Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Regnvatten
InläggPostat: tis 10 sep 2013, 13:35 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: tis 14 maj 2013, 17:06
Inlägg: 25
Ort: Dalarna
Hur rent är regnvatten? Skulle man kunna ställa ut någon behållare när det regnar och sedan bara dricka det? Det låter logiskt i mina öron att det inte skulle vara så i stadsmiljö men kanske någon kilometer utanför civilisationen?

_________________
"The sad truth is that the human animal has been domesticated to the point where it actually fears Liberty." - Dane Whalen

"Schweiß spart Blut, Blut rettet Leben, aber Gehirn spart beide." - Erwin Rommel


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Regnvatten
InläggPostat: tis 10 sep 2013, 13:50 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Regnvatten är inte renare än annat ytvatten utan måste renas . Vattnet i luften kan transporteras över långa sträckor och ta upp föroreningar på vägen som då förs med vindarna till andra platser än där det togs upp .
Kolla tex på försurningen av sjöarna och det sura nedfallet via regn .

Regnvatten saknar dessutom mineraler och salter som kommer via jorden och som gör att regnvattnet är mindre smakligt .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Regnvatten
InläggPostat: ons 11 sep 2013, 07:21 
Dweomer skrev:
Regnvatten är inte renare än annat ytvatten utan måste renas . Vattnet i luften kan transporteras över långa sträckor och ta upp föroreningar på vägen som då förs med vindarna till andra platser än där det togs upp .
Kolla tex på försurningen av sjöarna och det sura nedfallet via regn .

Regnvatten saknar dessutom mineraler och salter som kommer via jorden och som gör att regnvattnet är mindre smakligt .


Stämmer bra. Dock kan man nog med säkerhet dricka regnvatten rent en tid efter SHTF/kollapsen, förutsatt att motortrafik etc. dör ut.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Regnvatten
InläggPostat: ons 11 sep 2013, 14:58 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Vill väl påstå att regnvatten är betydligt renare än vanligt ytvatten, det innehåller normalt inga mikroorganismer och förhållandevis lite föroreningar (vissa sorter undantaget) och därmed är det i de allra flesta fall direkt drickbart, även om det saknar vissa mineraler som kan vara bra att ha. Sedan beror det väl förstås på hur du samlar in ditt regnvatten, men regn i sig är relativt rent jämfört med vatten i en bäck eller sjö.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Regnvatten
InläggPostat: fre 13 sep 2013, 17:55 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Brukar sällan vara problem, men somsagt kan det i vissa fall vara ganska hårt förorenat av sot och andra partiklar, något man nog får kolla.
Regn bilds runt fina partiklar som fungerar som centrum där vattendimma kondenseras, detta kan även inträffa runt sotpartiklar och liknande så att ett "artificiellt" (men naturligt) regn bildas.
Oftast ofarlig men kan vara bra att känna till då onormalt högt intag av sotpartiklar inte är särskilt nyttigt i längden.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Regnvatten
InläggPostat: fre 13 sep 2013, 17:58 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Vad gäller mineraler och liknande så har vetenskapliga försök visat att detta går att kompensera genom kosten.
Regnvatten är annars mycket eftertraktat av MJ folk som kör ångdrivna modelltåg eftersom det just saknar kalk och salter mm.

-

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Regnvatten
InläggPostat: lör 14 sep 2013, 22:21 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: tis 14 maj 2013, 17:06
Inlägg: 25
Ort: Dalarna
Skulle ni kunna nämna några källor? Enligt Brittiska SAS överlevnads handbok är regnvatten inget problem att bara samla upp och bälga i sig.

_________________
"The sad truth is that the human animal has been domesticated to the point where it actually fears Liberty." - Dane Whalen

"Schweiß spart Blut, Blut rettet Leben, aber Gehirn spart beide." - Erwin Rommel


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Regnvatten
InläggPostat: lör 14 sep 2013, 22:39 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Klicka dig runt i den här länken tex säger dock inget om varifrån föroreningarna kommer men visar lite på vad som kan finnas i regnvatten och att man försöker att kartlägga det så man vet om det är farligt . http://www.ivl.se/tjanster/datavardskap ... 04804.html

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Regnvatten
InläggPostat: sön 15 sep 2013, 09:10 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Jo, men bortsett från detta så är det som ni säger annars i princip samma sak som destillerat vatten.
Tror inte det är några problems att dricka regnvatten i begränsad mängd. (Har själv gjort det och jag lever ju än vad det verkar... :mrgreen: )

Har för mig att marinen eller någon liknande civil enhet (vet inte vilket land dock, Frankrike?) gjorde en del experiment i slutet av 1800 talet kring destillerat vatten och då kom fram till att det går att leva på även under längre perioder om man kan kompensera avsaknaden av salter och mineraler på annat vis, tex genom kosten.
(Däremot så går det inte i längden att leva på kost helt utan salt (detta tror jag varit en del av överlevnadskunskap förr i tiden till sammans med kunskaper om proteinbalans mm innan det fanns lätt tillgängligt handels salt)

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Regnvatten
InläggPostat: sön 15 sep 2013, 09:23 
förr var det riktigt mycket skit i snön här i söder, kom det vindar från syd så smälte jag snö och det var oroväckande mycket skit i det

frågan är hur det är nu, vore relativt enkelt att samla upp regnvappen på rent sätt och prova det
skiten kan man ju filtrera fram

men, jag dricker hellre regnvatten i mindre mängd än okänt dåligt vatten, men vettiga sjöar och bra bäckar är inte fel i normalfall


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Regnvatten
InläggPostat: sön 15 sep 2013, 18:19 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Snö innehåller mycket smuts här också, för det mesta otjänligt om man inte kokar det, aptitligt blir det iaf inte enligt min mening.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Regnvatten
InläggPostat: mån 16 sep 2013, 16:58 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: mån 16 jun 2008, 10:29
Inlägg: 521
Ort: Borås
Jag tror man bör passa sig för att generalisera för mycket i fallet regnvatten. Det bör vara en otrolig skillnad mellan olika regnvattens kvalitet i dagens samhälle beroende på vart man mäter det. ATT regnvattnet förorenats ska man kanske räkna med, men ALLT regnvatten kan ju inte drabbats av "Ruhrområdets skorstenar". Typ.

På haven är regnvatten sedan urminnes tider ett viktigt komplement till medhavda sötvattnet ombord på båtar av framförallt icke tävlingskarraktär* resp. kommersiell karraktär.
Många öar är mer eller mindre beroende av regnvatten så nog har det iaf gått att dricka regnvatten mer eller mindre ofiltrerat/renat. Dock så skulle jag som tex boendes i västra götaland räkna med att i "mitt" regnvatten så kommer det finnas en hel del brittiska/danska/tyska föroreningar då det är den normala riktningen för vädret häromkring stora delar av året.

Beroende på vad som eventuellt har hänt så får man agera efter det, eventuellt kan ju regnvatten vara helt odrickbart - eller det enda som man kan använda om de normala grundvattnen/ytvattnen är förorenat utom räddning.


* De jagar ofta viktbessparingar och tillverkar ofta eget vatten ombord för att just spara vikt.

Fraktfartyg/passagerarfartyg förlitar sig såklart inte på regnvatten alls, utan har andra lösningar för att ha sötvatten ombord till besättning/passagerare.

Summasummarum, bör man nog vara förberedd på att kunna samla in och rena allt vatten, även regnvatten.

MVH PP

_________________
Rätta mig gärna när jag har fel och när jag har otur när jag tänker... ;-)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Regnvatten
InläggPostat: mån 16 sep 2013, 17:10 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Personligen är jag inte rädd för regnvattnet ur föroreningssynpunkt som läget är idag, det är i normalfallet väsentligt renare än allt vatten jag kan få tag på som ytvatten och borde fungera utmärkt att tvätta med, laga mat med och att dricka. Har gjort det mycket förr och har utrustning för att samla regnvatten vid BOL och hemma i bostaden om det skulle krisa, men det skadar ju inte att vara lite försiktig när man kan.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Regnvatten
InläggPostat: mån 16 sep 2013, 17:32 
Det är nog inte lämpligt att använda första vattnet som man samlar upp från tak och liknande, efter en längre torrperiod. Bäst att vänta en stund så att regnet får en chans att tvätta rent från fågellort, sand och damm och annat först.

Det finns en del anordningar som man använder på andra håll i världen som automatiserar detta. Googla på "First-flush Water Diverter" eller "Roofwasher" för tips. Typiskt innebär det att man först fyller en tunna med vatten som sedan används för att vattna växter. Först när tunnan är full tar man ut vatten som sparas för att användas som dricksvatten eller för att tvätta sig i.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Regnvatten
InläggPostat: mån 16 sep 2013, 17:43 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Nej, att samla vatten för att använda för invärtes bruk direkt från taket är nog inte att rekommendera... Jag använder en egenkonstruerad anordning av presenningar som leder vattnet till en liten tunna som jag sedan tappar vattnet vidare från. Den är bara ute och exponeras för omvärlden när det regnar, så den är ren och fin och jag slipper oroa mig för fågelskit och annat som annars kan förstöra det fina regnvattnet :D

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet