Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vad som skrämmer mig mest...
InläggPostat: tor 03 okt 2013, 13:14 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Som jag uttryckt ett antal gånger tidigare är jag inte primärt prepper för att jag tror på en långsam stagnation som leder till TEOTWAWKI. Jag är mer rädd för de snabba skeendena.

Just den ryska upprustningen gör mig mer orolig än mycket: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/expert-upptrappning-runt-ostersjon_8576628.svd

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad som skrämmer mig mest...
InläggPostat: tor 03 okt 2013, 15:05 
Och mitt i soppan sitter vi utan försvar. Obra...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad som skrämmer mig mest...
InläggPostat: tor 03 okt 2013, 15:58 
Man lägger inte sådan kraft och pengar på försvaret, för att det är kul
Och i Rysslands fall, när man säger försvar blir ju frågan. Är det någon som hotar er???
Eller har man planer som sträcker sig förbi sina egna gränser.....igen


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad som skrämmer mig mest...
InläggPostat: tor 03 okt 2013, 16:02 
Ja det låter onekligen inte bra. Jag tror iofs inte att Ryssland här nån direkt anledning att invadera och ockuperad hela Sverige men Gotland kan ju vara intressant av strategiska skäl. Eller som i Lars Wilderängs bok midvintermörker för att skydda ryska intressen från en trerrorisattack från svensk mark. Som världssamvete välkomnar vi ju med öppna armar allt bös från omvärldens alla avkrokar. Hörde exempelvis i Statsradion tidigare i veckan om att Sverige lockat till sig en massa al shababmedlemmar eftersom organisationen är förbjuden på många håll.

Skulle vi ens ha något att invända om Ryssland skickade en förfrågan om att få stationera "fredsbevarande" trupp på Gotland?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad som skrämmer mig mest...
InläggPostat: tor 03 okt 2013, 16:21 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
carlsson56 skrev:
Man lägger inte sådan kraft och pengar på försvaret, för att det är kul
Och i Rysslands fall, när man säger försvar blir ju frågan. Är det någon som hotar er???
Eller har man planer som sträcker sig förbi sina egna gränser.....igen

Svaret på den frågan är väl ganska given... I alla fall i min lilla värld.

Björngrillarn skrev:
Och mitt i soppan sitter vi utan försvar. Obra...

Exakt. Satt och funderade på såna saker som på hur det ens är möjligt att man en gång i tiden lade ned ALLT luftförsvar runt Stockholm. Det finns inget luftvärn och det finns ingen flygflottilj närmare än 350 kilometer. Alla närliggande flygbaser har antingen lagts ned eller bebyggts.

Sen, kanske viktigast av allt, kuppförsvar, någon?

Nä, det får nog bli en bunker på landet någonstans i stället för BOL i närheten av Stockholm... Det här är helt enkelt obegripligt. :-g

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad som skrämmer mig mest...
InläggPostat: tor 03 okt 2013, 16:55 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Harmklinga - du har samma tankar som jag kring detta. Aningslösheten verkar inte veta några som helst gränser...

Jag kontaktar dig när jag har en bunker på G!

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad som skrämmer mig mest...
InläggPostat: tor 03 okt 2013, 18:02 
Offline
mattermosgourmet

Blev medlem: tor 21 jan 2010, 19:49
Inlägg: 831
Ack vad Ryssland överskattar vår försvarsförmåga! Om de bara visste hur illa ställt det är med den svenska beredskapen så skulle de öva med sådär 200 man högst. 70000 man?! Då räcker det med att de ha en smörkniv var för att inta Sverige ungefär :). Nej när de övar med sådana massor måste de ha större planer än att anfalla Sverige.

_________________
En knivlös karl är sämre än en rumplös märr.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad som skrämmer mig mest...
InläggPostat: tor 03 okt 2013, 18:07 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Bunker är nog bra!

Tyvärr vet nog Björnen ifrån öst var alla Fd anläggningar ligger..... :notme:

Undrar hur tankarna snurrar uppe hos de styrande i Stockholm?

Med förvåning över hur illa de skött landets försvar å säkerhet. Eller hur de snabbt som möjligt försöker skyla över problemen på tidigare regeringar. :-g

Om jag ägde en bunker som inte var känd av FI. Så skulle jag stå som Sankte Per å fråga efter tidigare yrke. Politiker som sänkt landet skulle utan pardon få vända i dörren hur mycket de en bölade. Gäller iof många andra yrkesgrupper oxå! Såsom journalister osv.........


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad som skrämmer mig mest...
InläggPostat: tor 03 okt 2013, 18:50 
Offline
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 jul 2011, 20:05
Inlägg: 1224
Ort: Stockholm
Haha SvD skriver att DOM avslöjar det. Dom som följer Jägarchefen har vetat det sen den 28 september http://jagarchefen.blogspot.se/2013/09/zapad13_28.html och det är fem dagar tidigare än SvD. Sen har dom även denna artikel http://www.svd.se/nyheter/utrikes/har-s ... 576542.svd men en liten reflektion är att det kan vara ihopklipp för man ser inte att dom siktar mot gripen bara att det framställs så.

Harmklinga: Zapad betyder inte "invasion av väst" utan bara "väst".

Underlevaren: Nog har dom nått i kikaren men dom övar inte bara för att ta Gotland dom hade ju världens näst största övning i somras med 160 000 man och den riktade sig österut.

Fördelen är att om vi inte har ett försvar blir det knappast ett stort krig då vårt försvar slås ut dag ett men nackdelen är att risken för krig ökar markant och vi blir en Rysk lydstat, för som man säger Si vis pacem para bellum.
Att inte våra politiker vaknar är illa jag ser samma klimat som innan andra världskriget och samma resonemang från Svenska politiker nu som då "när man handlar med varandra krigar man inte". Under 90-talets nedrustning sa man att man skulle rusta upp i fall läget förändras så då är frågan VA FAAAN GÖR MAN INTE DET FÖR!!!!!

Jag tror att man bidar sin tid för att vänta ut USA´s ekonomiska kollaps när den kommer slår man till mot diverse gamla sovjetstater och kanske oss då vi är ett för lätt byte att missa. Med en fast tro att USA inte vill riskera världskrig när dom dessutom är ekonomiskt knäckt. Därav har jag nu börjat preppa mer för krig än förut med geigermätare (kan ju bli världskrig om dom missbedömmer USA) och gasmasker till hela familjen.

_________________
http://bodisforberedelser.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad som skrämmer mig mest...
InläggPostat: tor 03 okt 2013, 19:24 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Urd skrev:
Bunker är nog bra!

Tyvärr vet nog Björnen ifrån öst var alla Fd anläggningar ligger..... :notme:


Fast de vet med all säkerhet att majoriteten är nedlagda och igengjutna. Alltså helt ointressanta att slösa ammunition på eller ens besöka...

En bunker fyller andra funktioner för mig - jag kan förvara saker utan större risk för inbrott, jag kan bo där en stund om det eskalerar till utväxling av nukleära stridsmedel och EMP-pulserna sliter sönder alla andra teknikfreakars kretskort. :D

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad som skrämmer mig mest...
InläggPostat: tor 03 okt 2013, 20:01 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Xamda skrev:
Urd skrev:
Bunker är nog bra!

Tyvärr vet nog Björnen ifrån öst var alla Fd anläggningar ligger..... :notme:


Fast de vet med all säkerhet att majoriteten är nedlagda och igengjutna. Alltså helt ointressanta att slösa ammunition på eller ens besöka...

En bunker fyller andra funktioner för mig - jag kan förvara saker utan större risk för inbrott, jag kan bo där en stund om det eskalerar till utväxling av nukleära stridsmedel och EMP-pulserna sliter sönder alla andra teknikfreakars kretskort. :D


Som den (:) man är så fruktar jag att FRA är rena barnpudret mot vad GRU känner till om vad som avhandlas på internet eller allt som gynnar en ev invasion. Dvs ibland igengjutna förråd/bunkrar men även guldkorn som köpts upp av glada Svenskar. Som tror att när de stängt igen skyddsrumsdörren så kan de leva i trygghet i ett par veckor/månader....
Tills Ryssen knackar på.

Skillnaden mot 70-80 tal när de Polska tavelförsäljarna for land å rike runt å samlade info.
Är att i dagens samhälle "Sveriges" är att infon ligger några musklick bort :notme: .

Tror att Det öppna Sverige är så pass genomlyst. Dels pga av våran öppenhet i nutid. Men även pga gamla landsförrädare som sålt ut vårat land. Vi har ju Örnen Stig Wennerström å Stig Bergling om inte i nutid så inte allt för länge sedan. Undrar hur många miljarder de kostat samhället?

I dagsläget så säljs vårat land ut för den goda saken :-g . Av våra Folkvada :-g .
Dvs så att vi kan lägga våra skattepengar på viktigare saker såsom EU å andra obskyra avarter.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad som skrämmer mig mest...
InläggPostat: tor 03 okt 2013, 20:13 
Offline
The grey man
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 26 okt 2011, 19:55
Inlägg: 1938
Pratade med en bekant som arbetar inom försvarsmakten för ett tag sen och ryssarna har ju byggt ett antal "inspektions båtar" för att underhålla gasledningen i östersjön...
men saken är den att dom båtarna kan också bestyckas med 14 st ICBM missiler, dom är m.a.o liiiite för stora för att bara användas för gaskoll.... vad håller den ryska björnen på med? :-g

_________________
Courage is fear holding on a minute longer


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad som skrämmer mig mest...
InläggPostat: tor 03 okt 2013, 20:50 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Ryssarna har ju även "fiske(viske)båtar" som har lite väl långa trålararmar som åker runt på östersjön och nordsjön och signalpejlar.

Jag tror att den svenska "offentlighetsprincipen" har gjort att alla vet precis allting om allt som pågår i landet som inte är kvalificerat hemligt. Jag menar, fortverket måste ju anmäla vilka som köper fastigheter av dem och betäckningen ligger ute på nätet vid försäljning. Sen är det bara ett telefonsamtal bort vem som äger den marken, vilka bolag den personen sitter i och vad han har för familj.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad som skrämmer mig mest...
InläggPostat: tor 03 okt 2013, 21:56 
Heinkel skrev:
Ja det låter onekligen inte bra. Jag tror iofs inte att Ryssland här nån direkt anledning att invadera och ockuperad hela Sverige men Gotland kan ju vara intressant av strategiska skäl. Eller som i Lars Wilderängs bok midvintermörker för att skydda ryska intressen från en trerrorisattack från svensk mark. Som världssamvete välkomnar vi ju med öppna armar allt bös från omvärldens alla avkrokar. Hörde exempelvis i Statsradion tidigare i veckan om att Sverige lockat till sig en massa al shababmedlemmar eftersom organisationen är förbjuden på många håll.

Skulle vi ens ha något att invända om Ryssland skickade en förfrågan om att få stationera "fredsbevarande" trupp på Gotland?


Visst är det så.

På tal om det, har det varit något nytt om Brandbergen-mosken? Var ju mycket kontroverser runt denna för ett par år sedan?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad som skrämmer mig mest...
InläggPostat: tor 03 okt 2013, 22:24 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Mig veterligen finns det inte någon brandbergenmoske längre. Dock finns det ett cafe som heter "Sultan" som mycket kontroverst har sagts om. Blad annat så firade de något som kallas Ashura där några barn blev slagna blodiga.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet