje med varandra.

Gerber Specar 100h på ett AA batteri men vad jag har läst är att det börjar bli dax att byta redan efter 20-30 timmar.

Ett par negativa saker enl. mig själv är att den tänds genom att man skruvar där bak som på Maglite´s och att ljusstyrkan kunde varit starkare
men om man bortser från dessa minusfaktorer så känns det verkligen som en välgjord och smidig liten lykta!

Bild
Bild
Bild
Bild

_________________
Courage is fear holding on a minute longer


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ficklampstips.
InläggPostat: fre 03 maj 2013, 16:40 
Offline
En fullastad bandvagn is the shit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 01 jul 2009, 19:29
Inlägg: 726
Hade en Nitecore EZ AA R5, som jag tyckte var fantastiskt bra. Ca ett år efter inköpet tvärdog den, perfekt med 12 månaders produktgaranti, nästan så man kan misstänka att det var programmerat... Notera att den hängde på nyckelknippan som EDC och var med dygnet och året runt.

Hade även en motsvarande Fenix som ersatte, men den försvann från nyckelknippan inom någon vecka. Var och när vet jag ej.

I desperation köpte jag två Clas Ohlsons Asaklitt Mini för 79:-, små ficklampor. Bra pris, usel kvalitet, glapp i dem. Har som extralampa i väskor. Trevligt format, men som sagt dålig kvalitet.

Clas Ohlsons stora Asaklitt 3x AAA-ficklampa för 99:- är dock robust och ger rejält med ljus. Har två sådana för hem- och gårdsbruk. Mkt lång riktad stråle som fungerar utmärkt för at t ex leta rovdjur. Aldrig strulat, likt Minin. Är storleken inte ett problem så är det lampan jag använder på gården, men inget för EDC.

På nyckelknippan hänger nu en liten Maglite Solitaire med en AAA i. Trevligt format, obefintligt ljus. Använder därför knappt.

Får väl prova en 4 Sevens Mini MA som EDC härnäst.

_________________
Bloggar på http://cornucopia.cornubot.se. Författare till undergångsromanen Stjärnklart, samt Midvintermörker och Midsommargryning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ficklampstips.
InläggPostat: fre 03 maj 2013, 16:49 
Min EZ AA har några år (2-3?) på nacken, och sitter också på nyckelknippan. Funkar fortfarande utmärkt. Men har blivit ganska skavd och nött.

Jag har fått dra ihop ett par delar med polygrip, för den ville ett tag gå isär hellre än att tända/släcka när man vred. Men då upptäckte jag att man kan skriva av framänden helt och få den till att bli till en runt om strålande lanterna. Dock inte vattentät...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ficklampstips.
InläggPostat: fre 03 maj 2013, 21:38 
Offline
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 jul 2011, 20:05
Inlägg: 1224
Ort: Stockholm
Cornucopia skrev:
Hade en Nitecore EZ AA R5, som jag tyckte var fantastiskt bra. Ca ett år efter inköpet tvärdog den, perfekt med 12 månaders produktgaranti, nästan så man kan misstänka att det var programmerat... Notera att den hängde på nyckelknippan som EDC och var med dygnet och året runt.

Hade även en motsvarande Fenix som ersatte, men den försvann från nyckelknippan inom någon vecka. Var och när vet jag ej.

I desperation köpte jag två Clas Ohlsons Asaklitt Mini för 79:-, små ficklampor. Bra pris, usel kvalitet, glapp i dem. Har som extralampa i väskor. Trevligt format, men som sagt dålig kvalitet.

Clas Ohlsons stora Asaklitt 3x AAA-ficklampa för 99:- är dock robust och ger rejält med ljus. Har två sådana för hem- och gårdsbruk. Mkt lång riktad stråle som fungerar utmärkt för at t ex leta rovdjur. Aldrig strulat, likt Minin. Är storleken inte ett problem så är det lampan jag använder på gården, men inget för EDC.

På nyckelknippan hänger nu en liten Maglite Solitaire med en AAA i. Trevligt format, obefintligt ljus. Använder därför knappt.

Får väl prova en 4 Sevens Mini MA som EDC härnäst.


Du har ju även Olight i2 som ligger några kronor billigare förvisso något lägre ljusstyrka men 75 lumen räcker långt. Men Foursevens är ju helt rätt det med 8| .

_________________
http://bodisforberedelser.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ficklampstips.
InläggPostat: fre 03 maj 2013, 23:09 
Offline
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 jul 2011, 20:05
Inlägg: 1224
Ort: Stockholm
H#%*~#% förb#*%@ sk#%*!!! Jag tappade min Foursevens Turbo från ca 1-1,5 meter ner på ett trägolv med en matta på sig och den pajade. Kanske inte är meningen att den ska tåla det men så känslig trodde jag inte den var så tummen ner för survivalistvärdet på den :( .

En sån här var det.
http://www.foursevens.com/products/QB2L-X-AE

_________________
http://bodisforberedelser.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ficklampstips.
InläggPostat: fre 03 maj 2013, 23:18 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Citera:
Föredrar Fenix och Powertac. Överväger inköp av någon handhållen Surefire, men i övrigt använder jag bara Surefire när det kommer till vapenmonterade lampor då priset i dessa lägen motiveras av kvaliteten .


Håller med till fullo, jag har flera från Surefire och det är det enda som funkar i alla lägen. Nackdelen med Surefire är som jag ser det att dom nästan uteslutande använder lithiumbatterier.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 106 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet