Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Var slipper man vidriga mördarsniglar?
InläggPostat: tor 01 aug 2013, 00:17 
Jag har budat på en stuga i Hälsingland. En av anledningarna till att välja det landskapet är att det är trevligt odlingsläge och där stugan är finns inga mördarsniglar (vet inte hur resten av Hälsingland är).

Jag önskar att ni alla - eftersom vi är spridda - som har kunskaper om olika områden talar om var det inte finns mördarsniglar.

Jag själv kan bidra med att i Mälardalen och söder därom finns det mördarsniglar.
Jag vet också att i de delar av Västernorrland jag besökt har jag aldrig sett en mördarsnigel så gränsen borde gå nånstans mellan Mälardalen och Västernorrland.

Kan vi hitta gränsen lite bättre?

Är det någon som vågar sig på att gissa hur långt norrut man behöver flytta för att slippa mördarsniglar de kommande 50 åren?

Jag gissar att man klarar sig om man flyttar till nuvarande zon 6 enligt http://www.tradgard.org/svensk_tradgard ... _stor.html så klarar man sig rätt länge. Men 50 år???

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var slipper man vidriga mördarsniglar?
InläggPostat: tor 01 aug 2013, 00:23 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Frun hade varit i Sundsvall för nån vecka sen och såg ett exemplar där... så nog finns dom i Y-län


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var slipper man vidriga mördarsniglar?
InläggPostat: tor 01 aug 2013, 00:25 
@Ongrid - tack för infon!

Hmmm... Borde ha googlat innan jag frågade... Finns tydligen åtminstone upp till Umeå: http://sv.wikipedia.org/wiki/Spansk_skogssnigel så kanske måste man ända till zon 7 för att slippa dem framöver... :cry:

Har tydligen även motionerats om den i riksdagen: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... ?text=true

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var slipper man vidriga mördarsniglar?
InläggPostat: tor 01 aug 2013, 00:29 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Det är nog möjligt att dom finns upp till Umeå, men det måste vara undantagsfall. Har aldrig sett nån i Övik, och några mil inåt landet är dom garanterat obefintliga


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var slipper man vidriga mördarsniglar?
InläggPostat: tor 01 aug 2013, 09:16 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
En anledning till att de kan flytta snabbt är att vi flyttar växter . Tar man en växt i ett område eller köper en planta , där det finns mördarsniglar så behövs det bara en eller ägg för att den ska spridas lokalt där växten sen planterades .

Så köper man växter så bör man nog plocka upp dem ur krukorna och splola av rötterna väl för att sedan plantera om i ren jord utan mördarsniglar .

Det behövs inte två sniglar för att göra flera :roll:

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var slipper man vidriga mördarsniglar?
InläggPostat: tor 01 aug 2013, 09:28 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Inte riktigt on topic men vi har märkt en klar skillnad i antalet mördarsniglar från förra året till i år. Förra året dödade jag hundratals under juni-juli men i år har vi nästan inga alls. Totalt har jag dödat ett tiotal, ser inga skador i trädgårdslandet heller. Kan det ha varit den långa vintern som knäckte dem?

PS. Ett tips om man vill få fram dem, jag klöv de första som kom fram när det började bli svalt vid tomtgränsen (de kom utifrån ängen). Därefter väntar man nån timme sedan går man ut igen, deras kompisar kalasar nu friskt på sina släktingar. Upprepa proceduren så många gånger man orkar... sörjan som är kvar innehåller snigelägg så lägg den på en sten i solen och kasta inte bara ut eller gräv ner den. DS

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var slipper man vidriga mördarsniglar?
InläggPostat: tor 01 aug 2013, 18:46 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Där vi bor finns inga ännu, så Hälsingland är relativt förskonat ännu.

En ny art jag upptäckt här väldigt nyligen dock är Vinbergs snäckor men dessa är en oskadlig, icke invasiv art (Står mer om dem i min snäckodlartråd).

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var slipper man vidriga mördarsniglar?
InläggPostat: tor 01 aug 2013, 19:01 
Det finns inga mördarsniglar alls på min sida ån här i byn. Men de finns på andra sidan ån, sedan några år tillbaka... :shock:

Återstår att se hur länge det klarar sig...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var slipper man vidriga mördarsniglar?
InläggPostat: tor 01 aug 2013, 19:06 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Däremot så hade vi för många år sedan ett angrepp av röda spanska sniglar men dessa försvann efter en tid, de förstörde dock inte så mycket men förekom i stort antal.
Idag är de borta sedan många år och har inte återkommit, så troligen är den mer klimatkänslig än den riktiga mördarsnigeln.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var slipper man vidriga mördarsniglar?
InläggPostat: sön 11 aug 2013, 22:30 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 01 aug 2013, 17:17
Inlägg: 167
Ort: Utomhus
Du kan vara trygg i Hälsingland, varken mördarsniglar eller dom stora svarta skogs sniglarna finns där.
Har bott 28 år där uppe på landet/skogen och aldrig sett ett enda ex av dessa.
Fästingar däremot har det börjat komma mer och mer, mest efter kusten iof så det beror ju lite på vart stugan ligger.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var slipper man vidriga mördarsniglar?
InläggPostat: sön 11 aug 2013, 22:54 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Om du vill undvika mördarsniglar om femtio år så får du nog överväga nordpolen... De förefaller ha en fantastisk förmåga att överleva det mesta och sprider sig fort så om klimatet är på väg mot varmare så kommer de nog snart finnas i hela landet.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var slipper man vidriga mördarsniglar?
InläggPostat: sön 11 aug 2013, 23:15 
Ja, det är inte lätt. Jag misstänker att där det finns fästingar och rådjur kommer det att finnas mördarsniglar så fort nån tar in smittad jord. Bor man så att man har kontakt med grannarna och kan komma överens om saker tror jag det är en bra idé att försöka avstyra import av jord.

:P Nordpolen... Ja, inte tusan kan de leva simmande så länge. :) Men jag tror att norrlands inland (nuvarande zon 7) kommer att klara sig ganska länge. Eller så får man köpa och börja odla antisnigelnematoder http://www.snigel.org/metod.html - kanske en grej att slå sig på för framtiden. :mrgreen: :?

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var slipper man vidriga mördarsniglar?
InläggPostat: sön 11 aug 2013, 23:32 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Ja, det lär ju ta längre tid där, det är klart och simma kan de inte än i alla fall... :D

Det är ett gissel och bara för ett par veckor sedan fanns inte en enda i trädgården, nu börjar det explodera efter regnen... Fy. Blä. Nematoder... Ja, men så introducerar man nya saker i faunan och vips dör något man vill ha kvar av nematoderna också. Eller är de bara sugna på mördarsniglar?

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var slipper man vidriga mördarsniglar?
InläggPostat: mån 12 aug 2013, 00:14 
Jag tror inte det är någon större fara: http://87.237.214.120/~alternat/index.p ... msg1282367

Följ tråden några inlägg nedåt...

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var slipper man vidriga mördarsniglar?
InläggPostat: mån 12 aug 2013, 00:59 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 08 feb 2011, 19:00
Inlägg: 469
Ort: Större stad
Också hört att Hälsingland (delar) verkar fritt och att man bör vara extremt försiktig med att importera växter och jord.

Ur surv-perspektiv kanske man bör skaffa ett vettigt recept. Den är inte smaklig men kanske inte giftig enligt försök som gjorts. Men massa jobb med förvällande och hackande.... går kanske att förenkla. I SHTF-scenarie kan ju dessa snabbförökande proteinslajmar vara värda att överväga. Vi snackar ju insekter...

Bästa receptet?

http://onsdagsmiddag.blogspot.se/2007/0 ... iglar.html

_________________
How can we dance when our earth is turning
How do we sleep while our beds are burning


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet