Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 97 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: motorsåg
InläggPostat: tis 31 jul 2012, 01:15 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 25 jun 2012, 02:03
Inlägg: 49
Jag har inte följt denna tråd så noga, men hittade ett test som kanske kan vara av intresse.
http://www.varuhuset.se/res/PDFtidningar/motorsagstest.pdf


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: motorsåg
InläggPostat: tis 31 jul 2012, 01:44 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: sön 18 sep 2011, 22:49
Inlägg: 410
Ort: Norrland
Ulv i fårakläder skrev:
Problemet som jag tänker kan uppstå är ju att batterier som laddas på det sättet bryts ner över tid, och att det i vårt fina land inte finns någon sol ca 50% av tiden eller mer :)


Ja tyvärr så har batterierna en viss livslängd. Man får hoppas på att bättre alternativ till energilagring
utvecklas illa kvickt.

Det har gjorts någon undersökning på effektiviteten av solpaneler i vårt land.
Kommer inte ihåg vart, visar sig att effektiviteten är överraskande bra under sommarmånaderna, i nivå med spanien. :!:
Redan i mars producerar solpanelerna rätt bra.
Vintern är ju klart ett problem annars.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: motorsåg
InläggPostat: tis 31 jul 2012, 01:59 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Vad är aspen och går det att köra fordon på det eller är det satans så dyrt?

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: motorsåg
InläggPostat: tis 31 jul 2012, 02:46 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: tor 23 okt 2008, 00:15
Inlägg: 384
Denna hemsidan ger en del (subjektiv) information: http://www.aspen.se/

_________________
havamal skrev:
Hellre intellektuell än ett klappmongo av första graden.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: motorsåg
InläggPostat: tis 31 jul 2012, 07:01 
Offline
Är det OK att klappa björnen?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 04 jan 2012, 22:37
Inlägg: 208
Ulv i fårakläder skrev:
Vad är aspen och går det att köra fordon på det eller är det satans så dyrt?

Det är akryalt bränsle, (miljöbensin) men det är riktigt bra bränsle som inte äter på membranet i förgasarna, så med aspen i sågen slipper du laga den på några år.
Dock om din såg är van egenblandad och du börjar köra på aspen lär du ställa om tom och högvavet.

_________________
Skeppen hängde där på himlen ungefär på samma sätt som tegelstenar inte gör


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: motorsåg
InläggPostat: tis 31 jul 2012, 08:21 
frågan är om aspen har långtidslagrings förmåga, om så vore det kanske värt att ha en 100l ståndes
det räcker för motorsågsbränsle i ett antal år


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: motorsåg
InläggPostat: tis 31 jul 2012, 13:56 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Eftersom aspen är en renad bensin så bör det finnas mindre mängder av sånt som bildar den där hinnan som påminner om ett lack eller harts . Och innehåller inte heller det där som modern bensin innehåller så borde vara bättre .
Det går ju att på vissa platser i landet köpa aspen från pump vilket gör det billigare än att köpa i dunk .
Men med reningen i dagens bilar så finns knappast någon vinning med att köra fordon på bränslet idag . Utan det är de små motorerna som inte har samma rening av avgaser som vinner .
Annat blir det säkert längre fram .

Så här skriver de på sidan som länkas till här ovanför .
"4. Hur länge kan man lagra Aspen alkylatbensin på dunk utan att den blir dålig?

Normalt klarar Aspen alkylatbensin flera års lagring utan att egenskaperna försämras. Hållbarheten minskar dock om man slarvar med att dra åt korken, låter dunken stå länge i starkt solsken, eller om man på något annat sätt utsätter dunken för höga temperaturer."

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: motorsåg
InläggPostat: tis 31 jul 2012, 21:06 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Tack för länken med motorsågstesterna. Notera att båda testvinnarna hade några små detaljer som kanske inte är så bra om man inte kan lämna in sågen eller beställa reservdelar.

Nu verkar det inte gå att kopiera från sidan men att ha plast mot stål i kastskyddsmekanismen samt ett sådär bra tanklock kan nog leda till besvär.

Men helt klart nya fina maskiner.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: motorsåg
InläggPostat: sön 04 aug 2013, 09:23 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Ett annat alternativ är ju att förrådsställa en elmotorsåg... dom som kommer nu är ju riktigt bra. Den kommer man ju att kunna ladda även efter att bensinen är slut


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: motorsåg
InläggPostat: sön 04 aug 2013, 11:43 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Har mest dåliga erfarenheter av elmotorsågar jag testat (använder dock elmotorsåg mycket sällan utanför jobbet av tekniska skäl eftersom det sällan finns el där man behöver använda den, men vet ett äldre par här förut som drog en massa mer eller mindre livsfarliga hembyggda kabelinstallationer kors och tvärs genom skogen när de skulle hämta ved, så vist går det om det är relativt nära...), men de av bättre kvalitet (tyverr också rejält mycket dyrare) är ganska bra grejer som nästan går att jämföra med de enklare bensindrivna. Modeller som hantverkare och byggföretag mfl använder brukar vara bra grejer om man kan leva med sladden.

Edit, egentligen skulle man ju kanske ha en elsåglina som såg ut enligt följande, en lina med hög spänning men låg ström så att man kan få ner godstjockleken relativt säkert och sedan en transformator så att man kunde använda lågspänning den sista biten så att man kan jobba med mindre farlig spänning i skarvkablar och liknande (Då gör det ju inte så mycket om man råkar doppa kontaktdon i vatten eller om sågen blir helt igenom dyngsur en blöt regn/snö dag menar jag (det är ju inte ovanligt att man får ett hårt "bett" om man plockar upp nätanslutna handverktyg regniga dagar utomhus efter långvariga jobb menar jag)).

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: motorsåg
InläggPostat: sön 04 aug 2013, 12:31 
En bra elektrisk motorsåg (med kabel) tycker jag är mycket trevlig för att kapa upp veden hemmavid. Slöare än en "riktig" motorsåg, men startar och stannar momentant så skillnaden i tidsåtgång blir inte särskilt stor. Smalare snitt och mindre sågspån. Hur bra man är på att hålla kedjan skarp har större betydelse för hur snabbt det går än om det är bensin eller el. Men en riktig vedkap, med klinga, är naturligtvis bättre än båda, om man har lämplig dimension på veden.

Lägger man aspen på lager kan det vara lämpligt att även lagra ca 1/5 - 1/10 sågkedjeolja. Bra att ha ett litet fat stående. Har man rapsolja på lager, som börjar bli gammal, kan man utmärkt väl använda den istället för sågkedjeolja, utom möjligen i mycket sträng kyla. Funkar fint att köra omväxlande rapsolja och sågkedjeolja. Det är olämpligt att ha rapsolja eller vegetabilisk sågkedjeolja stående länge i motorsågen. Kan klägga ihop när det oxiderar. Så den sista tanken är det bra att köra med fossil sågkedjeolja. Eller tvätta ur oljetanken med en skvätt bensin.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: motorsåg
InläggPostat: sön 04 aug 2013, 13:18 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
@Mizzarrogh
Jag menade en laddbar elsåg, inte dom sladdberoende varianterna.
Dom nya batteridrivna har jag mycket positiv erfarenhet av, kortare svärd och smalare kedja, men helt OK att såga lite ved med om man inte ska ge sig på en hel lastbilstrave.

När det gäller sågkedjeolja så går den ju att ersätta med en hel del olika vegetabiliska oljor, tror inte det blir nåt jätteproblem efter SHTF.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: motorsåg
InläggPostat: mån 05 aug 2013, 19:09 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Aha, dessa har jag aldrig testat, men återkom gärna med en recension sedan!

jo, Nackdelen med vegetabilisk olja är att den ofta efterlämnar ett segt kladd över i stort sett allt som är ett helskotta att få bort om det torkat in och bort måste det eftersom det eljest ofta kan ställa till problem med friktion och ansamling av smuts som orsakar hårt tryck mot rörliga delar osv. (bin there done that... tog oss flera timmar att få rent sågarna innefattande demontering och rengöring med kokande vatten och diverse petroleumkemikalier... (undvik billigt biobränsle till filter rengöring och liknande om det går, vetefanken vad de har i soppan från macken heller nuförtiden lägger man en stålbit i diesel tex som man kunde göra förr så blir det idag bara ett segt kladd som liknar sirap i botten och än värre om det kommer vatten i sörjan. Rostar gör det också likt f*** Måste vara rena skiten för motorn att ha i detdär när det förbränns vad det nu är för något (förmodligen någon form av slaggrestprodukter från trädestillat industri tror jag, har för mig det är flera procent av geggan i modern soppa från macken för att dryga ut redan i sig väldigt dålig bergolja av billigaste kvalitet (Noteras att gamla fyrtaktsmotorer (undantaget gräsklipparmotorer och motsvarande såtillvida annat ej anges) måste ha blyersättning annars tar motorn oerhört mycket stryk av modern soppa, men de flesta sågar klarar sig ändå med oljeinblandning eller den särskilda motorsågsbensinen som nämnts.)...)...)).

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: motorsåg
InläggPostat: mån 05 aug 2013, 20:49 
Offline
The grey man
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 26 okt 2011, 19:55
Inlägg: 1938
MrFinkel skrev:
Ulv i fårakläder skrev:
Vad är aspen och går det att köra fordon på det eller är det satans så dyrt?

Det är akryalt bränsle, (miljöbensin) men det är riktigt bra bränsle som inte äter på membranet i förgasarna, så med aspen i sågen slipper du laga den på några år.
Dock om din såg är van egenblandad och du börjar köra på aspen lär du ställa om tom och högvavet.



Kört på både ALKYLAT och vanlig bensin och aldrig märkt någon skillnad på någonting förutom att den inte ryker så och luktar därigenom mindre så ställa om eller justera är inget man skall behöva

_________________
Courage is fear holding on a minute longer


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: motorsåg
InläggPostat: tis 06 aug 2013, 17:53 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Saken är väl den att dåligt biobränsle så småning om bildar väldigt hårt sot i avlagringar som kan skada motorn allvarligt när det lossnar om det inte är tillräckligt processat.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 97 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet