Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hemkonserverad kycklingsoppa
InläggPostat: tor 02 maj 2013, 21:41 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Jag håller på lite med tryckkonservering och har nu möjligheten att göra det oftare än förut och "skarpt" tidigare har jag bara övat på vatten och annat som ätits väldigt kort efter konserveringen.

Jag tillagade en rejäl kycklingsoppa som jag bara "hittade på" helt utan något recept eller annat än min egen finurlighet.

Rensade jag kycklingen och kokade buljong på skrovet.

1 skrov
60 cl vitt vin
1/2 dl salt
några nypor peppar
500ml vatten
2 medelstora morötter skivade
1 lagerblad

Detta kokades i vanlig tryckkokare i 1 timme (väldigt lite vätska försvinner då och det motsvarar lång koktid på vanligt sätt) och silades genom en ganska finmaskig sil.

Sen användes detta som bas för kycklingsoppan
kött från en kyckling
2 gula lökar
2 morötter
2 kolrötter
1 stor purjolök
3 palsternackor
500 gram grovt skurna färska champinjoner
5 liter vatten
Bild

Sen började jag sortera fram konserveringsutrustningen för att kunna göra i ordning konserverna.
Bild
Under denna tid så bränner jag av burkarna i ugnen på 200 grader med för att döda alla ev bakterier som finns i burkarna. Samt låter locken ligga i kokande vatten på en liten kastrull på spisen.

Därefter doserade jag upp det i 1 liters "mason jars" som jag hittat på In och Finn för 15 kr stycket. Man måste vara noga att inte lämna för mycket eller för litet luft emellan burken och vätskan. Mellan 1,5 och 2 cm är lagom.
Bild
Jag stoppar dessutom i ett lagerblad i varje konservburk.

Därefter måste man vara noga att man torkar av kanten med en väldigt ren och fin tygbit så inte något hindrar att vakuumet bildas när man tyckkonserverat dem.
(av någon anledning så går denna bild inte att fastställa storleken på så den visar jag via URL)
http://imageshack.us/a/img197/3037/20130413184626.jpg

Dessa fick sen stå med locket påskruvat under en natt och en dag. Detta eftersom jag talat med en läkare om hur botulism fungerar. Det har en vilande och en aktiv fas. Under den vilande fasen så är det väldigt härdigt och några sorter kan överleva temperaturer upp till 120 grader. Den trivs i motsats till de flesta bakterier i anaerob miljö och om den får vara det i mer än 12 timmar så går den in i sin aktiva fas. Då börjar den producera detta hemska gift som är bland det absolut dödligaste som finns, dock väldigt ovanligt att det finns i Sverige där man är noga med renligheten med all mat. (renlighet är bästa skyddet mot den). Detta gift neutraliseras dock av vanlig kokning i över 10 min (rejäla bubblor/stormkokning) samt att den inte alls är härdig längre, den dör som vanliga bakterier vid runt 70-90 grader.
Så OM det funnits någon form av botulinum i burkarna så hade den nu enl läkare varit väldigt säker efter nästa fas.

Här preppar jag tryckkonserveraren med bottenplatta att ställa burkarna på. Detta för att inte någon del av burken ska nudda botten och riskera att vara kallare än omgivande miljö.
Bild

Min tryckkonserverare är ganska stor så den fick knappt plats under köksfläkten!
Bild

Nu gällde det att koka upp den tills den ventilerar genom sitt skvallerhål och sen sätta på vikten på tyngsta möjliga och låta den bygga upp ett tryck på 120 bar och hålla det i minst 30 min ihållande, jag höll det i 45 min för att vara säker.
Bild

Detta gjordes den 10 april och jag har ätit en burk i veckan sen dess, inte någon skillnad alls i smak på någon av burkarna och jag lever fortfarande. Senaste burken åt jag och en vän till lunch. Fungerade fint och 500 ml är ganska lagom till lunch om man har någon form av bröd till.
Som bonus ser den även ganska aptitlig ut och doftar väldigt gott.

edit: Glömde att skriva om bränna av burkarna.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Senast redigerad av Ulv i fårakläder tor 02 maj 2013, 21:57, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemkonserverad kycklingsoppa
InläggPostat: tor 02 maj 2013, 21:48 
Offline
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 21 jan 2013, 22:04
Inlägg: 57
Citera:
Dessa fick sen stå med locket påskruvat under en natt och en dag. Detta eftersom jag talat med en läkare om hur botulism fungerar. Det har en vilande och en aktiv fas. Under den vilande fasen så är det väldigt härdigt och några sorter kan överleva temperaturer upp till 120 grader. Den trivs i motsats till de flesta bakterier i anaerob miljö och om den får vara det i mer än 12 timmar så går den in i sin aktiva fas. Då börjar den producera detta hemska gift som är bland det absolut dödligaste som finns, dock väldigt ovanligt att det finns i Sverige där man är noga med renligheten med all mat. (renlighet är bästa skyddet mot den). Detta gift neutraliseras dock av vanlig kokning i över 10 min (rejäla bubblor/stormkokning) samt att den inte alls är härdig längre, den dör som vanliga bakterier vid runt 70-90 grader.
Så OM det funnits någon form av botulinum i burkarna så hade den nu enl läkare varit väldigt säker efter nästa fas.


TACK för den informationen!
Jag har själv grunnat mycket på botulinum och funderat på hur jag ska bära mig åt för att konservera sånt som ligger i riskzonen. Nu känns det mycket bättre. Hej och hå - tryckkokaren kommer att gå varm!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemkonserverad kycklingsoppa
InläggPostat: tor 02 maj 2013, 21:52 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
PrepperChick skrev:
Citera:
Dessa fick sen stå med locket påskruvat under en natt och en dag. Detta eftersom jag talat med en läkare om hur botulism fungerar. Det har en vilande och en aktiv fas. Under den vilande fasen så är det väldigt härdigt och några sorter kan överleva temperaturer upp till 120 grader. Den trivs i motsats till de flesta bakterier i anaerob miljö och om den får vara det i mer än 12 timmar så går den in i sin aktiva fas. Då börjar den producera detta hemska gift som är bland det absolut dödligaste som finns, dock väldigt ovanligt att det finns i Sverige där man är noga med renligheten med all mat. (renlighet är bästa skyddet mot den). Detta gift neutraliseras dock av vanlig kokning i över 10 min (rejäla bubblor/stormkokning) samt att den inte alls är härdig längre, den dör som vanliga bakterier vid runt 70-90 grader.
Så OM det funnits någon form av botulinum i burkarna så hade den nu enl läkare varit väldigt säker efter nästa fas.


TACK för den informationen!
Jag har själv grunnat mycket på botulinum och funderat på hur jag ska bära mig åt för att konservera sånt som ligger i riskzonen. Nu känns det mycket bättre. Hej och hå - tryckkokaren kommer att gå varm!


En vanlig tryckkokare skulle jag aldrig använda till att konservera med då den inte når högt tryck tillräckligt konsekvent :(

Det "går" säkert men utan att nå 120 bar så finns risken att det överlever, det som jag gör är typ en extra åtgärd för att vara dubbelt säker. Jag skulle personligen aldrig vilka ta bort en säkerhetsdetalj :)

Men förr i tiden så konserverade de med vattenbad på spisen utan tryck och det var med rätt hygien aldrig något fall av botulinumförgiftning i Sverige enligt läkare från 30 talet och framåt.

Så länge du känner att du är medveten om de risker som finns så får du göra vad du vill :)

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemkonserverad kycklingsoppa
InläggPostat: tor 02 maj 2013, 21:55 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Förr här då man konserverade i vattenbad så var den vanliga proceduren att man kokade alla burkar en gång . Sedan fick de stå tills nästa dag och kokades om då . Lite olika tider bara .

Var väl inte så bra för det som skulle kallas mat sen men kanske gjorde nåt åt bakterierna ??

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemkonserverad kycklingsoppa
InläggPostat: tor 02 maj 2013, 23:14 
Klart imponerande!

Om man nöjer sig med ett enda kok så antar jag att man skulle kunna ha i grönsakerna och rotfrukterna råa, bara skära ner och stoppa ner och koka upp?

Ett recept som jag misstänker skulle passa extra bra är dillkött i sötsur sås? Borde gå fint att tillaga direkt, bara skära ner och lägga i burk och konservera. Men såsen bör nog kokas i förväg så att den blir homogen. Köttet tillagas under tiden det konserveras. Genom att såsen är sur av ättika så borde betingelserna för botulinum vara sämre?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemkonserverad kycklingsoppa
InläggPostat: tor 02 maj 2013, 23:30 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Skogsbonde skrev:
Klart imponerande!

Om man nöjer sig med ett enda kok så antar jag att man skulle kunna ha i grönsakerna och rotfrukterna råa, bara skära ner och stoppa ner och koka upp?

Ett recept som jag misstänker skulle passa extra bra är dillkött i sötsur sås? Borde gå fint att tillaga direkt, bara skära ner och lägga i burk och konservera. Men såsen bör nog kokas i förväg så att den blir homogen. Köttet tillagas under tiden det konserveras. Genom att såsen är sur av ättika så borde betingelserna för botulinum vara sämre?


Jo det låter som det skulle fungera, har aldrig gjort dillkött så jag vet inte.

Men det går att laga direkt i burken med mat, vet inte varför man inte gör det men alla recept som jag sett talar om att laga maten och sen konservera den. Så jag gör så för att jag vill inte ta bort ett element som jag inte vet varför det finns, för det kanske är någon anledning till det :D

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemkonserverad kycklingsoppa
InläggPostat: tor 02 maj 2013, 23:42 
Offline
I vilken hand håller man sporken?

Blev medlem: tor 24 feb 2011, 18:14
Inlägg: 181
Riktigt kul att läsa, och guldstjärna för bilderna! Mer bilder i trådarna här på forumet, det blir alltid roligare och mer inspirerande!

Tror mig minnas att du berättade det i en annan tråd, men var köpte du all american-kokaren och vad fick du hosta upp?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemkonserverad kycklingsoppa
InläggPostat: tor 02 maj 2013, 23:54 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
horisontspanaren skrev:
Riktigt kul att läsa, och guldstjärna för bilderna! Mer bilder i trådarna här på forumet, det blir alltid roligare och mer inspirerande!

Tror mig minnas att du berättade det i en annan tråd, men var köpte du all american-kokaren och vad fick du hosta upp?


Jag köpte den från "Amazon.com". Vet inte varför men det blev relativt billigt. Jag letade upp mitt gamla bekräftelsemejl och här är vad som står på kvittot.

Item(s) Subtotal: SEK 2 107,98
Shipping & Handling: SEK 104,85
-----
Total before tax: SEK 2 854,59
Sales Tax: SEK 0,00
Import Fees Deposit SEK 641,76
-----
Total for This Shipment: SEK 2 854,59

Sen slutade det med att jag fick rabatt pga de hade strulat till det så jag fick import och shipping på deras bekostnad.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemkonserverad kycklingsoppa
InläggPostat: fre 03 maj 2013, 00:08 
Ulv i fårakläder skrev:
Item(s) Subtotal: SEK 2 107,98
Shipping & Handling: SEK 104,85
-----
Total before tax: SEK 2 854,59
Sales Tax: SEK 0,00
Import Fees Deposit SEK 641,76
-----
Total for This Shipment: SEK 2 854,59


Va ledsen jag blir. När jag skulle beställa gick frakten på 3.000 kr! :shock: :cry: Så om nån har en container eller på annat sätt kan få hem en All American Pressure Canner är jag sjukt sugen på att få vara med!

Sen tror jag att du menar 120 grader i texten ovan, inte 120 bar.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemkonserverad kycklingsoppa
InläggPostat: fre 03 maj 2013, 00:21 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Het rätt MD

Det skulle stått 120 grader eller 15 psi... vet inte varför jag började strula in med bar där...

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemkonserverad kycklingsoppa
InläggPostat: fre 03 maj 2013, 00:54 
Var inne och kollade Amazon.co.uk och försökte beställa. Hittade en för typ £250, frakt till UK £130 men omöjligt att få leverans till Sverige. Elände! /MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemkonserverad kycklingsoppa
InläggPostat: fre 03 maj 2013, 08:10 
Offline
Nykomling

Blev medlem: sön 24 mar 2013, 08:06
Inlägg: 4
Jag beställde alldeles nyss en tryckkokare och lite tillbehör från amazon.com. Totalt gick det loss på ca 2.700. Frakten kostade drygt 600:- och sen tog de ca 600:- i deposition för tullavgifter, så det blev ju inte gratis, men ändå.

Nu ska här konserveras. :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemkonserverad kycklingsoppa
InläggPostat: fre 03 maj 2013, 08:14 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
bencorbett skrev:
Jag beställde alldeles nyss en tryckkokare och lite tillbehör från amazon.com. Totalt gick det loss på ca 2.700. Frakten kostade drygt 600:- och sen tog de ca 600:- i deposition för tullavgifter, så det blev ju inte gratis, men ändå.

Nu ska här konserveras. :)


Det är en tryckkonserverare du köpt va och inte en tryckkokare?

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemkonserverad kycklingsoppa
InläggPostat: fre 03 maj 2013, 08:29 
Offline
Nykomling

Blev medlem: sön 24 mar 2013, 08:06
Inlägg: 4
Oops. :oops: Ja, en All American tryckkonserverare var det ju förstås. Tack för påpekandet. :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemkonserverad kycklingsoppa
InläggPostat: fre 03 maj 2013, 08:45 
Det är väl en tryckkokare också? Den borde gå utmärkt att använda även direkt för vanlig matlagning, även om storleken kanske mest lämpar sig för större hushåll. Eller för att laga till mat och frysa in.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet