Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vatten
InläggPostat: ons 21 aug 2013, 08:28 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 apr 2013, 14:28
Inlägg: 394
Ort: södra västergötland
Det är bara att inse, vattentillgången är och förblir en av de allra viktigaste frågorna. Oftast reflekterar man inte över den, i vårt samhälle är vi extremt bortskämda med vatten av hög kvalitet. Så när man, oftast genom vattenbrist, blir påmind om dess betydelse kan man stå rätt handfallen.

Min kära hustru har del i en potentiell BOL. Det är en stuga på en ö i Bohusläns skärgård. Jag har jakträtten på större delen av ön. Men i somras hände det som inte får hända. Brunnen sinade. Givetvis berodde detta på att min amerikanska svägerska var på plats och använde vatten på samma sätt som hemma i Boston. Sköljde disk under rinnande varmt vatten, barnen duschade efter varje dopp i havet. Men då räcker inte en grävd brunn till. En brunn (3 ringar djup) som är direkt beroende av regn för att fyllas. Så vattnet tog slut. Och något regn kom inte på ytterligare tre veckor.

Då tvingas man se över sin användning av vatten. Man tvingas hushålla, ransonera och lagra. För det är trots allt inte jättekul att behöva ta båten in till fastlandet för att hämta ett par dunkar vatten. Och skulle man göra det i ett skarpt läge? Knappast.

Utan att någon annan av delägarna är det minsta intresserad av förberedelser så har man nu kommit fram till ett system som innebär att det alltid skal finnas 20-25 liter vatten i dunkar ute i stugan. Där står tunnor vid stuprören, om inte annat så blir det bra diskvatten. Så hustrun och mina svägerskor har tvingats preppa på ett plan. Men det finns så mycket mer att göra. Inte minst ordna en icke elbaserad matlagningsmöjlighet, och då menar jag något annat än hobbygrillen på tomten. Att svärföräldrarna inte installerade en kamin med kokplatta är helt vansinnigt när de ändå investerade i kammin, men de var glada elkonsumerande 30- och 40-talister. Den generation som slängde ut vedspisarna ur köken på torp och gårdar så fort de fick råd.

Nåja. Jag skall nog ställa en plastback eller två med varor och utrustning på vinden. I smyg förbereda stugan som korttids BOL. Kanske kan det komma till användning. Men smärtstillande behöver jag inte ta dit. Innan min svärmor insåg att hon hade cancer försökte hon bota sig med smärtstillande tabletter, så det finns redan sådana varor så det räcker för ett helt kompani. Hur som helst. Den akuta frågan, ständigt aktuell både där, hemma och på andra platser jag har tillgång till, är just vattenfrågan. Hur man tacklar den. Inte minst som på den aktuella ön där det verkligen inte finns sötvatten i dagen någon stans jag känner till.

_________________
http://lipoptena.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten
InläggPostat: ons 21 aug 2013, 09:05 
Ett sätt, som du redan verkar ha koll på, är att ta vara på regnvatten i högre utsträckning. Problemet är väl att lagra det i lite större omfattning. Det skulle förmodligen behövas någon form av damm eller liknande, och sedan bra vattenrening till det vattnet. Kanske ett slow-sand filter? Men det tar några veckor innan ett slow-sand filter fungerar bra...

Om elförsörjningen faller bort så blir det jobbigt att ta upp vatten. Förmodligen innebär det att risken för att tömma brunnen då minskar markant. Om man måste pumpa upp vatten manuellt så brukar det räcka med en eller högst två hinkar vatten för att duscha.

Det har hänt mig tre-fyra gånger, på ca 10 år, att elpumpen snorklar. Då har det varit sommartid under torrperioder då jag vattnat flitigt i trädgården. Då drar jag ut sladden till elpumpen, en dag eller så, och hänvisar till att använda handpumpen istället. Då sjunker vattenförbrukningen mycket markant.

I min brunn satte jag inloppet till elektriska vattenpumpen ca 1 meter över intaget till handpumpen. Det innebär att även om jag glömmer vattenkranen på i samband med att jag vattnar jordgubbar eller gräsmattan, så att det börjar snorkla, så har jag gott om vatten kvar. Kanske ni kunde göra något liknande, så att brunnen kan användas fullt ut när grundvattennivån är hög, men att det snabbt markeras att förbrukningen är för hög, innan vattnet är tvärslut i brunnen? Om ni då har en handpump så kan brunnen fortfarande användas, men i mindre omfattning och fungera som reserv.

Sedan kan det vara lämpligt att fundera på vart ert förbrukade vatten tar vägen? Om det mesta återinfiltreras efter en trekammarbrunn så är det inte säkert att det är mängden vatten som ni pumpar upp som ställer till det, utan helt enkelt att växtlighet och avrinning gör att grundvattennivån naturligt sjunker under torrperioder på sommaren. Inte mycket att göra åt det, annat än att ta vatten ur en damm. Om gråvattnen lämnar fastigheten utan återfiltration så kunde det kanske åtgärdas?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten
InläggPostat: ons 21 aug 2013, 09:21 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
I sommarstugan fanns det vattentoa , rinnande varmt och kallt vatten och allt vad som gick att önska i bekvämligheter , men det var ändå så att vatten var man noga med att spara på .
Även om vattnet i kranarna var sjövatten .

Dricksvatten togs dit i dunk .

Men vid tvagning , tandborstning mm så gick man ner till sjön . För att diska efter maten så gick man ner till sjön osv .
Skulle man tvätta håret så hämtade man hinkar i sjön och stod ute med balja och skopa osv .

Det var så det skulle vara på landet och under sommaren .

Och det går att diska i havsvatten med .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten
InläggPostat: ons 21 aug 2013, 10:53 
när farsan och morsan odlade som mest ordnade jag att ha två enkubiks ibc tankar på garage stuprören, då hadde man nästan alltid vatten för vattning av växter

ibc är stora och billiga för vattenlagring, stälde man bara upp dom högt nog så är det enkelt att hantera det med
vill man ha extra så får man stålla upp några, ställer man upp dom på betongblock och oljar in pallarna och skyddar tankarna mot solljus håller dom riktigt länge


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten
InläggPostat: ons 21 aug 2013, 10:57 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 apr 2013, 14:28
Inlägg: 394
Ort: södra västergötland
Tack, för bra respons.

Min svärfar var i sin krafts dagar en trixare och fixare. Han ligger bakom vattensystemet i stugan i fråga. Den lösning han valde var att med sugpump föra vattnet typ 400 m från brunn till pump och därefter 100 m upp till stugan. Ett väldigt känsligt system med andra ord. Någon slags damm eller större kärl för effektivare uppsamling av regnvatten är definitivt något att fundera över.
Det där med ordentlig dusch är ett sent påfund, det kom sig av att svärmor ville ha en bekväm pensionärstillvaro. Men jag tror att det kommer att bli betydligt mycket mindre duschande efter denna sommar.

Hur som helst. Det krävs inte så mycket för att man skall bli påmind om det moderna livets sårbarhet.

_________________
http://lipoptena.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten
InläggPostat: ons 21 aug 2013, 20:44 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Nergrävda tankar måste väl tömmas på hösten för att inte frysa på vintern? Att inte kunna ta tillvara på regnvattnet från huset samt uthuset är i mitt tycke slöseri och att sedan stå och vattna med kallt vatten från kranen?

Till er som har ovan jord tex gamla oljefat eller vattentunnor i plast sätt gärna lock på dem så inte minimänniskorna med små vattenkannor trillar i.

Sen måste jag bara fråga vad det är med alla svenskar och deras gräsmattor. Är det något genetiskt, allt ska vara kortklippt, välvattnat och sedan ska gärna gräsklipparen köras helst en sommarkväll mellan kl 18-22? Hemska tanke om det skulle växa upp en liten blomma eller något annat då ska nagelsaxen fram. 40 grader varmt en vecka och 10 kubik vatten ska vräkas ut med vattenspridare på 20 kvadrat gräs, varje kväll och sen svära över att man får borsta tänderna i ramlösa? va?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten
InläggPostat: tor 22 aug 2013, 07:56 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 apr 2013, 14:28
Inlägg: 394
Ort: södra västergötland
Bara för att illustrera att mitt problem på ön är ett i-landsproblem så kan jag ju nämna att svärmor under sina sista somrar brukade fylla en liten barnpool med färskvatten till sina barnbarn. Jag förstod aldrig varför ungarna inte kunde leka i sanden på stranden och passa på att provsmaka lite tång och maneter som en annan gjorde som liten parvel....
Så slöseritrenden är gammal, men jag tror att detta var första gången på många år som brunnen faktiskt tömdes.

_________________
http://lipoptena.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet