Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Konservering
InläggPostat: sön 21 apr 2013, 11:00 
Offline
Är varmvattnet slut?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07 nov 2011, 18:04
Inlägg: 19
Hej, gissar att jag inte är den enda på detta forum som följer Jack Spirko och The Survival Podcast. Man kan givetvis ha invändningar om en del av hans åsikter, men man kan oavsett få rätt mycket tips om en mer självständig livsstil.

En sak som jag har triggat lite på är en video han gjort om konservering via vakuum. http://www.thesurvivalpodcast.com/revie ... ing-system

Är det någon som har erfarenhet av olika sätt att konservera i allmänhet och av vakuum konservering i synnerhet?

_________________
Have fun, make a lot of money and go home early.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konservering
InläggPostat: sön 21 apr 2013, 11:30 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
sixpence skrev:
Hej, gissar att jag inte är den enda på detta forum som följer Jack Spirko och The Survival Podcast. Man kan givetvis ha invändningar om en del av hans åsikter, men man kan oavsett få rätt mycket tips om en mer självständig livsstil.

En sak som jag har triggat lite på är en video han gjort om konservering via vakuum. http://www.thesurvivalpodcast.com/revie ... ing-system

Är det någon som har erfarenhet av olika sätt att konservera i allmänhet och av vakuum konservering i synnerhet?


Finns en tråd om en person som ska försöka kammarvakuum torkade grönsaker, själv har jag en tryckkonservator och en vakuum förpackare. Det har nästan alla jägare för att kunna förvara kött i frysen länge utan att det blir dåligt.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konservering
InläggPostat: sön 21 apr 2013, 11:37 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Titta bland matkategorierna så finns det mycket skrivet om konservering .

Konservering kan ske på många olika vis och alla sätt passar inte för alla råvaror så det är bra att läsa på för att få mer förståelse för processerna .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konservering
InläggPostat: sön 21 apr 2013, 11:45 
Häftig vakuumsugning!

Har man torkat grönsaker och liknande, och kan förvara svalt och torrt, så räcker det som konserveringsmetod rätt bra. Och det kan enkelt förvaras i stora papperspåsar i minst 1-2 år. Genom att dessutom vakuumsuga så ökar du livslängden och minskar risken för att fukt skall komma till.

Börja med att torka grönsaker. När volymen ökat så att du inte längre kan omsätta det du torkar på 1-2 år är det dags att fundera på syreätare eller vakuumsugning.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konservering
InläggPostat: sön 21 apr 2013, 11:48 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
I en tidning från 60-talet så finns det en beskrivning på hur man använder en spannmjölkningsanläggning för att vaccumpacka . Man använder glasburkar med lös gummiring och ställer dem i botten på mjölkspannen och startar vaccumet och låter det stå på i drygt en timme då ska luften ha sugits ut ur burken och vaccum bildats . Funkar nog inte så bra eller säkert på tillagad mat men om man vill lagra torra varor i vaccum så kasnke det fungerar ??

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet