Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Aladdin fotogenlampa
InläggPostat: lör 30 maj 2009, 19:53 
Jag ar precis skaffat mig en sådan här:

Bild

Handlade från http://www.fogas.se

Köpte också lite reservdelar.

Har tittat på den länge och väl och funderat på att köpa länge... Och nu har jag alltså gjort slag i sak!

Det är helt klart en suverän lampa när det gäller ljuset. Den ger många gånger mer ljus än mina andra fotogenlampor. Skall tydligen motsvara en 60W glödlampa, och det tycker jag verkar vara ett helt rimligt påstående efter att ha testat den. Dessutom är det en bordslampa som jag smidigt kan flytta från en plats till en annan.

Lampan har en helt vanlig veke, som vi är vana vid från vanliga fotogenlampor. Men dessutom tillförs det extra luft inne i veken och sedan sitter det en nät-mantel utanpå/över veken. Det är från denna mantel det lyser så starkt när den sedan blir varm och man vrider upp veken lite mer. Det sker någon form av katalytisk förbränning vid hög temperatur som ger varmt och fint ljus. Det går fint att reglera ljusets intensitet från mysbelysning till bra läsbelysning.

Och det luktar INGET ALLS från lampan! Eller i alla fall mycket mindre än från vanliga fotogenlampor. Och det är HELT tyst.

Edit: Hm... Det luktar en del fotogen i samband med att man släcker lampan. Men det kanske man kunde väntat sig. Det avgår ju då en del fotogen på grund av restvärmen, som inte brinner upp.

Tydligen skall lampan gå i ca 12 timmar på en liter fotogen. Får se om det stämmer, misstänker att det inte är vid full effekt.

Nackdelen med denna lampa är att den där manteln är mycket ömtålig. Om man vidrör den med fingrarna så går tydligen manteln sönder. När man tänder så tar man bort manteln tillsammans med en särskild hållare. En annan nackdel är att lampan är ganska dyr...

Jag köpte en extra mantel, glas och veke. Får se hur länge de ursprungliga delarna varar.

Jag gav nästan 3000:- totalt för lampa, delar och frakt. Känns lite hårt...

Det är väl tveksamt hur kostnadseffektiv denna lösning egentligen är, men för min del är det också en trevlig inredningsdetalj. Lampan kommer troligen att stå ute på verandan, som en prydnad, för mysbelysning och som ett samtalsämne. Men den kan alltså också vid elavbrott tas in i köket eller matsalen för att ge bra med ljus för att laga mat eller för att meka med något vid bordet. Eller ställas på sängbordet för att ha som sänglampa.

Jag kommer troligen att skaffa ytterligare någon aladdin-lampa, men då för väggmontering. Men jag skall först se hur jag klarar att undvika att ta sönder manteln och glaset...

Senast redigerad av Skogsbonde lör 30 maj 2009, 21:38, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 30 maj 2009, 20:00 
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Mycket snygg lampa iaf. Har kollat på sådana på loppmarknader och dyligt men dom är popuära som tusan =( Bra som extraljus/värme för jag kan tänka mig att den ger en del av bägge delar

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 30 maj 2009, 20:24 
Börjar få trångt i skafferiet
Användarvisningsbild

måste kännas obekvämt att ha en sån där molotov cocktail i huset ?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 30 maj 2009, 20:33 
En liter fotogen motsvarar ca 40MJ energi.

Eller 4e7/3600 ~ 11 kWH. Kan det stämma?

Det innebär att om lampan förbränner denna liter på 12 timmar, så avger den ca 900 watt. Inte illa... Fungerar som en fotogenkamin samtidigt alltså. Passar bra ute på verandan när det blir lite svalt på kvällen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 30 maj 2009, 20:39 
Mattias skrev:
måste kännas obekvämt att ha en sån där molotov cocktail i huset ?

Fotogen har ungefär samma energitäthet som dynamit. :shock:

Energin som du kan lagra i ett vanligt bilbatteri motsvarar ungefär ett snapsglas med fotogen.

Jag har redan flera fotogen-lampor sedan tidigare, och är van vid att hantera dem, så situationen har inte förvärrats så mycket.... :wink:

Brandsläckare, brandfilt och varnare...

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ]