Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Recension av Spyderco Delica 4
InläggPostat: ons 13 feb 2013, 13:22 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: sön 27 jan 2013, 13:21
Inlägg: 105
Nu har jag inhandlat en Delica 4 och använt den i ett par veckor, tanken är att skriva en recension nu, en efter ca 3 månader och en efter ett år. Allt för att hjälpa folket här i ett eventuellt beslut att köpa en D4 som EDC.

Första intryck:
Jag måste säga att den är snygg, välgjord och där finns inget spel någonstans. Andas kvalitet helt enkelt. Det stora hålet på bladet är en smidig lösning som gör det lätt att öppna upp kniven, har sett knivar med "piggar" som sticker ut och där tror jag att det finns en risk att piggen fastnar i en nyckel eller i tyget i fickan. Materialet i handtaget är hårt, när jag tittade på bilderna fick jag intrycket att det var något slags gummi.

Bladet:
Bladet är gjort i ett stål som kallas VG-10, skall endast tillverkas i Japan (Seki-city). Nu är jag inte expert på knivstål så jag fick göra lite research. Man kan sammafatta det som att stålet är vad som kallas för en exotisk blandning, håller eggen bra, inte är skört men ändock ganska hårt samt kan eventuellt börja oxidera om man inte ser efter det efter att ha badat i havet. Vidare nämns det att det går att få eggen fasansfullt vass men att man måste hålla efter det för att bibehålla skärpan (vill man ha mindre arbete med detta skall man köpa en kniv med hårdare stål, nackdelen då är att den blir skörare och dyrare). Kan man nöja sig med att kniven "bara" är riktigt vass utan att behöva slipa en gång i veckan så är VG-10 rätt stål för dig.
Jag har använt den till diverse dagliga uppgifter i drygt två veckor nu och eggen är oförändrad i skärpa.
Man kan även se att det finns en vinkelförändring i bladets ovansida när man närmar sig spetsen (1), detta är för att göra spetsen trubbigare och således svårare att bryta av. Smakfull lösning enligt mig då man kan våga sig på att bryta lite med bladet då.

Grepp:
Skön att hålla i och även när det är blött så bibehålls greppet. På ovansidan av bladet så finns det vad som kallas för jimping (2), tummen ligger bra där och friktionen är väldigt bra, än så länge har tummen inte slintit.
Balansen ligger ungefär strax framför bältesclippen, med andra ord aningens framtung
Clipen är förövrigt möjlig att flytta runt på fyra olika positioner så kniven går att bära precis som man vill. Det går även att köpa andra varianter, vilket är bra då min redan har börjat förlora färg. Flagningen är faktiskt en besvikelse då jag tyckte att clipen var snygg, kommer att borsta den med dremeln för att få en polerad metallyta. Man kan faktiskt tycka att färgen kunde ha suttit lite längre men min nyckelknippa var visst för mycket för den.

Mekanism:
Inga glapp eller spel, rejält klick när bladet låses. Öppning och stängning är mjuk.
Men, där fanns lite olja kvar i låsmekanismen där fickluddet fastnade (3), man får ta bort lite ludd tills oljan har försvunnit. I värsta fall så kan där ansamlas så pass mycket ludd att låsningen blir osäker. Men nu är där torrt och fint, inget har fastanat där den sista veckan.

Sammanfattning och lite övrigt:
Kniven är lätt, väldigt lätt faktiskt! (73g på min våg). Man kan se att de har skalat av och använt lätta komponenter i konstruktionen. Den känns smidig och glider lätt ner i fickan på byxorna, detta är enligt mig viktigt då en kniv kan vara hur bra som helst men har man den inte med sig är det värdelös.
Priset är OK för en kniv av denna typen, letar man utomlands går den att få billigare men då riskerar man att den fastnar hos posten då de screenar paketet i tullen och har börjat vägra leverera knivar pga säkerhet. Sen kan man ha otur att åka på tull och moms, samt en reklamation kan bli strulig. Men är man beredd att chansa finns det hundralappar att spara.


Bild

Bild

Bilderna är lånade av Knivbutik.se med tillstånd

_________________
Starve the ego, feed the soul.


Senast redigerad av Xrim ons 13 feb 2013, 16:23, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recension av Spyderco Delica 4
InläggPostat: ons 13 feb 2013, 13:23 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: sön 27 jan 2013, 13:21
Inlägg: 105
Efter tre månaders användning är det dags att följa upp den ursprungliga bedömningen av kviven.

Bladet:

Eggen har hållit skärpan bra, jag har behövt slipa den 1 gång, dels för att behålla skärpan och dels för att jag fick ett pyttelitet hack i eggen. Hacket uppkom efter att jag skulle skära i en plastkontakt, under plasten fanns det ett metallstift. Trycket på kniven då eggen kom i kontakt med stiftet var ganska stort, hacket var otroligt litet och slipades bort med lätthet.
Ingen oxidation har uppkommit, jag har varit noga med att hålla kniven ren och torr och man kan inte förvänta sig något annat.
De har ändrat vinkel på bladet ovansida (1) för att göra spetsen svårare att bryta, detta har jag haft nytta av då jag vid två tillfällen varit tvungen att använda spetsen för att bända (kärvande lås på bil). Första gången gjordes det med hjärtat i halsgropen då det krävdes en hel del kraft för att åtgärda felet. Andra gången kände jag mig mer självsäker då jag hade större förtroende för spetsen. Mycket bra!

Grepp:

Greppet har visat sig vara utmärkt, detsamma gäller jimpingen. Jag har inte sluntit med kniven vare sig den varit blöt, hanterats med svettiga händer eller handskar.
Men det finns lite smolk i bägaren, vid tyngre arbeten som t.ex. att skära av grane till en koja märkte jag att att hörnet vid låsmekansimen (2) skar in i handen och orsakade smärta. Nu fick visserligen en liten kniv göra en stor knivs jobb, vilket man skall ha i åtanke.

Mekanism:
Inga glapp eller spel har uppstått, rejält klick när bladet låses. Öppning och stängning är fortfarande mjuk. Luddansamlingen jag skrev om i den första recension har uteblivit efter att överskottsoljan torkats bort.

Sammanfattning och lite övrigt:

Jag valde en liten kniv just för devisen "en kniv är värdelös om den ligger hemma", den har verkligen fått följa med överallt! Den får plats i den lilla fickan många byxor har strax över höger framficka, har man tur äger man ett par byxor där den fickan sväljer hela kniven, annars sticker en liten del upp. Tyvärr har clipen (3) tappat mer färg, väldigt tråkigt att helhetsintrycket på en i annars högkvalitativ kniv skall dras ner av den billigaste detaljen (helt seriöst Spyderco lägg till 20kr på priset och sätt dit en bättre del!).
Vad har den fått göra under dessa tre månader? Förutom det som nämnts så har den öppnat otaliga lådor, tagit ut spinkar, skurit av klätterrep, öppnat plastskal, hjälpt till med matlagning i skogen och en massa annat.


Bild

_________________
Starve the ego, feed the soul.


Senast redigerad av Xrim tis 21 maj 2013, 19:12, redigerad totalt 3 gånger.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recension av Spyderco Delica 4
InläggPostat: ons 13 feb 2013, 13:23 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: sön 27 jan 2013, 13:21
Inlägg: 105
Reserverad för 12mån recension...

_________________
Starve the ego, feed the soul.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recension av Spyderco Delica 4
InläggPostat: ons 13 feb 2013, 15:06 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Intressant och läsvärd rec. Än så länge har jag min Fällkniven TK4, men har saknat clip många gånger, så kanske det blir en Spyderco så småningom.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recension av Spyderco Delica 4
InläggPostat: mån 25 feb 2013, 01:07 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 25 feb 2013, 00:25
Inlägg: 37
Ort: Göteborg
Vad har du tänkt använda kniven till rent funktionsmässigt? VG10 är samma stål som i den beryktade F1 och är enligt mig själv, och många andra, av god kvalite och har definitivt de fördelar du nämner.

Spyderco är dock ingen kniv som alls lockar mig. Förstår inte riktigt vilka funktioner den ska fylla. För mig ser det mest ut som en kniv som försöker se "häftig" ut. Med detta syftar jag på själva knivbladets utformning samt mönstret på greppet.

_________________
What We Do In Life Echoes In Eternity


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recension av Spyderco Delica 4
InläggPostat: mån 25 feb 2013, 09:29 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: sön 27 jan 2013, 13:21
Inlägg: 105
Användningsområdet är en vardaglig brukskniv, det är storleken och vikten som är avgörande då den har lätt att "komma med". Som nämns i recensionen så är en kniv oavsett hur fin och dyr, helt värdelös hemma på byrån.

Det stora hålet på bladet gör det superenkelt att öppna med en hand (tummen får bra fäste där). Hur designat greppet är vet jag inte, men bra grepp är det.

_________________
Starve the ego, feed the soul.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recension av Spyderco Delica 4
InläggPostat: mån 25 feb 2013, 10:34 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Jag tycker att Spyderco brukar göra fina bruksknivar, och deras bladgång och låsning brukar vara helt ok. Delican är ju en rätt ordinär EDC-kniv, och kanske främst lämpad till att skära och öppna prylar med... inte så mycket en täljkniv då liksom. Det jag kan tycka att Spyderco tappar lite i sina modeller med plastskaftet är att dom blir väldigt lätta och dåligt balanserade.
Då är deras G10-modeller bättre.
Har själv en Centofante III och den funkar kanon till det mesta, och har dessutom haft/har:
Civilian
Native i tre olika modeller
Manix och Mini Manix
Police SS
Dragonfly
Moran, både droppoint och upswept tip

samtliga har varit kanontrevliga knivar, med fina egenskaper


Senast redigerad av Ongrid sön 03 mar 2013, 20:59, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recension av Spyderco Delica 4
InläggPostat: sön 03 mar 2013, 20:53 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: tor 08 mar 2012, 11:36
Inlägg: 102
Av spydercos sortiment så har jag en Paramilitary 2 (S30v) och en dragonfly G10 Sprintrun (VG10).Är väldigt nöjd med båda.

_________________
Only God can judge me...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recension av Spyderco Delica 4
InläggPostat: sön 03 mar 2013, 22:30 
Offline
The grey man
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 26 okt 2011, 19:55
Inlägg: 1938
Trevlig recension!

_________________
Courage is fear holding on a minute longer


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recension av Spyderco Delica 4
InläggPostat: tis 21 maj 2013, 19:02 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: sön 27 jan 2013, 13:21
Inlägg: 105
Uppdaterad med en tremånaders recension i andra inlägget.

_________________
Starve the ego, feed the soul.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recension av Spyderco Delica 4
InläggPostat: tis 21 maj 2013, 21:41 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 12 sep 2011, 18:03
Inlägg: 416
Ort: Södra Sverige
Trevlig läsning, är du nöjd med kniven?
Skulle du ha köpt den igen om man säger så?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recension av Spyderco Delica 4
InläggPostat: ons 22 maj 2013, 08:10 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 01 maj 2012, 17:15
Inlägg: 98
Bra recension!
Håller med om att färgen på clipet släpper lätt, jag kanske är lite knepig men jag tycker att det är lite charmigt!

_________________
Knivbutik.se säljer fällknivar, bowieknivar, jaktknivar, kastknivar, paracord mm


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recension av Spyderco Delica 4
InläggPostat: ons 22 maj 2013, 08:52 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
En möjlighet är ju att man bara tar bort färgen helt och hållet... ett blankt clip ser ju alltid bra ut :mrgreen:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recension av Spyderco Delica 4
InläggPostat: ons 22 maj 2013, 09:32 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: sön 27 jan 2013, 13:21
Inlägg: 105
@Prepper4ever:
Jag hade absolut köpt kniven igen! Den känns stabil och formatet är optimalt för en EDC.

@Knivbutik.se:
Jag håller med delvis, men tycker att det släppte för tidigt. När man har en ny kniv vill man ju ha nykänslan lite längre än ett par veckor. Som den ser ut nu skulle man kunna tro att jag haft den i ett eller två år. Fast det är egentligen inget problem då det är rent kosmetiskt och kniven i övrigt är i samma skick som dagen jag köpte den.

@Ongrid:
Jag funderade på det med men såg snabbt att metallen under oxiderar snabbt och blir tråkigt grådaskig.

Jag piper hellre om lite färgsläpp på en detalj som är lätt att byta ut än har problem med låsmekanismer eller oxiderande blad. Nästan ett kärt besvär :)

_________________
Starve the ego, feed the soul.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet