Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 181 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: lör 09 feb 2013, 11:22 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Just det ELMAX, glömde jag. Vad och hur fick ni tag på för ämnen?

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: mån 11 feb 2013, 18:31 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: tor 08 mar 2012, 11:36
Inlägg: 102
Jo ni har rätt, hade visst fått det lite om bakfoten med N680-690 :oops:

_________________
Only God can judge me...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: mån 11 feb 2013, 18:42 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Nejdå, inte helt. Koncernen heter idag Böhler-Uddeholm.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: tis 02 jul 2013, 14:35 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 apr 2013, 14:28
Inlägg: 394
Ort: södra västergötland
I senaste jakt&jägare recenseras knv1 helt okritiskt, inte en reflektion kring likheterna med F1. Var tvungen att reagera på det:
http://lipoptena.blogspot.se/2013/07/ko ... en-f1.html

_________________
http://lipoptena.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: tis 02 jul 2013, 16:28 
Offline
The grey man
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 26 okt 2011, 19:55
Inlägg: 1938
En vän köpte en sådan Kina kopia på Ebay för en spottstyver, jag har klämt en del på den och en ovetandes kan säkert missa att det är en kopia, det som avslöjar kopian mest är lamineringen som orginalet har och som inte syns på kopian

_________________
Courage is fear holding on a minute longer


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: ons 03 jul 2013, 08:27 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: mån 27 dec 2010, 11:26
Inlägg: 361
lipoptena skrev:
I senaste jakt&jägare recenseras knv1 helt okritiskt, inte en reflektion kring likheterna med F1. Var tvungen att reagera på det:
http://lipoptena.blogspot.se/2013/07/ko ... en-f1.html


Den som driver jaktit.com (på sajten skriver han själv ut sitt namn, Magnus Collin) verkar vara en sådan person som "inte har alla hästarna i stallet", men som ändå verkar ha vissa ekonomiska resurser (förmögna föräldrar antagligen).

Betalar han bara lite "extra" för att få sitt dyra piratkopierade kinaskräp recenserat så slipper han nog att få kritiska frågor och får mer av en reklamannons istället. Sorgligt att Jakt&Jägare saknar integritet nog att tänka på sina läsare istället för sin egen plånbok.

Lite citat från en underhållande tråd om mannen bakom jaktit.com och hur vuxet och förståndigt han hanterar frågor om den låga kvaliteten på sina produkter och att han försöker avsiktligen lura kunder.

Citera:
Re: Jaktkits f1-kopia

Inläggav fredrik_k » 27 feb 2013, 09:20
Denna tråd kommer nog tyvärr också stängas. Att idka konsumentkunskap är inte OK på robsoft. Jaktkit hotar med att stämma robsoft och deras användare. Tror detta är fjärde tråden på knivkopian från jaktskit.com som kommer att upphöra att existera. När det blir på det viset så anar man ju en och annan häst i jaktkits köttbullar... :roll:


Citera:
Jaktkits f1-kopia

Inläggav BengtBerg » 27 feb 2013, 08:36
Herregud vad tragiskt - bitcha om dåliga recensioner och hota med "legal actions". Ok, aldrig en krona till Jaktkit från mig. Nu vet jag hur man kommer att hantera reklamationer.


http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=50&t=157914

_________________
"”Medelklassen oroas. Deras rädsla är att de kommer leva ett sämre liv än deras föräldrar, och att de kommer att få se sina barn falla på den sociala stege som blivit allt svårare att klättra på”"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: ons 03 jul 2013, 09:22 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Från att tidigare mest tänkt "hmm är man så dum att man inte ser en skillnad så får man nog skylla sig själv om man tror att det är en Fällkniven"

Till att mer tänka "Om kniven inte lever upp till vad killen påstår så är det ju jävligt surt om detta stämmer"
Citera:
Nu vet jag hur man kommer att hantera reklamationer.


Är det någon som har någon erfarenhet av att handla från jaktkit? Det är så mycket ensidigt som sägs och folk är ju duktiga på att fort bli en mob, särskilt på internet.
Behandlar man kunder dåligt så är man ett kräk och förtjänar all skit man kan få. Men ingenstans har det skrivits att produkten är skräp? Inte heller har det skrivits något av någon som handlat där?

Jag säger inte att det är på det ena eller andra sättet, men jag är undrande över hur mycket som är befogat och hur mycket som är internetmob med digitala högafflar och facklor.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: ons 03 jul 2013, 10:49 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Ulv i fårakläder skrev:
Från att tidigare mest tänkt "hmm är man så dum att man inte ser en skillnad så får man nog skylla sig själv om man tror att det är en Fällkniven"

Till att mer tänka "Om kniven inte lever upp till vad killen påstår så är det ju jävligt surt om detta stämmer"
Citera:
Nu vet jag hur man kommer att hantera reklamationer.


Är det någon som har någon erfarenhet av att handla från jaktkit? Det är så mycket ensidigt som sägs och folk är ju duktiga på att fort bli en mob, särskilt på internet.
Behandlar man kunder dåligt så är man ett kräk och förtjänar all skit man kan få. Men ingenstans har det skrivits att produkten är skräp? Inte heller har det skrivits något av någon som handlat där?

Jag säger inte att det är på det ena eller andra sättet, men jag är undrande över hur mycket som är befogat och hur mycket som är internetmob med digitala högafflar och facklor.


Precis. Väl tänkt. Den är säkertvärd 750kr för någon som inte har en f1. Men det som är det viktiga är att en köpare inte ska tro att det är en fällkniven f1 som inhandlas. Väldigt mycket plagiat...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: ons 03 jul 2013, 20:39 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 apr 2013, 14:28
Inlägg: 394
Ort: södra västergötland
En blogpost där någon jämfört original/kopia sida vid sida: http://laddstationer.blogspot.se/2013/0 ... nagot.html

_________________
http://lipoptena.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: ons 03 jul 2013, 20:56 
Offline
The grey man
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 26 okt 2011, 19:55
Inlägg: 1938
lipoptena skrev:
En blogpost där någon jämfört original/kopia sida vid sida: http://laddstationer.blogspot.se/2013/0 ... nagot.html

På bilderna ser man ju tydligt lamineringen, fattar inte att Fällkniven AB inte stämmer dom för?!?

_________________
Courage is fear holding on a minute longer


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: ons 03 jul 2013, 22:09 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 apr 2013, 14:28
Inlägg: 394
Ort: södra västergötland
Marulk skrev:
lipoptena skrev:
En blogpost där någon jämfört original/kopia sida vid sida: http://laddstationer.blogspot.se/2013/0 ... nagot.html

På bilderna ser man ju tydligt lamineringen, fattar inte att Fällkniven AB inte stämmer dom för?!?


Kanske skulle ta och fråga dem....
Återkommer om jag får något bra svar.

_________________
http://lipoptena.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: ons 03 jul 2013, 22:27 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Erik på fällkniven brukar vara tacksam om man meddelar dom om plagiat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: ons 03 jul 2013, 22:30 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 apr 2013, 14:28
Inlägg: 394
Ort: södra västergötland
Ongrid skrev:
Erik på fällkniven brukar vara tacksam om man meddelar dom om plagiat.


Jag har haft kontakt med Peter Hjortberger på Fällkniven tidigare så jag drog iväg ett mail till honom.

_________________
http://lipoptena.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: ons 03 jul 2013, 23:50 
djävlar vilken smörförsäljare den där är kollade på annonsen och det andra som säljs, tycker uppriktigen synd om dom som går på skitsnacket

en riktigt f1 kan jag tänka mig, ligger väll på plats 400 på listan

en kinakopia för 100lappen jämt kan jag tänka mig bara för att ha som slit och släng, kolla om man gillar formen

men att blåsa folk på en massa pengar på en uppenbar kopia, där det inte är så mycket dyrare att köpa originalet, skamligt och vidrigt


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: tor 04 jul 2013, 12:49 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 23 maj 2013, 12:33
Inlägg: 15
Hej!

Det är jag som är Magnus Collin, ägare till jaktkit.com och även den som har skrivit under avataren ”Svartfot” på robsoft (med anspelning på svartfotsindianerna som var pionjärer inom flera områden)

Mitt arbete med jaktkit.com har varit helhjärtat och mycket tid och kraft har lagts på att våra jaktprodukter ska hålla en mycket hög kvalitet samt att våra kunder alltid ska vara nöjda.

Därför tog jag kritiken på robsoft väldigt personligt när de som skrev inläggen inte testat våra produkter, inte varit kunder hos oss eller ens sett våra produkter i verkligheten.

Flera av mina inlägg skrevs tyvärr i affekt och borde ha skrivits på ett annat sätt eller inte alls. Jag är en passionerad jägare men har ingen media-/PR träning och agerad därefter.


Angående mina andra verksamheter:

Jag har alltid haft idéer och visioner, men även handlingskraft att förverkliga flera av dessa. Achievum Cables är ett av dessa projekt. Man kan tycka vad man vill om Hi-Fi branschen, men den intresserade läsaren kan själv verifiera att våra produkter även inom detta område fick toppbetyg av branschfolk (http://www.achievum.eu/cable-reviews.html) samt att vår tekniska artikel ”Why bi-wiring has no benefits” fortfarande anses vara en av de mest välunderbyggda och citerade på området. Det är synd om handlingskraft ska utgör grund för att bedömas som oseriös.


Angående jaktkit.com:

Troligen syns inte jaktkit.com på ”Alla bolag” etc eftersom det drivs som en Svensk enskild firma med tillhörande F-skatt och moms med mig som ansvarig.
Eftersom lagerhållning så väl som försäljning sker i Sverige så är det inte bara praktiskt utan även obligatoriskt att vara momsregistrerad i Sverige även om jag själv sedan flera år av familjeskäl bor i Belgien. Jag är självklart ofta i Sverige för så väl jakt som arbete även om den dagliga orderhanteringen sköts av andra.


Angående jaktkniv Knv1:

För vissa ändamål är VG-10 definitivt ett utmärkt stål.
Det stål vi använder är dock valt därför att vi tror att det är bättre i de flesta jaktsammanhang. De som väljer vårt stål gör det för att:

  • Det aldrig delaminerar oberoende av belastning (hela jaktkniv Knv1 är gjord i ett homogent stycke, och inte av laminatstål). Man undviker också den korrosionsrisk som kan uppstå i övergången mellan de olika laminaten.

  • I teorin håller VG-10 eggen bättre, men i våra tester har de praktiska skillnaderna varit försumbara. Samtidigt är vårt stål lättare att återskärpa med enkla medel vilket många av våra kunder tycker är en stor fördel. Vårt stål är dessutom väldigt resistent mot chipping/micro chipping (dvs att små fragment av eggen bryts av) vilket tyvärr inte är allt för ovanligt med VG-10 om man härdat stålet lite hårt och sedan skär eller bänder i ben och horn som det ofta blir vid jakt. Vårt stål är ett 440C liknande stål men med högre nivåer av Cr, Mo och V. Framförallt den ökade halten Molybden och tillsatsen av Vanadin ger den önskvärda effekten att eggen blir både hård och seg.


När det gäller kopia eller ej, så påstår jag absolut inte att vår kniv kommer att vinna några priser i originalitet och nyskapande.


Dock tror jag att man underskattar våra branschkollegor och konkurrenter. De är otroligt skickliga affärsmän så om de ansett att deras egen kniv hade originalitet och verkshöjd så är jag helt övertygad om att de skyddat den så som de har all laglig rätt att göra.

Den som tittar runt lite och läser på forum kommer i stället se att det fanns många utländska knivar som är mycket snarlika/närmast identiska långt innan liknande knivar ”uppfanns” i Sverige.

För den som funderar på om vår kinatillverkad jaktkniv kan vara lika bra eller bättre än en kniv tillverkad i Japan (det handlar ju i båda fallen om utländsk tillverkning) så kan det vara intressant att veta att det som i dag kallas ”japanskt svärdssmide” i allt väsentligt bygger på kinesiska tekniker utvecklade många hundra år tidigare.

Inom ramen för vårt "100% nöjd kund garanti" erbjuder vi till och med att betala returfrakten, om någon kund inte skulle vara 100% nöjd med någon av våra produkter. Vad jag vet har ingen annan så generösa garantier i vår bransch, så vi står för de utfästelser vi gör.

Den som har frågor eller synpunkter får gärna kontakta mig på magnus.collin@jaktkit.com eller +46 (0)739 010 962

Vänlig hälsning,

Magnus Collin
Grundare jaktkit.com

_________________
Jaktknivar som klarar alla jägarens utmaningar


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 181 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet