Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Några tankar, svensk industridöd...
InläggPostat: fre 02 aug 2013, 19:11 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Hoppas att jag inte är ensam om att ha noterat samma saker (eller mer korrekt hoppas jag bli motsagd på just exakt den punkten men jag tror inte det dessvärre)
Men, åtminstone vad gäller mina gamla hemtrakter här uppe och överskådligt långt åt bägge hållen (dvs minst de närmsta landskapen som följer i bägge riktningar) så har jag ofta reflekterat över att nästan ingen basproduktion över huvud taget finns kvar, så sent som för 50 60 år sedan rådde ju närmast arbetsbrist här men idag är inte bara underliga jobb som att vända rullar med hyvelbladswire borta, utan hela bruket är borta (både bildligt och bokstavligen, platser där tidigare väldiga industrier stått ekar nu även fysiskt tomma eller näst intill) Detta har alltså hänt inom loppet av mindre än 40 år. Så sent som på 80-talet fanns det mesta faktiskt kvar så det är svårt att bortförklara med flyktiga tidsreflektioner. (idag finns totalt färre fabriker kvar än som går att räkna på ena handens fingrar varav åtminstone tre stora anläggningar av de sorgliga rester som ännu finns kvar har eller håller på att försvinna i skrivandets stund).
Varje sådan post håller ensam många hundra, troligen tusental jobb om man räknar hela kedjan inklusive underleverantörer, lokala matbutiker osv. Sammataget betyder detta alltså att närmare hälften av hela stadens totala befolkning i arbetsför ålder blir ställda utan jobb enkom på dessa som försvinner de närmsta åren om man gör en volymjämförelse. Nationellt sett ger det mycket märkbara procent i alla samhällsgrupper som representerar den vanlige medborgaren. Långtidsarbetslöshet ligger lokalt på över 70% då knappt några nya jobb alls tillförs, i kommunen (en mindre kommun intill staden) ligger den på har jag för mig ca 22% i skrivandets stund och då innehåller ändå dessa siffror troligen ändå ett stort mörkertal i form av studeranden och motsvarande som är satta i olika former av åtgärdsprogram.
Återstår alltså enbart för de få som kan få jobb för det mesta att flytta ut från kommunen till de större städerna om det skall bli hållbart att både bo och kunna arbeta, ha familj osv.
Försvinner gör nästan all lokal livsmedelsproduktion, dvs nästan all jordbruksproduktion en stor del av all potentiell sysselsättning inom skogs produktion, mekanisk industri, industri för process av råvaror osv osv. Kort sagt i princip allt utom delar av tjänstesektor och liknande som inte går att flytta, äldrevård och sjukvård mm får mycket svårt att gå ihop (utöver statligt påhejad ramponering i form av utförsäljning till privata intressen som enkom, jag upprepar enkom, är intresserade av rent vinstintresse inte ett skit av verksamheterna (här finns det faktiskt flera viktiga skillnader mot Amerikanska system, mycket av det vi gör i vårt land är inte tillåtet där, vad vi håller på att skapa är ett system som väldigt mycket påminner om dagens Ryssland efter imperiets fall.) osv.

Kort sagt undrar jag om det verkligen är en bra ide att praktiskt taget all livsmedelsproduktion norrut försvinner utan att ersättas med någon egentlig motsvarighet, att all basindustri sakta håller på att förtvina utan att det kommer någon form av egentlig ersättning för de förlorade jobben med följd att arbetslösheten för de som har begränsad eller inge arbetslivserfarenhet stigit lavinartat inom loppet av bara något årtionde, men ökad kriminalitet osv som följd.) osv.

Samtidigt ökar befolkningen och andra länder som tidigare kunnat exportera stora mä'ngder livsmedel antingen drabbats av samma problem eller ligger under ett sakta stigande hot om att de egna produktionskapaciteten riskerar att inte kunna räcka till (för att illustrera vad jag menar, har ni tänkt på att tex Kina nästan inte exporterar något livsmedel och har så troligen aldrig gjort i någon större omfattning). Rysland har egna råvaror att försörja hela kedjan av basproduktion för den egna marknaden. Den stora frågan är om vi har det? Eljest var kommer vi i nordeuropa/USA (som lider av samma problem även om de inte vill erkänna det utåt av lättförklarliga skäl), mfl att hamna när detta drivits tillräckligt långt?
-

Diskutera gärna sansat om vad ni anser och vad man borde göra för att vända detta.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Några tankar, svensk industridöd...
InläggPostat: fre 02 aug 2013, 19:22 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Vart kommer vi att hamna... Det finns ett enkelt svar, -på exakt samma nivå och ställe som alla andra på jordklotet som vi kan handla av, först då avstannar utjämningseffekten i världsekonomin.
Förutsatt att vi inte går igenom ett tredje världskrig som rubbar utvecklingen och medger för endera sidan att fortsätta expandera på förlorarnas bekostnad.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Några tankar, svensk industridöd...
InläggPostat: fre 02 aug 2013, 19:29 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Mmm...

Mitt intryck om Dagens Kina är att man till stor del i nuläget lever på att landet är väldigt segregerat i syd och väst, västkina håller i allt snabbare takt på att anta västerländsk marknadsekonomisk form i praktiken och har så gjort länge medan syd för närvarande förblivit fattigt till stor del och kan försörja väst med billig arbetskraft men jag funderar hur länge detta egentligen kan fortgå, tror inte det är en stabil konstruktion för att vara uppriktig.

Det vi här egentligen har att stå på som är varaktigt är eventuella resurser i from av naturtillgångar som kan fungera som fallskärm.

Men sker övergångar i andra länder "för snabbt" (inom citationstecken) misstänker jag att vi kommer att stå nollställda som det ser ut idag.

Just my five cents...

.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Några tankar, svensk industridöd...
InläggPostat: fre 02 aug 2013, 21:30 
Ongrid skrev:
Vart kommer vi att hamna... Det finns ett enkelt svar, -på exakt samma nivå och ställe som alla andra på jordklotet som vi kan handla av, först då avstannar utjämningseffekten i världsekonomin.
Förutsatt att vi inte går igenom ett tredje världskrig som rubbar utvecklingen och medger för endera sidan att fortsätta expandera på förlorarnas bekostnad.


Så är det.

Då Sverige bestämde sig för att avsluta inhemsk produktion till förmån för import var man av den åsikten att man skulle spara pengar. Och det gjorde man, men kortsiktigt.

Hur har det blivit i det långa loppet? Tja, arbetslöshet, just-in-time-sårbarhet, mindre beredskap... Knappast sparas det pengar då systemet börjar vackla :smack:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Några tankar, svensk industridöd...
InläggPostat: fre 02 aug 2013, 22:14 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 12 sep 2011, 18:03
Inlägg: 416
Ort: Södra Sverige
Mizzarrogh skrev:
Mmm...

Mitt intryck om Dagens Kina är att man till stor del i nuläget lever på att landet är väldigt segregerat i syd och väst, västkina håller i allt snabbare takt på att anta västerländsk marknadsekonomisk form i praktiken och har så gjort länge medan syd för närvarande förblivit fattigt till stor del och kan försörja väst med billig arbetskraft men jag funderar hur länge detta egentligen kan fortgå, tror inte det är en stabil konstruktion för att vara uppriktig.

.



Med risk att uppfattas som en besserwisser ;)

Det är väll främst södra Kina (Kinas verkstad) som har dragit utvecklingen tillsammans med kustnärma städer i östra Kina (Xiamen, Shanghai, ningbo, qingdao etc)

Närheten till HK och Taiwan har gett otrolig FDI under 20+ år vilket har gett dessa områden ett väldigt försprång. Det är väst och "norr" som försörjer dessa områden med inflyttad och billig arbetskraft, inte tvärtom ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Några tankar, svensk industridöd...
InläggPostat: fre 02 aug 2013, 23:25 
Håller med Ongrid - självklart kommer utjämningen att fortgå om det inte blir någon form av problem. Dock bara för dem som är enkelt utbytbara. (Den ekonomiska) eliten vaktar sin exklusivitet ganska väl. Det som är lätt att exportera (manuella arbeten) exporteras för att pressa lönerna, det som är svårare (kunskapen (?!)) behålls. När andra länders kunskap ökar exporteras mer och mer. Till slut är det bara makthavarna kvar och de har ju makten så deras jobb exporteras inte - istället får de bonus. :mrgreen:

Mizze, det du pekar på en följd av i huvudsak två saker som jag ser det. Det ena är det Ongrid skrev och som jag bubblar om ovan. Det andra är på sätt och vis lurigare - "ökad produktivitet".

Har vi en grupp människor som producerar tillräckligt för att leva och ha det bra och de av någon anledning kan producera dubbelt så mycket så händer något. Antingen måste alla göra av med dubbelt så mycket eller så måste hälften gå utan jobb. Hittills har vi "tack vare" reklam och konsumism klarat att konsumera upp produktivitetsökningen men nu har något hänt som gör att vi inte kan det längre och då...

I mitt stilla sinne tror jag det är så enkelt. Givetvis finns det massa ekonomi, globalism, handelsavtal, ekonomer och annat som gör att det inte är uppenbart men om man kokar ned det i sina beståndsdelar så...

Man kan ju fråga sig vad vi ska göra när allting blir effektivare. Vad ska alla göra när det inte går att producera mer för att det inte finns folk som kan köpa produkterna? Låta de som inte platsar gå på A-kassa/soc eller kanske skära ned arbetstiden och fördela vinsterna lite jämnare?

Det verkar som att A-kassa och soc är det som gillas av makthavarna eftersom löneskillnaderna tillåts öka så kraftigt: http://larspsyll.wordpress.com/2013/08/ ... ker-tanka/ - hittat via Cornu.

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Några tankar, svensk industridöd...
InläggPostat: lör 03 aug 2013, 09:14 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
I Kina ligger pensionsåldern på 55 år och i en del länder i mellanöstern säger lagarna att man måste sluta allmänt tillgängliga arbeten före 40 års åldern för att den öppna arbetsmarknaden inte skall blockeras. Nu är det för viss ganska mycket som skiljer där men Kina är faktiskt inte så olikt västerlandet som man kan tro och det fungerar ju uppenbarligen för dem eftersom man har kvar systemet.

Men som jag ser det torde det vara en tidsfråga hur länge det är hållbart sett ur ett globalt perspektiv att inte producera livsmedel i regioner som tex norra Skandinavien och liknande och göra delar av världen självförsörjande eller kunna exportera livsmedel till platser där det saknas.

De flesta kineser vill ju som sagts ha en bil, villa/lägenhet osv som vi och det är nog bara en tidsfråga innan man kan förverkliga den drömmen som nämnt här tror jag.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Några tankar, svensk industridöd...
InläggPostat: sön 04 aug 2013, 01:05 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: tor 23 okt 2008, 00:15
Inlägg: 384
Vissa kommer säkert skylla på politiker men jag anser att det är vi skälva som har mest ansvar. Som det ska vara i en demokrati. Det är vi som har valet mellan att köpa svensk eller inte och vi har valet mellan drivkraft och entreprenörskap eller lathet och skylla ifrån sig och det påverkar vår ekonomi. Vi kan heller inte helt isolera oss från omvärlden. Konkurrensen från andra länder kan slå hårt mot vissa näringar i Sverige men det gäller åt andra hållet så vi kan sälja våra varor och tjänster utomlands.

Mizzarrogh skrev:
Långtidsarbetslöshet ligger lokalt på över 70% då knappt några nya jobb alls tillförs, i kommunen (en mindre kommun intill staden) ligger den på har jag för mig ca 22% i skrivandets stund och då innehåller ändå dessa siffror troligen ändå ett stort mörkertal i form av studeranden och motsvarande som är satta i olika former av åtgärdsprogram.

Det är illa där du bor men så ser det inte ut i resten av landet. Flera kommuner växer och har mycket lägre arbetslöshet än i din. Det beror i några fall på grund av gruv- och tillverkningsindustri men i många fall på fler jobb inom tjänstesektorn. Det är så det blir i en dynamisk ekonomi. Vissa gynnas och andra missgynnas. Vill man hänga med får man anpassa sig. Om tio-tjugo år kan det se annorlunda ut. Då kanske våra storstäder blir avfolkningsorter och jordbruket ökar. Kvar sitter en it-konsult i en överbelånad lägenhet i huvudstaden och gnäller på politikerna. ;)

_________________
havamal skrev:
Hellre intellektuell än ett klappmongo av första graden.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Några tankar, svensk industridöd...
InläggPostat: sön 04 aug 2013, 08:52 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Det ledsamma i historien är ju att vi lägger ner tillverkningsindustri för att utlandet har så låg kostnad för sina arbetare, men då istället för att satsa på sånt där vi faktiskt kan ge omvärlden en vettig match rent konkurrensmässigt så utbildar vi sångpedagoger, esteter, och lägger subventioner på service till folk som redan har jobb (ROT och RUT)
När omvärlden är ikapp rent lönemässigt har vi ingen industriell kapacitet eller kunskap, och då står vi kvar på samma efterblivna plats som vi hade 1850.
Om vi ska fortsätta vara ett ledande land med god ekonomi måste vi bli ett kunskapsland, eller sänka våra omkostnader, och då gäller det ju att utbilda och öka vår egen livsmedelskonsumtion. För övrigt borde det vara förbjudet för statliga myndigheter att köpa annat än svenska produkter.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Några tankar, svensk industridöd...
InläggPostat: sön 04 aug 2013, 10:16 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Ja, alltså som jag ser det så är problemet vad gäller detta med tillverkning kontra efterfrågan för svensk industri följande (Baserat på egna erfarenheter från både produktions och konsumtionsled/synpunkt (i egenskap av kund och motsvarande egen företagare (inköp åt ett mindre företag där jag håller i delar av driften))):

Om man som kund idag sökjer kvalitet och grejer man vet fungerar som önskat osv och är beredd att betala litet mer för detta så är det dels mycket svårt att hitta och en djungel att lära milt sagt, sedan när man väl lärt sig systemet så upptäcker man tyverr nästan alltid att även större företag som tidigare varit mycket kvalitetsmedvetna numera producerar samma billiga smäck men med högre prislapp och de få delar av produktionen som inte gör det har såpass låg omsättning att man tvingas höja priserna mycket kraftigt vilket skapar en moment 22 situation när kunderna inte längre kan köpa deras produkter i samma omfattning osv.
Kvar finns ju då i stort sett bara det Asientillverkade smäcket (räknar inte in länder som Japan i det segmentet men de har ju så smått samma problem idag som Europa/US men annars är ju just Japan en intressant studie då de ju producerade rent smäck längre tillbaka i tiden för att sedan övergå till mycket hög kvalitet, liknande utveckling tror jag tex Taiwan kommer att följa så småning om, det är redan idag stor skillnad på produkter gjorda i Taiwan jämfört med lågprisproduktion från Kina, men priset för konsumenten är inte lavinartat stort (som jämförelse så handslade jag elektroniska varor från Taiwan för något år sedan parralellet med några delar som var legotillverkade i Kina, skillda bara ett par hundralappar i pris men kvalitets skillnaden var milsvid, främst i det att de Taiwantillverkade delarna innehöll väldigt mycket mer metall och var gjorda med mer moderna produktionsmetoder. (Kineserna kan naturligtvis förmodligen också göra sådant men ärligt talat, varför skulle de så länge vi köper skiten med låg kvalitet? Finns ju uppriktigt sagt ingen anledning att lägga ner mer tid och resurser på exportvarorna så länge det finns avsättning för dem, det är ju kass marknadsekonomi...) att välja på för kunden.

Summan är ju att ALL produktion av det slaget i Västerlandet sakta dör ut i slutänden pga detta trots att det finns ett ganska stort potentiellt kundunderlag men få når ut till det och har resurser att kunna upprätthålla en ekonomiskt hållbar produktionskedja (något som kan vara mycket svårt för ett mindre eller medelstort företag som inta kan ligga efter med interna utgifter/löpande kostnader osv som snabbt ackumulerar mycket stora utgiftsposter sett till omsättningen hos ett mindre företag om avsättningen inte kan hållas på en jämn nivå (eller ökas under en bestämd minsta period)). Därför sitter vi i moment 22 anser jag.



-

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet