Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 22 jan 2009, 20:30 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Northplow skrev:
Vi pratar väl bara helt hypotetisk. Va som är möjligt. !!!


Ungefär som att säga att polarens bil kan köra över 200 knyck....

Och om man håldar sig hyfsat till radio reglarna borde det inte vara någon problem. Dessutom ligger ryska freq mellan eu/cept freq.

Det är lagligt att sälja, köpa och inneha effektförstärkare. Men det är olagligt att använda.


Om du menar mitt svar..? Joo, allt är möjligt... men vad vill man uppnå med exempelvis en trimning av stationen? Är det värt att höras över halva sverige på grannkanalerna när man egentligen bara vill prata på en kanal?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 22 jan 2009, 21:13 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 04 nov 2008, 04:11
Inlägg: 216
smuggas skrev:
Carl skrev:
Är det ok att diskutera hur man trimmar utrustningen här?

För de där fyra watten kan man ju bättra på en hel del. :wink:


När det gäller fasta radiostationer så är det mycket mer lönsamt att öka antennens effektivitet genom att antingen höja upp den eller att välja t.ex. en 5/8 i stället kvartsvåg eller halvvågs. Att trimma stationer är att tänja på gränserna för hållbarhet, om man nödvändigtvis vill öka uteffekten är det bättre att skaffa ett slutsteg, dom har ofta en preamp inbygggd också, en förstärkare som ökar mottagningsstyrkan, men även bruset tyvärr.

Oftast är radiostatiner byggda för en viss maximal utteffekt, om man överskrider den så ökar man utstrålade störningar ''skvätt'' och stör mer än det gör nytta.

Var faktiskt ett slutsteg jag hade tänkt mig. Lägger man sig på 20-30W så blir det ju en ganska stor skillnad, sen behöver man väl gå upp till några hundra Watt innan det märks lika mycket som hoppet mellan 4 och 20-30?

_________________
Var redo!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 22 jan 2009, 21:35 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Carl skrev:
smuggas skrev:
Carl skrev:
Är det ok att diskutera hur man trimmar utrustningen här?

För de där fyra watten kan man ju bättra på en hel del. :wink:


När det gäller fasta radiostationer så är det mycket mer lönsamt att öka antennens effektivitet genom att antingen höja upp den eller att välja t.ex. en 5/8 i stället kvartsvåg eller halvvågs. Att trimma stationer är att tänja på gränserna för hållbarhet, om man nödvändigtvis vill öka uteffekten är det bättre att skaffa ett slutsteg, dom har ofta en preamp inbygggd också, en förstärkare som ökar mottagningsstyrkan, men även bruset tyvärr.

Oftast är radiostatiner byggda för en viss maximal utteffekt, om man överskrider den så ökar man utstrålade störningar ''skvätt'' och stör mer än det gör nytta.

Var faktiskt ett slutsteg jag hade tänkt mig. Lägger man sig på 20-30W så blir det ju en ganska stor skillnad, sen behöver man väl gå upp till några hundra Watt innan det märks lika mycket som hoppet mellan 4 och 20-30?


japp, helt riktigt.. Hoppet mellan 4-20W gör en större skillnad i sändarens räckvidd än mellan 50-200W, men din motstation måste ofta ha samma utrustning som du för att höras lika bra... Kapprustningen är igång! :wink:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 22 jan 2009, 21:56 
Offline
Undrar vad min nästa titel blir...

Blev medlem: tor 15 jan 2009, 16:45
Inlägg: 173
Inget är omöjligt att avlyssna. Skillnaden är om du transmitter på en frekvens som alle använder, eller om du gör det lite svårare med att använda en rysk eller polsk konfig.

Hypotetisk och juridisk, smuggas.... Vad gör man med 250 hk i en bil? Det är inte lagligt att köra snabbare en 110.

Om "jag" inte vill sända med 20W kopplar "jag" bara bort sluttsteget.

I en SHTF situation kanske jag VILL ha kontakt med någon långt borta. Rent av skippa ordentlig. Sannolikheten för en effektfull skipp ar något högre med 20W, ....tror jag....

Eftersom jag i dag inte har pengar till en ordentlig multiband RX/TX är det 27 Mhz som står kvar.

_________________
Improvise - adapt - overcome


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 22 jan 2009, 22:02 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Northplow skrev:
Inget är omöjligt att avlyssna. Skillnaden är om du transmitter på en frekvens som alle använder, eller om du gör det lite svårare med att använda en rysk eller polsk konfig.

Hypotetisk och juridisk, smuggas.... Vad gör man med 250 hk i en bil? Det är inte lagligt att köra snabbare en 110.

Om "jag" inte vill sända med 20W kopplar "jag" bara bort sluttsteget.

I en SHTF situation kanske jag VILL ha kontakt med någon långt borta. Rent av skippa ordentlig. Sannolikheten för en effektfull skipp ar något högre med 20W, ....tror jag....

Eftersom jag i dag inte har pengar till en ordentlig multiband RX/TX är det 27 Mhz som står kvar.


Jag förstår faktiskt inte var som menas med rysk eller polsk config. Jag använder bara steglös VFO med frekvensvisning i 1 eller 10Hz steg i alla lägen när det gäller kortvåg, men jag anar att det gäller frekvensområde och kanaldelning. Om jag kör split så växlar stationen mellan två VFO.

Jag har inga som helst åsikter om juridiken i det hela, bara tekniken.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 22 jan 2009, 22:46 
Offline
Undrar vad min nästa titel blir...

Blev medlem: tor 15 jan 2009, 16:45
Inlägg: 173
http://www.limmared.nu/shop/dokument/Danita3000_mods.pdf

Det är -5Khz diff mellom rysk och polsk oppsett. De kan köra med 400 kanaler 4W AM.

Båda har 10 Khz spacing.

Om man har inte har en riktig amatör radio har man inget val, man måste köra ch 1-40 FM/AM.

Jag är inte ute efter någon stor diskussion omkring 27 Mhz. Konkluderar bara med att några radios har möjlighet till "alternative" frekvensar och effektar innom 27Mhz. (Eu/CEPT/Sp/Uk/Pl/Ru/Fr/Po/De)

Hur man än vänder och vrider på det, standard FM/AM/SSB avlyssnas lett, om man inte har en tal-enkrypter då. Och det är ingen av mine polare som har något sånt.....

Vad har du för rigg smuggas. Du har mer än bare en bärbar tror jag :D

_________________
Improvise - adapt - overcome


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 22 jan 2009, 23:00 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Northplow skrev:
http://www.limmared.nu/shop/dokument/Danita3000_mods.pdf

Det är -5Khz diff mellom rysk och polsk oppsett. De kan köra med 400 kanaler 4W AM.

Båda har 10 Khz spacing.

Om man har inte har en riktig amatör radio har man inget val, man måste köra ch 1-40 FM/AM.

Jag är inte ute efter någon stor diskussion omkring 27 Mhz. Konkluderar bara med att några radios har möjlighet till "alternative" frekvensar och effektar innom 27Mhz. (Eu/CEPT/Sp/Uk/Pl/Ru/Fr/Po/De)

Hur man än vänder och vrider på det, standard FM/AM/SSB avlyssnas lett, om man inte har en tal-enkrypter då. Och det är ingen av mine polare som har något sånt.....

Vad har du för rigg smuggas. Du har mer än bare en bärbar tror jag :D


För 0,5-30 MHz har jag en mycket enkel gammal ICOM IC-707 moddad med temp-stabiliserad kristalloscillator och CW-filter samt FM-modul. reglerbar 5-100W ut SSB/CW/FM och 1-25W AM. MFJ matchbox med rullspole till antennen som bara är longwire eller monoband dipoler.

http://ham.srsab.se/pdf/ICOMleaflets/Old/707.pdf

Tyvärr har jag ingen möjlighet att nyttja stationen där jag bor nu, utan endast under semestertid då jag har en hel ö att sträcka ut antenner på :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 23 jan 2009, 00:01 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Om man nu tänker sig ett överlevnadsscenario där man verkligen behöver hålla kontakt med likasinnade eller anhöriga, visst är det klokast att alla håller sig till samma standard för att alla ska kunna höra och prata med varandra? CEPT 40 kanaler FM tills annat behövs, behöver man mer så finns säkert en annan radio som fixar allt och med mer ''oumph'' i luren :wink: och riktiga antenner.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 27 maj 2009, 22:05 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: fre 18 apr 2008, 12:50
Inlägg: 716
Ort: Gävle
Bumpar 27 Mhz, någon som använder i Stockholm, Uppsala, Enköping eller däromkring? Efter lite läsande så verkar det inte vansinnigt dyrt och okej för att prata mellan bilar.

_________________
http://upp19femton.blogspot.com
http://twitter.com/#!/upp19femton


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet