Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 97 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: motorsåg
InläggPostat: ons 07 aug 2013, 17:09 
Marulk skrev:
Kört på både ALKYLAT och vanlig bensin och aldrig märkt någon skillnad på någonting förutom att den inte ryker så och luktar därigenom mindre så ställa om eller justera är inget man skall behöva


Jag tycker att det märks tydligt att sågen blir lite piggare med alkylatbensin. Jag har behövt ställa ner tomgången för att kedjan skulle stanna. Det blev för hög tomgång på alkylat. Men sedan går sågen fint på både alkylatbensin och vanlig bensin. Möjligen att den kan tjuvstanna vintertid innan den blivit varm, om man kör på tomgång med vanlig bensin. Men det gjorde den nog innan också.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: motorsåg
InläggPostat: ons 07 aug 2013, 18:56 
Den största fördelen med alkylatbränslet tycker jag är arbetsmiljön. Avgaserna från vanlig bensin är inte trevliga om luftcirkulationen är dålig, t ex vid röjning i täta bestånd. Sen är det såklart smidigt att köpa färdigblandat. Jag förbrukar nånstans mellan en och två dunkar (25 liters) per år och den extra kostnaden tycker jag är väl investerade pengar!


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: motorsåg
InläggPostat: ons 07 aug 2013, 19:30 
Heinkel skrev:
Den största fördelen med alkylatbränslet tycker jag är arbetsmiljön. Avgaserna från vanlig bensin är inte trevliga om luftcirkulationen är dålig, t ex vid röjning i täta bestånd. Sen är det såklart smidigt att köpa färdigblandat. Jag förbrukar nånstans mellan en och två dunkar (25 liters) per år och den extra kostnaden tycker jag är väl investerade pengar!


Instämmer. Jag kör med alkylatbensin till en gammal utombordare också och en gammal veteranmoped, utöver röjsågar och motorsågar, men då blandar jag i en liten skvätt extra 2-takt olja.

2-takt motorer är annars jämrans skit till att lorta ner och förpesta. Alkylatbensin gör det rätt mycket bättre.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: motorsåg
InläggPostat: ons 07 aug 2013, 21:42 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Vissa motorer tenderar ju att gå varma på alkylat, vilket säkert har sin orsak i att man behöver ställa ner luftmängden för att undvika varvningen som man får på tomgång med alkylat. Men nån som inte begriper sig på problemet kan ju ha otur och få sin såg att nypa.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: motorsåg
InläggPostat: ons 07 aug 2013, 23:41 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Jag skulle önska höra lite andra tankar än bränsle.

Hur många filar sina kedjor på fri hand? Hur många filar samt hur många drag gör ni efter varje sågning. Det beror på gills inte.

Hur många gånger filar ni kedjorna och hur många har ni i reserv?

Är det någon som har material för kursen att bara råka lägga upp? :roll:

Hur tänker ni med kläderna med klass hit och dit och jag ska bara såga lite?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: motorsåg
InläggPostat: tor 08 aug 2013, 06:48 
Jag filar manuellt varje gång jag tankar. Då räcker det oftast med två-tre drag med filen. Filmall är en bra hjälp. Har 7-8 kedjor totalt. Både 13 och 15". Sågar jag i sten eller så byter jag bara kedja och när jag har ett antal riktigt slöa tar jag dem på jobbet och slipar dem i maskin. Skyddskläder är viktigt. Har själv gjort en reva i byxbenet fått fram ett par droppar blod ut knäet när jag körde utan skyddsbyxor. Byxor och stövlar/kängor är den viktigaste skyddsutrustningen. Sen hjälm med visir och hörselskydd.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: motorsåg
InläggPostat: tor 08 aug 2013, 07:08 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Jag tycker det är svårt att kvantifiera filandet... jag filar alltid på frihand, men det är ju rätt stor skillnad om man sågat en kedja slö genom att skära i trä med den, jämfört med hur en kedja blir efter att man varit i en sten med den.
Fila en kedja på frihand är väl inget jag skulle rekommendera folk som inte är vana att göra, och en normalt slö kedja drar jag väl en fyra-fem drag med filen per skäryta. Om kedjan däremot varit i en sten kan man ju behöva fila som en dåre innan man får till det.

Önskar jag kunde säga att jag alltid använder sågskydd, men sanningen att säga så blir det inte annat än när jag har långvariga sågpass... Om jag bara ska fälla ett träd och kapa upp det skiter jag ofta i det. Men man ska egentligen ha det, en motorsåg kan göra otäcka saker med ett lår.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: motorsåg
InläggPostat: tor 08 aug 2013, 08:04 
Jag byter normalt kedja när jag märker att den börjar bli slö, och jag har en elektrisk kedjeslip. Annars använder jag filmall eller filjonte. Det tar några extra tag med filen när man har slipat med maskin innan, så jag försöker fila för hand på bara en kedja.

Jag har slarvat med skyddsutrustning, och lyckats såga mig på ovansidan av låret i samband med att jag röjde vindfällen. Litet men djupt sår, kunde se muskulaturen röra sig under. Sågen hade nästan stannat innan det hände. Det blödde inte. Var inte ensam ute, utan med en släkting. Ringde och sa att jag sågat mig och att vi träffas vid bilen. Gick några hundra meter till bilen och bad att bli körd hem innan vi åkte till akuten. Bytte skor. Matade katten. Tog med extra byxor. Jag minns att läkaren tvättade och tvättade och pratade med mig en massa om ditten och datten. Och gjorde inget alls emellan. Till slut frågade jag varför han inte gjorde något. Då sa han att han väntade på att jag skulle börja blöda. En minut senare sprutade en blodstråle rätt upp ur såret, ett par decimeter. Jag kände mig plötsligt mycket matt. Sårchock... Fick infektion och behövde byta antibiotika. Men sedan blev det bra. Är lite försiktigare nu...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: motorsåg
InläggPostat: tor 08 aug 2013, 23:52 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Finns det något sätt att testa att en kedja är tillräckligt vass typ som att man skrapar med en vass kniv på en nagel eller liknande? Hur märker man att en kedja är slö eller slut utan att ha använt den först?

kan ju finnas fler i familjen som använder grejerna och sen bara ställer tillbaka det som om det regnat :notme: sen får bror duktig .. ja ni fattar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: motorsåg
InläggPostat: fre 09 aug 2013, 00:02 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Till er som blandar själva dvs inte kör med aspen 2. vad kör ni med för olja? hur länge kan blandningen stå om man jämför med aspen2?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: motorsåg
InläggPostat: fre 09 aug 2013, 00:33 
skogsstjärnan skrev:
Finns det något sätt att testa att en kedja är tillräckligt vass typ som att man skrapar med en vass kniv på en nagel eller liknande? Hur märker man att en kedja är slö eller slut utan att ha använt den först?

kan ju finnas fler i familjen som använder grejerna och sen bara ställer tillbaka det som om det regnat :notme: sen får bror duktig .. ja ni fattar.


Man kan känna med handen på eggarna. Ungefär som ditt nageltest. Och så kan man titta att det finns en blank slipfas, som inte har blivit matt/smutsig av sågning. Men även om det känns bra, och ser bra ut, så kan kedjan vara "sned". Så att sågen inte sågar rakt, utan svänger lite. Blir lätt så om man slipar för hand och man tar lite olika på de olika sidorna, eller om sågen stött i någon liten sten eller liknande och bara en eller ett par länkar blivit slöa på ena sidan. Det märker man bara om man sågar. Bra att ha en bit timmer att såga av rondeller av, för att verifiera att sågen sågar helt rakt. Kan bli grytunderlägg till uteplatsen.

Det är bra med en elektrisk slipmaskin med en bra fixtur som tar precis lika mycket på båda sidor. Då kan man återställa en sned kedja. Jag slipar ibland om grannarnas kedjor som blivit sneda.

skogsstjärnan skrev:
Till er som blandar själva dvs inte kör med aspen 2. vad kör ni med för olja? hur länge kan blandningen stå om man jämför med aspen2?


Det finns särskild 2-takt olja att köpa. Tror inte att den begränsar lagringsbarheten alls. Och har nog i sig ingen begränsad lagringsbarhet. Möjligen är det bra att skaka dunken en gång om den stått länge. För att blanda bra.

Så egentligen är det bäst att lagra 4-takt aspen och vid behov blanda. Då kan man använda bensinen till fler saker.

Jag brukar ha i en skvätt aspen 2 takt i min 4-takt åkgräsklippare när jag klipper för sista gången för säsongen. Inbillar mig att det smörjer och håller efter bra. Den är 12 år gammal, så helt fel är det nog inte. :X


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: motorsåg
InläggPostat: fre 09 aug 2013, 23:02 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
spårvarning i två steg.

1. Underläggen har provats men de brukar spricka. Tips tack. Ser lite mer vad heter gubben ernst ut änatt man har handlat av gubben ikea. :D Torkar, spricker och jag får det inte att funka.

2. Klipper eller grejar med grejerna sista gången för säsongen. Personligen tycker jag att det är minst motorn som åldras fortast på tex gräsklipparen. Måste bli en ny tråd på vinterförvaring eller förråds förvaring under längre tid..

åter till det vi höll på med:

Så det ska vara obegränsad lagring på oljan?

har någon kört sågen på ams oil?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: motorsåg
InläggPostat: fre 09 aug 2013, 23:26 
Gör underläggen á la Pac-Man. Alltså såga ett spår halvvägs genom stocken innan du sågar ut grytunderläggen. Då kan rondellen få krympa så mycket den vill, allt som händer är att Pac-Man gapar lite extra. Alternativt kan man göra ett stick in från änden av stocken och göra ett spår i mitten, som inte går ut till mantelytan av stocken. Såga igenom centrum och minst halvvägs ut till mantelytan. Det gör också att rondellen kan få krympa som den vill.

Sedan blir aldrig sådana rondeller särskilt starka.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: motorsåg
InläggPostat: lör 10 aug 2013, 23:57 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Tack ska prova.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: motorsåg
InläggPostat: fre 06 maj 2016, 21:52 
Puffar upp tråden lite.

Vad har ni för tankar och åsikter om elmotorsåg? Med sladd främst då dom med batterier är rätt så dyra. Men t.ex en 230V Makita kostar 1000kr på nätet.

Oklart vad jag ska ha den till förutom att såga ved, svampodling och till grövre snickerier. :hm:


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 97 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet