Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 98 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hur pass farliga är vildsvin?
InläggPostat: sön 21 apr 2013, 14:12 
-


Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 12:52, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur pass farliga är vildsvin?
InläggPostat: sön 21 apr 2013, 14:16 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Ja, älgattacker är extremt sällsynt här uppe har jag nog inte hört talas om ett enda fall av friska älgar, men däremot kan de mycket väl sparka ihjäl hundar i rent självförsvar om hunden är oförsiktig, men det gäller nästan enbart jakthundar som använder felaktiga taktiker.

Huggormen är inte heller aggresiv i egentlig mening den är tvärtom väldigt fridsam om man inte tex trampar på den, råkar sparka på den när man går osv så att den upplever det som en attack och försvara sig för att klara livhanken såsom den upplever saken. Däremot varnar de ofta och gör skenutfall om de känner sig trängda och inte kan fly. Ett bett med full giftinjektion är väldigt ansträngande och tar mycket värdefulla energiresurser för ormen när det inte är ett potentiellt byte.

Ett par gummistövlar utgör fullgott skydd om man har skäl att anta att det kan tänkas finnas orm i markerna där man vistas.

Det går att flytta den i en hink med pinnar om man är försiktig (däremot kan man inte lyfta den i svansen då många exemplar kan komma åt att försöka slå sig fria i allafall, det går att ta dem med nackgrepp men det är bara dummt och onödigt tycker jag, då får man verkligen skylla sig själv om man blir biten!), jag tycker personligen inte att man skall slå ihjäl ormarna om man inte måste då de faktiskt gör en heldel nytta i naturen i det att de tar skadedjur.

Edit, Huggormen är inte dödlig för en frisk person men man kan bli ordentligt dålig av ett bett.

.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur pass farliga är vildsvin?
InläggPostat: sön 21 apr 2013, 14:29 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Getingar är faktiskt inte heller särskilt aggresiva, i allafall inte de sorter som finns i vårt land.
De anfaller i princip enbart om man har sönder eller på annat sätt stör boet eller råkar slå till eller trampa på dem och motsvarande situationer.
Det är faktiskt på gränsen att de överlever själva av att sticka tex en människa (bin gör det som regel inte).
De geting arter som finns i norden anfaller solitärt och inte i en samlad klunga, däremot kan ämnen från krossade getingar utlösa reflexer för försvar hos fler individer.

Jag har bara blivit stucken ett fåtal gånger när jag medvetet provocerat dem eller råkat sparka till hårt eller trampa på dem, ändå har jag samlat bon med levande kolonier i hinkar och sådant utan skyddskläder när jag var liten...

Enda jag seriöst inte gillar av de arter vi har här är en art av små äckliga jordgetingar som klänger sig fast i hår och kläder som stora fästingar men de är lyckligtvis inte så vanliga (i af inte häruppe).

Däremot utomlands finns det riktigt äckliga arter som kan anfall i klump och liknande, men lyckligtvis har vi inte dessa vidrigheter i våra länder ännu.

(Humlor är inte farliga, de går tom att fånga i händerna om man inte klämmer dem men de kan stickas om man trampar rakt på boet eller klämmer den hårt)
-

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur pass farliga är vildsvin?
InläggPostat: sön 21 apr 2013, 14:48 
-


Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 12:53, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur pass farliga är vildsvin?
InläggPostat: sön 21 apr 2013, 15:01 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Jo, vet folk som blivit dåliga i flera veckor, tex då man varit ute på en ö och tvingats att ro hem ändå eller ute i skogen och liknande.
Man skall ha gummistövlar. Men det är ju klart sådant är svårt att gardera sig mot, var själv nära att bli biten ett par gånger då gick i sandaler och upptäckt ormen väldigt nära skon, mot bättre vetande... Det är ju ofta sådana fåniga saker när det väl händer... :smack:

Har tom kännt hur den kröp mot foten en gång, givetvis ryckte man undan foten fort som fanken, vilket ur teknisk synvinkel var komplett fel men antingen träffade den sandalspännet eller så varnade den bara jag vet ej... Trots att jag noga kontrollerat att där var helt rent när jag satte ner foten men den kröp fram under en sten medan jag stod där... (Antagligen tyckte den att min fot var varm och skön att sola mot.)

-

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur pass farliga är vildsvin?
InläggPostat: sön 28 apr 2013, 10:30 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: tis 08 jun 2010, 19:29
Inlägg: 39
smuggas skrev:
Samerna brukade förr ha nåt som kallas björnspjut för att försvara sig och sina renar mot just björn, tänker att nåt liknande kan användas mot vIldsvin... Dock ska man tänka på att vildsvin anfaller alltid underifrån, vitala delar är alltså skyddade av ett mycket elakt huvud med förvuxna hörntänder som kan slita upp elaka sår. Närstrid med vildsvin har jag ingen erfarenhet av, men kan tänka mig skräcken när 200kg svin kommer rusande rakt emot en... Dom skyddar sina kultingar intill döden och är inte det minsta rädda just då.

Ska du använda kniv så ha den till att vässa en två meter lång slana, kommer svinet så nära dig att du kan använda kniven så är du illa ute. Jag tror att handyxa gör mer intryck i skallen på ett svin än kniv.


cold steel tillverkar sword cane som är rätt skarpa och har 60 cm blad betydligt bättre än en kniv och ser ut som ett käpp. kanske funkar för vildsvin?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur pass farliga är vildsvin?
InläggPostat: sön 28 apr 2013, 11:28 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Deras prylar är rätt rackliga i realiteten, leksaker för stora grabbar... :)

Rappa till det över trynet med en käpp så drar det garranterat om det är en tam gris (typ lokal soptunnegris eller något), men hugger man det så att det får allvarligare sårskador kan situationen bli ordentligt farlig som tidigare sagts.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur pass farliga är vildsvin?
InläggPostat: sön 28 apr 2013, 13:39 
närmsta jag skjutit vildsvin på jakt har varit under metern, på grannlaget gick det illa för en förra året, en ordentligt sjukhusvistelse

folk jag känner har blivt nedsprugna av vildsvin, (som jagat hunden i tät terräng) och dom köpte ett pack med nya kallingar

känner även folk som börjat såga i rotvältor och fått en hel flock vildsvin som flytt när dom satt sågen i stocken
dom behövde även dom nya kallingar

det är inte så ofta dom anfaller människor, men det händer, även om man bara går i skog och mark , och när det händer, då är jag inte katig, dom är som sagt låga och snabba och har två halvsmå sablar i fel höjd


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur pass farliga är vildsvin?
InläggPostat: sön 28 apr 2013, 14:43 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Även en grävling kan bli farlig om man stöter på den på fel ställe under skogspromenaden . Och grävlingar är så kompakta at det är som att bli översprungen av en betongsugga en sån där som hindrar biltrafik på cykelvägar mm . Och ett vildsvin är inte långt efter grävlingen .

Har träffat en ilsken grävling ute i skogen då jag var på väg ut till en sjö för att fiska och det var skymmning . Men som tur var så kom den på andra tankar och vände .

Bussar och personbilar som kört på grävlingar blir rejält skadade .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur pass farliga är vildsvin?
InläggPostat: sön 28 apr 2013, 15:38 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Mizzarrogh skrev:
Ja, älgattacker är extremt sällsynt här uppe har jag nog inte hört talas om ett enda fall av friska älgar, men däremot kan de mycket väl sparka ihjäl hundar i rent självförsvar om hunden är oförsiktig, men det gäller nästan enbart jakthundar som använder felaktiga taktiker.

Huggormen är inte heller aggresiv i egentlig mening den är tvärtom väldigt fridsam om man inte tex trampar på den, råkar sparka på den när man går osv så att den upplever det som en attack och försvara sig för att klara livhanken såsom den upplever saken. Däremot varnar de ofta och gör skenutfall om de känner sig trängda och inte kan fly. Ett bett med full giftinjektion är väldigt ansträngande och tar mycket värdefulla energiresurser för ormen när det inte är ett potentiellt byte.

Ett par gummistövlar utgör fullgott skydd om man har skäl att anta att det kan tänkas finnas orm i markerna där man vistas.

Det går att flytta den i en hink med pinnar om man är försiktig (däremot kan man inte lyfta den i svansen då många exemplar kan komma åt att försöka slå sig fria i allafall, det går att ta dem med nackgrepp men det är bara dummt och onödigt tycker jag, då får man verkligen skylla sig själv om man blir biten!), jag tycker personligen inte att man skall slå ihjäl ormarna om man inte måste då de faktiskt gör en heldel nytta i naturen i det att de tar skadedjur.

Edit, Huggormen är inte dödlig för en frisk person men man kan bli ordentligt dålig av ett bett.

.


Detta är inte för att plocka isär vad du säger utan bara ett tillägg till ett inlägg som jag tycker är bra!

Älgar som är friska men fulla på jäst fallfrukt har anfallit människor förut. Så passa er för älgar som befinner sig nära områden med mycket fallfrukt!

Gummistövlar är bra, men inte ett fullgott skydd då man lätt kan bli biten i armarna om man plockar bär eller svamp, även i stenig terräng så kan det vara problematiskt om ormen ligger och solar på ett klippblock och ens fötter och underben är under stenens topp. Så beakta terrängen innan man känner sig säker (och om man gör det så ser man nog ormen med).

Jag har relativt till genomsnitts personen en ganska stor praktisk vana av både giftormar och "kramare". Och även om jag anser att de ska få leva så har jag hamnat i situationer där jag varit tvungen att ta några av daga. (Det vanliga, hitta en inlandstaipan i duschen, en svart mamba under sängen och liknande).

Har även haft en praktikplats där hanteringen av ormar ingick dagligen, vilket antagligen räddade mitt liv åtminstone en gång.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur pass farliga är vildsvin?
InläggPostat: sön 28 apr 2013, 15:43 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Citera:
Ja, älgattacker är extremt sällsynt här uppe har jag nog inte hört talas om ett enda fall av friska älgar, men däremot kan de mycket väl sparka ihjäl hundar i rent självförsvar om hunden är oförsiktig, men det gäller nästan enbart jakthundar som använder felaktiga taktiker.


Ja, friska älgar är nog vanligtvis rädda för folk... men dom lägen då älgar inte är så roliga är, under brunsten, när dom ätit jäst frukt (som Ulven påpekar), och när man skjutit kalven för en ko. Jag har blivit jagad av älgar ett par gånger under min tjugoåriga framfart i älgskogen, och hoppar gärna över den upplevelsen i framtiden... :mrgreen:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur pass farliga är vildsvin?
InläggPostat: sön 28 apr 2013, 17:28 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Ja, man kan så klart bli ganska allvarligt skadad eftersom det är stora djur det är fråga om, men utanför jakt så är det ju som sagt mest mer eller mindre tama älgar som ätit jäst frukt och sådant om de inte är sjuka så de blivit konstiga i skallen dvs. Korna kan förutom att sparkas även "hugga" nedåt med klövarna (i synnerhet om de försvarar kalvarna) vilket kan ge djupa jack om olyckan är framme.

Men jag känner bara till ett eller två fall total jag läst om där en människa behövt längre tids sjukhusvistelse efter en älgattack.

Huggormsgift i sig är faktiskt dödligt men de arter som finns här producerar lyckligtvis inte tillräckligt stor mängd av verksamma substanser i de bett de kan åstadkomma. (Edit, bortsett från allergiska reaktioner och sådant)

.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur pass farliga är vildsvin?
InläggPostat: sön 28 apr 2013, 17:32 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Citera:
Men jag känner bara till ett eller två fall total jag läst om där en människa behövt längre tids sjukhusvistelse efter en älgattack.


Bara i min närhet har jag två farbröder som blivit illa tilltufsade av älgar, en som fick bäcken, revben och ett ben krossat... han fick gå med käpp kvarvarande tjugo år av livet, och en annan som inte fick fullt så livshotande problem efter att ha blivit översprungen och sparkad. För nåt år sen blev ju en tant med hund ihjälsparkad, och det torde inte vara den första.
Risken är väl kanske jämförbar med björnar, då det händer en par incidenter varje år, och nån gång sådär mer sällan blir nån ju ihjälbiten.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur pass farliga är vildsvin?
InläggPostat: sön 28 apr 2013, 17:34 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Jisses, Ni måste ha bra mycket tätare stam hos er! :shock:

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur pass farliga är vildsvin?
InläggPostat: sön 28 apr 2013, 17:41 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Jag vet inte hur tät stam ni har, men vi har en avskjutning på 6 djur per tusen hektar (har för mig att vinterstammen är nånstans omkring 14 djur per 1000ha), och dom två jag känner hade mött älgarna inom ramen för jakt, och i ett av fallen var älgen skadeskjuten.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 98 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet