Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ny på forumet. Har jag hamnat rätt?
InläggPostat: ons 19 jun 2013, 15:19 
Strömavbrott? Hjälp!
Användarvisningsbild

Hej!

Ny här på forumet men lite osäker på var man ska presentera sig och hur det funkar.

Jag kör iaf här så får väl nån mod flytta tråden om det blir fel.

Jag är runt 30 och man (suprice :) ) flyttade för ett par år sedan ut till ett hus på landet och har varit intresserad av survivalism i säkert 5 år. La kraftigt om mitt liv och investeringsstrategi till en "okonventionell" för ett antal år sedan, vilket jag inte ångrar en sekund.

Har en hund, katt, lite höns. Huger ved från närliggande skog (som jag tyvärr inte äger men får rensa i) som jag nu håller på och staplar i värmen så man slipper frysa till vintern. Huset har värmepanna med de gamla självcirkulerande tjocka rören på nedervåningen så man kan få snurr på den vattenburna värmen även om strömmen är väck. Har ett litet 1 kw bensinkraftverk kopplat direkt på inkommande så man kan få el på alla uttag i huset vid strömavbrott. Kokspis i köket.

Har en extrabil som är en gammal Mercedes -85 W123 300D (diesel) i hyffsat skick som är ombyggd med förvärmning för att kunna köras med på rapsolja som jag har en källa där jag får tag på och renar. Har hela källaren full just nu. Om nån har något intresse om sådant så är det bara att fråga.

Ja, det var lite kort här om mig. Kul att vara här!

Inläggsrubrik: Re: Ny på forumet. Har jag hamnat rätt?
InläggPostat: ons 19 jun 2013, 15:56 
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Smeden skrev:
Hej!

Ny här på forumet men lite osäker på var man ska presentera sig och hur det funkar.

Jag är runt 30 och man (suprice :) ) flyttade för ett par år sedan ut till ett hus på landet och har varit intresserad av survivalism i säkert 5 år. La kraftigt om mitt liv och investeringsstrategi till en "okonventionell" för ett antal år sedan, vilket jag inte ångrar en sekund.

Har en hund, katt, lite höns. Huger ved från närliggande skog (som jag tyvärr inte äger men får rensa i) som jag nu håller på och staplar i värmen så man slipper frysa till vintern. Huset har värmepanna med de gamla självcirkulerande tjocka rören på nedervåningen så man kan få snurr på den vattenburna värmen även om strömmen är väck. Har ett litet 1 kw bensinkraftverk kopplat direkt på inkommande så man kan få el på alla uttag i huset vid strömavbrott. Kokspis i köket.

Har en extrabil som är en gammal Mercedes -85 W123 300D (diesel) i hyffsat skick som är ombyggd med förvärmning för att kunna köras med på rapsolja som jag har en källa där jag får tag på och renar. Har hela källaren full just nu. Om nån har något intresse om sådant så är det bara att fråga.

Välkommen ska du vara. Tror dock att din press hamnat fel men det ordnar nog en moderator snart ska du se.

InläggPostat: ons 19 jun 2013, 16:53 
Q
Användarvisningsbild

välkommen hit

du kan göra det enkelt för oss, klipp och klistra in det i tråden

valkomna-t2-90.html

så raderar vi denna efter det

njut lite av livet med, ingen annan kan göra det åt dig
den som har mest prylar när en dör vinner, och jag tänker fan i mig inte komma sist ;-)
peter thorsell , rikskriminell

InläggPostat: ons 19 jun 2013, 17:17 
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Smeden skrev:
Hej!

Hej och vällkommen.

Ett tips för din bil är att omvandla rapsoljan till biodiesel, finns hur mycket resurser på internet i hur man gör.

InläggPostat: ons 19 jun 2013, 21:11 
Välkommen! Kul med ännu fler som är inne också på självhushållarspåret som en del av sin preppning! :D

Undrar hur du har gjort med elverket. Jag planerar att skaffa backup ifall strömmen försvinner. Tänkte köpa en sån omkopplare för nätfrånskiljning men installationen skulle gå på typ 8-10 tusen kr så jag väntar lite med det. Hur har du löst den biten? Det blir ju lite knasigt om strömmen kommer tillbaka medan elverket är igång eller om linjearbetarna tror att det är strömlöst då.

/MulenDag

InläggPostat: ons 26 jun 2013, 20:48 
Strömavbrott? Hjälp!
Användarvisningsbild

@Mulendag Nja, jag ljög nog lite ser jag :D Har inte "löst" det på något annat sett än att jag manuellt skiljer av vid längre strömavbrott. Man får ABSOLUT inte koppla in reservkraften utan att koppla bort inkommande 400Volt från nätet. Då slår det tillbaka upp i transformatorn som sitter på nån stolpe inte allt för långt ifrån ditt hus och några stackars linjearbetare kan bränna sig.

Gällande det som nån sa om biodiesel, så visst kan man göra det, men det innebär en hel del kladd med giftiga kemikalier och är en del jobb om det ska göras seriöst. Jag har ett inbyggt system med både el-förvärmning, speciella glödstift, samt vattenvärmeväxlare. Jag kör alltså med en enda tank vilket funkar bra största delen av året. Om det är riktigt kallt och man inte har tillgång till uppvärmt garage/motorvärmare kan det vara lämpligt att blandtanka med diesel. Oljan jag får kommer mestadels från en thai som har ren olja. Låter den bara stå lite så skiten sjunker ner i botten sedan slår jag det genom ett grovmaskigt filter för att få bort räkskal och annat smått och gott. Det sitter ett extra filter i en glaskopp som är enkelt utbytbart under motorhuven. Typ det hör systemet fast inte samma märke: http://www.elsbett.com/gb/elsbett-conve ... -vans.html

Fördelen med biodiesel är att man får restprodukter som man kan göra tvål av, vilket kan ju kan vara kul!

Jag har skrivit här också: valkomna-t2-90.html

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 6 inlägg ]