Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kartor
InläggPostat: ons 27 aug 2008, 13:36 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: fre 18 apr 2008, 12:50
Inlägg: 716
Ort: Gävle
Jag vet inte hur ni fungerar, men jag gillar kartor. Jag kan sitta och titta på kartor hur länge som helst. Och när jag spelade rollspel kunde jag rita kartor och ritningar över hela världar. Men den atlas jag fick när jag började lågstadiet är inte aktuell längre. Sovjetunionen har fallit, Jugoslavien är splittrat, Väst- och Östtyskland förenat och så vidare. För att dessutom få en ordentlig kartbild över sin närmiljö måste man lägga ned ganska så mycket pengar för kartor som ibland har tiotals år på nacken. Vägkartor får man köpa nya varje år för att inte åka helt vilse på nya motorvägar och omdragningar.
Den fantastiska lösningen på dessa problem har länge varit Internet! Eniro, hitta, Google Earth och Lantmäteriverket har alla kartor, satellitbilder och flygfoton. Och de är relativt väl uppdaterade. Du skulle till och med stoppa in kartan i din mobiltelefon och få dagliga uppdateringar tillsammans med GPS-funktion.
Men nu till problemet. Vad gör du när strömmen går och du står där med en svart skärm och en svart GPS. Papperskartor är alltså fortfarande kungen. Utöver att du kan märka ut potentiella flyktvägar, alternativa flyktvägar, potentiella trafikstockningar och vägspärrar så kan du ta och stoppa din karta i väskan och ta med dig den. Amerikanarna kan dessutom inte ännu stänga av nordpolen så din kompass slutar fungera. Men jag tror att det räcker med ett dåd då terrorister byggt en GPS-styrd missil för att det skall bli betydligt svårare att få tillgång till det systemet.
Så vad skall du välja för tryckt karta?
BildBild
Terrängkartan , den gröna kartan omfattar 244 blad. Kartan trycks i skala 1:50 000, 1 centimeter på kartan motsvarar alltså 50 meter i verkligheten. Kartan är tryckt är på ett fukt- och viktåligt papper och omfattar hela Sverige utom inre norrland. Kartan visar alla markslag och redovisar även småvägar, stigar och vägbommar. Alltså helt nödvändig för dina alternativa vägar genom skogen.
Den gröna kartan kostar cirka 100 kronor per blad.
BildBild
Vägkartan, den blåa kartan omfattar 79 blad. Kartan trycks i skala 1:100 000, 1 cm på kartan motsvarar 100 meter i verkligheten. Vägkartan omfattar inte fjällområdena men är passad mot fjällkartan. Även denna karta är tryckt på fukt och viktåligt papper
Kartan har fullständig och aktuell vägredovisning som viktigaste information. Allmänna vägar indelas i fem grundklasser, dessutom redovisas vilka av dessa som är riksvägar, respektive har nedsatt bärighet. Enskilda vägar redovisas i fem klasser bl.a. särredovisas vägar med hög bärighet och bra linjeföring.
Vägkartan är genom sin stora yttäckning och förhållandevis höga detaljeringsgrad en utmärkt karta för att planera dina flyktvägar på om du förflyttar dig med fordon.
Den blåa kartan kostar cirka 100 kronor per blad.
BildBild
Fjällkartan, den lila kartan finns i två utförande. En i skala 1:50 000 omfattande 16 blad och en i skala 1:100 000 omfattande 23 blad. Den liknar till innehållet terrängkartan men innehåller leder och fjällstationer.
Fjällkartan är bra för dig som vill vandra i de svenska fjällen eller planerar att ta dig till Norge.
Fjällkartan i bägge skalor kostar cirka 100 kronor per blad
BildBild
Översiktskartan, den röda kartan omfattar 21 blad. Kartan trycks i skala 1:250 000, en centimeter på kartan motsvarar 250 meter i verkligheten. Den täcker hela landet och innehåller bebyggelse, gränser, höjdkurvor och mer. Någonting för dig som vill ha en översikt över ditt närområde.
Den röda kartan kostar cirka 100 kronor per blad.

Så vad väntar du på, ut och köp kartor över ditt närområde. Och så förståss en bra kompass. Och när du ändå är på Clas Ohlson så kan du passa på att köpa en svampkorg och en bärplockare, kniv har du nog redan. Och medan du använder karta och kompass för att se hur ditt närområde ser ut kan du markera lämpliga övernattningsplatser, bra svampställen och allt annat som gör kartan till din karta.

Och vad gör du nu om skiten träffar fläkten innan du kommit iväg till kartbutiken och införskaffat dig livlinan ur kaoset? Eller för den delen när kärnvapenkriget omformat geografin och utraderat städer för att sedan skapa nya befolkade av flyktingar?
Jo, var och en sin egen kartograf! På flyktmuseum från andra världskriget kan man finna handritade kartor på allt från fodret till din jacka till utrivna boksidor och omslagspapper. Det kan rädda ditt liv att göra en egen karta. Tänk efter, vart skall du och vad borde du passera på vägen? Hur långt är det mellan de där två städerna och vart finns bron över floden i förhållande till dem?
Det är dessutom en god träning att rita sina egna kartor över närområdet på samma sätt som det ökar din kännedom om närområdet.

Läs mer på Lantmäteriverkets hemsida.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 27 aug 2008, 16:17 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: mån 04 aug 2008, 18:41
Inlägg: 50
Härligt med någon som delar mitt geografi intresse :D

Själv har jag en vägkarta från Preem i varje bil för att komplettera GPS:en.

Annars är det mest den gröna kartan som jag använder.

Tänkte försöka delge lite almänna karthanterings-tips.

1. Kartor slits så försök att minimera slitaget genom att A. Plasta in dem. B. Vik i samma veck varje gång och åt samma håll (motvik aldrig).

2.Om kartan skall rullas så gör det med kartbilden utåt, då är det lättare att se vilken karta det är.

3. Gör en egen eller köp en färdig flyktkarta som trycks upp på tyg. Gör du en egen så kan du med fördel använda ett kodsystem för gömmor och annat. Denna kan du sedan förvara dolt i kläderna. Har du byxor med fickor för knäskydd så är detta en bra plats.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 04 dec 2008, 12:15 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: sön 30 nov 2008, 05:06
Inlägg: 55
Ort: V
Kartor som är tillverkade i matrialet Tyvek är väldigt tåliga.
http://www.utekartan.se/
Har en själv och använde den tidigare i höstas när jag vandrade i okänd terräng det ösregnade samt att kartan blev extremt lerig men det var bara spola av och hänga den på tork.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07 dec 2008, 22:18 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Gröna kartan är perfekt för mig, jag bär ofta med mig ett av dom fyra bladen som täcker Borås med omnejd, börjar bli lite slitna nu, så tyvek vore fint :D

I Min EDC ingår översiktskarta Sverige och Borås med omnejd. Väger lite och är riktigt nyttiga i många lägen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 24 dec 2008, 15:04 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 30 aug 2008, 11:54
Inlägg: 469
Ort: Stockholm
Terrängkartan är guld värd! Jag har väl ett halvdussin hemma. Norra Stockholm, Södra Stockholm, Värmdö och några till. För innerstan så är dock 1:50000 lite smått. Där kör jag med en trafikkarta i 1:10000.
Dessutom så har jag en blå karta över Stockholms län. Den följer aldrig med ut, men är bra att ha vid planering. Den hittade jag för övrigt i en pappersåtervinningscontainer utanför försvarshögskolan.

Och sjökort ska vi inte prata om...


Senast redigerad av eskil tis 19 maj 2009, 21:26, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 19 maj 2009, 16:24 
Offline
Grannarna tittar konstigt på mig.

Blev medlem: mån 13 okt 2008, 11:49
Inlägg: 781
Ort: Västerbotten/Umeå
Idag på aftonbladet skriver de att USA:s militär ligger efter i underhållet av GPS-satteliterna och at det finns risk att de slutar fungera.

http://www.aftonbladet.se/pryl/prylportalen/article5175293.ab

Ytterligare en anledning att se över sina kartor och orienteringskunskaper.

_________________
/Qaz

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 19 maj 2009, 16:48 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
Jag är i liten uppgiven regression över att RT90 är borta på den nya sk*ten som de kallar 'terrängkartan'. Så jag behöver nog gå en ny kurs i hur fasen man tar ut koordinater på SWEREF99 direkt på kartan. Tills dess är jag mycket sparsam med att köpa kartor :(

_________________
'Corpore sana in congruens armamento'


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 19 maj 2009, 16:52 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
qazwsxedcrf skrev:
Idag på aftonbladet skriver de att USA:s militär ligger efter i underhållet av GPS-satteliterna och at det finns risk att de slutar fungera.

http://www.aftonbladet.se/pryl/prylportalen/article5175293.ab

Ytterligare en anledning att se över sina kartor och orienteringskunskaper.


Att Amerikanerna skulle ligga efter med sitt dyra fina GPS-system p.g.a. ''vanskötsel'' är nog bara ett spel för gallerierna, ibland lägger dom in en extra ''störning'' inför stora konflikter runtom i världen, deras egna militära system filtrerar bort den och civila frår dras med större onoggrannhet. Såna här uttalanden kommer med ojämna mellanrum.

Systemen är globalt och på tok för dyrt och användbart för att låta förfalla, men otroligare saker har ju hänt faktiskt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 19 maj 2009, 18:09 
Offline
Undrar vad min nästa titel blir...

Blev medlem: tor 15 jan 2009, 16:45
Inlägg: 173
Det finns bra kartor på nätet.
Jag har inte hittat nåt sätt att skriva ut, men dom är bra för orientering.
http://www.inatur.se
Rull ner til slutet av sidan. Höger sida, helt nede finns en knapp "sök i kartan" och du får upp en karta som du kan zooma inn i.

Svårt att ha med sig ut i felt, men mycket bra när du sitter hemma och planerar bug out rout.

_________________
Improvise - adapt - overcome


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 19 maj 2009, 22:22 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 03 apr 2009, 09:13
Inlägg: 371
Ort: Höglandet
Jag har heltäckande/komplett av Gröna, blå och röda kartorna tillsammans med Kartex i min Rpda.
Dessa finns även i en lapp som ligger i ett hederligt Kassaskåp som agerar stöld och stötskydd och även emp barriär..

Papper är bra.. och kan man inte området är det bra att ha det på papper.. o jag skulle vilja ha komplett över sverige i sådant fall.. o det blir lite otympligt.. Därför har jag allt i min Rpda.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet