Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: SEV Genithos
InläggPostat: tor 14 maj 2009, 13:58 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
Bild
Vikt: 4.5 kilo
varav proviant och vatten 1.2 kilo

Jag har nu denna hängandes i hallen så man bara kan ta på den och springa ut. Därför är kniv och så i ryggfacket tillsammans med lite förstärkningsplagg. Tanken är att ficka nummer 6 är tom så länge man har ryggsäcken med sig i normala situationer. Om man lämnar ryggsäcken lägger man över saker som man tycker är viktiga i ryggfacket. Tyngden just nu ligger på mat och sjukvård.

Bild
1
Myggmedel
Eldstål
2 kondomer

2
5 x Risenta Sesamkaka

3
Vattenflaska med 2,5 dl vatten
Kompass med spegel (syftkompass)

4
Armens sockar, knähöga
Skavsårstejp i ziploc

5
2 x 100 gram jordnötter
5 x Risenta Sesamkaka
2 x 125 gram couscous
2 x 47 dextrosol med C-vitamin
5 x 2 koppar snabbkaffe i ziploc
10 x portionsförpackning av salt

6
Morakniv 2000
2 x Arméns läderrem (bälte)
Fleecetröja
Hunka Bivybag

7
Monokular 10 x 25
Bältesväska till kikare
Tändare BIC


Bild
8
Trangia brännare
Brännarhållare till mini-trangia
Trangia 8 dl kastrull
Tamoj till mini-trangia
Tändstickor
2 x 5 cl T-bränlse (5 uppkok)
Arméns läderrem

9

Pannlampa
Minikompass
Termometer
Minilampa LED
Tändstickor
4 x värmeljus
Toarulle (cirka ½)
Filmrullebehållare:
2 reliev i ziploc
4 imodium plus
6 Extra tuggummi

10
Antibac 100 ml
Multitool
Trekker förbandsväska:
Micropur Forte vattenrening - 24 st
Imodium - 6 st
Ipren - 6 st
Fabric dressing strip (plåster) 4 x 30
Micropore tejprulle 1.25 x 5
Natriumklorid 10 ml x 2
Natriumklorid 20 ml x 1
DuoDerm
DuoDerm Mini
Mepitel 7.5 x 10
Opsite Post-op 6.5 x 5 - 2 st
Opsite Post-op 9.5 x 8.5 - 2 st
Gauze 7 x 10 - 2 st
Comfeel Coloplast 4 x 6 - 2 st
Injekt Luer Solo 10 ml
Antiseptic cleansing wipe x 2
Omnistrip 0.3 x 7.6 - 5 st
Säkerhetsnålar - 12 st

_________________
'Corpore sana in congruens armamento'


Senast redigerad av Genithos tor 14 maj 2009, 14:55, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Maten i västen
InläggPostat: tor 14 maj 2009, 14:24 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
Här är det totala energivärdet i maten i SEVen. I militären lärde jag mig att om man bara lyckas få i sig 100 gram kolhydrater varje dag så kunde kroppen jobba effektivt med sina fettreserver. Baserat på den teorin skulle maten räcka fint i 5 dagar utan att man går in i svältläge eller akut behöver hitta mer mat. Vattenreningstabletterna räcker effektivt till 24 liter vatten så där bör inte heller vara något problem i en typisk svensk terräng där det finns vatten överallt.

Köket med bränsle nog att koka upp vatten 5 gånger används framför allt till CousCousen och kaffet. Kaffe på morgonen och CousCous till middag dag 2 och 3, kaffe på morgonen dag 4 sedan är bränslet slut.

Risenta Sesamkaka 10 kakor
400 gram - 2036 kalorier
Protein 50.4 g
Kolhydrater 201.6 g
Fett 114.4 g

CousCous 2 påsar
250 gram - 850 kalorier
Protein 27.5 g
Kolhydrater 177.5 g
Fett 3.75 g

Jordnötter 2 påsar
200 gram - 1220 kalorier
Protein 36 g
Kolhydrater 50 g
Fett 98 g

Dextrosol 2 paket
94 gram - 342 kalorier
Protein 0 g
Kolhydrater 85.6 g
Fett 1 g
C-vitamin 113 mg

Totalt:
4448 kalorier
Protein 113.9 g
Kolhydrater 514.7 g
Fett 217.2 g

_________________
'Corpore sana in congruens armamento'


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 14 maj 2009, 14:29 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
Västen har också två stycken stora fickor fram på bröstet som sitter under de vanliga väskorna. Stora bröstfack som är hela mesh-innerfickan och här man man stoppa kartor eller andra prylar som man hittar eller skall transportera korta sträckor. Funderar på att hitta en ihopvikbar tunn plastdunk att transportera vatten i ena fickan. Sedan är det ju lämpligt om man har kartor och så i andra fickan. Det finns även en innerficka på vänster sida där man kan förvara pass eller körkort på ett säkert sätt.

Västen känns väldigt prisvärd och sitter bra på kroppen. Jag skall ut och pröva den skarpt i slutet av juni som ni säkert noterat i annonseringen om Risveden - SEV. Får se om jag gör några större förändringar efter det.

_________________
'Corpore sana in congruens armamento'


Senast redigerad av Genithos tor 14 maj 2009, 20:20, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 14 maj 2009, 17:01 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 apr 2008, 22:10
Inlägg: 342
Ort: Djupa Värmlandsskogarna
Snygg väst du köpt, Genithos. Jag är säker på att du tänkt till rejält vid komponerandet av utrustningen, men det skulle vara roligt att få höra exakt vad för situation du vill klara med denna väst, svårt att ge konstruktiv kritik om man inte vet förutsättningarna.

Funderar själv på en Alosakpåse (kan inte lägga in länken just nu, fel på sidan) som omtalas på Amerikanska forum. Denna skall tydligen fungera att bära vatten i, fan vet, men prova skall jag göra.

Snyggt jobbat och presenterat :D

/////BySmed


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 14 maj 2009, 18:29 
Instämmer med Bysmed: Snyggt jobbat.

Skall bli intressant med rapport efter test.

Om jag förstår rätt så kompletteras detta med en ryggsäck där du har exempelvis sovsäck, liggunderlag, klädombyte och regnkläder/tarp/poncho?


Top
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 14 maj 2009, 20:29 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
Jag hade från början en tanke att västen skulle vara mer komplett med en sommarsovsäck och tarp där bak, men i diskussioner med en vän i spaning inom de nationella skyddstyrkornas å enades vi om följande scenario. Man har en liknande BOB i ryggsäcken som man har fram till baslägret.

När man sedan gör utökad spaning från baslägret tar man bara SEVen för att inte känna paniken att man måste tillbaka till baslägret samma kväll. Sedan om man av någon anledning inte kan återvända till baslägret eftersom det upptäcks så har man mat för minst ett par dygn till. Så SEVen är främst för att överleva på ett bra sätt.

När jag skaffar vapen så kommer jag antagligen köpa en vattenflaska att hänga på mellan ficka 6 och 8. För att så frigöra en av väskorna fram att ha magasin i.

_________________
'Corpore sana in congruens armamento'


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 14 maj 2009, 22:03 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
angående kalorier, runt 500kcal (125g KH) är vårt basala kolhydratbehov, går vi under det så går förfallet av kroppsmassan betydligt snabbare än annars.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 14 maj 2009, 22:18 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 apr 2008, 22:10
Inlägg: 342
Ort: Djupa Värmlandsskogarna
Genithos skrev:
Jag hade från början en tanke att västen skulle vara mer komplett med en sommarsovsäck och tarp där bak, men i diskussioner med en vän i spaning inom de nationella skyddstyrkornas å enades vi om följande scenario. Man har en liknande BOB i ryggsäcken som man har fram till baslägret.

När man sedan gör utökad spaning från baslägret tar man bara SEVen för att inte känna paniken att man måste tillbaka till baslägret samma kväll. Sedan om man av någon anledning inte kan återvända till baslägret eftersom det upptäcks så har man mat för minst ett par dygn till. Så SEVen är främst för att överleva på ett bra sätt..


Rätt tänkt om syftet är att ha ett basläger. Västen istället för uppdragssäck, funkar nog skitbra för oss men mindre bra för militärer.

Genithos skrev:
När jag skaffar vapen så kommer jag antagligen köpa en vattenflaska att hänga på mellan ficka 6 och 8. För att så frigöra en av väskorna fram att ha magasin i.


Vad för vapen? Om det är den typen som i tävlingssammanhang hålls med en hand, avråder jag från att fästa mag eller vapen på väst. Säkerhetsmässigt bättre i byxbältet (motsv) Risken är annars att man hänger av sig västen för att skita/äta/sova/diska/tvättahänderna och hoppsann där står det någon som inte vill krama mig och var är puffran?
Vet av egen erfarenhet att det är svårt när man bär väst men välj rätt hölster så löser det sig.

/////BySmed


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 14 maj 2009, 22:25 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
Blir nog en Ruger mini-14 för jag har inte tid eller tålamod för alla de krångligheter som krävs för ett enhandsvapen.

Vapnet är något man kramar i sovsäcken. Det fick man träna in ordentligt i det militära för fy fan vad de skällde på de gubbarna som glömde vapnet någonstans. Jag lyckades som tur är undvika den fadäsen.

_________________
'Corpore sana in congruens armamento'


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 15 maj 2009, 10:17 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 apr 2008, 22:10
Inlägg: 342
Ort: Djupa Värmlandsskogarna
Genithos skrev:
Blir nog en Ruger mini-14 för jag har inte tid eller tålamod för alla de krångligheter som krävs för ett enhandsvapen.

Vapnet är något man kramar i sovsäcken. Det fick man träna in ordentligt i det militära för fy fan vad de skällde på de gubbarna som glömde vapnet någonstans. Jag lyckades som tur är undvika den fadäsen.


Ha-Ha, ja den fadäsen har jag inte gjort hitills jag heller.
Rugern är ett MYCKET bra val som allround överlevnadsbössa, och då blir det nog bra med maggen i västen. Kan också vara bra att ha ett extra i benfickan.

/////BySmed


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 18 maj 2009, 23:33 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: tor 23 okt 2008, 00:15
Inlägg: 384
Jag tycker det ser väldigt bra och välgenomtänkt ut. Det verkar som du har resonerat mycket kring innehåll och upplägg.

Min åsikt är att det är för lite vatten i västen. 0,25 liter räcker inte långt om du har tänkt dig att hålla en bra marschtakt. För att täcka ett grundläggande behov (3l) behöver du stanna och fylla på vatten 12 gånger per dygn lägg där till eventuell tid för rening och kokning så kommer du tappa tid. 3 liter räcker kanske inte om förhållandena är svåra och lägg där till vatten för matlagning så kommer stoppen bli än mer frekventa.

Nu har jag inte känt och klämt på din väst men liknande och de stora väskorna närmast ryggen rymde vardera en 1l fältflaska av militär modell.

Om jag hade varit du hade jag stoppat en 1l flaska i en av dem tillsammans med ett kokkärl och på så vis minska behovet av trangiakastrullen. Båda finns i många olika varianter och hos flera återförsäljare så det borde inte vara något problem att hitta något som passar.

Ryggfickan är väl anpassad för vätskeblåsa? I så fall finns ytterligare möjlighet att få med sig vatten ut.

Jag håller med om att är det lätt att hitta vatten i svensk terräng men jag litar inte helt på det för att bort prioritera något av det viktigaste.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 19 maj 2009, 00:06 
Offline
Undrar vad min nästa titel blir...

Blev medlem: tor 18 sep 2008, 10:40
Inlägg: 174
Som sagt 2,5 dl vatten räcker inte långt. Om det varit min väst hade jag haft 1 gärna 2 liter med mig.
För att banta ner vikten kan du byta spritbrännaren mot en esbitbrännare och kokkärlet mot en Crusader Cup eller liknande.

Sen tycker jag att det låter väldigt optimistiskt med 2 cl t-sprit per uppkok.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 19 maj 2009, 00:41 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
ok, intressanta diskussioner på IRCen som gett lite uppdateringar.

Köket och couscousen har försvunnit samt 2,5 dl vattenflaskan.

I dess plats har en High Colorado Aerolite +15 comfort och 2 stycken 0,5 liters vattenflaskor tillkommit istället, plus en konservburk som en av flaskorna står i som man kan värma vatten i och/eller dricka ur.

Det gör att 850 kalorier försvinner (dock 3600 kvar) samt att nettovikten ökar från 3.2 kilo till 3.65 kilo samt bruttovikten från 4.5 till 5.45 kilo. Betänk då att vattenvikten ökat från 0.25 till 1.0 kilo.

I fickan där köket låg finns nu bivyn och en sovsäck tar dess plats i ryggfickan. I matfickan finns nu 1 liter vatten och där vattenflaskan fanns förut finns nu resterande mat.

_________________
'Corpore sana in congruens armamento'


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 19 maj 2009, 11:30 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 30 aug 2008, 11:54
Inlägg: 469
Ort: Stockholm
När det gäller vatten i väst så kan jag varmt rekomendera någon form av vätskeblåsa. En tvåliters Source, Camelback eller liknande i ryggfickan och slang hängande lätt tillgänglig över axeln.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 19 maj 2009, 16:50 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
Storm skrev:
Sen tycker jag att det låter väldigt optimistiskt med 2 cl t-sprit per uppkok.


Ville bara kommentera att jag praktiserat detta i fält 40-50 gånger och 2 cl är inga problem. Dock bör man tänka på att sitta i hyfsad lä då trangia är känslig för blåst.

_________________
'Corpore sana in congruens armamento'


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet