Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Självcirkulation i värmesystem?
InläggPostat: ons 19 jun 2013, 17:27 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Jag undrar var man kan hitta mer information om beräkningar och utförande av äldre typer av självcirkulerande värmesystem för uppvärmning (av bostads och ekonomibyggnader).

Eventuella nackdelar?

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Självcirkulation i värmesystem?
InläggPostat: ons 19 jun 2013, 18:15 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Min mor och far hade självcirkulation i huset när det köptes, rören var betydligt grövre i stigaren, så det är åtminstone en sak som säkert krävs. Jag tror att kunskapen att dimensionera systemen är på utdöende tyvärr. men minst dubbla rördimensioner krävs absolut. Systemet måste dessutom "balanseras" på ett för mig okänt sätt, har jag hört av äldre rörkillar.

En sak är helt klar, värmepannan/källan måste vara placerad lägre en den lägsta radiatorn, dessa måste dessutom vara stora med grova anslutningar, som dom var förr alltså.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Självcirkulation i värmesystem?
InläggPostat: ons 19 jun 2013, 18:40 
Den främsta nackdelen är att man måste arbeta med ganska grova dimensioner och höga temperaturskillnader för att få självcirkulation.

Det innebär kraftigt sänkt verkningsgrad på hela värmesystemet. Det går inte att utnyttja ackumulatortank bra eftersom det inte går att shunta ner temperaturen. Dessutom innebär det begränsningar i planlösningar och hur man kan dra rören.

Det finns cirkulationspumpar som är oerhört effektiva och strömsnåla, så det är inte alls orimligt att driva ett pannrum med solkraft eller vindkraft. Tyvärr så har jag inte hittat någon laddomat med strömsnål cirkulationspump. Går att bygga om eller strunta i. Så fläkt och laddomat drar en hel del ström medan man eldar. Kanske 100-150 W.

Om du har en panna eller annan värmekälla som kräver el, så är det ingen större vits med självcirkulation. Vedpannor utan fläktstyrd underförbränning är väldigt ineffektiva, i den mån de alls är tillåtna.

En snål cirkpump drar 5-7 W, och dessutom kan man köra den intermittent. En annan finess med en modern effektiv cirkpump är att den är tyst!

http://www.grundfos.com/products/find-p ... lpha2.html

Jag har en sådan i mitt pannrum, men dessutom två kakelugnar och en vedeldad köksspis.

Det är inte nödvändigt att pannan är lägre placerad än elementen, även om det underlättar. Det räcker med ett grovt stigarrör från pannan som går upp en god bit. Typiskt i taket eller minst en våning i förhållande till panna och element. Sedan kan rör gå ner till elementen för att sluta kretsloppet. Vattnet värms i pannan och stiger, det kyls i elementen och sjunker. Man balanserar genom att strypa elementen olika mycket. Så returen måste gå så lågt som möjligt, typiskt i golvet eller i taket på våningen under.

Med cirkpump kan man dra ett eller två klena rör runt i huset, till många olika element. Och man kan ha termostater på elementen.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Självcirkulation i värmesystem?
InläggPostat: ons 19 jun 2013, 19:00 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Intressant,

Nä, jag är inte i första rummet ute efter att jaga procent utan av att få till ett system som håller länge och är okänsligt.

i har en stor fläktlös panna på gården och jag skulle aldrig byta till något annat då den både tar stora kvantiteter och rymmer stor vattenvolym samt innehåller få delar som kan krångla vilket även gör den mycket enkel att sköta och underhålla.

.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Självcirkulation i värmesystem?
InläggPostat: ons 19 jun 2013, 19:45 
Det enklaste är nog då sol-/vind-el och en strömsnål cirkulationspump. Att bygga om till självcirkulation är nog inte helt enkelt, särskilt om du har ackumulatortank.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Självcirkulation i värmesystem?
InläggPostat: ons 19 jun 2013, 21:07 
ska kolla om jag har något i mina gamla gamla vvs böcker

men i huvudsak, grova rör, strömlinjeformad rördragning, koll på att man inte bygger fel, varmt in uppe, kylt ut nera på elementen


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Självcirkulation i värmesystem?
InläggPostat: tor 20 jun 2013, 18:29 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Ok, intressant, jo jag önskar så klart kunna ha rejäla accumulatortankar om iden skall fungera.
Men pannan har fungerat bra trots att den saknar fläkt dock. Tror emellertid inte den typen tillverkas längre.
Om det inte går eller blir för mycket nackdelar får det kanske bli ett system med en smal solcell som alstrar ström i nödfall.

-

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Självcirkulation i värmesystem?
InläggPostat: tor 20 jun 2013, 23:04 
jag har självcirkulation i huset och ladding av tankarna nu efter jag byggde om det för ett antal år sedan, behöver lite högre delta T men det funkar, med tankar och allt

och upp till huset är det relativt tunna kopparrör, så jag var lite förvånad


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Självcirkulation i värmesystem?
InläggPostat: mån 08 jul 2013, 22:01 
Jag har självcirkulation och här är både stigare och retur i samma dimension. 2" direkt efter pannan och sedan har man gått ner till 1 1/2 efter att man gjort ett uttag till en elkasett innan det åter blir 2". Har sett system där stigaren varit grövre men det verkar inte var ett krav. Har sån tur att mitt system fungerar perfekt utan att behöva laborera med kranarna för att få värme på alla element.

grym skrev:
jag har självcirkulation i huset och ladding av tankarna nu efter jag byggde om det för ett antal år sedan, behöver lite högre delta T men det funkar, med tankar och allt

och upp till huset är det relativt tunna kopparrör, så jag var lite förvånad


Och det fungerar bra? Både laddning av tankar och cirkulationen i huset? Inga problem med skiktningen eller att cirkulationen avstannar när du slutar elda? Frågar därför att jag saknar tank men har fått för mig att ska man ha tant och självcirkulation måste tanken ligga i serie med resten av systemet vilket ju skulle ta bort syftet med det hela.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Självcirkulation i värmesystem?
InläggPostat: mån 08 jul 2013, 22:31 
det funkar , men kräver högre delta T för att funka

ett grövre byggt system hadde varit bättre


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Självcirkulation i värmesystem?
InläggPostat: ons 24 sep 2014, 13:21 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: sön 10 aug 2014, 11:51
Inlägg: 7
Man kan göra relativt enkla beräkningar "drivkraften" i ett självcirkulerande system men det blir svårare om man ska blanda in hela systemets alla rörlängder och dimensioner, vinklar mm.

Jag gjorde grova beräkningar på 50m kulvert från pannrum till bostad men fick gå ner i dimension av kostnadsskäl, men man kan ändå få en finfin anläggning genom att bara använda sunt förnuft vid byggnationen, jag valde en modern panna med sugande fläkt av den anledningen att den är effektiv, då den bara är i drift maximalt 4-5 timmar/dag så klarar jag det även med alternativ energiförsörjning.

Trots att slavtanken ligger under pannan i höjdskillnad kan jag få självcirkulation till bostadens radiatorer genom att stänga en kran till slavtanken, dom högsta radiatorerna drar varmvatten från pannrummet 50m bort och dom lägre kan bara hämta varmt vatten från stammen, dom får lixom gratis frakt:)

Valde stora radiatorventiler (Danfoss RA-G) och 22mm CU-rör till alla radiatorer


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Självcirkulation i värmesystem?
InläggPostat: ons 24 sep 2014, 17:40 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Just nu håller jag på att försöka ragga ihop äldre typer av radiatorer (mest för att jag gillar looken på dem) men såg då även en stor industri radiator, den körde direkt på 2" tror jag och var dubbelt så bred som de vanliga. (Den skulle dock återanvändas på fabriken där den står.).

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Självcirkulation i värmesystem?
InläggPostat: ons 24 sep 2014, 18:56 
Offline
mattermosgourmet

Blev medlem: tor 21 jan 2010, 19:49
Inlägg: 831
Vad tror ni om cirkulationspump och fläkt till modern panna som drivs via peltierelment som sitter på pannan? På så vis får man ström från elden men först efter att elden har tagit sig så det blir en viss fördröjning vid igångsättning. Principen: https://www.youtube.com/watch?v=SvBeCCjb9ds

_________________
En knivlös karl är sämre än en rumplös märr.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Självcirkulation i värmesystem?
InläggPostat: ons 24 sep 2014, 19:49 
En klassiker http://www.youtube.com/watch?v=5IRLVCJ1olA Kanske nåt ?.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet