Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Barn i livets skola
InläggPostat: tis 30 apr 2013, 09:25 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 apr 2013, 14:28
Inlägg: 394
Ort: södra västergötland
Jag tycker att det är viktigt att barnen får lära sig saker och ting. Hur allt fungerar. Jag har två barn, en tös på 8 år och en pajk på 6 år. Jag lever efter devisen: vill de vara med så får de vara med. Givetvis på sina villkor. Jag skulle aldrig få för mig att gå in med något av mina barn i en granplantering när hunden skäller ståndskall på ett vildsvin, men att skjuta grävlingen i fällan eller sitta med på älgpasset är en annan sak. Barna är med och flår och styckar. Staplar ved och hugger. Sköter trädgårdsland och utfodrar djur. Stänger in hönorna och ankorna på kvällen. Stickar egna mössor och spinner garn. Egna knivar har de haft i flera år. Ja, det vi kan och de vill lära sig det försöker vi lära dem. Pajkens senaste idé är att han vill lära sig skjuta. Sagt och gjort. VI har kört ett pistolpass och ett par skyttepass med gevär. Givetvis när jag ändå är igång och skall skjuta själv. Här en bild när pajken ligger och pangar på 100 m vallen:
Bild

Vad lär ni era barn? Finns det något som era barn inte vill lära sig?

_________________
http://lipoptena.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Barn i livets skola
InläggPostat: tis 30 apr 2013, 10:08 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: mån 27 dec 2010, 11:26
Inlägg: 361
Härligt att läsa och se fotot! Jag har själv tyvärr inga barn så i övrigt har jag inget att bidra med, men jag hoppas att jag hade resonerat som er om jag haft egna ungar, det är nog idealet, att införliva preppandet i det vardagliga och göra olika viktiga moment och färdigheter helt avdramatiserade och naturliga. :)

_________________
"”Medelklassen oroas. Deras rädsla är att de kommer leva ett sämre liv än deras föräldrar, och att de kommer att få se sina barn falla på den sociala stege som blivit allt svårare att klättra på”"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Barn i livets skola
InläggPostat: tis 30 apr 2013, 13:34 
Offline
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 jul 2011, 20:05
Inlägg: 1224
Ort: Stockholm
Härligt!

Ska ge grabben som fyller 6 om en månad en kniv i sommarpressent han önskar sig en i födelsedag men som den gode far jag är ska han få öva sig i att bli besviken också för att sen få en kniv. Sen ska jag inhandla ett luftgevär som inte är så tungt som det jag har som han kan öva med. Angående jakt och stycka så har jag inga egna möjligheter för det tyvärr, jag har aldrig jagat själv trots jägarexamen och bössa. Men det får bli fiske och rensa fisk i stället. Än så länge har jag bara visat honom hur man gör upp eld men snart så ska han få pröva själv det enda han tänt hitills är parrafinljus.

Tjejen som är nyss fyllda tre har tjatat om en rosa kniv i ett halvår men hon får vänta lite :roll: hon har ju nyss slutat med blöjor för bövelen. Men hon är framåt kan man lugnt påstå så hon kanske får testa en del saker tidigare än grabben.

_________________
http://bodisforberedelser.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Barn i livets skola
InläggPostat: tis 30 apr 2013, 13:50 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 apr 2013, 14:28
Inlägg: 394
Ort: södra västergötland
Fiske och fiskrensning är också bra saker att göra tillsammans med ungarna, det håller jag med om. Och gör man det just tillsammans så blir det naturligt och inget gny och bråk kring vem som skall rensa. Alla hjälps åt tills det är klart.

Kniv, ja 3 är väl på gränsen. Riskerar att gå väldigt många plåster då. Men när min tös fick sin första kniv så gav jag lillkillen en lika dan fast i trä. Den kunde han öva lite knivvett med innan han fick en vass en. Så varför inte ordna en rosa träkniv åt tösen?

Slänger in ett par bilder till (hmmmm, fanns det bildbegränsning bland reglerna? minns inte att jag läste något om det, i så fall får väl moderatorn radera lite):
Bild
Här hjälper lilleman till att plocka bort hår som hamnat på slaktkroppen i samband med flåning.
Bild
Tösen på pass med min kombibössa....
Bild
Lilleman med en nyskjuten skata, och vår jaktterrier i band.
Bild
Å en gädda så klart.
Bild
Mården är spännande

_________________
http://lipoptena.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Barn i livets skola
InläggPostat: tis 30 apr 2013, 15:22 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Bodis skrev:
Härligt!

Ska ge grabben som fyller 6 om en månad en kniv i sommarpressent han önskar sig en i födelsedag men som den gode far jag är ska han få öva sig i att bli besviken också för att sen få en kniv. Sen ska jag inhandla ett luftgevär som inte är så tungt som det jag har som han kan öva med. Angående jakt och stycka så har jag inga egna möjligheter för det tyvärr, jag har aldrig jagat själv trots jägarexamen och bössa. Men det får bli fiske och rensa fisk i stället. Än så länge har jag bara visat honom hur man gör upp eld men snart så ska han få pröva själv det enda han tänt hitills är parrafinljus.

Tjejen som är nyss fyllda tre har tjatat om en rosa kniv i ett halvår men hon får vänta lite :roll: hon har ju nyss slutat med blöjor för bövelen. Men hon är framåt kan man lugnt påstå så hon kanske får testa en del saker tidigare än grabben.



Finns den här typen av plastknivar för köket som anses vara sälra för barn , och tittar du på junior masterchef så använder alla barnen sånahär knivar tom för att skära kött .
http://matmannen.se/tips/plastkniv.htm

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Barn i livets skola
InläggPostat: tis 30 apr 2013, 16:25 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 18 mar 2013, 17:08
Inlägg: 186
Vi försöker ha med barnen på allt som inte är för farligt! Motorsåg och traktor får de hålla sig ifrån ett par år till!

Knivar fick de när de var 6, dom är strövarkillar så att tälja ingår, liksom såga och hugga ved. Vi har köpt båt i lördags så i sommar blir det båtvett och fiske, givetvis ska dom rensa fisk och hjälpa till med rökning!
Än så länge är det luftgevärsskytte på bana som gäller, har inte lust att sätta lugern i händerna på ungarna än även om den känns tryggare än motorsågen!
Tända eld med tändstål tycker de är så roligt att det ofta blir bråk om vems tur det är att tända. Eldstål och flinta är än så länge lite för svårt....

Höll på med så mycket lifsfarliga saker när jag var liten, och det mesta utan föräldrarnas vetskap. Vill gärna att ungarna får leva rövare som jag gjorde, men utan att de mister livet (det gjorde ju inte jag heller förståss!). Om jag inte är med vill jag helst vara inom hörhåll med HRL-kunskap och bandage!

/Lars


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Barn i livets skola
InläggPostat: tis 30 apr 2013, 17:50 
Offline
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 jul 2011, 20:05
Inlägg: 1224
Ort: Stockholm
Rosa träkniv var en jättebra idé eftersom hon ska ha allt storebror har.

_________________
http://bodisforberedelser.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Barn i livets skola
InläggPostat: ons 01 maj 2013, 01:37 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Min gudson vill inte lära sig gå på toa... han tycker spolljudet är läskigt!

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Barn i livets skola
InläggPostat: tor 02 maj 2013, 00:23 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 12 sep 2011, 18:03
Inlägg: 416
Ort: Södra Sverige
Ulv i fårakläder skrev:
Min gudson vill inte lära sig gå på toa... han tycker spolljudet är läskigt!


Min gudson kommer säkert bli tvingad att börja dansa ballett och inte brottning som jag förespråkar ;) Men börja med små steg, spola i toan när han är utanför och dörren stängd :)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet