Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för ointresserad familj?
InläggPostat: tor 18 jul 2013, 00:49 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: mån 16 apr 2012, 02:01
Inlägg: 325
Ort: Västra Mälardalen
Jag skulle ta en gradvis approach, påtala det moderna samhällets sårbarhet för avbrott i elförsörjningen, när Gävle snöade in, diverse efterverkningar av stormar och översvämningar och samhällets prioriteringslista i krisläge surfa in tillsammans på MSB:S sida och kolla vad staten förväntar att varje medborgare ska ha hemma och resonera fram i små steg varför dina tänkta åtgärder och planer bör betraktas med största allvar, visa efterverkningar av orkanen Katrina och resonera kring flykt och behovet av en BOB och öka på preppandet undan för undan, hela tiden med små steg och klart logiska resonemang... Låter detta vettigt?

_________________
Moderation is the secret of survival

Eldflammor, dieselrök och undergång


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för ointresserad familj?
InläggPostat: tor 18 jul 2013, 20:31 
Bushnut skrev:
...samhällets prioriteringslista i krisläge surfa in tillsammans på MSB:S sida och kolla vad staten förväntar att varje medborgare ska ha hemma...


Det där är intressant. Jag har stött på även ganska självständiga och krismedvetna personer som inte känner till det som står om eget ansvar hos MSBs sida för privatpersoner. (http://www.dinsakerhet.se/Din-krisbered ... et-ansvar/)

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för ointresserad familj?
InläggPostat: mån 29 jul 2013, 17:35 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Har upptäckt nåt rätt användbart i sommar... -Har tidigare haft dom flesta av mina prepperprylar samlade i ett stort skåp, plus i en mängd lådor på samma plats i ett förråd. Frun har väl varit lite sådär lätt negativ till mitt samlande, och har noll förståelse för gasmasker, radioanläggningar och ammunitionslådor.... Men i samband med en renovering i sommar blev jag tvungen att göra om det hela. Nu har jag istället lådor som är uppdelade på tema, alltså en låda med ljus, en med eld, en med vattenrening, en med smitto/gasskydd, osv. Lådorna har jag i sin tur flyttat ut på olika ställen i huset, vilket får dom att praktiskt taget försvinna. Frun har också därmed slutat klaga på dom saker som legat på en och samma plats i huset, även fast det faktiskt är mer prylar nu än för nån månad sen.

Så dagens tips för er med motvillig partner är, -Sprid prylarna!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för ointresserad familj?
InläggPostat: mån 29 jul 2013, 17:52 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Ongrid skrev:
Har upptäckt nåt rätt användbart i sommar... -Har tidigare haft dom flesta av mina prepperprylar samlade i ett stort skåp, plus i en mängd lådor på samma plats i ett förråd. Frun har väl varit lite sådär lätt negativ till mitt samlande, och har noll förståelse för gasmasker, radioanläggningar och ammunitionslådor.... Men i samband med en renovering i sommar blev jag tvungen att göra om det hela. Nu har jag istället lådor som är uppdelade på tema, alltså en låda med ljus, en med eld, en med vattenrening, en med smitto/gasskydd, osv. Lådorna har jag i sin tur flyttat ut på olika ställen i huset, vilket får dom att praktiskt taget försvinna. Frun har också därmed slutat klaga på dom saker som legat på en och samma plats i huset, även fast det faktiskt är mer prylar nu än för nån månad sen.

Så dagens tips för er med motvillig partner är, -Sprid prylarna!


Är ju bra även ur säkerhetssynpunkt. Att inte lägga alla ägg i samma korg :notme:
Måste för övrigt ge en eloge till dig å andra seriösa preppers som har ordning på prylarna.

Är själv en slarver som vet på ett ungefär var jag har grejorna :smack: .
Har ännu inte strukturerat upp "livet efter detta" :notme: Dålig framförhållning för snabba flyktscenarion framför allt. Dock försöker jag alltid hålla flyktfordonet mer eller mindre fulltankad.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för ointresserad familj?
InläggPostat: mån 29 jul 2013, 19:16 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 16:57
Inlägg: 385
Ort: dalarna
För mig är det en riktig seger varje gång hon efterfrågar något i matväg eller liknande och det är bara att plocka fram. Nu försöker jag få till en attitydförändring... Hon brukar jämnt säga "ditt förråd" och jag försöker få in "vårt förråd".

_________________
People say walking on water is a miracle, but to me walking peacefully on earth is the real miracle. -Thich Nhat Hanh


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för ointresserad familj?
InläggPostat: mån 29 jul 2013, 19:39 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Outoftheloop skrev:
För mig är det en riktig seger varje gång hon efterfrågar något i matväg eller liknande och det är bara att plocka fram. Nu försöker jag få till en attitydförändring... Hon brukar jämnt säga "ditt förråd" och jag försöker få in "vårt förråd".


Jo, vi har samma benämning här... mitt förråd och mina grunkor... nu väntar jag bara på nästa strömavbrott då vi kommer att ha verksamhet som vanligt, medans grannarna sitter och glor på värmeljus! :mrgreen: Det kan kanske leda till en och annan tanke hos frun. ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för ointresserad familj?
InläggPostat: mån 29 jul 2013, 19:54 
Även här är det "Ditt förråd..." men ibland - när det är något hon vill ha är det "Förrådet", något tillspetsat men tendensen finns tydligt. :P

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för ointresserad familj?
InläggPostat: mån 29 jul 2013, 20:38 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 12 sep 2011, 18:03
Inlägg: 416
Ort: Södra Sverige
Här är det bara "förrådet", roligt när det börjar uppskattas att man har all mat och prylarna hemma. Har gått mer smärtfritt ju fler gånger grejerna i förrådet har används.

Ett tips är kanske att inte fylla på hyllorna i köket/badrum etc utan bara hänvisa till förrådet när saker är slut så att ens respektive ser det som naturligt att man har välfyllda lager hemma.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för ointresserad familj?
InläggPostat: mån 11 nov 2013, 20:25 
Offline
En fullastad bandvagn is the shit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 09 dec 2009, 14:25
Inlägg: 726
Ort: Järnbäraland
Om jag tar upp peak oil och framtida globala kriser så slår hon dövörat till och tycker att det är jobbigt att tänka på, men efter flera års små kommentarer kring strömavbrott, inbrott och oväder så är min sambo nu drivande i frågan kring att fixa kaminer för backupvärme på båda våningarna och att fixa höns/hönshus till det nya huset, hon har även talat gott om mina planer på säkerhetssystem med kamerabevakning, något som hon för några år sedan inte ville ha. Hon skulle heller inte kunna tänka sig en bil utan förhjulsdrift längre så det går att förändra om man tar upp rätt saker och får den andra att förstå de vardagliga fördelarna!
Jag tror att det är samma problematik som när det gäller global uppvärmning, det blir för stort och ogreppbart för det flesta och då stoppar man huvudet i sanden.

_________________
Z☣mbierna kommer inte att döda sig själva.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för ointresserad familj?
InläggPostat: ons 13 nov 2013, 13:17 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: mån 11 nov 2013, 11:19
Inlägg: 6
jag har fru och två små barn snart en 3år och en 4månader.
då jag har pratat med frugan om att börja preppa, till om det blir strömavbrott eller något annat, som gör att vi inte kan stanna i huset. så skrattar hon och tycker att SHTF scenarion aldrig kommer att hända. OM det nu (långsökta) händer, så kan jag allt som behövs för att vi sak överleva, hemma och i skogen. det hon kan är hobby vandring (dagsturer ingen övernattning).

jag "men om det händer mig något så du måste jaga för mat"
frun "det kommer jag inte att göra, det är äckligt"
jag "så vi dör om det händer något med mig"
Frun "ja"

det känns ju jävligt tryckt att hon har det tänket att hon inte ens vill lära sig något nytt för att försöka överleva i ett SHTF scenario, JA jag har försökt, men då SHTF inte kommer att hände så är det skit samma tycker hon.

så jag får försöka preppa i hemlighet för att inte bli hånad :cry:

Eller har ni några tips om hur man ska lägga fram att jag kommer börja preppa??

_________________
vegan är ett gammalt ord för dålig jägare


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för ointresserad familj?
InläggPostat: ons 13 nov 2013, 14:56 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 15 okt 2013, 09:07
Inlägg: 142
Ort: Örebro län
Går resonemanget på det sättet är det nog bäst att hålla tyst och gneta på i stillhet.
När något väl händer så får hon ju se att det VAR en bra ide att preppa.
Se till att ta ut henne på vandringar och .... "tappa" lite mat/grejor så hon tvingas lära sig att improvisera och söka föda mm.
Nånstans kommer väl polletten att trilla ner, hoppas man...

_________________
The shit will hits the fan, it´s just a question about when and how.

Bättre att måla fan på väggen och sedan tvätta bort det,
än att stoppa huvudet i busken och undra varför man blir sparkad i röven.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för ointresserad familj?
InläggPostat: ons 13 nov 2013, 15:17 
mrcorriere:
Det går ju att ta senaste stormen som exempel. Hon kanske inte behöver jaga för att överleva. Men ett scenario där stormen gör familjen stömlös i 3 dagar och du får en hjärnskakning från ett fallande träd och blir sängliggande känns ju inte som det mest osannolika som skulle kunna hända vid nästa "Gudrun"-storm.

Fast av egen erfarenhet har jag märkt att logik inte biter på kvinnor... 8|


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för ointresserad familj?
InläggPostat: ons 13 nov 2013, 16:28 
Offline
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 jul 2011, 20:05
Inlägg: 1224
Ort: Stockholm
Nikenik skrev:
mrcorriere:
Det går ju att ta senaste stormen som exempel. Hon kanske inte behöver jaga för att överleva. Men ett scenario där stormen gör familjen stömlös i 3 dagar och du får en hjärnskakning från ett fallande träd och blir sängliggande känns ju inte som det mest osannolika som skulle kunna hända vid nästa "Gudrun"-storm.

Fast av egen erfarenhet har jag märkt att logik inte biter på kvinnor... 8|

Logik är en bristvara hos många inte bara kvinnor.

@mrcorriere synd att hon är sån men med tiden verkar en del respektive mjukna alla fall lite. Bomba henne med fakta om klimatförändringar och peak oil samt konsekvenserna det kan få. Tvinga henne till att kolla på någon sammanfattande dokumentär. Berätta att PIIGS länderna är de länder som har högst oljeförbrukning per capita i EU, tror hon att det är en slump att det är samma länder som fått ekonomisk kris sen oljepriser gick upp hundratal procent. Fråga henne om hon tror att Grekerna som numer inte ens har råd med mat kunde föreställa sig det scenariet för 10 år sen. Be henne läsa denna rapport där man kan se att en energibrist kommer leda till svält i Sverige http://www.jti.se/uploads/jti/r-410%20a ... m.fl_2.pdf sen informera henne om att IEA varnar för oljebristen efter 2020 http://cornucopia.cornubot.se/2013/11/i ... 0.html?m=1.

Förmodligen kommer hon inte lyssna men du har kanske sått ett frö.

_________________
http://bodisforberedelser.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för ointresserad familj?
InläggPostat: ons 13 nov 2013, 16:46 
-


Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 13:55, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för ointresserad familj?
InläggPostat: ons 13 nov 2013, 19:01 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: lör 04 dec 2010, 19:52
Inlägg: 271
Jag är lite förvånad själv, efter 15 års "preppande" så har dom senaste åren gjort att hela familjen och flera därtill förstått att samhället inte har kraft att hjälpa dom flesta när det stökar till sig lite.

När frugan som tidigare sett mitt förberedande som ett paranoidt beteende väljer att se till att välja vilken mat vi skall lagra så måste jag ju säga att jag är hemma..

_________________
Obehagligt självgod.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet