Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Jämförelse av bågfilsblad
InläggPostat: lör 05 mar 2011, 17:52 
She was a girl of impeccable taste!
Användarvisningsbild

Lagade en gammal ringvält idag, och behövde då tillverka ett nytt "lager" (ordet lager i dess vidaste möjliga betydelse :lol: ) av ett kraftigt rör. Tänkte först kapa med vinkelslip, men det brukar sällan bli särskilt rakt och fint, så det blev den gamla hederliga bågfilen. På den satt ett riktigt gammalt blad, jag tror det är Sandvik att döma av färgen (blå och orange), men jag kan ha fel. I vilket fall som helst så har detta blad suttit på den sågen i många år, och det har också en skada i ena änden. Därför plockade jag fram ett sprillans nytt Biltemablad också, för säkerhets skull. Började såga, och ungefär halvvägs började jag bli riktigt trött i armen, och tänkte att det nya bladet säkert gick mycket lättare. Bytte blad och började såga igen. Efter ca 10 sek tittade jag på bladet - helt nerslipat! Så det var bara att byta tillbaka till det gamla "utslitna" bladet och såga klart. Ett råd alltså - köp inte Biltemas billigaste bågfilsblad av legerat specialstål. Jag vet att jämförelsen är orättvis, Sandvikbladet är ju antagligen av helt annan typ än Biltemas, vilket är tillverkat av "High carbon steel". Vet inte hur deras andra bågfilsblad är, men i fortsättningen blir det nog lite dyrare reservdelar för min del, finns inget tristare än när man sliter ut såg/borr/etc efter några sekunder.

Klicka på bilderna för att förstora
Bild

Bild

Inläggsrubrik: Re: Jämförelse av bågfilsblad
InläggPostat: lör 05 mar 2011, 18:19 
Sometimes I just hate it when I'm right.

Ja, Biltemas billigaste bågfilsblad är helt värdelösa. Eller, de har ett betydande negativt värde... Bimetallbladen är nästan användbara, och det jag rekommenderar om man måste köpa på Biltema. Själv kör jag bara med Sandvik, även om jag i mycket annat använder billiga verktyg (och mycket från Biltema). När det gäller bågfilsblad får man inte 80% av prestandan för 20% av kostnaden!

InläggPostat: lör 05 mar 2011, 18:50 
mattermosgourmet

Visst skiljer det mycket mellan olika bågfilblad. Hittade en sats med minibågfilblad och bågfil av märket Kamasa på loppis och de funkar kanon också!

InläggPostat: lör 05 mar 2011, 21:17 
Grannarna tittar konstigt på mig.

När jag skulle borra några hål i betongväggen så använde jag en no-name borr kanske clasohlsson eller likande som följde med ett borr-set. Efter ett halvt hål så hade borren i princip smällt, det fanns inget bett kvar.

Då köpte jag en dyrare betongborr och då var det som att borra i smör i jämförelse.

När det gäller verktyg så är det viktigt att blad, borrar och liknande är av bra kvalitet, annar så spelar det ingen roll vad du har för maskin. Jag tycker att man kan jämföra det med ett gevär. Du laddar inte ett superdupersniper-gevär med hejkomochhjälp-ammo och blir förvånad när du missar målet.

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)

InläggPostat: lör 05 mar 2011, 23:01 
bra blad är guld värt

kör med sandviken, men det måste finnas andra bra med

bästa var för en tjugofem år sedan när det öppnades en lågprisbutik här
med mycket från kina , när det liksom inte riktigt funkade därborta
var inne en runda och kom ut med en omgång skruvmejslar och bågfilsblad

på träsidan är jag förtjust i ek, bra material och hållbart, lätt att fräsa i med
höll på att bygga en enkel sak, och för lite finare saker så annvände jag bågfilen till trä med
bytte blad till dom nyinköpta , började såga i en tumstjock planka, och efter ett par centimeter så började det gå lätt
trodde inte mina ögon när jag kollade på bladet som var slött riktigt slött efter lite sågning av ek

provade skruvmejslarna med, samma fina ekbit, tog en skriv och började skruva i en normal skruv, och efter några varv kändes det galet, skruvan hadde gått in en centimeter, men sedan så började klingan till skruvmejslen bli, hm, tvinnad :smack:

det lärde mig lite om kvalitets aspekter, men, jag kunde röra färg med dom i varjefall :lol:

InläggPostat: sön 06 mar 2011, 04:38 
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Jag köper endast "dyra" bågfilsblad, de är nämligen överlägset billigast.

Sist köpte jag ett tvåpack Bahco/Sandvik-blad för 40 kr. En annan bra idé är att lära sig hur man använder en bågfil. Ett sågtag per sekund är lagom takt, och se till att ta så långa tag som möjligt. Då blir ytorna fina samt att bladet håller mycket längre. En klassiker jag ofta ser är folk som sågar så fort de kan, med korta tag, varpå bladet blir glödhett och tänderna synbart slits ut på en viss punkt först.

InläggPostat: sön 06 mar 2011, 10:43 
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

svarvstål, borrar, sågblad, motorsågskedjor, rondellskivor etc där är det kvalité som gäller. Jobbet blir så jäkla mycket enklare och lättare med bra grejer!

InläggPostat: sön 06 mar 2011, 20:03 
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

En sak till om användning:

Lägg bara på tryck vid rörelse i tändernas riktning, vid återgående rörelse så ska bladet inte belastas.

InläggPostat: ons 16 mar 2011, 21:15 
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

Det som sägs här i tråden upplever jag dagligen då jag arbetar i butik med industriförnödenheter.

Det är som lite lustigt, det finns som tre läger av människor, om man nu ska vara krass, först de som jobbar inom industri eller dylikt, som kommer in och köper precis vad de behöver och kommer ut med grejer av bra kvalité. Visst tjafsas det om priset ibland, men i princip alla i detta läger vet att det lönar sig i längden med kvalité.

Sen har vi det andra lägret, det jobbigaste. Det är de kunder som förväntar sig att vi ska hålla samma priser som Biltema och dylikt, för ett bågfilblad är ändå ett bågfilblad oberoende av vilken logotyp som finns påklistrat. Att köpa en borr, oavsett märke, kvalité och storlek ska aldrig vara dyrare än 10 kronor, basta! Dessa människor är enormt svåra att hjälpa i den miljö jag befinner mig. De blir i många fall arg när man påtalar att vi tyvärr inte har varesig Biltemas (eller vilken billig kedja som helst) produkter eller priser.

Sen finns det läger tre, de som ska ha en mejsel, billigt, skitsamma om den håller. Dessa människor är ändå medvetna om att man får vad man betalar för och är okej med att köpa, ja skräp.

Sen gäller det väl att lägga sin individuella ribba på en lagom nivå, billig-varuhusen har mycket grejer som är rakt av lika bra men mycket billigare där själva kvalitén inte har någon större betydelse. Det gäller väl att plocka guldkornen lite överallt antar jag. Men själv har man blivit fullkomligt rubbad och köper endast det absolut värsta, så man har väl börjat samla på sig en aningen absurd verktygssamling. :D

InläggPostat: lör 14 sep 2013, 05:30 
Konservprovsmakare

De där billiga bågfilsbladen fungerar alldeles utmärkt och håller lika länge som dyrare blad. Detta förutsatt att man använder dem till vad som avsågs från början, nämligen plast.
I Asien avänder man vattenlednngar av plast, man sågar och limmar sedan är det klart. Väldigt enket och fiffigt. Ett bågfilsblad för detta jobb kostar ca en spänn och varar hur länge som helst.
Här känner vi inte till denna typen av hantverk och tänker- bågfilsblad som bågfilsblad. Jag tror att även inköparna på billighetskedjorna har dålig kunskap om detta.
Så, no name bladen som vi hittar 5 st för en tia, är för plast :)

InläggPostat: lör 14 sep 2013, 10:39 
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Det brukar ju stå tryckt på kartongen vad de är tänkta för hos en del fabrikat, men jag vet inte om det gör det på alla förpackningar, förr gjorde det det sällan.

Skulle kapa en plåt förut med vinkelslip, skivan var helt nernött efter bara någon meter, kan någon förklara varför?
Räcker mycket länge annars tycker jag.
Vad gäller tex rondellskivor beror det ju även på vad man skall ha dem för, tex är ju specialskivor mycket dyrare än standard osv så jag förstår att det kan vara svårt att veta för en "semiproffs" person som söker bra kvalitet men ej behöver vissa specialegenskaper osv. som man kanske gör om man jobbar med industri/hantverkar sammanhang.

Vad gäller kinatillverkat så tycker jag det är ruskigt svårt att se vad som är prisvärt och inte, vet farsan köpte en borrmaskin en gång som fortfarande håller och är nästan lika stark som originalet den försökte efterlikna. Visst den håller väl kanske inte dedär lilla extra men den kostade åas en tiondel av priset för en originalmaskin.
Men jag har ännu inte lärt mig vilka som är bra och vilka som är nitlotter, köper väldigt sällan lågprisgrejer numera.
Alla stationära maskiner är gamla industrimaskiner, tunga och klumpiga men håller vad de lovar, riktiga kvalitetsmasmkiner gör ju inget om de har 50 år eller mer på nacken, de funkar utmärkt för mina behov i allafall. Brukar faktiskt bygga om lokalerna så att de passar maskinerna istället för tvärtom, virke och cement är lätt att anskaffa, bra maskiner är svårt att få tag på om man inte vill kompromissa.

.

InläggPostat: lör 14 sep 2013, 11:04 
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Biltemas kapskivor är usla fast inte såsom bågfilbladen. Om man räknar pris per kapad sträcka så är det dyrare än att köpa t ex Tyrolitkapskivor.

Däremot fungerade Biltemas diamankapklinga alldeles utmärkt för att kapa taktegel. Mycket prisvärt.

Är det nån som svetsat med Biltemas pinnar?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ]