Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ett nytt tänk kring bug-in
InläggPostat: sön 21 apr 2013, 01:03 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 26 jul 2010, 16:13
Inlägg: 1387
Jag har kommit fram till att det finns olika sätt att preppa mat beroende på situationen.

Låt oss säga ett längre strömavbrott pågrund av storm eller annat som kräver att man eldar, hämtar vatten, springer runt och gör en massa saker. En sådan situation kommer såklart att kräva en mer energirik mat.

Å andra sidan, en ekonomiskt kris (arbetslöshet), längre strejk eller liknande där el och vatten fungerar kräver inte lika mycket energi. Och det svåraste biten kommer att vara den psykiska påfrestningen.

Så till preppingen då.
Att överleva 3 månader på 25 kilo ris och 25 kilo bönor kan du fetglömma.
Det enda som händer är att du blir spyless på att äta samma sak dag in och dag ut. Efter ett tag så äter man bara tills man blir less, och kastar bort resten. Vilket betyder att du går ner i vikt, blir orkeslös och tappar gnistan.
Vilket i sin tur gör att man äter ännu mindre.
Tro mig, jag har testat. Det är en väldigt dålig ide och jag skulle inte rekommendera det.

Om jag istället är ute och rör mig, kanske till och med jagar/fiskar/samlar svamp och på sådant sätt får mental stimulering så kan kanske en sådan diet funka.
Är ni dessutom en sån som kan överleva en vecka i skogen på maskar och tallbarr så är säkert ris och bönor en gourmetmåltid för er. Anpassa kosten efter dig istället för att anpassa dig efter kosten.

När ni preppar inför en bug-in, försök identifiera vad för sorts situation som leder till denna, och anpassa ert skafferi efter det.

En lång sysslolös bug-in kräver stor matvariation, mycket "godis", lite kalorier och spännande nya smaker. Skippa spaghettin och köp lite vitlöksost och vindruvor på konserv till ostbrickan.

En längre bug-in med mycket jobb kräver såklart mera kolhydrater och protein.

En bug-in under vinter kräver en annan diet än en bug-in under sommaren. Jag skulle inte vilja sitta i 30 graders värme och dricka te, lika lite som jag vill sitta i -30 och äta glass.
Att äta råriven sallad när det snöar ute är inte lika tillfredsställande som att servera en kopp varm soppa och nybakat bröd.

Stirra er inte blind på utgångsdatum, kalorinivå och pris. Preppa för att leva, inte för att överleva.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ett nytt tänk kring bug-in
InläggPostat: sön 21 apr 2013, 01:47 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: ons 14 nov 2012, 13:01
Inlägg: 43
Jag gillar ditt sätt att tänka.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ett nytt tänk kring bug-in
InläggPostat: sön 21 apr 2013, 06:16 
Mycket vettigt. Något jag tar till mig.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ett nytt tänk kring bug-in
InläggPostat: sön 21 apr 2013, 08:50 
-


Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 12:26, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ett nytt tänk kring bug-in
InläggPostat: sön 21 apr 2013, 08:55 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 nov 2012, 18:50
Inlägg: 467
Ort: den blöta västkusten
Att äta ris hela tiden går inte och att fly ut i skogen låter inte så bra efter som vi har så lååååång vinter här så jag stannar nu här i min grotta så länge det går, kan fiska och skjuta småvilt med mitt luftgevär i yttersta nödfall :rambo: sen kan man sätta ut fällor oxo :notme: .

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=b7mLUIDG ... r_embedded


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ett nytt tänk kring bug-in
InläggPostat: sön 21 apr 2013, 09:41 
JohannX skrev:
Att äta ris hela tiden går inte och att fly ut i skogen låter inte så bra efter som vi har så lååååång vinter här så jag stannar nu här i min grotta så länge det går, kan fiska och skjuta småvilt med mitt luftgevär i yttersta nödfall :rambo: sen kan man sätta ut fällor oxo :notme: .


Fiske är ett vettigt alternativ i många områden eftersom vi faktiskt har jäkligt många sjöar i landet. Luftgevärsjakten tvivlar jag på ger så mycket proteiner. För små byten och kräver så korta skjutavstånd. Mer som en moralhöjare om man lyckas få hem en and eller så. Beror ju helt på var man bor om man kan få tag på proteiner i närområdet. Kan man inte det så får man preppa annorlunda. Inga planer på fly ut i skogen utan fast skydd. Skulle inte fungera någon längre tid


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ett nytt tänk kring bug-in
InläggPostat: sön 21 apr 2013, 09:55 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Jag tror själva nyckeln i det hela ligger i vad man gör under sin bug-in. De enda scenarion där jag tror man behöver sitta inomhus och trycka är om det finns smitta ute i omvärlden och man vill undvika kontakt med allt och alla, eller om främmande makt har tagit över landet och man har utegångsförbud och annat påtvingat, alternativt att vädret omöjliggör utevistelse. Alla andra lägen är ju uteaktiviteter ett måste för att klara en katastrof, och om man arbetar för livet så är enformig kost ett lika stort problem... se på våra förfäder som levde vintrar igenom på potatis och nån salt sill emellanåt.
Sen är ju kanske inte bug-in nån långsiktig form av överlevnad.... det är ju bara att spara mat som fan och sen sitta och äta och skita. Sen när maten är slut och krisen inte är över så klarar man ju inte längre.

Fiske är en bra lösning då det faktiskt går att föda en familj på det man får under en dag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ett nytt tänk kring bug-in
InläggPostat: sön 21 apr 2013, 12:56 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Och än så länge när samhället fungerar så är det enkelt och billigt att handla grönsaker och potatis på höstarna och lagra hemma . Enkelt att torka , lägga in på olika vis eller koka in som konserv så det är ett alternativ för den som inte kan odla själv .
Det gör att det finns färskare saker att ta till och dryga ut med som ger variation .

Köp billiga tomater när det finns och lägg in eller gör egen ketshup eller chilisås . Västeråsgurkor och göra saltgurka , ättiksgurka eller bostongurka av . Spara lite färsk så det finns dn tiden de går att förvara utan att ruttna eller bli dåliga på annat sätt .

Att ha både och är det många som glömmer tror jag antingen bunkrara man mest bara torrvaror eller så konserver , men att blanda det med färskt grönt som konserveras så det håller .
Och många rotsaker är välödigt billiga under höstarna eller om amn kan ta sig ut på självplock , och de grönsakerna håller ju minst en vinter . Det är minst 6 månader . Och vintertid blir ju strömavbrotten som kännbarast .

Sedan så har man en buffert ochj om man har möjlighet med riktig förvaring i kälare så har man sparat ett år i sina odlingsförberedelser då man har mogna rotsaker som kan planteras på våren för att låta gå i blom och ge frön . Många grönsaker är ju tvååriga .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ett nytt tänk kring bug-in
InläggPostat: sön 21 apr 2013, 13:55 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 26 jul 2010, 16:13
Inlägg: 1387
Ongrid skrev:
Jag tror själva nyckeln i det hela ligger i vad man gör under sin bug-in. De enda scenarion där jag tror man behöver sitta inomhus och trycka är om det finns smitta ute i omvärlden och man vill undvika kontakt med allt och alla, eller om främmande makt har tagit över landet och man har utegångsförbud och annat påtvingat, alternativt att vädret omöjliggör utevistelse. Alla andra lägen är ju uteaktiviteter ett måste för att klara en katastrof, och om man arbetar för livet så är enformig kost ett lika stort problem... se på våra förfäder som levde vintrar igenom på potatis och nån salt sill emellanåt.
Sen är ju kanske inte bug-in nån långsiktig form av överlevnad.... det är ju bara att spara mat som fan och sen sitta och äta och skita. Sen när maten är slut och krisen inte är över så klarar man ju inte längre.

Fiske är en bra lösning då det faktiskt går att föda en familj på det man får under en dag.


Förut var det ju många som funderade på bunker vid civil oro och liknande. Där kan ju buginen bli ganska långtråkig, långvarig och motionslös.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ett nytt tänk kring bug-in
InläggPostat: sön 21 apr 2013, 13:56 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 26 jul 2010, 16:13
Inlägg: 1387
Dweomer skrev:
Och än så länge när samhället fungerar så är det enkelt och billigt att handla grönsaker och potatis på höstarna och lagra hemma . Enkelt att torka , lägga in på olika vis eller koka in som konserv så det är ett alternativ för den som inte kan odla själv .
Det gör att det finns färskare saker att ta till och dryga ut med som ger variation .


Jag måste lära mig det där i år.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ett nytt tänk kring bug-in
InläggPostat: sön 21 apr 2013, 14:04 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Citera:
Förut var det ju många som funderade på bunker vid civil oro och liknande. Där kan ju buginen bli ganska långtråkig, långvarig och motionslös.


Alltså jag fattar inte hur folk med bunkertankar får ihop det... vad skulle innebära att man trycker nere i en bunker i tre månader? och vad får en att tro att förutsättningarna skulle ha förändrats efter tre månader så att livet helt plötsligt blir lättare att leva utanför bunkern?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ett nytt tänk kring bug-in
InläggPostat: sön 21 apr 2013, 14:16 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 nov 2012, 18:50
Inlägg: 467
Ort: den blöta västkusten
Ongrid skrev:
Citera:
Förut var det ju många som funderade på bunker vid civil oro och liknande. Där kan ju buginen bli ganska långtråkig, långvarig och motionslös.


Alltså jag fattar inte hur folk med bunkertankar får ihop det... vad skulle innebära att man trycker nere i en bunker i tre månader? och vad får en att tro att förutsättningarna skulle ha förändrats efter tre månader så att livet helt plötsligt blir lättare att leva utanför bunkern?



Håller med dig, att sitta i en bunker under jord kan inte vara så roligt i längden och förr eller senare tar maten slut o då får man ändå gå ut eller hur. Sen kostar det jättesummor att bygga en bunker. :smack:

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=b7mLUIDG ... r_embedded


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ett nytt tänk kring bug-in
InläggPostat: sön 21 apr 2013, 15:11 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 26 jul 2010, 16:13
Inlägg: 1387
Ongrid skrev:
Citera:
Förut var det ju många som funderade på bunker vid civil oro och liknande. Där kan ju buginen bli ganska långtråkig, långvarig och motionslös.


Alltså jag fattar inte hur folk med bunkertankar får ihop det... vad skulle innebära att man trycker nere i en bunker i tre månader? och vad får en att tro att förutsättningarna skulle ha förändrats efter tre månader så att livet helt plötsligt blir lättare att leva utanför bunkern?


Zombierna kanske har dragit vidare.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ett nytt tänk kring bug-in
InläggPostat: sön 21 apr 2013, 20:20 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Horrorcore skrev:
Dweomer skrev:
Och än så länge när samhället fungerar så är det enkelt och billigt att handla grönsaker och potatis på höstarna och lagra hemma . Enkelt att torka , lägga in på olika vis eller koka in som konserv så det är ett alternativ för den som inte kan odla själv .
Det gör att det finns färskare saker att ta till och dryga ut med som ger variation .


Jag måste lära mig det där i år.


Kan tipsa om en bok som jag tycker tar upp det mesta och på ett bra sätt . Den heter hälsoriktig konservering och är skriven av K. Puhony 1985 , ISBN 91-7780-026-5 . Om den går att få tag i annars så är det att leta på antikvariat tex antikvariat.net .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ett nytt tänk kring bug-in
InläggPostat: sön 21 apr 2013, 21:01 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Horrorcore skrev:
Citera:
Zombierna kanske har dragit vidare.


Ja, om man tror på zombies så kan ju förståss en bunker vara ett alternativ... Men för absoluta huvuddelen av svårigheterna som kan uppstå så måste man ju göra nåt efter att man suttit i bunkern också... och om man enbart har bug-in-kapacitet så är man ju rökt så fort maten e slut.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet