Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomi: Pension
InläggPostat: sön 21 jul 2013, 07:49 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
softfeel_one skrev:
Ulv i fårakläder skrev att: "de pengar som du betalar in nu genast betalas ut till dagens pensionärer." då är det inte "dina" pengar och fungerar ungefär som skatter gör. Från din lön till någon annans plånbok.


Aftersearch skrev:
jag kan inte se hur mycket av min inbetalda skatt som går till tex polisen på min bostadsort.

Det går säkert att räkna ut. Statens finanser är offentlig handling. Jag vill minnas att ungefär 5% av statens budget går till rättsväsendet, därefter får man räkna hur mycket av de pengarna som går till polisen på din ort.


Räkna ut kan jag säkert göra, men visa mig sidan där jag kan se hur mycket sjukvård jag har rätt till ekonomiskt sett eller hur mycket sjukvård jag "jobbat ihop". På den sidan ska jag isåfall även kunna bestämma hur de pengarna ska investeras. Min pension kan jag ju använda till att göda aktiemarknaden. För att likställa pensionen med skatter så skulle isåfall hela samhället (alla pensionärer)få ta lika del av de pengarna som finns. Så är det ungefär redan idag men man visar mig en summa som ska finnas tillgänglig för mig, dessa pengarna finns inte utan ska betalas in av framtida arbetare som lever i en värld av evig tillväxt. Det är detta hyckleri jag ifrågasätter och därför jag argumenterar för att om jag ska få några pensionspengar alls så vill jag få ut dem nu. Det du pekar på att jag skulle vilja ställa mig utab för och inte bidra stämmer inte alls, jag vill helt enkelt ha ett skriftligt svar från myndigheten på om den summan pengar som är mina verkligen är det. Pensionssystemet är kört och jag vill ha en ärlig debatt om det.

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomi: Pension
InläggPostat: sön 21 jul 2013, 10:31 
Aftersearch skrev:
Pensionssystemet är kört och jag vill ha en ärlig debatt om det.


Jag tror du har rätt, har du rätt vill man nog inte låtsas om det, jag tror inte du får nån debatt. :mrgreen:

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomi: Pension
InläggPostat: tor 25 jul 2013, 09:06 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 24 aug 2009, 09:31
Inlägg: 477
Roligt initiativ, och kan folk få upp ögonen för att 'deras' pension endast är en fiktiv pappersprodukt kanske folk börjar förbereda sig själva istället för att förlita sig på staten helt och hållet. Att de pensionsavgifter man betalar in inte går till en själv utan omedelbart används för att täcka dagens pensioner, men även andra av statens kostnader, är det få som vet om. PPM pengarna är till viss del undantagna då de faktiskt finns reserverade till dig och investeras (om de inte exproprieras av staten om/när det kniper).

Själv tycker jag att det amerikanska 401k systemet är hederligare, där står man själv för inbetalningarna till ett särskilt 401k-konto och kan själv välja investering. Men då kan ju staten inte lika obemärkt 'nalla' på kapitalet. ;-)

Dagens pensionssystem börjar mer likna ett gigantiskt pyramidspel eller ponzi-scheme. De insättningar som kommer in idag går till att täcka tidigare insättares uttag samt för att täcka förvaltarens (statens) kostnader. De som betalar in idag kommer upptäcka att de framtida utbetalningarna uteblir totalt. Dagens stat har helt enkelt för många kostnader som måste täckas idag för att systemet ska fungera just nu. Vi har byggt in oss i ett alldeles för komplext system med alla möjliga statliga stöd och bidrag för att det ska gå runt. Inte bara pensionerna tas det av, även skatten går till annat än till service till de som betalat in den (eller till de mindre lyckligt lottade medborgare som har det tufft). Sjukvården i sverige idag balanserar på randen till kollaps på grund av för lite resurser och nivån på vården
som ges är på väg helt under ytan.

_________________
Survivalism är inte egoism, genom att sörja för dig och de dina frigör du resurser åt andra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomi: Pension
InläggPostat: fre 26 jul 2013, 13:38 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Som ett brev på posten...

http://mobil.svd.se/c.jsp;jsessionid=96FBB242D9610DEBD283BF211901EF1B.sonny4?cid=25991131&rssId=25990601&item=http%3a%2f%2fwww.svd.se%2f%3fservice%3dmobile%26amp%3barticleId%3d8376964%26amp%3bnew%3dtrue

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomi: Pension
InläggPostat: tis 30 jul 2013, 21:08 
Intressant. Jag trodde nog att det skulle dröja lite längre än så. Lite synd att det inte ska kunna föras en debatt om pensionssystemets brister. Statsministern försökte ju lätta lite på locket till Pandoras ask och resultatet blev ett drev som fick facebookfårket att klippa ihop bilder som jämförde möjligheten för de som vill att jobba längre än till 67 med förintelsen. Riksführern ser istället "problemet" med "ökade klyftor" som ett resultat av att man själv får bestämma hur en del av pengarna ska placeras. Lösningen bli föga förvånande att avskaffa den lilla del av pensionen som den enskilde faktiskt har kontroll över, premiepensionen. Kanske får man hoppas på en snabb kollaps så att ett nytt system hinner tas i bruk i god tid innan man själv ska gå i pension :)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomi: Pension
InläggPostat: mån 05 aug 2013, 11:31 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Ett litet steg i "fel" riktning..http://mobil.svd.se/c.jsp;jsessionid=6E8E176CC50DF6D30774CDEE1400BE23.sonny4?cid=25991131&rssId=25990601&item=http%3a%2f%2fwww.svd.se%2f%3fservice%3dmobile%26amp%3barticleId%3d8398550%26amp%3bnew%3dtrue

Jag har även fått svar på min ansökan om utbetalning av pension och pratat med en till jurist hos pensionsmyndigheten (tror jag). Får återkomma om detta dock.

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomi: Pension
InläggPostat: mån 05 aug 2013, 22:19 
Cornu har några roligt beska kommentarer om ministerns egen möjlighet att ta tidig pension med mycket god ersättning: http://cornucopia.cornubot.se/2013/08/s ... aftar.html

Jag blir mest ledsen och trött när jag ser hur skillnaderna mellan eliten och populasen växer.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomi: Pension
InläggPostat: tis 05 jul 2016, 01:19 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Tanken med pension är att man ska ha sin försörjning när man är gammal och inte arbetsför. Det finns bostadstillägg och äldreförsörjningstöd också, men teoretiskt sett ska man inte behöva det, åtminstone inte äldreförsörjningsstöd. (Rent praktiskt tror jag väldigt många är berättigade till och behöver bostadstillägg.)

Om vi antar att man får ta ut det man har sparat ihop vid exempelvis 40 eller 50 års ålder så är det inte så värst mycket pengar.

- Om man investerar dem klokt (inte alls så lätt) så kanske man får ihop så det räcker tills man är 80 år. Men vad gör man då om man händelsevis lever tills man blir 110? Vem ska då sköta försörjningen?

- Om man däremot dör redan vid 51 så har man plockat pengarna ur systemet. Som skulle ha stått kvar där och tillfallit kollektivet för att täcka upp för de som faktiskt lever tills de blir riktigt gamla.

- Om man gör dåliga affärer och mister pengarna, vem ska då sköta försörjningen när man blir gammal?

- Om man är lättsinnigt lagd och raskt gör av med pengarna på spel, sprit, jordenruntresor, löjligt dyra ljudanläggningar, solochvårare eller för all del välgörenhet, vem ska då sköta försörjningen när man blir gammal?

Man kan ta ut pension och arbeta samtidigt, men ju tidigare man tar ut pensionen desto lägre blir den. Garantipension kommer först vid 65. Om man har både hög lön och hög pension kan det bli oönskade skatteeffekter.


Privat pensionsparande är en annan sak, där förväntas man få tillbaka de pengar man sparat på kanske 5 år. Men det räknas som inkomst och har bieffekter på andra bidrag om man är fattig.


Här finns mycket intressant information:
https://www.minpension.se/

Det nya svenska pensionssystemet räknas som hållbart. Så vitt jag förstår går det till så att pensionerna minskas om det går dåligt för Sverige. Jag tror nog det blir pension såvida det inte inträffar en riktigt allvarlig SHTF, men den blir nog obehagligt låg för många, däribland mig.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomi: Pension
InläggPostat: tis 05 jul 2016, 13:54 
Offline
Skärmskyddsmäklare

Blev medlem: lör 30 maj 2015, 00:46
Inlägg: 306
Tror ni med dagens system och vart det vankar någon vanlig dödlig kommer få se "pension" i dessa snart "bail in" tider?

Denna allt eskalerande räntemättnad kommer aldrig kunna ge utrymme för något sådant, speciellt inte när redan barnens liv redan är belånade, sålda och förbrukade...

Hoppet är väl det sista som dör, skulle jag gissa?

Har självt "försäkrat" (pension) på fler ställen och sort, men idag räknar absolut inte se ett öre den dagen jag "skulle få" utdelning på den försäkran... Och en försäkring är ju bara bortgivande av det egna ansvaret, som tyvärr idag förvaltas av tjyvar och banditer, som tycks ta girigheten till allt högre nivåer...

Funderar allvarligt på kollapsa alla dom jag har, för jag är övertygad ingen av oss kommer snart se ett öre av det när det rasar.
Då vill jag hellre investera allt detta självt, där jag ser det gör mer nytta...

_________________
Hellre med en prepper i skogen, än hundra advokater i storstan vid en systemhärdsmälta.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomi: Pension
InläggPostat: ons 06 jul 2016, 15:01 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
En i teorin fin grej med vårt system är att den ger den fattige såväl sjukvård som pension, En arbetsköpare kommer alltid att betala så lite han kan komma undan med. Så lite han kan komma undan med är den nivån där arbetssäljaren kan äta, betala hyran och ta sig till och från jobbet.
Måste du betala sjukförsärking och pension själv så är du som okvalificerad arbetskraft illa ute då din lön kommer att vara för låg för det.
Med vårt pensionssystem och sjukförsäkringssystem så är du alltså som fattig i teorin garanterad såväl sjukvård som pension, i teorin i a f. Vi har ett bra system, så länge man hushåller rimligt med våra gemensamma resurser.

Nu vet vi ju att man inte hushåller rimligt med våra resurser, då återstår att lägga undan av vad lite inkomst man har, har man ett mer kvalificerat yrke så kan man hålla nere på sin konsumtion och lägga pengar på preps, inklusive preps för pension vid Business As Usual
Har man ett okvalificerat lågavlönat yrke så får man försöka lägga pengar på preps, inklusive preps för pension vid Business As Usual, Där är du bättre rustad i Sverige än i de flesta andra länder.
Oavsett ekonomisk nivå så är det vårt ansvar att engagera oss för att minimera påföljderna av såväl SHTF som TEOTWAWKI och det gör vi bäst genom att engagera oss i civilsamhället och politiken.
Engagera dig gärna i partipolitiken, men skriv åtminstone insändare och idka annan Slacktivism för att få i a f något att hända.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomi: Pension
InläggPostat: fre 09 sep 2016, 18:01 
Har fegat lite med premipensionspengarna sista halvåret och legat med hälften i obligationsfonder. Resterande huvudsakligen i östeuropa.
Var dags att röra runt lite i grytan. Bort från obligationer och lagt in en rejäl kluns på ett par guldrelaterade fonder.
Resterande fortsatt huvudsakligen östeuropa som gått mycket bra sen årsskiftet med 27% plus
Något ni är aktiva med eller låter ni det slö-ligga i AP fonder?
Inget man skall spela med för mycket men någon procent extra per år betyder en hel del i slutänden.
Huvuddelen av pensionen är ju inte öronmärkt till dig men det man kan påverka...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomi: Pension
InläggPostat: lör 10 sep 2016, 00:50 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: mån 15 feb 2016, 01:50
Inlägg: 51
Exodus, jag är rädd att du blivit otålig och handlar ogenomtänkt.
Det brukar hända mig också.
Jag har följt guldfonderna mycket och dom har absolut tjänat mig väl.
Var med på dom första 27% i år men fick kalla fötter. Toppade på runt 100%, suck...
Men just nu är helt fel tid. Jag tror dom är galet övervärderade trots att dom fallit mycket senaste månaden. Guldet är inne i en nedåtgående trend nu ett tag.
Tror att börsen fortsätter ner så vill du absolut ta högre risker för att vinna så borde du satsa på hedgefonder.
Själv ligger jag försiktigt kvar i räntefonder och obligationsfonder ett tag till.
Men men, jag kan ha fel som så många gånger förr.
Glöm inte bort att det bara är ett spel. Men man vill ju vinna...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomi: Pension
InläggPostat: ons 18 jan 2017, 00:05 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: mån 15 feb 2016, 01:50
Inlägg: 51
Nu bär det av uppåt. :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomi: Pension
InläggPostat: ons 18 jan 2017, 00:15 
Hurså? :?

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomi: Pension
InläggPostat: ons 18 jan 2017, 06:34 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Trump :-g (:)

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet